Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

Sök på Vi Seniorer

Annonser o tips

* Hur förändrar man sina egna traditioner och kultur

Forum > Allmän diskussion > Samhällsfrågor > Hur förändrar man sina egna traditioner och kultur

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 12 av 12.
Sidor: < [1]  >
Skrivet av blyfot 28 mar 2015 09:27
  Skriv ut Direktlänk

blyfot

(Medlem)

Kultur och traditioner beror på var vi lever och hjärnan är en programmerbar sak som är mycket lätt att hjärntvätta och som utgår från att sanningen finns där vi har växt upp och formats till den vi är. Det finns bara en väg bort från detta och det är att hitta sin egen sanning i sig själv. Hur man kan hitta sin egen sanning i sig själv oavsett var man lever återkommer jag till senare. Men ingen politiker oavsett namn och ställning kan ändra kulturen i ett annat land genom någon form av predikningar.

Skrivet av Inaktiverad 5648 28 mar 2015 10:12
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5648

Predikningar hjälper nog inte men man skall alltid stå för sina värderingar om demokrati och mänskliga rättigheter i alla lägen.

Skrivet av Inaktiverad 5306 28 mar 2015 10:42
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5306

Om man tar seden dit man kommer kan man rota sig var som helst. Stockholm Skåne, Västkusten eller som nu, skit samma! Det fungerar...om man själv vill!

Samma sak gäller om man är utomlands, ta seden dit Du kommer! Vi var en grupp fackliga på tur i Tyskland. Då råkar vi gå förbi en nazistdemonstration. Och, trots våra varningar, så börjar en av våra kamrater käfta med nazisterna, det blev bråk och han hamnade i fängelse. Tyvärr fick inte denna kamrat vara med och föra ut vårt budskap mot nazism och annan facklig verksamhet senare!

I vissa lägen är det bättre att tiga än att käfta. Ett gammalt talesätt säger att: Ju mer man rör i skiten desto mer luktar den.

Skrivet av Inaktiverad 5648 28 mar 2015 11:22
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5648

Självklart tar man seden dit man kommer men man har ju sina värderingar vart man än åker.

Skrivet av Inaktiverad 5647 28 mar 2015 11:49
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Så sant, man har med sig själv sina tankar och värderingar alltid.
Ser man barn agas om man som jag har kämpat för barns rättigheter hela livet så reagerar man starkt.
Anmälde ju en barnmisshandel här för ca tre år sedan. Ser jag djur behandlas illa likaså.
Min syrra höll på att bli fängslad i Turkiet då hon såg en åsna pryglas som inte kunde resa sig. Männen skrattade åt henne och hon blev galen.Då kom inhemsk polis och hotade henne.....Man måste stå upp för de svaga oavsett....Mvh/Sunny..

Skrivet av Inaktiverad 4552 28 mar 2015 17:37
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 4552

Först och främst måste man göra klart vad kultur är. För mig är kultur att skapa något gemensamt. Okultur är att ställa någon utanför.

Att förtrycka och förnedra människor legitimerar inte att ta seden dit man kommer. Att tiga är att sälja sin själ och samtycka.
Om vi inte hade vågat ifrågasätta kanske vi hade levt i stenåldern.

Där gränsöverskridande sker så sker också utveckling.

Skrivet av Inaktiverad 6335 28 mar 2015 19:59
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 6335

"En kultur utgörs av värden dess medlemmar omhuldar, normer som de följer och materiella ting som de skapar." Anthony Gidden
Kulturen för mig är Strindberg, Heidenstam, Fröding, A. Lindgren. Det är Carl Larsson och Dardel.
Det är Stenhammar och Wilhelm Petterson-Berger.
Det är skogen om våren, regnet mot markisen om midsommar.
Det är lukten av saltvatten på solbränd hud ute vid havet.
Det är Bellman och Taube och alla sjunger med.
Det är sill och potatis, kräftor och falukorv.
Det är gåsamiddag och ålagille.
Det är att ta en svängom på dansbanan i någon Folkpark.
Det är ett hederligt handslag, ett hållet ord.
Det är att ta saker i tur och ordning, att göra rätt för sig.
Det är att svärma med en kär vän på en filt i naturen med fåglarnas sång som ackompanjemang.
Det är att hjälpa sina grannar och hålla ihop i arbetslaget. Att komma i tid, att göra sitt.
Det är att höja ett spetsigt glas, se sin vän djupt i ögonen, säga "skål".
Det är vinterbad och bastu.
Det är den där hinnan av svagt grönt på träden just i bokskogens lövsprickning.
Det är en sväng med ekan på sjön, sätta nät eller pilka torsk. Frösöblomster, Änglamark, Kostervals och Österlen.
Det är Högvakten och Slottet.
Det är Pär Lagerqvist, Sven Stolpe, Elsa Beskow, Herbert Tingsten, Rune Moberg, Carl-Johan Vallgren och Selma Lagerlöf.
Det är Wasaskeppet, Riddarholmen och Gamla Stan där stormaktstidens grundstenar fortfarande syns.
Det är en järnåldersgrav i Skåne och dalkarlarnas kyrkorodd.
Det är Botaniska Trädgården och Feskekörka och käka gott i Göteborg. Valborgsmässoafton med bål och sång.
Det är Äppelmarknad i Kivik.... plus en hel massa andra saker.
Uppdaterat: 28 mar 2015 20:01  
Skrivet av Bengt 28 mar 2015 22:03
  Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

lördag 28 mars 2015, kl 17:37 skrev airam
Först och främst måste man göra klart vad kultur är. För mig är kultur att skapa något gemensamt. Okultur är att ställa någon utanför.

