Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

Sök på Vi Seniorer

Annonser o tips

* God, enkel och nyttig glass

Forum > Allmän diskussion > Recept o tips om mat > God, enkel och nyttig glass

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 3 av 3.
Sidor: < [1]  >
Skrivet av Inaktiverad 7092 7 okt 2016 11:13
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 7092

Vanlig köpeglass innehåller vanligtvis både mycket socker och olika mindre bra tillsatser. Vare sig socker eller vissa tillsatser lär ju vara nyttigt.
Man kan göra egen glass så här enkelt:
Man tar fram frysta bär eller frysta fruktbitar och lägger dem i matberedaren. Där får de stå i rumstemperatur ca 10 minuter. Sedan lägger man i något att söta med, tex en banan eller två. Eller kanske lite socker eller om man avhåller sig från det av olika skäl, tex ICA:s sötströ.
Sedan slår man på lite grädde. Nyttigast och godast är 40 % grädde. Men råkar man fortfarande vara rädd för fett och inte är så noga med tillsatser, så kan man ju ta magrare grädde.
Sedan låter man maskinen jobba en liten stund tills man tycker att det hela ser klart ut. Man smakar av och har i mer sött om man tycker att det behövs. Kanske vill man också ha i en skvätt grädde till. Man rör om och glassen är klar att serveras.
Vill man dekorera med nötter, bär, en liten klick vispad grädde eller något annat så kan ju det se trevligt ut.
Enklare kan det knappast bli. Inte så mycket godare heller.
Och det bästa av allt; man vet vad glassen innehåller.

Skrivet av Inaktiverad 7092 7 okt 2016 12:36
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 7092

Inspirerad av mig själv, så gjorde jag sådan här enkel glass alldeles nyss. Jag använde frysta blåbär och hallon och sötade med ett stort moget päron.
Jag åt det med några salta cashewnötter och påmindes om hur gott det kan vara när salt och sött "gifter sig".
Så ett tips:
Man kan salta lite lätt i glassen också, ytterst lite naturligtvis. Då höjer man smakupplevelsen en nivå.

Skrivet av Inaktiverad 5647 8 okt 2016 08:26
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Fint tips!
Jag köpte mig en -blender- och har inte använt den så mycket. Men nu ska jag börja använda den igen, då kanske jag provar att göra din glass! Tack från Sunny.

Sidor: < [1]  >

* Forumstatistik

Vi har 2103 trådar med 18443 inlägg. 414 (20%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

Annonser

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".