Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

Sök på Vi Seniorer

Annonser o tips

* Facebook och Instagram stjäl viktig tid

Forum > Allmän diskussion > Samhällsfrågor > Facebook och Instagram stjäl viktig tid

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 10 av 10.
Sidor: < [1]  >
Skrivet av Karolina 30 jan 2015 00:34
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Karolina

(Medlem)

Facebook och Instagram stjäl viktig tid

Stalin, Hitler, rasforskning och andra grymheter drabbade oskyldiga. Idag finns många nya faror som hotar mänskligheten. En liten gnista, och hela världen kan stå i brand. Men vem orkar och har tid att engagera sig?

Inte är det ungdomar i alla fall. Överallt ser man dem med en mobil i handen eller vid örat. De är ständigt uppslukade av Facebook och Instagram.

De skickar bilder från krogen, från badet, från resan, från festen och ”här är jag”. Man får veta viktiga saker som vem som har många ”likes”. Och vem som rankas som populärast med flest vänner.

Mobilen och datorn följer också med i sängen. Nattimmarna fladdrar snabbt förbi och varken läxor eller andra uppgifter blir gjorda.

Vi borde vara bekymrade över att Facebook och Instagram får lägga beslag på så många värdefulla timmar av de unga. Kvar finns inte mycket tid för engagemang i viktiga frågor. Ingen tid att prata vanligt med andra. Diskutera.

Starta opinionsgrupper. Se faror vid horisonten, som ISIS. Ingen tid att läsa tidningar eller se nyhetsprogram.

Hur skulle det vara om man införde stängning av Facebook och Instagram efter kl 21 som exempel? Jag tror att det skulle gynna självständigt tänkande.

Karolina

Skrivet av Tezz 30 jan 2015 07:24
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Tezz

(Medlem)

Jag ser facebook som ett stort sällskap.Jag har fått många nya "vänner."Jag skaffar mig info fr när och fjärran.Jag tycker det är kul helt enkelt.Sitter däremot inte klistrad framför datorn eller går som jag sett många göra med telefonen i handen,och detta gäller såväl pensionär som ungdom.Det är ju som vi säger här hemma.Lagom är bäst!

Skrivet av Inaktiverad 5648 30 jan 2015 08:33
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5648

Jag har nog fastnat i internetträsket på gamledar med dator, surfplatta och smartphone. Facebook och Vi Seniorer ser jag som ett trevligt sällskap och tidsfördriv men någon "Mobilzombie" är jag inte även om mobilen alltid är med i alla lägen tryggt parkerad i fickan. Om det mot förmodan ringer när jag är ute, kollar jag vem det är och låter oftast mobilsvaret gå på, mail och sms får vänta tills senare. Är jag borta hos vänner är aldrig mobilen framme. Om man går en sväng på stan är det otroligt hur många som pillar på sina mobiler överallt och i alla lägen.

Skrivet av Inaktiverad 5647 30 jan 2015 10:48
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Karolina!
Vi vänner som ses är ledsna för att våra barn och barnbarn inte kan släppa telefoner och plattor då de hälsar på. Vi har tacklat det olika.
En del föräldrar ser så pass att det säger till -inga mobiler sms då vi äter-.
Men har man stått och lagat mat, gjort tårta och inte ens får svar eller att barnen tittar upp då man pratar med dom. Nej jag lägger ner. Min energi är för låg för att hålla hov då ingen är intresserad av att träffas.
Fler med mig har dragit in på mötena. Så de tappra som känner att de vill fast de inte är mer viktiga än en kuliss.
Jag önskar detta finge ett stopp, vi klarade oss förr...Mvh/Sunny

Skrivet av Inaktiverad 5648 30 jan 2015 11:12
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5648

Jag vågar inte ens tänka på mina föräldrars reaktion om jag hade pillat på min mobil om vi åt eller satt och pratade.

