Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

  Sök på Vi Seniorer

  Annonser o tips

* Sommartid borde avskaffas!

Forum > Allmän diskussion > Samhällsfrågor > Sommartid borde avskaffas!

Skriv ut
Visar inlägg 16 - 30 av 107.
Sidor: < 1 [2] 3 4 ... 8  > »
Skrivet av Inaktiverad 5648 29 mar 2014 18:40
Föregående inlägg   Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5648

Det är som vanligt men det är viktigt att alla kommer överens.
 
Skrivet av Laura 29 mar 2014 18:45
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Laura

Laura

(Medlem)

Säger som tidigare: Trams! Har vi enats om en tidsräkning ska vi väl hålla oss till den och inte laborera med hur mycket solljus vi kan få med omskruvade klockor...
 
Skrivet av Nilsson 29 mar 2014 21:09
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Nilsson

Nilsson

(Medlem)

För mig innebär sommartiden att jag har dagsljus en timme mer av min vakna tid, och det gillar jag. 'Men inget hindar dig från att gå upp en timme tidigare även om det inte är sommartid', hör jag någon säga, och tillägger: 'din jämrans sjusovare!'. Men saken är den att ens dygnsrytm är beroende av vad som händer kring en, t.ex. arbetstider. Imorgon ska jag vara på en träff klockan 10.00. Hade det fortfarande varit vintertid, så hade man inte lagt den lika tidigt, d.v.s. kl. 9.00. 'Klockan nio på en söndag, ingen är väl så grym?', hör jag någon grymta ilsket. Oj, det var jag själv som tänkte högt.

Det enda jag tycker är lite tråkigt är att man förlorar en timme nu i natt. Visserligen får man tillbaka denna i oktober, men det är en himla lång tid att vänta. Lite ränta hade varit på sin plats, t.ex. en halvtimme, men i dessa tider av besparingar kan man inte förvänta sig något sådant från staten :)
 
Skrivet av Inaktiverad 5647 29 mar 2014 21:16
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Oktober ja, då är det mörkt morgon och kväll, ja inte ammar jag, inte har jag småbarn, eller kor. bara en hund som glor på mig och undrar vad vi ska göra ute i svinottan, klockan är ju bara fem , inte sex, är inte pinknödig nu, vill snarka vidare säger hon.
Jag sover länge , lägger mig tidigt, ser solen i mitt pensionärsliv på dagen, jag har sett den så många år innan också, haha, jag flyttar gram klockan klockan 23, så märks det inte i imorgon bitti.
Men jag har en Zigge och Dollan som säkert måste påminnas om alla klockor. ha en skön och ljus Söndagsmorgon önskar Sunny3...
 
Skrivet av Inaktiverad 4500 8 maj 2014 23:51
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 4500

Hej!
Sommartid respektive vintertid upplever då jag inte som några nackdelar utan tvärtom, att nu när det vände och dagarna blev ljusare känns det också skönt att få kunna ta vara på dygnets ljusa timmar, när det senare vänder och blir mörkare och dagarna kortare, här I Luleå blir det då inte mörkt dygnet runt i December men det är inte manga timmar som det är ljust och i Kiruna ligger solen under horisonten en ganska så lång tid, så nog är det skönt att få den lilla extra timmen då det är ljust, och klart ljusare blir det fram till 1-2 v i Juli då det sakta börjar vända igen, först utan att det marks något men snart så syns det att dagarna blivit kortare - då längtar man fram till att det skall bli ljusare och då är det skönt med sommartiden då ljuset är tillbaks
 
Skrivet av Mynta 9 maj 2014 13:30
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Mynta

Mynta

(Guldmedlem)

Sommartid känns bra tycker jag!
Morgonpigg som jag är och jag gillar ju förändringar!
 
Skrivet av Edor 9 maj 2014 15:08
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Edor

Edor

(Guldmedlem)

Sommartid är bra.
Det är ju det där med klockorna, de flesta, men inte alla, sköter omställningen själva.
Övergången till sommartid signalerar: NU ÄR SOMMAREN HÄR!
 
Skrivet av Inaktiverad 5647 1 okt 2014 08:48
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Nu får vi tillbaka den förlorade timmen och alla klockor ska ställas om igen. I sjukvården har de det rörigt med avgående skift och de som glömt ställa om sina klockor. Undrar om det inte kan vara rent farligt ibland olycksmässigt?
Ja jag har gjort mitt med barn och arbete så jag kan modulera som jag vill med timmarna. Men i vissa yrken kan det inte vara riskfyllt? Mvh/Sunny
 
Skrivet av Inaktiverad 5648 1 okt 2014 09:13
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5648

Det tror jag inte, Sverige var sist med detta som vanligt och det var problem för trafiken från och till kontinenten med turlistor och annan kommunikation. Första gången -80 var det natten till måndag och det var lite segt att gå upp 04 men det gick. Jag har inga problem med detta men det är skönt att det är ljust en timma längre på kvällen.
 
Skrivet av Inaktiverad 5647 1 okt 2014 09:58
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Samvetet blir bättre då man får tillbaka timmen. Då känner man sig morgonpigg igen...Mvh/Sunny...
 
Skrivet av Mynta 3 okt 2014 07:47
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Mynta

Mynta

(Guldmedlem)


Sommartiden är till fördel för mig eftersom jag är så morgonpigg-väcker inte frågor om att jag är för tidigt ute på cykeln då under sommarmånader!

 
Skrivet av Inaktiverad 5648 3 okt 2014 07:54
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5648

Då kan du pedala med gott samvete, Många förslag har kommit om att ha sommartid året om och det kanske vore bra.
 
Skrivet av Bengt 24 okt 2014 21:21
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Bengt

Bengt

(Admin)

Nu på söndag är det dags igen - reglerna säger:
Sommartid upphör den 26/10 klockan 03.00.
Tiden anges då som klockan 02.00 Normaltid (vintertid).


Den här omställningen ger oss alltså en timme extra en natt, så det går ju bra. Värre är det med vårens omställning.

/Bengt


--
Admin på Vi Seniorer
 
Skrivet av Inaktiverad 5648 24 okt 2014 22:20
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5648

Många säger att de har ont av det men jag tror att det bara är gnällig inbillning. Man vänjer sig under helgen utom första gången -80 då det korkat nog var natten till måndag och klockan ringde 4 istället för 5, det var lite halvsegt på bygget den dagen men sedan blev det som vanligt. Om det införs sommartid hela året så slapp vi detta årliga "problem".
 
Skrivet av blyfot 25 okt 2014 09:12
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt blyfot

blyfot

(Medlem)

Som pensionär kan man disponera tiden som det passar dom egna önskemålen. Så man kan alltid gå upp med solen och vara uppe tills den går ner, för vi har själva makten över vår tid. Så om det skulle bli några problem hit och dit med tiden i mitt liv så är det jag själv som har skapat problemet.
Nästa inlägg
 

Sidor: < 1 [2] 3 4 ... 8  > »

* Forumstatistik

Vi har 2074 trådar med 18326 inlägg. 404 (19%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

  Annonser

 

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".