Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

  Sök på Vi Seniorer

  Annonser o tips

* Vi skapar en novell tillsammans

Forum > Kulturdiskussioner > Kultur övrigt > Vi skapar en novell tillsammans

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 12 av 12.
Sidor: < [1]  >
Skrivet av Inaktiverad 5647 6 jan 2015 17:20
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Du fyller i handlingen med en mening eller ett kapitel, du avgör.

Jag börjar.

Nina går stigen fram förbi den gamla ladan, hon tittar noga var hon sätter sina fötter. Vattenpölarna har frusit under natten och är glashala. Nej inga brutna ben och armar nu då hon kommit igång med sitt nya arbete som lågstadielärare.
Vappe, Ninas hund springer och nosar i dikena och trivs med att få vara lös.
Det börjar skymma, men Nina går och nynnar på en sång hon hörde på radion idag.- Det är något bortom bergen, bortom blommorna och sången - nynnar hon.
En hög med timmer som Gården Kvarnlycka tagit ner tornar upp sig en bit fram på vägen. Det rör sig lite i utkanten av stapeln. Nina stannar upp i steget....
...forts följer du skriver...

Mvh/Sunny
Uppdaterat: 6 jan 2015 18:00  
Skrivet av Bengt 6 jan 2015 22:47
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Bengt

Bengt

(Admin)

Nina stannar upp i steget....
... är det en mus? Nej, tänker Nina, den har ju en röd luva, inte har möss röda luvor. Eftersom det är i december månad och julen närmar sig har hon nyligen berättat för sina elever om den gamla tron gå "gårdstomten". Hon har dock aldrig trott på de gamla sägnerna. Eleverna ska få veta om dem, men något annat än just sägner kan det ju inte vara, eller?
Nu blev det stilla i timmertraven igen. Ingen varelse syns till, vare sig mus eller tomte...

...forts., du fyller i själv...


--
Admin på Vi Seniorer
 
Skrivet av Inaktiverad 5647 7 jan 2015 09:32
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Vappe dyker upp med något rött i munnen. Det är en pytteliten vante. Ca 5cm stor.

Du fortsätter. Mvh/Sunny
Uppdaterat: 7 jan 2015 11:17  
Skrivet av Pinky 22 jan 2015 11:54
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Pinky

(Medlem)

Nina tittar förundrad. Vem kan ha så små vantar? Nina tar vanten från Vappe och synar den närmre, "Den är verkligen liten", mumlar hon, tankfullt. Vappe, tittar upp på Nina, med ögon som säger,"kan du klura ut det här, är du klipskare än jag trodde"?
Något fångar Vappes uppmärksamhet, han lägger huvudet på sned, ett öra lyfts halvvägs och han far iväg som en oljad blixt.
Ur ett bestånd med skir vårgröna ormbunkar, kommer en liten vit mus farande, hoppar rakt upp i armarna på Nina. Musen flåser och piper,
" Jag kommer från "Di sma undar jårdi", Först stal din eländiga jycke vantarna, nu vill han ha, min fina röda mössa, som mormor stickat till mig.
Har du ingen pli på hundskrället? Förresten så kan visst små vita möss ha röd luva, det är väl jag bevis, så gott som något"
 
Skrivet av Inaktiverad 5647 22 jan 2015 13:08
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Oj din lilla stackare säger Nina, är ni alla från Gotland -ni sma undar jårdi-, tänk där bodde jag som ung flicka säger Nina.
Vet du lilla mus , du ska få din vante som Vappe hittade och när jag kommer hem ska jag sticka det ni behöver, -säg bara vad du önskar- en Lusekofta kanske?
Nina lösgör vanten försiktigt ur Vappes mun, den är lite våt och dreglig, så ett par nya vantar blir det nog tänker Nina...
Ni fortsätter...mvh/Sunny..
 
Skrivet av Pinky 22 jan 2015 16:52
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Pinky

(Medlem)

" Bodde du här som liten? Varför pratar du då inte som jag"?
" Vad snäll du är Tina, Lusekofte, stickat på tandpetare,hi,hi.
Du förstår Tina, trots att jag är så liten och bara en mus, så är jag väldigt, gammal, ja du kan inte tro hur gammal jag är. Jag minns när jag var hos Gutarna, och åt av deras mjölbingor och tunnbrödsstättorna. Det var helt annat"....
 
Skrivet av cats 23 jan 2015 00:49
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt cats

cats

(Medlem)

Jag kan inte prata som du för jag kommer från Mus och talar turkiska förstår du.
Liten nja egentligen är jag väl inte så liten för att vara en mus från Mus 10 cm lång och väger faktiskt 25 gram.
Dessutom gillar jag att para mig fast hannarna är lite slöa så det blir bara några gånger per år.
 
