Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

Sök på Vi Seniorer

Annonser o tips

* Något om böcker och bokprat

Forum > Kulturdiskussioner > Litteratur > Något om böcker och bokprat

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 15 av 18.
Sidor: < [1] 2  > »
Skrivet av cats 31 maj 2013 18:08
  Skriv ut Direktlänk

cats

(Medlem)

Funderar på att låna elektroniska böcker men måste erkänna att jag känner mig lite tveksam Kan elektroniska böcker verkligen ge samma läsupplevelse som vanliga böcker? Finns det någon som har försökt?
Om jag inte läst några E-böcker ännu så har jag dock läst en hel del vanliga böcker av de mest skilda slag En bok som jag framförallt fängslats av är Jane Goodall självbiografi ”Det finns hopp”.
En bok som hon skrivit tillsammans med Phillip Berman
och där hon bl.a berättar om sitt livs historia alltifrån barndomen i det krigshärjade England till sitt händelserika liv bland schimpanserna i Västra Tanzania.

Goodall var vid tiden för vistelsen i Tanzania en 26 årig amatörforskare utan någon formell utbildning men som genom stor envishet lyckades få en unik och nära kontakt med de till en början undflyende schimpanserna.
Det gav henne efter tålmodiga studier unika kunskaper om schimpansernas liv och leverne. Sålunda fann hon vid sina studier att schimpanserna använder sig av verktyg i form av lövfria kvistar för att komma åt termiter att de jagade andra djur, äter kött och att de skapar familje- och vänskapsband som till stor del liknar de som vi kan finna hos oss människor,även om deras sexuella beteende kan se helt annorlunda ut.
Men Goodall värjer sig inte för att även visa på beteenden hos schimpanser som väl närmast kan beskrivas som folkmord då hon blev vittne till hur en grupp schimpanser genom list och förslagenhet systematiskt utrotade en annan konkurrerande grupp.
Allt kunskaper som vid den här tidpunkten slog forskarvärlden med häpnad och som på ett avgörande sätt fick oss att förstå att människans överlägsenhet i förhållande till schimpanserna främst beror på vårt sofistikerade språk.

Utöver boken så finns det också möjlighet att lyssna på ett till svenska översatt och textat föredrag där Goodall på ett livfullt och engagerat sätt beskriver sina olika forskningsproject såsom det internationella utbildningsprogrammet Roots & Shoots 1) som idag har spridit sig till nästan 100 länder och dessutom Jane Goodall Institute for Wildlife research, Education and Conservation, som har till syfte att främja fältforskning på schimpanser.

Vi människor har ju så olika uppfattning om vad som är bra eller dåligt men för mig har Goodalls bok ”Det finns hopp” och hennes föredrag varit berikande.
Vem vet kanske det skulle kunna fungera att skapa en särskild tråd här på VIS där bokintresserade medlemmar delar med sig av sina läsupplevelser, lämnar boktips och kanske också finner nöje i att bokprata lite när andan faller på.

1) Roots & Shoots-grupperna är ett nätverk av ungdomar som världen över arbetar för att skapa positiv förändring och utbilda och inspirera varandra i kampen mot en bättre värld för både djur, människor och miljön
Nedan finns Url adressen som kan kopieras och läggas in överst

FöredragJaneGoodall

Skrivet av ariosa 31 maj 2013 23:40
  Skriv ut Direktlänk

ariosa

(Medlem)

Jag har lyssnat en hel del på ljudböcker och tycker att det är fantastiskt om det är en som är bra på att läsa högt på ett engagerat sätt. Läsplatta har jag ännu inte laddat hem böcker till, så där kan jag inte uttala mig

Skrivet av Vallmoblomma 4 jun 2013 13:48
  Skriv ut Direktlänk

Vallmoblomma

(Medlem)

Jag har svårt för elektroniska böcker och även tidningar. Vill hålla boken/tidningen i min hand och bläddra i den.
Lustigt hur man ibland slukar en bok från pärm till pärm, glömmer allt runt omkring, och släpper inte taget om den förrän sista ordet är läst.Emellanåt tar läsandet emot, och boken behöver lånas om ett flertal gånger innan den blir läst.Jag vill nog påstå att jag är periodare som "läsare", och känner att min energi för läsandet påverkas mycket av vilken sinnesstämning jag befinner mig i. Ibland har livet varit omtumlande och det har varit skönt att läsa andras ord om svåra händelser- då fördjupar jag mig gärna i litteratur av filosofisk karaktär.Dalai Lama har skrivit många fina böcker på olika relationsteman, vilka översatts till svenska och finns i pocketversioner. Vill gärna rekommendera Patricia Tudor-Sandahl som skrivit åtskilliga tänkvärda böcker om att befinna sig i livet från barndom till ålderdom.
Vallmoblomma

