Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

  Sök på Vi Seniorer

  Annonser o tips

* Mat och hälsa!

Forum > Allmän diskussion > Recept o tips om mat > Mat och hälsa!

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 15 av 23.
Sidor: < [1] 2  > »
Skrivet av Inaktiverad 5647 3 okt 2014 10:33
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Det vore intressant att få tips och råd angående mat och hälsa.
Att socker är ett gift har vi hört och vi konsumerar alldeles för mycket socker , även våra barn får i sig alldeles för mycket socker i godis och läsk mm..
Jag vill hitta saker som man ska undvika om man har inflammationsprocesser i kroppen bla.
En forskningsstudie görs på honung bla för sårläkning, blandad med en nyttig bakterie, så visst finns det saker man kan prova när allt annat är uttömt.
Jag har ätit och gör nu, Antibiotika och Sulfa, ett år nu utan uppehåll.
Jag började ta bort mjölken och ska gå vidare. Men hur?
Ge mig råd och tips, ni har säkert massa kunskap...Mvh/Sunny.
 
Skrivet av Mynta 3 okt 2014 11:39
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Mynta

Mynta

(Guldmedlem)


Mjölk är till för kalvar så klart och jag drack mitt sista glas 1979. Hälsovinst !Doktorn sa att bort med mjölken för vill du dö så finns det snabbare sätt!
Tappar björksav på våren och njuter av det!
Äter nästan bara mat lagad från grunden. Kokar saft, sylt själv. Äter inte nötkött. Äter inte inälvsmat. Lever-är ju som att äta av ett reningsverk!Äter A-fil, smör, grädde!
Undviker "hälsopreparat"-anser att dessa gör störst nytta i försäljarens plånbok!
Hur kan man förskriva antibiotika så länge utan att inse att det är något annat fel?
Varför "kickar" man inte i gång immunförsvaret med en stark kortisonkur då? Rensar och förstärker immunförsvaret!
Är Du allergitestad?
Om jag skall tro på något så är det ändå på att man skall ha fart på tarmen-min mormorsmor född 1875 visste det väl-allt gick att lindra/bota med ett rejält lavemang från Kockums vita kanna med blå kant- mormorsmor blev 90 år.

 
Skrivet av Edor 3 okt 2014 12:05
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Edor

Edor

(Guldmedlem)

Börja gärna att läsa på Kostdoktorn.se!
Socker och vitt mjöl bör man hålla sig ifrån. Allt som skrivs om att hålla sig borta från kött är bara trams.
På http://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2014/09/02/nya-tider-nya-mojligheter/ finns många bra recept och tips.
På http://birgittahoglundspaleo.wordpress.com/ finns också många fina recept.

Ha en bra dag!
 
Skrivet av Mynta 3 okt 2014 12:11
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Mynta

Mynta

(Guldmedlem)


Det som är viktigt för någon är just "trams" för någon annan.
Alltså väljer man själv och den som vill äta nötkött får gärna göra det för mig men klaga inte då!

Allsidig kost/motion!
 
Skrivet av Inaktiverad 5648 3 okt 2014 12:32
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5648

Jag kanske är "konstig" men jag äter allt utom surströmming iom att jag aldrig fått chansen men det är gott säger de som provat. Jag håller med Mynta att det är ett väldigt tjafsande för och emot det mesta och alla kostråd varierar över tid.
 
Skrivet av Inaktiverad 5647 3 okt 2014 12:33
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Man kan ju börja någonstans, mjölk och socker vitt mjöl?
Men man behöver inte bli så restriktiv i början för då tappar man väl greppet?
Ta en liten bit i taget? Jag äter alldeles för mycket socker, mamma doppade nappen i socker, 10 sockerbitar var snabbare mat än mat. Så jag har alltid haft högt sockerintag och saknar socker tex i kaffe och te, det ger mig inget utan sockret.....Mvh/Sunny..
 
Skrivet av Inaktiverad 5648 3 okt 2014 12:49
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5648

Socker i kaffet är ett måste men jag försöker minska genom "långsam avvänjning" genom att minska lite åt gången sakta men säkert och det verkar funka någorlunda.
 
