Du använder AdBlock eller liknande tillägg i din webbläsare! Undanta AdBlock för domän viseniorer.se Det finns kostnader för sajten, nu står andra för dina kostnader. Du slipper alla annonser då du blir Guldmedlem.
Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google:Guldmedlem slipper se denna annons!
Dagens datum: 2026-06-09 Dagens namn: Börje, Birger
Vi Seniorer 55+ - Mötesplats för dig som är över 55 år -Tisdag
Bengt är ett mansnamn som funnits i Sverige åtminstone sedan 1100-talet. Det är en svensk förkortning av det latinska Benedictus, Benedikt på svenska, som betyder 'den välsignade'.
Bengt Hallberg, född 13 september 1932 i Göteborg, död 2 juli 2013 i Uppsala domkyrkoförsamling, var en svensk pianist och kompositör och en av Sveriges ledande jazzmusiker genom tiderna.
Tack för den musiken!
Trio Con Tromba (trio med trumpet) var en trio som bestod av (bara virtuoser) Jan Allan, Bengt Hallberg och Georg Riedel.
1984 spelade trion in musik på två LP-skivor. Och 1993 utgavs musiken på en CD med titeln "Trio Con Tromba".
En kväll på 90-talet låg jag och läste innan jag skulle sova. Radion var på men jag var upptagen av att läsa och hörde egentligen inte vad som spelades i radion. MEN så plötsligt uppmärksammade mina öron så fina toner från radion att läsningen helt bröts. Hänförd lyssnade jag till Jan Allans trumpet och Bengt Hallbergs pianonedslag med Georg Riedels baskomp. Jag uppfattade inte vad musiken hette men bestämde mig för att den CDn (om den fanns) skulle jag skaffa. Efter en tid fann jag ut vilken CD det var och skaffade mig den. CDn går med jämna mellanrum på min CDspelare. Jag skall sätta på CDn i eftermiddag.
Kenneth, Kennet, är ett mansnamn med keltiskt ursprung med betydelsen 'vacker, skön', och har använts i Sverige sedan 1800-talet. Kenneth är den angliserade formen av de två skotska namnen Coinneach och Cináed. De allra flesta Kenneth i Sverige är födda under en 20-årsperiod från slutet av 1940-talet till och med 1960-talet. Kenneth är den vanligaste stavningen, men Kennet förekommer också liksom stavningar med "C" i början. Även stavningar med ett "n" med "K" eller "C" i början och med eller utan "h". Ytterligare en variant är "Kennerth" med eller utan "h". Namnet är ett av många engelska namn som var populära i efterkrigstidens Sverige. Den 31 december 2007 fanns det totalt 35 241 personer i Sverige med namnet (samtliga stavningsvarianter), därav 27 kvinnor, varav 18 968 med det som tilltalsnamn, därav 19 kvinnor. Vanliga smeknamn är i Sverige Kent och Kenta, i anglosaxiska länder Kenny och Ken.Wikipedia.
Kent är ett svenskt rockband från Eskilstuna som sedan mitten av 1990-talet etablerat sig som en av de mest framgångsrika grupperna i Skandinavien. Med mer än 2,3 miljoner sålda fullängdsalbum har Kent flera gånger givits epitetet "Sveriges största rockband".
Kent
Kenneth Rexroth född 22 december 1905, död 6 juni 1982, var en amerikansk poet, översättare och anarkist. Han var en av de första amerikanska poeterna som utforskade japansk poesi, såsom haiku. Wikipedia.
Kenneth
Stacey Kent.
En engelsk-amerikansk jazzsångerska (f 1968). Är sedan 1991 gift med tenorsaxofonisten Jim Tomlinson. Hon har medverkat på en skiva med Jan Lundgren "Jan Lundgren Trio Plays The Music Of Victor Young" (2001). Följande Yuotube-klipp är från den skivan.
Jan Lundgren Trio Stacey Kent - I don't stand a ghost of a chance.
Gerd är ett nordiskt kvinnonamn som betyder skydd eller möjligen den som tillhör gården.