--
papaver

Skrivet av cats 4 jun 2013 20:45
  Skriv ut Direktlänk

cats

(Medlem)

Ljudböcker har jag prövat på några få gånger, men tycker att man blir alltför beroende av uppläsaren. Minns att jag en gång lyssnade på en bok som hade talats in av Ernst- Hugo Järegård. Det behöver ju i och för sig inte vara någon nackdel om uppläsaren lever sig in i texten. Men i det här fallet blev det bara för mycket.
Det blev för mig helt omöjligt att koncentrera mig på textens innehåll eftersom uppläsarens röst och pausering helt tog över textens innehåll.
Nej jag visste inte att Jean Baptiste Bernadotte var nära att bli kung av Spanien. Något märkligt kan man tycka; att föredra kalla Norden före varma och soliga Spanien.Bernadotte kan dessutom knappast ha tagit del av sin landsman Descartes öde i Sverige för då hade knappast Sveriges konung kommit att heta Bernadotte.
Descartes kom till Stockholm 1650 men av brev att döma så vantrivdes han på slottet,där det var dragit, kallt och klimatet avsevärt bistrare än i Frankrike Därtill kom att han varit van vid att ligga och läsa i sängen till långt fram på förmiddagen medan han på slottet var tvungen att ge Kristina lektioner mycket tidigt på morgonen.
Efter 2 månaders vistelse dog han i lunginflammation sannolikt orsakat av det bistra klimatet.

När det gäller böcker om Spanien så har den i Spanien ackrediterade journalisten Thomas Gustavsson skrivit två intressanta böcker varav den första skildrar Spaniens historia under titeln "Spanien - en färd genom historien" (2009).Och några år senare Spaniens nutidshistoria med tonvikt på Spaniens snabba förändring efter Francoregimens fall på 1970-talet "Spanien: en stat, flera nationer"
Gustafsson intervjuas f.ö i TV programmet En bok en författare där han bl.a svarar på frågan hur ett samhälle som det spanska alls kan fungera med en arbetslöshet på cirka 25 % och ännu högre bland ungdomen.
Ett av svaren är det starka sammanhållande familjelivet som är av ett helt annat slag än i Sverige
Intervjun kan avlyssnas under adress
http://www.ur.se/Produkter/175392-En-bok-en-forfattare-Spanien-en-stat-flera-nationer

Skrivet av cats 5 jun 2013 13:03
  Skriv ut Direktlänk

cats

(Medlem)

Kommer ihåg fragmentariskt en intervju med Patricia Tudor-Sandahl för ett antal år sedan där hon såg tillbaka på sitt yrkesverksamma liv och bl a ställde sig frågan om det alls är möjligt eller meningsfullt att ge råd till människor i svåra situationer. Om jag minns rätt kände hon sig vid den tidpunkten allt annat än övertygad.
En annan sak som slår mig är det faktum att det finns flera exempel på nästan ikonförklarade terapeuter och psykologiska rådgivare som haft svårt att reda ut sin egen livssituation. med flera skilsmässor som följd
Minns t e x den mycket uppskattade samlevnadsexperten Ludvig Jönsson bl a känd genom radioprogrammet *Någon att tala med * där han också gav råd i äktenskapliga frågor. Många lyssnare blev därför närmast bestörta då hans eget äktenskap gick i kras. Patricia –Sandahl har f.ö två misslyckade äktenskap bakom sig.
Om jag inte minns fel så var det det kyrkoherden och sedemera hovpredikanten Isaac Beén som i början av 1900-talet myntade det tänkvärda uttrycket.
Ni skall göra som jag lär och inte som jag lever.
Den här klyftan mellan ord och handling är kanske ändå inte så överraskande med tanke på de svårigheter som finns att med hjälp av språket förmedla djupare känslor.Och att kommunicera med sina egna djupt liggande känslostråk tror jag knappast är lättare.
Ytterst tror jag dock att det i grunden handlar om ett djupt liggande behov som vi människor har av att någon lyssnar då man hamnat i svårbemästrade och nästan outhärdliga situationer och särskilt då för de människor som saknar närstående att ty sig till.
I det sammanhanget kan knappast dyrbara psykoterapeutiska samtal ses på annat sätt än som en tillfällig lösning, en lösning kanske enbart för stunden.