Skrivet av Inaktiverad 5647 3 okt 2014 13:38
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Mynta det är en mycket lång historia, men att jag äter så mycket antibiotika beror till en del att jag har själv katetrisering(jag skäms inte för det, neurologiskt)i ingången tar sig bakterierna in genom katetern.
Kortison äter jag till och från för grundsjukdomen. 10dygn med Prednisolon och antibiotika mot mina svåra bihåleinflammationer.Men efter varje förkylning så knackar de på dörren igen.
Därför tänker jag nu ta mig i kragen och ta tag i kosten. Vad kan jag annars göra?
Mynta A-fil, smör går alltså bra, är det den syrade processen som gör att det inte är lika elakt mot magen som mjölk? Bredgott rekommenderar de flesta? Eller Becell..
Jag äter mest -Lingongrova-av bröd, men svårt med pålägg?
Några råd? Mvh/Sunny...
 
Skrivet av Mynta 3 okt 2014 15:00
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Mynta

Mynta

(Guldmedlem)


Absolut att det finns något som kommer att hjälpa Dig!
Prednisolon-jämför med Betapred!
Kolla in fina ormen på Galleriet-utan Betapred skulle han inte vara min vän!

Lingongrova är gott men brukar Du inte ta lite grövre bröd också. Jag bakar ju själv med solrosfrön, pumpakärnor mm för jag tror ju att det bästa är att tarmen jobbar hårt!
Frökusar köper jag-jag kallar allt grovt bröd för just "bajsbröd".Kiss och bajs åldern kanske!

Pålägg hos mig är nästan alltid ost men lagrade ostar som kryper fram!
Kan bli lite skinka men då den finaste så jag ser att det är just kött!

Förstår lite mera nu av Dina hälsobekymmer!
 
Skrivet av Inaktiverad 5647 3 okt 2014 15:07
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Tack för alla bra tips och råd, Lasse lite socker i kaffet gör nog inget, det är väl att trycka i sig 0,5kg godis per dag som är farligt.
Godissuget ska jag försöka dämpa med en bit mörk choklad.
Hoppas att ni har mer bra saker att rekommendera. Gurkmeja ska vara bra mot inflammationer, fick rådet av en vän nyss. Det ska jag köpa, samt Ingefära och shiafrön...Nu ska jag och Ella fika, vår sköna eftermiddagstår, ha en skön Fredagskväll alla.....Mvh/Sunny...
 
Skrivet av Inaktiverad 5647 4 okt 2014 13:02
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Nu har jag laddat!
Shiafrön(blåst) 150kr i hälsokost, fanns på Willys för 49kr.
Mandelmjölk 49kr, fanns på Willys för 20kr, suck.
Lime, morötter ekologiska, spenat färsk.
Gurkmeja, 10kr, billigt. Färsk Ingefära, nötter,makrill,mm. Nu ska vi åka och köpa en -Blender- så jag kan mixa allt. Ja nu gäller det att hålla i.
Notan blev ca 200krdyrare, så hälsokosten, men det behöver jag inte köpa mer där.
Ella och jag har blivit hälsosamma! ha en skön Lördag...Mvh/Sunny.
 
Skrivet av Inaktiverad 5648 4 okt 2014 13:13
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5648

Oj, nu är tjejerna på gång!
 
Skrivet av Inaktiverad 5610 4 okt 2014 16:19
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5610

Du har helt rätt Mynta ang. hälsopreparat.
Lyssnade på dr. Mikael Sandström på nyhetsmorgon, som sa så här: Placebo effekten ska vi inte glömma. Men om ni har råd, att spola massa pengar på toaletten, så är det upp till var och en.
 
Skrivet av Mynta 4 okt 2014 16:27
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Mynta

Mynta

(Guldmedlem)


Lycka till Sunny-tron gör också sitt till!

Bara det att man tar sig för något är bra och Du har säkert hört att bara man står upp i stället för att sitta så har det betydelse för förbränning/vikt.

Hälsokost skall man akta sig för-all reklam de ger ut betyder bara det höjda priser.


 
Skrivet av Inaktiverad 5610 4 okt 2014 16:53
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5610

Jag förespråkar "sundhet i alla former" Därför GÅR jag ner mitt blodtryck, samt håller vikten. Tips, jag går en och en halv timme, två gånger i veckan i rask takt och mår bra av det. Behöver ingen VitaePro, som har "dokumenterad effekt". Har du hört så dumt.
Nästa inlägg
 

Sidor: < [1] 2  > »

* Forumstatistik

Vi har 2078 trådar med 18338 inlägg. 404 (19%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

  Annonser

 

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".