Att förtrycka och förnedra människor legitimerar inte att ta seden dit man kommer. Att tiga är att sälja sin själ och samtycka.
Om vi inte hade vågat ifrågasätta kanske vi hade levt i stenåldern.

Där gränsöverskridande sker så sker också utveckling.

Jag håller med om de principer du beskriver. Intressant dock att du nämner stenåldern på ett sätt som att det vore något kulturlöst. Även stenålderns människor hade utvecklad kultur - men en annan kultur än vi har idag. De medeltida människorna hade också annan kultur än den vi har idag. Kultur förändras och utvecklas hela tiden och överallt. Det vi upplever idag är dock en tillbakagång i vissa delar av världen, tillbaka till en kultur som vi i dessa delar av världen lämnade när vi gick ur medeltiden. Man kan kanske tro att de stått kvar på den kulturella nivån hela tiden i vissa delar av världen, men det är inte sant, det har verkligen skett en tillbakagång de senaste åren i vissa delar av världen. Det är mycket olyckligt. Men kultur förändras och utvecklas hela tiden, som sagt, så vi får hoppas på en vändning igen och en vettig utveckling av kulturen överallt i världen.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Inaktiverad 5306 28 mar 2015 22:39
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5306

Problem är en möjlighet som kommer med bakändan först. Och att direkt säga att någon har fel kan ibland innebära att den som säger det blir ett huvud kortare. Vad är det som säger att vår kulturella värld är den bästa och att vi skall påtvinga andra den?

Vi kan inte förändra världen på en dag, men vi kan liksom droppen med en droppe om dagen urholka stenen. Det är ju mycket bättre än om vi häller ut allt vatten på en gång. Så jag förändrar hellre världen på lång sikt än att direkt gå i klinch.

Just nu jobbar jag med att försöka få våra folkvalda förstå att det finns stora brister i våra(pensionärernas) mänskliga rättigheter. Det är en lång process men jag tycker mig ana ett ljus i slutet av tunneln.

Skrivet av blyfot 29 mar 2015 11:21
  Skriv ut Direktlänk

blyfot

(Medlem)

Kultur är hur man lever, bor, äter .tror , roar sig, överlever, tävlar, en spegelbild av livet där man lever. Vi gör utgrävningar för att hitta äldre kulturer och hittar grottmålningar som berättar om hur livet var då kanske redan på stenåldern. I dag åker vi runt i världen med kamera för att fota dagens olika kulturer. Men under ytan på varje individ oavsett vilken kultur man tillhör och har formats i så finns det ett ursprungligt jag. När alla får insikten om att där är vi lika med samma värde. Då har vi tagit ett kliv i utvecklingen mot ett samhälle med större frihet och färre konflikter.

Skrivet av Inaktiverad 6335 10 maj 2015 16:08
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 6335

Något som alltid har tagits för given är tilliten man har litat på sina medmänniskor, inte låst dörren till huset eller bilen, saker har kunnat stå ute på tomten och man har litat på att dom har varit kvar.
Detta är något som har ändrats. Läste en artikel om tillit, ett högt socialt kapital.
"Tillit är en seg struktur. Mer än hundra år efter Amerikautvandringen, är tilliten högre bland ättlingar från Skandinavien än andra amerikaner. Men seg är inte samma som oförstörbar.
I södra Europa är tilliten måttlig, i Mellanöstern, Afrika och delar av Sydamerika mycket svag. Några länder som sticker ut positivt är de nordiska, med extremt hög tillit till både främlingar och samhällets institutioner. Övriga Västeuropa ligger också väl till. De sociala transaktionskostnaderna är här låga, det vill säga vi kan ingå i produktivt samarbete med andra i stället för att lägga energin på att, som i klansamhällen, skydda oss mot bedrägerier och våld. Med ett annat ord besitter vi ett högt socialt kapital.
Föga förvånande är hög tillit kopplat till demokrati och jämlikhet, hög levnadsstandard, god folkhälsa, låg brottslighet och korruption.
– Jag tror tillit är som korallrev. De tål en hel del skit, men när de väl klappar ihop så går det snabbt, och effekterna blir katastrofala."
Något att tänka på!
http://www.affarsvarlden.se/tidningen/article3900159.ece#comments

Skrivet av Inaktiverad 4552 10 maj 2015 19:53
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 4552

Vilken bra artikel Gun_sa.En tid gick jag hos en frissa som kom från Iran. Vi pratade om hon vill flytta tillbaka. Hon berättade att den omställningen skulle inte hennes barn klara för i Sverige får alla lära sig att det är fult att lura av andra pengar, men Iran får man lära sig att lura andra i affärer är smart.
Den ärligheten som många har växt upp med är ingen självklarhet för andra. Jag glömde nyss min kamera på en lekplats och den lär jag väl aldrig få tillbaka.
Tidigare har jag tappat saker och man hörde av sig från polisen inom ett dygn.
På något sätt måste bli normalitet att vara ärlig. Det har ju varit en av de viktiga byggstenarna i samhället och det är allas ansvar att vi inte raserar fler viktiga byggstenar.

Sidor: < [1]  >

* Forumstatistik

Vi har 2098 trådar med 18429 inlägg. 413 (20%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

Annonser

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".