Skrivet av Vallmoblomma 5 jun 2013 16:18
  Skriv ut Direktlänk

Vallmoblomma

(Medlem)

Frånsett hur vissa människor lyckas alternativt misslyckas att "reda ut sin egen livssituation" så kan det med all sannolikhet vara en lättnad för många att ha möjlighet att "bolla" sina tankar med någon utomstående neutral person, genom det skrivna ordet eller i ett personligt möte. Vad som är rätt eller fel kan ingen av oss avgöra för gemene man. Alla gör val utifrån sin egen livssituation och sina egna behov. Jag känner flera i min närhet som fått hjälp till självhjälp i svåra situationer. Det handlar oftast inte om rådgivning utan stöd, att se situationer ur andra synvinklar, som ett redskap att gå vidare i livet. Det kanske kostar en slant men för den personen kan det vara ett livsavgörande stöd på vägen framåt.
Personligen tycker jag det är en styrka att visa sin sårbarhet i ord eller handling- och när någon vill ta ansvar för sitt liv.
Tillbaka till tråden som handlade om "böcker och boktips"...
jag upplever att Patricia- Tudor- Sandahl har en rik livserfarenhet och hennes tankar är väl värda att läs i ett antal böcker.
Ett annat boktips är "Ekström- Om man häller sig i solen".Boken handlar om en familj som utåt sätt visar en fin fasad men inom familjen har många interna svårigheter.
Ha en fin läsestund!
Vallmoblomma

--
papaver

Skrivet av cats 8 jun 2013 17:14
  Skriv ut Direktlänk

cats

(Medlem)

Boken *Om man håller sig i solen* har jag läst och min spontana reaktion var ”Det skall fan vara förälder”
Måste erkänna att jag har svårt att engagera mig i Johannas problem ,som om man får tro hennes egna uppgifter i en intervju handlade om en uppgörelse med sättet som hon blir vuxen i den kulturmiljö hon växte upp.
Samtidigt som hon funderade över vådan av att lämna ut familjelivet men det finns en enkel förklaring.Hon är författare.Och vill göra karriär.
En liknande bok är Christina von Krusenstjernas *En spricka i kristallen * som också handlar om en flickas uppväxt i en överklassmiljö, där det är viktigt att den offentliga fasaden skiner, glänser och strålar. Bokens huvudperson Suss beskrivs som en blyg flicka som gör allt för att bli älskad att ha en famn att krypa upp i.Men hennes osäkerhet blir alltmer irriterande för modern och Suss känner sig alltmer utanför.
Ännu en bok om svårigheterna att bli vuxen således, och om svårigheterna att kunna leva i kristallkronornas skugga.
Nu kan väl båda de här uppgörelseböckernas te sig ganska godartade i jämförelse med Felicia Feldts konfrontation med sin mamma *barnuppfostringsexperten* Anna Wahlgren, som f.ö. lett till en debatt inför öppen ridå, eller med Karin Thunbergs skildring av hennes mors hemligheter och originella livsstil. En livsstil som tog sig makabra uttryck som att spara allt, gömma undan och gräva ned sopor, stridigheter med grannar men sympati för hemlösa katter Allt som till slut ledde till att hon själv skrev in sig på psykiatrisk klinik.
Men den mest motbjudande uppgörelsen eller kanske snarare avrättningen är dock enligt mitt sätt att se Jan Myrdals beskrivning av sina ikoniserade föräldrar Alva och Gunnar Myrdal. Det var särskilt modern som blir drabbad i den självbiografiska boken *Barndom* som f.ö. utgör den första av en svit på fem En svit som enligt Jan själv som bärande tanke betonade jagpersonens vikt i motsats till familjeband och släktband.
Det som den tidens kritiker främst reagerade mot var den hatfulla skildringen av den biologiska modern. En skildring som på sin tid väckte en stor debatt och kallades både grotesk och nådeslös. Det gick så långt att Alva var beredd att anlita advokat för att få sonen fälld för förtal. Att Alva men också Gunnar fick hela sin ålderdom förstörd är inte svårt att förstå.
Jag har aldrig varit svag för kannibalism Särskilt inte om gärningarna inte begås för köttets skull utan för karriärens skull.
En bok som jag själv uppfattar som betydligt mer läsvärd än de ovan nämnda uppgörelseböckerna är Ninar Esbers bok *Samtal med min far, Adonis * Boken kom till genom att dottern ville lära känna sin far som människa och inte som en officiell person
Hon sammanställer därför en lista på frågor som hon vill ha svar på. Och svaren kom sedan att ges ut i bokform. Där ställs frågor om faderskap, om religion, om livets mening mm.
En givande bok som på ett intressant sätt belyser de oundvikliga skillnader som finns i barns och föräldrars sätt att förstå tillvaron.