Skrivet av Inaktiverad 5647 23 jan 2015 11:55
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Hanarna har jagats bort av vår mus-ketörinna och hennes muskår. Vi planerar ett fint land utan krigsgalna musherrar.
Vi ska snart flytta ut på fälten i våra nya halsdukar, lusekoftor och nya vantar som Nina och hennes Lottakår stickat åt oss, vi ska ha party i sädesbingarna på färskt havre och korndryck hela natten lång.
Sedan ska vi inreda vedtraven som ligger kvar vid -Kvarnlyckan- Lottakåren snickrar möbler och syr madrasser.
Vi ska utlysa- muskvinnans självständighetsår- och sy flaggor och vimplar som ska pryda toppen av vedtraven. Ett litet nödvärn blir det också. Musan Musette tar första vakten...
Du fortsätter....Mvh/Sunny..
 
Skrivet av cats 23 jan 2015 23:28
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt cats

cats

(Medlem)

Här i Mus jagas inga hannar bort Här utlyses inga honliga självständighetsår. Här lever honor och hannar i största endräkt. Även om jag gärna sett att de parar sig med oss lite mer. Själv vill jag att de skall vara lite mer på bettet så att säga utan att bita mej.Inga såna obsceniteter tack!
Men tror att det blir lite bättre fart på hannarna nu när det skall ordnas, med något som i musmun kallas, kärleksfester.
Det är tänkt att blr muspip och rikligt med allehanda ljud, festmåltid med lite frön, lite blad, rötter och förstås stjälkar. Dessutom garanteras alla var sin insekt.
När festen är slut hoppas förstås alla honor att få in en hanne i musboet. Fast en och annan panelmus blir det förstås som redan längtar efter nästa kärleksfest med bättre tur.
Och så efter 20 dagar så kommer det att vimla av möss och en herrans massa pip dygnet runt men vad gör det alla gläds vi åt att MUS växer och blir större och mäktigare medan de enkönade mössen långt långt borta i nån avkrok ägnar sig åt vakthållning och tvingas undvara tvåsamhetens lycka.
 
Skrivet av Inaktiverad 5647 24 jan 2015 13:51
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Nina vaknar med ett ryck! Det var en konstig dröm hon haft.
Hon begrundar och tänker om det kanske är en påminnelse om att engagera sig i -röda korsarbetet- igen. Hon brukade under de mörka månaderna sticka babykläder och filtar som skickades som nödhjälp till barnhem i -U-land-.
Konstiga män som fanns på arbetsplatsen där Nina jobbade som ung visade sig som gubbsjuka möss i Ninas dröm. Skönt det bara var en dröm tänker Nina.
Hon letar fram garn i rosa och blått, det ska bli en filt av mormors rutor till Tanzania...
Du fortsätter-....Mvh/Sunny..
 
Skrivet av cats 25 jan 2015 19:57
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt cats

cats

(Medlem)

Det har blivit många möss här i MUS och endräkten och lyckan är fullständig. Kärleksfesterna fortsätter. Det betyder inte alltid parning, då vi har blivit tillräckligt många nu och måste se till att alla blir mätta och belåtna.
Ibland samlas vi efteråt bara för att pipa med varandra och förundras över de berättelser vi får höra från Avkroken där de enkönade mössen finns.
Mössen där är så annorlunda inte bara att de är enkönade utan dessutom verkar de vara goda alltigenom.
Någon av oss piper till. Jamen hur kan de vara så alltigenom goda och samtidigt jaga bort alla hannar och hålla vakt för att mota bort de hanar som kommer tillbaka och vill para sig med Avkrokens honor?
Efter mycket pipande kommer vi fram till att det måste bero på att de frambringar speciella läten som gör att alla de enkönade känner sig goda och kommer i sån härlig, mysig stämning.

Fast det kan ju bero på annat också, så därför beslutar sig en blandad grupp av MUS honor och hannar för att ta sig till detta Avkroken där godheten och ondskan tycks gå hand i hand. För visst är det väl ondska att inte unna mushonorna njutningen att få uppleva tvåsamhetens fröjder.
 
Skrivet av Inaktiverad 5647 25 jan 2015 22:11
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Nina har vaknat för länge sedan och gått iväg till sitt arbete på forskningslaboratoriet,hon är chef där och har just nu ett intressant forskningsobjekt att utforska. Hon drömde i natt om en skön plats på jorden, ett underbart ställe där himlen var blå, solen sken och havet var turkost.
Hon hade ledigt från jobbet och var där med sin partner, de skulle snorkla ,äta gott och göra en utflykt upp på vulkanen.
Så vaknade hon av en smäll, grannens balkonglåda hade ramlat ned och träffat........du fortsätter..../S
 

Sidor: < [1]  >

* Forumstatistik

Vi har 2075 trådar med 18328 inlägg. 404 (19%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

  Annonser

 

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".