Gerd är även ett tyskt mansnamn, en förkortning av Gerhard eller en variant av det namn som på svenska vanligen skrivs Gert.
Gerd Agnes Marianne Hagman, tidigare Gerda Agnes Marianne Hagman, född 4 juli 1919 i Stockholm, död 30 november 2011, var en svensk skådespelare verksam både inom teater och film.
Gerd
Kvinnonamnet Gerda eller Gärda är antingen en variant av Gerd eller av tyskt ursprung, en kortform av Gerdeke eller Gertrud. Namnet Gerda står för speciell och även älskad.Wikipedia.
Gerda.
Lästips:
Gerda Antti, f 1929 i Övertorneå. Gift med författaren Walter Ljungquist (1900-1974. Bor idag i Östergötland. Hon är en av våra mest lästa författare.
Mansnamnet Gabriel är ett hebreiskt namn med betydelsen Guds kämpe eller den som kämpar för Gud. I nya testamentet är Gabriel namnet på en av ärkeänglarna. Gabriella och Gabrielle är kvinnliga former av namnet. Peter Gabriel Peter Brian Gabriel, född 13 februari 1950 i Chobham, Surrey, är en brittisk kompositör, musiker och sångare. Han var mellan 1967 och 1975 sångare i progrockgruppen Genesis och har därefter haft framgångar som soloartist. Wikipedia.
Gabriel
Rafael är ett hebreiskt mansnamn med betydelsen Gud har helat. De flesta människor som heter Rafael torde vara uppkallade efter ärkeängeln Rafael.
Hade inte jungfru Marias havandeskap varit ett mysterium, så hade väl Jesu härkomst varit lätt att fastställa. Eller kanske tvärtom ...
Skrivet av Inaktiverad 5647 25 mar 2014 11:32
Inaktiverad 5647
Om Marias havandeskap har skrivits hyllmeter.
En del tror att hon blev våldtagen av en Romersk soldat och att Josef förbarmade sig,-att Josef var pappan -,eller att Jesus aldrig funnits. Människor har alltid undrat över alla mysterium ur Bibeln.
För mig så får det gärna vara ett mysterium, det är lite vackert att ha en tanke att det finns någon som styrde- Emanuells (Jesus tillblivelse)som betyder Gud med oss-.
Att Gud blev människa i Jesus och att han försökte vända en dålig utgång för jorden pga människans ondska.
Hur det än var så är tanken vacker.
Hellre det för min del än cynism och tankar om människans egna förträfflighet enbart.
Men det handlar väl om hoppet.
Tro, hopp och kärlek, men störst av allt är kärleken.
Tro allt, hoppas allt och älska varandra, det räcker långt för mig...Mvh/Sunny...
Skrivet av Inaktiverad 5648 25 mar 2014 12:47
Inaktiverad 5648
Det var ett program på P4 idag om hur namnet Våffeldagen kommit till och det är en "utveckling" från Vårfrudagen enligt historiker.
Ja, lite slarvigt uttal eller fel hört av vårfrudagen så har det blivit våffeldagen. Skåningarna har inte haft lika lätt att anamma våffeldagen. I skåne hette Vårfrudagen endast Fruedagen så där försvann våfflorna.
Skrivet av Inaktiverad 5648 25 mar 2014 13:48
Inaktiverad 5648
Så är det nog, hon menade att det var lite slarv med uttalet och med tiden blev det Våffeldagen. Man kan ju ha båda tycker jag så blir alla glada och tydligen var det idag som jungfru Maria blev gravid med Jesus sägs det från religiöst håll, vi andra kan gôtta oss med våfflor.
Skrivet av Inaktiverad 5647 25 mar 2014 14:04
Inaktiverad 5647
Ja gravid är lite sent att bli, men under har ju skett förr!!!!
Nu skämtar jag till det som ni nog fattar.
Jag tycker om namnet Maria,Marie, Mariette, Mary, även Magdalena.
Mvh/Sunny...