Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

Sök på Vi Seniorer

Annonser o tips

* Dagens namn.

Forum > Allmän diskussion > Skoj och kul > Dagens namn.

Skriv ut
Visar inlägg 46 - 60 av 510.
Sidor: < 1 2 3 [4] 5 6 ... 34  > »
Skrivet av dubbeltur 3 jan 2014 01:23
Föregående inlägg   Skriv ut Direktlänk

dubbeltur

(Moderator)

Alfred och Alfrida är dagens namnsdagsbarn. Då får det bli något med Karl Alfred.

Karl Alfred

--
dubbeltur

Skrivet av dubbeltur 4 jan 2014 02:46
  Skriv ut Direktlänk

dubbeltur

(Moderator)

Rut betyder "herdinna".

Rut

--
dubbeltur

Skrivet av nyfiken 4 jan 2014 12:39
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

nyfiken

(Medlem)

Jag har varit borta så länge härifrån att jag börjar med att be om ursäkt för ev klanterier jag lyckas åstadkomma. Det är ingen tvekan om att minnet inte är vad det borde vara så jag är osäker på vad som ska kommenteras och vad som bara är en upplysning.
Hur som helst - tack för uppgiften om vad Rut (som i mitt fall stavas Ruth)betyder. Ska se om jag kan hitta någon fårskock att valla när det blir bättre väder.

Skrivet av Bengt 4 jan 2014 13:12
  Skriv ut Direktlänk

Bengt

(Admin)

lördag 4 januari 2014, kl 12:39 skrev nyfiken
Jag har varit borta så länge härifrån att jag börjar med att be om ursäkt för ev klanterier jag lyckas åstadkomma. Det är ingen tvekan om att minnet inte är vad det borde vara så jag är osäker på vad som ska kommenteras och vad som bara är en upplysning.
Hur som helst - tack för uppgiften om vad Rut (som i mitt fall stavas Ruth) betyder. Ska se om jag kan hitta någon fårskock att valla när det blir bättre väder.

Välkommen tillbaka, nyfiken. Allt som skrivs i ett diskussionsforum på internet får kommenteras, även om förstås olika trådar är av olika karaktär. Bättre med en kommentar "för mycket" än tystnad, faktiskt. (Enstaka speciella trådar kan vara låsta, men då går det alltså inte att skriva nya inlägg i den.)

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer
Uppdaterat: 4 jan 2014 13:12  
Skrivet av dubbeltur 5 jan 2014 10:48
  Skriv ut Direktlänk

dubbeltur

(Moderator)

Hanna och Hannele är dagens namnsdagsbarn. Hanna ett bibliskt namn som betyder benådad.

Hanna

--
dubbeltur

Skrivet av dubbeltur 6 jan 2014 00:52
  Skriv ut Direktlänk

dubbeltur

(Moderator)

Kasper, Baltsar och Melker har namnsdag.
Kasper hette en av de tre vise männen. Namnet är babyloniskt och betyder skattmästare.
Baltsar hette en annan av de tre vise männen. Namnet är en förkortning av det babyloniska namnet Balthasar som betyder att guden Baal ska skydda hans liv.
Melker är en form av Melkior, troligen ett babyloniskt namn som betyder ljusets konung.
Källa:Dagensnamnsdag.

--
dubbeltur

Skrivet av Edor 6 jan 2014 11:32
  Skriv ut Direktlänk

Edor

(Medlem)

De tre vise männen har fått sina latinska namn (ovan) någon gång på 700-talet. På grekiska och hebreiska har de fått helt andra namn. För övrigt är de nämnda i de ursprungliga texterna endast stjärntydare. Så att de var tre, att de var män, att de var visa är något som kyrkan i väst har hittat på efter hand.

Skrivet av dubbeltur 7 jan 2014 00:48
  Skriv ut Direktlänk

dubbeltur

(Moderator)

Så är det August och Augustas tur.

