Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

  Sök på Vi Seniorer

  Annonser o tips

* Att skaffa hund!

Forum > Allmän diskussion > Allmänt > Att skaffa hund!

Skriv ut
Visar inlägg 16 - 30 av 42.
Sidor: < 1 [2] 3  > »
Skrivet av Inaktiverad 5647 15 aug 2014 11:41
Föregående inlägg   Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Hills,är bra foder.
Jag resonerar som så att även om mina hundar är familjemedlemmar så är de också min enda hobby just nu. Efter stroken så orkar inte hjärnan med teater, bio, konserter som förr, jag lägger pengarna på hunden istället.Mitt foder kostar 700kr för 12 kg , det går åt 6dl per dag, så får hon godis i form av 2% fettsnål kalkon.
Labradorer är ju lite sega, så de blir lätt överviktiga.
Läste någonstans att först användes den kraftigare typen av Labrador att dra hem näten då isen varken bar eller brast, därav simhuden mellan tårna.
men simhuden till trots är nog vatten det värsta min dam vet, man blir ju våt!
Jag hoppas på totalförbud att lämna hundar och barn ensamma i bilar om så bara för fem minuter.
Mvh/Sunny

 
Skrivet av Inaktiverad 5648 15 aug 2014 11:52
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5648

Haha, mina små "vräker" i sig ca 2 dl per dag, riktiga matvrak. bra mat gör att de inte behöver så mycket iom att alla viktiga näringsämnen finns i fodret, de bajsar mindre också när inte det som händer med billigt mat rinner rätt igenom.
 
Skrivet av Inaktiverad 5647 15 aug 2014 12:07
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Ja så är det, de billiga fodren har för mycket säd i sig och det tas inte upp så bra, går rakt igenom.
Men ser man på naturen så är magen det bästa, råttor har mycket frö mm i magen, liksom vommen är bra hundmat om man lagar själv, vilket är det absolut bästa. Men krångligt.
Mina katter gick bara i en slags sand.
Inget annat dög, men den var bra, allt blev klumpar bara att ta upp.
Jag tror inte Ella blir så gammal oavsett, jag övertog en sjuk hund som valsat på fyra ställen, en stor operation innan hon var året, hon hade missbildad livmoder, kronisk öroninflammation, samt annat som tog tid att få ordning på.
Våra djur har det gott, vi gör det bästa för dom. Vad kan man mer göra? Mvh/Sunny...
 
Skrivet av Inaktiverad 5648 15 aug 2014 12:13
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5648

De har inte bett om att komma till oss och det är den bästa omsorg som gäller så länge de lever.
 
Skrivet av Inaktiverad 5647 16 aug 2014 08:41
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Speciellt de husdjur som andra tröttnat på och andra förbarmar sig över.
Sommarkatter och hundar på hundstall.Många tror det är en kul pryl som man kan roa sig med ett tag, sedan då man tröttnar så får andra ta hand om deras leksaker.
Men det är så med så mycket nu för tiden, tänkte på alla 1000 tält de lämnade på Bråvalla i svineri.
Läser just nu en så intressant bok om barnuppfostran, varför mycket gått så fel, varför ofta barn tar över kontrollen över sina föräldrar,hotar och bestämmer.
Husdjuren har nog åkt med på det tåget, -jag vill ha- utan ett långt planerade för ett djur som kanske lever i 10-20 år.
Inget ger så mycket som att se harmoniska hundar med glada ägare. Mvh/Sunny...
 
Skrivet av Inaktiverad 5647 17 aug 2014 09:10
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Lite tankar om raser!
All planering att skaffa en hund kräver mycket arbete att ta reda på vilken ras som passar familjen.
Stor hund, liten hund, långhårig, korthårig, vad ska hunden ha för funktion? En familjemedlem eller för jakt tex.
All avel kan bli överdriven och skada djuren , dessa raser med hoptryckta nosar som blockerar andningsvägarna.
Modet är en bidragande faktor till att djur far illa, sk modehundar.
Bland missbrukare var schäfern länge en sådan ras.
Nu har vi Pitbulls som ska inge respekt.
Så dessa småhundar sk. accessoarhundar, där någon kändis så som Paris Hilton varit Chivavvans statuspryl.
Alltid går det mode i allt, även i hundar.Då Lassiefilmerna gick skulle alla ha en Collie och de liksom schäfrarna blev sönderavlade, Schäfrarna går på hasorna sk räkstjärtar. Colliens psyke blev dåligt, man avlade på alla tikar oavsett psyke beroende på efterfrågan.
Vissa hundar fäller mycket hår , andra måste klippas och trimmas.
Även om man köper en Pudel behöver man inte styra ut den med lustiga frisyrer en enkel lammklippning duger bra och de ser ut som hundar.
Storpudelns klokhet och harmoniska psyke gör den till en mycket trevlig hund med rätt fostran. Att den inte fäller är också bra.....forts följer....Mvh/Sunny...

 
Skrivet av Inaktiverad 5648 17 aug 2014 09:26
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5648

Det kräver planering när man skall välja vilken ras man skall skaffa, undrar om alla tänker på detta?
 