Skrivet av Inaktiverad 5647 30 jan 2015 11:28
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Det är helt klart ett onödigt behov. Det blir som en drog. Själv har jag dragit in tiden vid datorn. Max en timme per dag och min hjärna , ögon och vänner mår bättre av det...mvh/Sunny..

Skrivet av cats 30 jan 2015 13:18
  Skriv ut Direktlänk

cats

(Medlem)

Jag är inte säker på att Facebook och Instagram behöver vara enbart av ondo utan kan också bli ett sätt snabbt få till stånd proteströrelser mot olika slags våld i samhället.Det finns det många exempel på.
Det mest uppmärksammade var då ett Instagram skapade upplopp i Göteborg och då flera hundra ungdomar samlades vid Plusgymnasiet i protest mot att hundratals unga flickor hängts ut på ett anonymt Instagramkonto
De hade kallats horor och slampor
Så sociala medier blir vad vi gör det till.

Skrivet av Inaktiverad 5647 30 jan 2015 13:54
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Klart det är jättebra då det används rätt!
Idag i Dr Phil var det om unga grabbgäng som fyller småflickor med sprit och våldtar dom.
I USA får man dessutom inte dricka sprit i vissa stater, för än man är 21 år.
Flickor tog livet av sig då de hängde ut bilderna på nätet, en flicka kräktes ut genom ett fönster medan grabbarna våldtog henne.
Hon hängde sig senare efter alla trakasserier av skolkamrater och de som höll på grabbarna.
De kunde sätta dit dom för pedofili för hon var så ung, men inte för våldtäkt.
Bästa frågan var till grabbarna då de påstod att flickan ville, en författare frågade- varför frågade ingen om man kunde hjälpa henne hem då hon var så full-? Det går som en våg över USA.
Unga flickor blir kära och låter sig luras in i hem med flera grabbar som våldtar henne, ja så står ord mot ord.
Vilken värld, då är nätet farligt då man hänger ut offer på nätet. Det är en farlig värld för unga.../S

Skrivet av Karolina 30 jan 2015 17:39
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Karolina

(Medlem)

Detta med att stänga Facebook och Instagram var en lustig tanke jag fick när jag åkte tåg senast. Alla (mest ungdomar) satt tysta med sina mobiler/surfplattor. Ingen läste någon bok eller tidning. Tummarna rullade fram bild eller bild som hastigt studerades.

Det går ju inte att genomföra en stängning av FB eller Instagram av tusen olika skäl. Men jag tycker fortfarande att det är många värdefulla timmar som går åt för de unga som hela tiden måste vara uppdaterade dag som natt.

De kanske rent av själva skulle önskat att vissa sidor var stängda exempelvis på nätterna, så att de kunde koppla av.

Skrivet av Inaktiverad 5647 30 jan 2015 18:22
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Det är mycket man tänker som barnpedagog om detta!
Vi hade på Tv halv sju ett barnprogram.
Vi fick roa barnen själva, lära dom leka själva och med varandra.
De var med då vuxna talade och hade kalas. Men mest var de ute, de gick till pulkabacken och skidbacken.
De åkte skridskor, klättrade och skaffade sig kompisar. De kom hem som uthungrade vargar, hihi.
Nu sticker man en apparat i deras händer och de blir borta från omvärlden.
Man får arbeta för deras andra aktiviteter och att få dom att uppskatta att vara ute.
jag överdriver lite, men jag som läser barn ser vad som sker.
Barnens kroppar är svagare och deras kunskap att kommunicera,
de läser senare och vill bli roade istället för att själva komma på lekar.
Tiden räcker inte för stressade föräldrar, ändå hjälper män till mer nu än då mina var små.
Ja det är en ganska kuslig utveckling tycker jag....Mvh/Sunny

Sidor: < [1]  >

* Forumstatistik

Vi har 1951 trådar med 17777 inlägg. 360 (18%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

Annonser

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".