August kommer från latinet och betyder den upphöjde eller den vördnadsvärde.
Augusta, kvinnoform av Augustus som betyder "den vördnadsvärda".

--
dubbeltur

Skrivet av dubbeltur 8 jan 2014 00:34
  Skriv ut Direktlänk

dubbeltur

(Moderator)

Erland. Erland är ett mansnamn med sannolikt Norden nordiskt ursprung, troligen med betydelsen "utländsk" eller "främmande", och ursprungligen använt som ett binamn. Kan alternativt ha ett Germaner västgermanskt ursprung.

Erland
The Royal Swedish Opera, Stockholm
First night (Premiärföreställningen) 9th May 1981

--
dubbeltur
Uppdaterat: 8 jan 2014 00:36  
Skrivet av tigrib 8 jan 2014 15:28
  Skriv ut Direktlänk

tigrib

(Medlem)

Någon Erland känner jag inte, men en Erling har jag i bekantskapskretsen. Tage Erlander och Thore Ehrling är några näraliggande namn, men de är ju Efter-namn ....

Va kul dubbeltur, att du skriver om namnsdagsbarnen varje dag! Alla läser det säkert, men du får sällan någon respons!

Skrivet av Edor 8 jan 2014 18:45
  Skriv ut Direktlänk

Edor

(Medlem)

Ja, tigrib, det är för dålig respons här. Jag känner mig själv skyldig. Jag känner en Erland, men det finns andra mer kända Erland'ar. Jag vill lyfta fram Erland von Koch. Här framförs ett stycke skrivet av honom:
Monologue No. 3, I. Andante Sostenuto"
... och varför inte ett stycke till, jag gillar basklarinett, det kunde Eric Dolphy spela (kanske jag återkommer om och med honom)

MONOLOG Nr 3

Skrivet av Laura 8 jan 2014 19:34
  Skriv ut Direktlänk

Laura

(Medlem)

Ja, visst är vi dåliga på att ge respons. Vill bara säga att jag verkligen uppskattar dubbelturs namnsdagstråd även om jag inte kommer mig för med att kommentera, jag bara njuter...

Skrivet av dubbeltur 9 jan 2014 04:52
  Skriv ut Direktlänk

dubbeltur

(Moderator)

9 Januari, Gunnar och Gunder har namnsdag. Gunnar kommer från fornnordiskans ord för krigare och strid. Gunder är den danska formen.
Den mest kända Gunder. Nils Gunder Hägg, född 31 december 1918 i Albacken i Hällesjö socken i Jämtland, död 27 november 2004 i Löderup i Skåne, var en svensk friidrottare, medeldistanslöpare och långdistanslöpare. Wikipedia
Väljer mellan Gunnar Wiklund och Gunnar Silja-Bloo Nilsson. Det får bli båda.
Wiklund

Här kommer även Silja-Bloo.
Nilsson

--
dubbeltur
Uppdaterat: 9 jan 2014 11:35  
Skrivet av tofsan 9 jan 2014 13:29
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

tofsan

(Medlem)

Tack för dessa två gamla välkända sångare! Siljabloo spelade i Lund på Kulturen för många år sen. Härligt att både se och höra honom! Gunnar Viklund har jag däremot inte upplevt irl, men många gånger lyssnat på hans sång i radion.

Skrivet av dubbeltur 10 jan 2014 07:05
  Skriv ut Direktlänk

dubbeltur

(Moderator)

Sigurd och Sigbritt. Sigurd från fornnordiskan och betyder ungefär segerns väktare. Sigbritt kvinnoform av tyska Siegbert.
Kom att tänka på Sigurd Wallen. Hittade honom i en reklamfilm från 1915. Klicka på "Sigurd"

Sigurd

--
dubbeltur
Uppdaterat: 10 jan 2014 14:31  

Sidor: < 1 2 3 [4] 5 6 ... 34  > »

* Forumstatistik

Vi har 2144 trådar med 18643 inlägg. 431 (20%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

Annonser

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".