Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

  Sök på Vi Seniorer

  Annonser o tips

* Vad läser ni just nu?

Forum > Kulturdiskussioner > Litteratur > Vad läser ni just nu?

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 15 av 64.
Sidor: < [1] 2 3 ... 5  > »
Skrivet av vanforum 3 maj 2014 17:40
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

vanforum

(Medlem)

Jag tänkte att det vore kul att göra en tråd av vad vi läser just nu. Jag är väldigt historiaintresserad så på mitt nattduksbord har jag just nu Stalingrad av Antony Beever.
 
Skrivet av Inaktiverad 5647 3 maj 2014 18:01
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Förr läste jag så mycket, men synen gör det ganska jobbigt att läsa.
Men man har böcker man aldrig glömmer. -Moment 22- Predikar Lena-Ljuset i tunneln-Poseidon katastrofen- Sybil-.
Jag blandade bland olika områden. Religion, psykologi,spänning och humor. Bara några jag minns så här på rak arm..Mvh/Sunny
 
Skrivet av Bengt 3 maj 2014 21:28
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Bengt

Bengt

(Admin)

Beroende på min situation läser jag knappast någon bok, så som man gjorde förr, men däremot lyssnar jag på ljudböcker samtidigt som jag gör annat allt emellanåt. Det senast avslutade var den P1 sände; Snöstormen av Vladimir Sorokin inläst av den fantastiske Rolf Lassgård. En "lätt" surrealistisk historia, uppenbart syftande på Rysslands historia.

/Bengt


--
Admin på Vi Seniorer
 
Skrivet av dubbeltur 4 maj 2014 06:12
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt dubbeltur

dubbeltur

(Moderator)

Har just börjat på "Tusen strålande solar" av Khaled Hosseini.


--
dubbeltur
 
Skrivet av ingsan1 4 maj 2014 11:57
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt ingsan1

ingsan1

(Medlem)

Dubbeltur. Filmen Tusen strålande solar grep tag i mej.
Läser nu; Egenmäktigt förfarande-en roman om kärlek av Lena Andersson.
Intressant när författaren försöker beskriva varför det här förhållandet blir som det blir, ur kvinnans synvinkel.
Vi kan nog vara blinda lite till mans.

 
Skrivet av Anita 4 maj 2014 16:33
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Anita

(Guldmedlem)

Jag läser mycket. På mitt nattygsbord ligger Doktor Glas av Hjalmar Söderberg. Har läst den många gånger. Hittar alltid något nytt. På balkongbordet ligger Grottbjörnens folk av Jean Mauel även denna har jag läst ett flertal gånger. Böcker som man tycker är bra, kan man läsa om och om igen
 
Skrivet av Inaktiverad 5647 4 maj 2014 17:22
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Grottbjörnens folk läste jag då den kom ut, hette inte han Jondolar eller något liknande, hon Aila?
Boken Ingsan skrev om skulle jag vilja läsa.
När jag gick min utbildning läste vi Anna Wahlgrens bok-barnaboken- men tyckte det var obehagligt då hennes dotter hängde ut henne för att tjäna pengar på sin (dåliga mamma)-Felicia försvann-.
Relationsböcker är alltid spännande....Mvh/Sunny
 
Skrivet av Inaktiverad 5648 4 maj 2014 17:25
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5648

Grottbjörnens folk var väldigt bra tycker jag.
 
Skrivet av dubbeltur 4 maj 2014 17:59
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt dubbeltur

dubbeltur

(Moderator)

Jag har läst hela serien av Jean M Auel. Den förmodligen sista boken i serien "De målade grottornas land" var inte lika bra som de övriga.


--
dubbeltur
 
Skrivet av Anita 4 maj 2014 18:38
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Anita

(Guldmedlem)

Sunny 3:Första boken handlade mest om Aylar. Fantastiskt bra och välskriven bok. Sen kommer Jondaler in i handlingen.
En annan bok som jag kan tipsa om är Jan Guillou: Vägen till Jerusalem som handlar om Arn, (mycke,mycke bättre än filmen)
 
Skrivet av Inaktiverad 5648 4 maj 2014 19:04
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5648

Ofta är väl böckerna bättre än filmerna?
 
Skrivet av Laura 4 maj 2014 19:14
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Laura

Laura

(Medlem)

Böckerna är väl nästan alltid bättre än filmerna? Den enda film som jag tycker kan mäta sig med boken är "Borta med vinden". Är förresten Jean Auels böcker om Ayla filmatiserade?
Och dubbeltur, jag tyckte inte att varken "Nionde grottan" eller "De målade grottornas land" var vidare bra, men de första fyra böckerna var jättebra...
 
Skrivet av ingsan1 4 maj 2014 20:57
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt ingsan1

ingsan1

(Medlem)

Nu ska jag se filmen baserad på Lindeborgs Mig äger ingen.
Boken var intressant och det har gått ett bra tag sen den läsningen så nu ser jag verkligen fram emot en annan framställning av berättelsen.
 
Skrivet av dubbeltur 5 maj 2014 04:30
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt dubbeltur

dubbeltur

(Moderator)

Laura, det finns en filmatisering. "Grottbjörnens folk (originaltitel: The Clan of the Cave Bear) är en amerikansk långfilm från 1986 som regisserades av Michael Chapman, baserad på Jean M. Auels bok med samma namn. Filmen handlar om Ayla, en ung kvinna från Cro-Magnon-stammen som skils från sin familj och uppfostras av neandertalare. I huvudrollerna Daryl Hannah – Ayla, Pamela Reed – Iza, James Remar – Creb." Wikipedia.
Jag har den på Dvd och som vanligt så är boken bättre.


--
dubbeltur
 
Skrivet av Inaktiverad 5647 5 maj 2014 09:02
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Jag slutade nog att läsa böckerna om-Grottbjörnens folk- inser jag- annars kom jag in sent i handlingen?
En film gjordes väl, men den var banal i min smak.
Den bok som blev en litteraturöppnare för mig i unga år, man läste ju bara- Allers romaner- innan.
Det var Glaskupan av Sylvia Plath, där började mitt intresse för böcker och psykologi i synnerhet. Mvh/Sunny
Nästa inlägg
 

Sidor: < [1] 2 3 ... 5  > »

* Forumstatistik

Vi har 2078 trådar med 18338 inlägg. 404 (19%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

  Annonser

 

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".