Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

  Sök på Vi Seniorer

  Annonser o tips

* Hur bra är bredbandstelefoni för samhället?

Forum > Allmän diskussion > Samhällsfrågor > Hur bra är bredbandstelefoni för samhället?

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 11 av 11.
Sidor: < [1]  >
Skrivet av Bengt 2 okt 2012 15:55
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Bengt

Bengt

(Admin)

En trend en längre tid har varit att övergå från vanlig telefoni till bredbandstelefoni. Aggressiv reklam från operatörerna tillsammans med viljan att "hänga med" i teknikutvecklingen har gjort det.
I skrivande stund har Telia haft avbrott i sin bredbandstelefoni hela dagen och vi får "Viktigt meddelande till allmänheten: Det är för närvarande avbrott i Telias bredbandstelefoni" eftersom detta även innebär att man inte kan ringa 112 i akut läge. Det är andra gången på kort tid som ett långt avbrott i bredbandstelefoni förekommer.
Ur samhällsperspektiv är det ju inte att man hindras prata med sina vänner som är det allvarliga. Det allvarliga är att det inte går att ringa någonstans alls, inte 112, inte sjukvårdsupplysningen, eller annat viktigt nummer. Det är också därför som varningar går ut i alla möjliga kanaler.

Frågan är alltså: Hur bra är bredbandstelefoni för samhället?
Och följdfrågan: Tycker du att bredbandstelefoni är bra för dig? Eller känner du dig lite lurad?

/Bengt


--
Admin på Vi Seniorer
 
Skrivet av dubbeltur 3 okt 2012 03:00
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt dubbeltur

dubbeltur

(Moderator)

Detta visar hur sårbar den moderna tekniken är. Vi har bredbandstelefon hemma, känner mig mer otrygg än lurad.


--
dubbeltur
 
Skrivet av tigrib 3 okt 2012 22:39
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt tigrib

tigrib

(Medlem)

Ja Sårbar var ordet. Men jag har alltid mobilen på mig - även inomhus.
Utifall jag skulle ramla i nåt hörn och inte kunna resa mig upp.
Det är ett bra tips till den som bor ensam och inte har något larm på handleden .....
Ok, helgarderad kan man inte vara med mobilen förstås, för det kan ju tänkas att man är så illa däran att man inte ens kan slå numret ... Men som sagt. :-)
 
Skrivet av Bengt 3 okt 2012 23:10
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Bengt

Bengt

(Admin)

onsdag 3 oktober 2012, kl 22:39 skrev tigrib
Ok, helgarderad kan man inte vara med mobilen förstås, för det kan ju tänkas att man är så illa däran att man inte ens kan slå numret...

Man kanske bör ha en mobil med stora ordentliga knappar, och inte en som mest är anpassad för tonåringar. Det finns modeller med någorlunda ordentliga knappar att få tag i fortfarande. Sedan är ju numret 112 valt bl.a. för att det ska vara lätt att slå det.
Men, för att komma tillbaka till ämnet, frågan är om det ingår i avtalet för bredbandstelefoni att användaren ska ha en mobil också, ifall denna behöver ringa något viktigt samtal vid "fel" tillfälle?



--
Admin på Vi Seniorer
 
Skrivet av Inaktiverad 3534 3 okt 2012 23:51
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 3534

Jag har bredbandstelefoni. Valde det för att slippa dubbla abbonnemang då jag har Telia på hela paketet, TV, bredband och telefoni. Känner mig inte lurad, men oroad. Tur att jag har mobil.

Det som oroar ännu mer är attackerna mot svenska saiter av hackers. Ikväll släcktes regeringens och Riksbankens sida ner. Igår var Domstolsverkets hemsida drabbad. Så otroligt sårbara vi är!
Uppdaterat: 3 okt 2012 23:51  
Skrivet av Borka 4 okt 2012 00:40
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Borka

Borka

(Medlem)

Jag har bara haft bredbandstelefon i 14 dagar och det har inte börjat bra. De två avbrotten som drabbade alla, en trasig anslutning i huset (naturligtvis i fredags) samt ett avbrott idag på c:a 3h blir mln 120 och 130h utan telefon. De pengar jag skulle tjäna på att skaffa bredbandstelefoni har nu gått åt till att sitta i telefonkö (med mobilen) till Telia för att felanmäla.