Skrivet av cats 9 jun 2013 14:02
  Skriv ut Direktlänk

cats

(Medlem)

Låter som en god idé att skapa sig en egen guidad tur genom Andalusien Lära sig dess byars historia och uppleva den historiska närheten
Andalusien förknippar jag också med Sierra Nevada Ett namn som etsat sig fast i mitt minne efter filmatiseringen av Hemingways roman Klockan klämtar för dig med Gary Cooper och Ingrid Bergman I huvudrollen Minns att det natursköna landskapet bildade en fond som nästan kom att bli till en del av filmens handling.
Visserligen är jag intresserad av historia Men på ett helt annat sätt.Jag är snarare intresserad av Människans historia Hur hon har kommit att befolka jorden under 150.000 år
För att alls kunna förstå och finna sammanhang så har jag därför främst läst översiktsverk.Så sett ur det perspektivet så är förstås muhammedanernas erövring av Spanien och de kristnas återerövring en ganska marginell händelse.
Men det hindrar förstås inte utan att äventyrsromaner som Fatimas hand och Katedralen vid havet( skildrar Barcelona under pestens tid på 1300-talet en tid då kriget närmar sig och inkvisitionens straff väntar alla kättare ) kan fängsla sina läsare. Det är mest en fråga om intresseinriktning
När det gäller Spaniens framtid så är Thomas Gustavsson av den uppfattningen att Spanien kommer splittras upp i småstater som Katalonien Andalusien och Baskien. Det är förvisso svårt att sia om framtiden men för egen del är jag tveksam till om så kommer att ske. Motsättningarna är trots allt inte tillräckligt stora då det knappast föreligger någon Balkanliknande situation. Dessutom skulle de frigjorda staterna inte minst ekonomiskt och politiskt gå en oviss framtid till mötes särskilt om frigörelsen föregås av ett blodigt inbördeskrig.

Skrivet av Vallmoblomma 9 jun 2013 16:39
  Skriv ut Direktlänk

Vallmoblomma

(Medlem)

Ref till Felicia Feldts val att hänga ut sin mamma A. Wahlgren offentligt.Vad är vinsten med detta själskrig med kränkande uttalanden? Föräldraskap är inte alltid en dans på rosor , och flera av oss har säker både positiva och negativa upplevelser från vår uppväxt i ryggsäcken. Händelser kan naturligtvis sätta djupa spår, men i slutändan vinner vi på att försöka försonas, sätta punkt och gå vidare i livet. Vi behöver naturligtvis inte acceptera situationer som inträffat, men om man kan mötas på ett sansat sätt i det goda samtalet öga mot öga, finns det mycket att vinna. Att skuld belägga är ett ineffektivt sätt i relationer. Som vi alla vet är själv insikt en värdefull egenskap i mellan mänskliga kontakter.Vi har ju alla en fram-och baksida.
I boken "Att välja glädje" skriven av Kaj Pollack berättar han i slutet om relationen med sin egen mamma tidigare i livet. Den har inte alltid varit den bästa, men han bestämde sig för att förändra sitt tankemönster och försöka förbättra relationen. Istället för att kontinuerligt irritera sig på henne valde Kaj att tacka sin mamma för att hon "givit honom livet". Detta bemötande blev förlösande och öppnade upp till en fin kontakt/vänskap dem emellan.
Vi har alla ett val att göra mellan det som ger oss positiv eller negativ energi- förlåta eller fastna i ett destruktivt tankemönster.
Vallmoblomma

--
papaver

Skrivet av Inaktiverad 4932 9 jun 2013 19:44
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 4932

Jag lånade Felicia Feldts bok på bibblan men måste säga att jag inte läste den! Bläddrade lite och såg att den inte var nåt för mej. Nej, den kändes alltför uthängande, och ovänskapen mellan mor och dotter känns rejält infekterad.

