Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

  Sök på Vi Seniorer

  Annonser o tips

* Djur i bur: Ska djurparker finnas?

Forum > Allmän diskussion > Samhällsfrågor > Djur i bur: Ska djurparker finnas?

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 13 av 13.
Sidor: < [1]  >
Skrivet av Bengt 24 okt 2012 21:56
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Bengt

Bengt

(Admin)

Det har varit flera uppmärksammade nyhetsreportage om djurparker på senaste tiden. Främst om två av dem, Ölands Djurpark och Parken Zoo (Eskilstuna).
Vad anser du om detta med "djur i bur" generellt?
Vad anser du om de nu uppmärksammade missförhållandena?

Jag anser att; om vi ska hålla djur ska vi också se till att de inte lider, som en första och viktigaste regel. Oavsett om det gäller matproduktion, turism eller vad det är för sammanhang.

/Bengt


--
Admin på Vi Seniorer
 
Skrivet av Anita 25 okt 2012 12:54
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Anita

(Guldmedlem)

Håller med.
Exotiska djur skall (bör) ha en så naturlig miljö som möjligt.
För visst är det lite speciellt att få se dessa djur in live,
men inte på bekostnad av djuren.
Hoppas att jag skrivet så ni förstår vad jag menar.
 
Skrivet av Laura 25 okt 2012 18:49
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Laura

Laura

(Medlem)

Med dagens teknik (teleobjektiv, TV-sändningar osv) kan vi se exotiska djur i deras rätta miljö utan att behöva fånga in dem och stänga in dem i djurparker för att beskådas av nyfikna människor. Fy för djurparker!

Jag har sett isbjörnar förtvivlat söka svalka genom att lyfta huvudet upp och ner, jag har sett tigrar rastlöst vandra längs stängslet i en alldeles för liten inhägnad, jag har sett helt apatiska lejon, pumor och jaguarer, och jag kan bara säga att djurparker är en styggelse...
 
Skrivet av dubbeltur 25 okt 2012 22:15
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt dubbeltur

dubbeltur

(Moderator)

Tycker att vilda djur ska ses i sin rätta miljö och inte i djurparker.


--
dubbeltur
 
Skrivet av tigrib 26 okt 2012 23:05
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt tigrib

tigrib

(Medlem)

Så tycker även jag.
Uppvisning av elefanter och andra djur på Cirkusar är också vidrigt.
Usch, för Människan som ska vara en så intelligent varelse !!??
Var sitter den intelligensen, kan man undra?
 
Skrivet av Inaktiverad 6335 27 nov 2014 18:42
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 6335

Thanksgiving! även för Lemurerna First Person: It's a Lemur Thanksgiving!
 
Skrivet av Inaktiverad 6405 1 dec 2014 05:44
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 6405

Skadedjur och utrotningshotade får gärna vara inlåsta
 
Skrivet av Inaktiverad 5647 1 dec 2014 08:43
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Jag bor ju nära Kolmårdens djurpark där djuren har betydligt större ytor än på våra andra mindre parker.
Men jag anser att djurparker bara ska finnas som genbanker för utrotningshotade djur.
Själv besöker jag inte och stödjer dessa parker.
Som någon skrev,- vi som är så intelligenta- och ändå kan behandla djuren så illa?
Hemskt med mink och rävfarmer,ingen behöver slita skinnet av djur för att klä sig.
Livsmedelsdjurfarmerna är också vidrigt där suggan inte kan vara med sina kultingar, kon inte med sina kalvar.
Cirkusdjur, usch jag ville aldrig gå på cirkus som barn.
Men djurexperiment är det allra värsta tycker jag. Var tog vi oss den rätten? De har det hemskt vissa apor, hundar och katter.
Kan vi inte ta hand om de svagare så är det illa med oss vare sig det gäller djur eller våra barn och gamla.....Mvh/Sunny..
 
Skrivet av Mynta 2 dec 2014 17:21
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Mynta

Mynta

(Guldmedlem)

Du har så rätt i det Du skriver. Jag har besökt Kolmården en gång för länge sedan och då för att kolla in delfinerna. En fin uppvisning!
Jag gillar inte alls idén med att stänga in djur men samtidigt så är det väl enda möjligheten för det uppväxande släktet att få se djur!

Eftersom människor fortfarande har högre status än djur så anser ju vissa att de gör rätt i allt.

Jag gillar naturen, friheten och tänk så bra "mitt" lodjur har det. Störs endast när jag kommer så där oförberett!
 
Skrivet av Inaktiverad 5648 2 dec 2014 18:36
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5648

Nordens Ark har ett viktigt avelsprogram för utrotningshotade arter.
 
Skrivet av Laura 3 dec 2014 09:06
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Laura

Laura

(Medlem)

Mynta, med dagens teknik (som jag skrivit tidigare) behöver vi verkligen inte stänga in djur för att vårt uppväxande släkte ska få se dem...
 
Skrivet av Inaktiverad 6335 3 dec 2014 17:26
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 6335

Jag är ganska ofta på Skånes djurpark, det är skoj och intressant med dom Nordiska djuren. Där finns det även utrotningshotade tamdjur av olika sorter. Djuren bor i naturlik miljö så det känns helt rätt.

"Bevarande av utrotningshotade nordiska arter

Skånes Djurpark arbetar med den nordiska faunan i fokus. Parken ingår i det europeiska samarbetet för att bevara utrotningshotade djurarter. Arbetet är inte bara inriktat på vilda nordiska djur, utan även omsorgen om utrotningshotade tamdjursraser är en del av parkens verksamhet.

Skånes Djurpark är en plats där man i vacker och familjevänlig miljö har rika möjligheter att uppleva den nordiska faunan. Samtidigt fungerar parken som ett friluftsmuseum och utgör även en kunskapsbank både för utbildning och för vetenskaplig forskning."

 
Skrivet av Inaktiverad 6335 5 dec 2014 18:05
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 6335

Detta hände i Loyola Park Beach i Chicago’s Rogers Park, jag visste inte att ugglor simmade så bra. Det var ett par Pilgrimsfalkar som tvingat ner ugglan i vattnet och den har ett väldigt fint bröstsim/fjäril.
Great Horned Owl Doing Breast Stroke
Uppdaterat: 5 dec 2014 18:07  

Sidor: < [1]  >

* Forumstatistik

Vi har 2078 trådar med 18338 inlägg. 404 (19%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

  Annonser

 

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".