Jag kan inte påstå att jag känner mig lurad, däremot är jag en aning kritisk till Telias hantering. De påstår att det är samma fel båda gångerna och att det beror på ett fel i programvaran, säger Marielle Ceken, pressinformatör på Telia, de åtgärdar inte felet utan hoppas att det inte ske igen. Jag kommer inte att bli förvånad om det blir ett nytt avbrott inom ett par dagar.


--
I grunden smålänning
 
Skrivet av Inaktiverad 6335 11 dec 2014 09:23
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 6335

Jag önskar mig en telefon med sladd en sådan röd med fingerskiva, går det idag.
Jag blir lite undrande över den snabba tekniken nu när riskerna har tystnat, barnen är speciellt sårbara så varför pratas det inte mer om detta.
En artikel i Skolvärlden samt ett klipp med en Finsk professor som alltid hållit på med it och prisat dess fördelar. Professor emeritus Rainer Nyberg från Vasa har läst hundratals rapporter om mobiltelefoner, trådlösa miljöer och hälsorisker. Riskerna är stora och barn måste skyddas, använd flygplansläge i mobiler och läsplattor.
http://skolvarlden.se/artiklar/tradlos-teknik-skadar-barnenFinsk professor varnar: trådlös teknik kommer leda till global epidemi av hjärnskador
 
Skrivet av Inaktiverad 5306 11 dec 2014 11:13
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5306

Rätt utnyttjat tycker jag att den formen av telefoni som vi har fungerar ypperligt och klanderfritt. Vet inte om jag är ute och seglar men jag antar att då Ni skriver om bredbandstelefoni menar Ni telefoni som jag kallar för IP-telefoni.

IP-telefoni en telefon kopplad till datorns bredband har jag haft i drygt fem år nu. De första åren var allt helt trådlöst då man där hade föråldrat system i huset så då fixade vi ett helt trådlöst system. Det var mycket enkelt bara att packa ihop allt och flytta till annan ort och packa upp direkt. Allt fungerade till och med telefonnummer och riktnummer var kvar.

Men så flyttade vi in i ett annat hus här i Skara och där hade man ComHem som operatör och vi anslöt oss dit med vår telefon. Tjänar några kronor på att ha IP-telefoni, TV och dator med samma operatör. Och hittills(peppar, peppar ta i trä) har allting fungerat till full belåtenhet.

Men det handlar ju också som flera skribenter skriver här om en viss trygghet. Vi, min fru och jag, har dessutom en enkel kontantladdad mobil var som en säkerhet då vi inte är hemma i vårt hem. Är någon ensam någon annanstans fungerar dessa mobiler som larmapparater. Med tre olika operatörer har vi ett visst extraskydd än ed en enda operatör.

Personligen ser jag detta skydd som avsevärt bättre än då man bara hade en enda telefon! Har man dessutom en bärbar telefon kopplad till Routern så har man telefonen inom räckhåll till och med flera meter utanför huset/lägenheten!

Det stora problemet är väl egentligen vad och vilket system man skall välja. Här handlar det om att ta mycket god tid på sig och tränga igenom djungeln av både bra och dålig information som flödar överallt.
 
Skrivet av Inaktiverad 5648 11 dec 2014 12:08
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5648

En "korkad" fråga, vad är IP-telefoni?
 
Skrivet av Bengt 11 dec 2014 12:26
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Bengt

Bengt

(Admin)

torsdag 11 december 2014, kl 12:08 skrev LasseO
En "korkad" fråga, vad är IP-telefoni?

Enkelt uttryckt är det röstsamtal via datornätverk. Det beskrivs bra här: Wikipedia - IP-telefoni

/Bengt



--
Admin på Vi Seniorer
 
Skrivet av Inaktiverad 5648 11 dec 2014 14:22
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5648

Suck, då är det inget för mig märker jag, mitt mobilabonnemang på Telia är det bästa de har och räcker gott för mina behov.
 

Sidor: < [1]  >

* Forumstatistik

Vi har 2078 trådar med 18339 inlägg. 404 (19%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

  Annonser

 

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".