Däremot kan jag rekommendera en riktigt trevlig och lättsam feelgood-bok, nämligen Marita Colon-McKennas "Kockskola för ensamma hjärtan". Den handlar om Alice, en medelålders kvinna som har blivit lämnad av sin man för en yngre kvinna. Bitter och ledsen försöker hon försörja sej för att kunna bo kvar i sitt älskade hus. Hon trivs inte alls på sitt tillfälliga jobb men på sina vänners uppmaning vågar hon till slut ta ett nytt grepp och startar en kockskola i sitt hem för människor som inte är bra på att laga mat. Perfekt sommarläsning i hängmattan.

Nu ligger Dan Browns nyaste tegelsten "Inferno" och väntar. Recension kommer så småningom.

Är det någon som läst "I kroppen min - resan mot livets slut och alltings början" av den svårt cancersjuke Kristian Gidlund? Den står jag i kö på bibblan för att låna. Ska tydligen vara nånting alldeles extra.

Skrivet av Vallmoblomma 9 jun 2013 20:02
  Skriv ut Direktlänk

Vallmoblomma

(Medlem)

Tack för tipset "eabi"- boken är nu reserverad på bibblan, och blir nu sommarlovsläsning.
Vallmoblomma

--
papaver

Skrivet av cats 9 jun 2013 23:08
  Skriv ut Direktlänk

cats

(Medlem)

Frågan om man så där utan vidare kan bestämma sig för att ändra sitt tankemönster.
Det har genom åren producerats och getts ut en uppsjö av självhjälpsböcker som alla men eller mindre har gjort anspråk på att beskriva själslivet och föreslå övningar och verktyg för att man skall skapa ett bättre liv.
Pollacks är en i mängden. Boken beskrivs som ett körkort för livet.Med tanke på den försäljningssuccé som de här böckerna har blivit så finns det säkert människor som har eller anser sig ha blivit hjälpta genom dessa självhjälpsböcker.
Som nämnts ovan har samlevnadsexperter som Ludvig Jönsson och Particia Tudor Sandahl inte själva kunnat klara, reda ut sina livssituationer med skilsmässor som följd.
Vad är då problemet? Problemet är som jag ser det att ingen kan anses vara expert på livet Därtill är det alltför komplext. Livet låter sig inte fångas i språkets grovkorniga nät. Varken psykologin eller psykiatrin är någon renodlad vetenskap. Liv,som f.ö. inte låter sig definieras, är en oupphörligt pågående biologisk process en ständigt pulserande rörelse som ständigt förändras.
De som gör anspråk på att förstå denna process kan nog med fog betraktas som livets schamaner. Lekmän alltså. Men när detta har sagts så skall man också veta att hjärnan arbetar inte i sanningsbranchen, utan i överlevnadsbranchen som en hjärnforskare uttryckte saken.
Det är sex, mat och dryck som gäller. Dock det finns situationer då vi kan lura hjärnan att må bra fast fakta borde tala ett annat språk.
De flesta har nog hört talas om Placeboeffekt (eller förväntanseffekt) en sorts medicinsk behandling som går ut på att lura mottagaren genom att ge denne verkningslös medicin, för att bli av eller minska dennes sjukdom.
Hos de individer som blir utsatta för placebobehandling finns det många som märker en avsevärd skillnad, vilket slutligen kan resultera i att inga ”riktiga” mediciner behöver användas.

Kanske kan samtalsterapi åtminstone under en begränsad tid ha något av samma effekt särskilt om psykoterapeuten har ikonstatus och uppges ha kunnat hjälpa många patienter tidigare. Men det är bara en gissning från min sida.

Skrivet av ariosa 9 jun 2013 23:47
  Skriv ut Direktlänk

ariosa

(Medlem)

Det måste ju inte finnas några absoluta sanningar bakom en bok. Sanningen i den är ju trots allt att den som skriver baserar detta på sin upplevelse. Men det är trist när det saknas all empati med de föräldrar som orsakat lidandet och detta framstår ju helt klart vilka de är när det handlar om självbiografiska romaner där föräldrarna är någon slags kändisar.