Skrivet av Inaktiverad 5647 17 aug 2014 09:58
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Nej, tyvärr.- Söt valp- tuff hund- osv är oftast felet.
Då många väljer sin fösta hund kan det bli hur fel som helst.
Så börjar hunden visa upp sidor som man inte kan stävja, så får man själv oro och fel energi som ger hunden signaler att ta upp ägarens energi, så är man inne i ett ekorrhjul.
Valpkurser kan vara bra, men det finns så många metoder att man lätt blir förvirrad, en säger så , en säger si. Ungefär som med barnuppfostran.
Bestämd, lugn energi är det viktigaste, regler och fasthet.
Det finns bra böcker som ger råd om hur man läser av en hunds kroppsspråk och om olika rasers egenskaper.
Jag tar hellre en hund som inte är så utseendelockande men med ett stabilt psyke.
En liten hund som otrimmad ser märklig ut är -Lhasa Apso-, men då den klipps ner blir en liten massiv och käck hund. Jag har pratat med tre ägare som säger att det är en toppen ras.
De hänger med på promenaden , är ganska modig vid möten med större hundar , inte så där skällig som många småhundar är.
De flesta Spaniels är trevliga, men ofta ganska svåra att få att gå fot, kanske beroende på deras jaktanlag.
Jag vill slå ett slag för Labradoren senare samt de Retriever raser jag känner till. Men allt är bara min erfarenhet i mitt eget liv med hund.
Conrad lorenz har skrivit en bra bok om hundar som heter just- Människan och hunden- kan rekommenderas....Mvh/Sunny..

 
Skrivet av Inaktiverad 5648 17 aug 2014 10:23
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5648

Labrador och Golden är nog mina favoriter.
 
Skrivet av Inaktiverad 5647 17 aug 2014 10:41
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Förr fanns inte dessa raser på min hundkarta alls.
Feta Labradorer var avskräckande.
Jag hade ingen erfarenhet av Labbar. När man lärt känna rasen inser man vilka underbara hundar de är.
Kan man klara deras matglädje och inte ge efter så kan de vara riktigt på språng.
De finns i två typer jaktlabrador som är betydligt smäckrare än den grova Labben.
Eftersom den i regel är så mjuk och snäll så ska man inte låta barn topprida dom, utan lära barnen att visa respekt för hunden.
Golden är en piggare ras, men oftast mjuk och i rätta händer en riktigt trevlig hund.
Labradorer älskar oftast att bada, utom vissa undantag, hihi.
Minns en stor lyxbåt som gled fram till slussen i Söderköping, på däcket låg två gyllene Labradorer. På en brygga dök en schäfer gång på gång i kanalen. Då utbrast husse-kolla era badkrukor hur det ska se ut- så alla Labbar älskar inte att bada.
Ofta ser man annars en badande Labbe eller Golden i ett gyttjedike, med en förtvivlad matte eller husse som inte vet hur de ska frakta hem lerklumpen. Mvh/Sunny
 
Skrivet av Inaktiverad 5647 30 dec 2014 12:54
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Skotträdda hundar!
Nu firar vi snart nyårsafton med fyrverkerier som tjuter och smäller. För många hundar blir det första kontakten med detta elände.
Fler och fler får problem med skotträdda hundar. Valpar kan dö av skräck.
Vi känner de som har jakthundar som är fyrverkerirädda.
Många plågas av detta smällande, djuren som gått i ide, dementa på hemmen väcks upp. Traumatiserade från Krig, babysar,sjuka på lasarett.Så våra husdjur.
Min hund är inte skotträdd, men den förra var mycket skotträdd efter milleniumfyrverkerierna.
Vi fäller persiennerna, har en radio på, samt TVn med ganska högt ljud just kring klockan 24.
Vi gör inga tecken utan är som vanligt, tittar inte på hunden ifall hon ser på oss för att kolla om det är farligt.
Vi klappar henne inte, utan låter allt vara precis som vanligt.
Man ska aldrig ömka hundar.
Med förra hunden fick vi åka iväg, motorväg mellan två städer.
Kaffekorg och godsaker till oss alla, ensamma satt vi på en öde mack mellan städerna, där vågade hon gå ut och kissa.
Jag tror vi hade mysigast av alla, varmt och skönt i bilen, bra musik och härligt kaffe. Halv två tystnade eländet.
Jag minns Nyåren hos mormor, den sprakande spisen, kyrkklockorna som ringde in nya året. Mormors hund Sippa sov gott i hundkorgen. Snön låg vit och allt var rofyllt och fint.
Vissa saker var bättre förr....Mvh/Sunny...Gott Nytt År förresten till er alla!
 
Skrivet av Inaktiverad 5648 30 dec 2014 13:38
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5648

Fyrverkier kan vara ett elände, här är det förbud i innerstan och det är bra tycker nog alla.
 
Skrivet av Inaktiverad 5647 30 dec 2014 17:44
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Så bra Lasse!
med tanke på alla era trähus i centrum. Att det ska vara så svårt att fixa ett gärde där alla får smälla en timme.
Min systerson fick in en raket på sin ballong, det hade gått illa om de inte varit hemma.
På fyllan händer många olyckor dessutom.
Men synd om alla rädda hundar,men -jag- går alltid före omtanke...Mvh/Sunny..
 
Skrivet av Inaktiverad 6335 30 dec 2014 17:54
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 6335

Idag är det sport att träffa både hundar och människor med raketer.
Det blir snabbkissande hela nyårshelgen för hunden :)
Här är det bomber och granater - huka er gubbar och kärringar :)
 
Skrivet av Inaktiverad 5648 30 dec 2014 17:58
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5648

Många affärer har också slutat att sälja fyrverkerier, bra trend.
Nästa inlägg
 

Sidor: < 1 [2] 3  > »

* Forumstatistik

Vi har 2078 trådar med 18338 inlägg. 404 (19%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

  Annonser

 

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".