För mig hade såna böcker haft ett större värde om de inte skrivits just som biografier utan kanske hade fått en mera fiktivt berättande form.

Skrivet av cats 10 jun 2013 16:32
  Skriv ut Direktlänk

cats

(Medlem)

eabi! Inferno har jag inte läst Vet dock att den blivit starkt kritiserad av Manillas styrande för sin beskrivning av huvudstaden som 'the gates of hell'

Men för mig är David Brown intimt förknippad med da Vinci koden,som blev världens mest sålda bok med ofattbara 60,5 milj ex och översatt till 44 språk.
Här en summarisk beskrivning av handlingen

Konsthistorikern och symbolikexperten Robert Langdon( huvudperson I flera av Browns böcker) befinner sig i Paris för att hålla en föreläsning när han väcks av ett viktigt telefonsamtal. Den åldrade intendenten på Louvren har blivit brutalt mördad inne på museet, och ett märkligt chiffer har hittats intill hans kropp. Langdon kallas till platsen för att hjälpa till att lösa gåtan, ovetandes att polisen också håller honom för misstänkt till dådet.

Medan Langdon och den franska polisens kryptograf, Sophie Neveu, söker avtäcka det gåtfulla meddelandet finner de ledtrådar gömda i Leonardo da Vincis verk - ledtrådar som är synliga men samtidigt skickligt förklädda av konstnären.
En koppling till den mördade intendenten stärks när det avslöjas att han tillhört Prieuré de Sion - det sekreta sällskap som innehållit medlemmar som Newton, Botticelli, Victor Hugo och da Vinci.
Langdon misstänker nu att de är en fantastisk historisk hemlighet på spåren, en hemlighet som genom århundradena bevisats var lika upplysande som farlig. Ifall det labyrintiska pusslet inte hinner dechiffreras i tid går en explosiv forntida sanning i graven.
Intrigen har blivit till en nästan fulländad, spänningsromanen. inte minst genom Browns grepp att med korta kapitel, med ständigt avslutande cliff-hangers, beskriva händelseförloppet.

Men boken har även blivit föremål för en häftig debatt sedan Brown uppgett att de faktauppgifter som lämnas i boken är korrekta.. Han ställdes t o m inför rätta vid två olika tillfällen anklagad för plagiat.men friades i båda fallen.

Cats

Edit av admin: PS borttaget här och diskussion startad under "Medlemsdiskussioner" istället.
Uppdaterat: 10 jun 2013 17:04  
Skrivet av cats 10 jun 2013 18:32
  Skriv ut Direktlänk

cats

(Medlem)

Ariosa!
Hans Falk, äldste sonen till Kerstin Thorvall har valt just den fiktiva romanens väg
I en intervju i samband med utgivningen av boken *Uppväxt* har han beskrivit varför han valt romanens form och samtidigt ställts inför frågan hur man överlever en barndom med en mamma som inte förmår bry sig om någon annan än sig själv, som ständigt får raseriutbrott, inte orkar, rymmer och hotar att ta sitt liv?
Romanen *Uppväxt* är inte en självbiografi men den är inspirerad av min uppväxt som äldste son till två offentliga personer, författaren Kerstin Thorvall och konstnären Lars Erik Falk. Ibland har jag utgått från verkliga händelser, ibland lagt in sådant som hänt tidigare eller senare, ibland från sådant jag fått berättat för mig. Vissa händelser saknar verklighetsbakgrund, men hade mycket väl kunnat inträffa. På samma sätt är karaktärerna påhittade även om de kan ha lånat drag från olika verkliga personer.
Frågan hur ett barn överlever sådana uppväxtförhållande tror jag för min del beror på att barn har sin alldeles egen överlevnadsstrategi,sin alldeles egen normalitet och försvinner gärna in i sin alldeles egen värld. Det finns många författare som beskrivit hur de under sin uppväxt känt utanförskap och flytt in i böckernas värld.
Nästa inlägg

Sidor: < [1] 2  > »

* Forumstatistik

Vi har 1910 trådar med 17506 inlägg. 336 (18%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

Annonser

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".