Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

  Sök på Vi Seniorer

  Annonser o tips

* Några tankar om flyktingarna!

Forum > Allmän diskussion > Samhällsfrågor > Några tankar om flyktingarna!

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 9 av 9.
Sidor: < [1]  >
Skrivet av Inaktiverad 5647 21 sep 2015 15:27
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Jag satt här och läste om flyktingströmmen, tankarna kom om hur kommer det sig att de länder som själva flytt är de som är hårdast vid gränserna och mot flyktingarna?
Alla barn från Finland som fick komma till Svenska hem så länge kriget varade. Minns de inte det?
Ungrarna som flydde undan Ryssarna , många kom hit. På fabriken där jag jobbade var många Ungrare.
De forna Jugoslavien, Kroatien bla.
Bilden av kvinnan som sätter fram sitt ben och fäller pappan med sitt lilla barn i famnen vid Ungerns gräns får mig att må illa.
Tydligen mår många Finländare illa över hur många av deras folk beter sig vid gränsen.
Vi var så fattiga på den tiden då de Finska barnen kom, mormor hade bara lingonsylt och mjölk till barnen. Men visst ville de hjälpa.
Den lille pojken fick sedan stolt tåga in på fotbollsplanen hand i hand med Ronaldo. Kvinnan som fällde dom har skämt ut sig i hela världen.
Varför skulle deras barn lida mindre än våra och vad är vårt?
Att vi sluppit krig är väl inte den enskilda Svenskens förtjänst? Mvh/Sunny
 
Skrivet av Mynta 21 sep 2015 16:12
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Mynta

Mynta

(Guldmedlem)


Tyvärr så är det inte enbart regelrätta flyktingar som kommer nu utan det är "svansen" och då skapar det frustration hos många - så tror jag.
Här är en enorm bostadsbrist/arbetslöshet bland ungdomar och de har ju inte den erfarenhet vi 40-talister har så de reagerar lite annorlunda.

En av mina vänner hon kom som krigsbarn från Finland, en annan nära vän är judinna och kom undan som genom ett under.
När det kommer nära förstår man bättre.
1968 några dagar före 21 augusti fick jag ett barn på drygt ett år överlämnat i min famn...ett läkarpar hade flytt i förväg från Tjeckoslovakien och nu skulle de gömma sig en tid.
-Det gick bra men jag förstod inte hur allvarligt det var och egentligen vad jag gjorde.

Nu gör jag inget-jag läser och följer med.



 
Skrivet av Inaktiverad 5647 21 sep 2015 18:53
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Såg vad -Blondinbella- råkat ut för som skrivit om detta. Dödshot och bilder på mördade kvinnor och annat hemskt. Då gäller inte tryckfrihetsförordningen. Den går bara hatets vägar tyvärr.
Måste det inte vara jobbigt att bära på allt detta hat och förakt för andra? Man måste må pyton inuti.
Men man säger att- Carma är en bitch- vilket betyder att det slår tillbaka 1000falt på en själv om man hatar. Så går det i krig tex.
Inget sitter i varifrån man kommer utan i den enskilda människan. I vem man är innerst inne, jag förstår att alla inte är änglar som kommer hit, lika lite som alla svenskar är änglar. Lagarna gäller....Mvh/Sunny
 
Skrivet av Mynta 21 sep 2015 20:02
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Mynta

Mynta

(Guldmedlem)


Det som föder hatet är mycket okunnighet och oförmåga att ta till sig vad som sker. Brist på empati. Säkert finns det mycket rädsla hos många och vi får inte glömma att många i dagens samhälle har det svårt med ekonomin oavsett om de är födda här eller inte.
I områden där de inte berörs annat än av att se olika händelser på TV är det säkert mindre hat.
Är inte "matbiten" hotad behövs ju inget försvar.

Jag tror det lugnar ner sig bara samhällets representanter vågar erkänna att det krävs organisation i detta för då kommer det att fungera.
 
Skrivet av Inaktiverad 5647 21 sep 2015 20:52
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Jo du har så rätt. Jag läste att det inte påverkar dom som hatar ett dugg vad andra tycker. Man kan få en empatisk människa att hata, men en som hatar att älska är omöjligt.
Hela livet är som en balansgång, alla val gör man själv. Men den föds ur något.-vi och dom sämre- avund, mm.
Jag ser på lyxfällan där unga föräldrar inte har råd med mat till barnen , men de dricker, röker och köper chips och kola för flera tusen i månaden.
De av oss som har det sämst är väl fattigpensionärerna, men då kan man få bostadsbidrag, bostadstillägg, men snålt får de leva. Ensamstående mammor ska ha bidragsförskott, bostadsbidrag, bostadstillägg. Vad de behöver är ekonomisk rådgivning hur man får ihop det varje månad.
Rik är bara den som sover med gott samvete tycker jag. Rik är den som satt sitt eget ego ur spel och ser sina medmänniskor som precis lika viktiga i känslor, hälsa, värme, en säng att sova i, trygghet och gemenskap.
Att våga stå upp för en syster och bror i nöd oavsett härkomst är en mänsklig frihet.
Ondska har ingen nationalitet den gror där det finns jordmån.
Bra inlägg Mynta! Mvh/Sunny..
 
Skrivet av Melinda 22 sep 2015 00:51
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Melinda

Melinda

(Medlem)

Precis som du har jag tänkt, Sunny, men inte kunnat formulera det. Du sätter ord på mina tankar.
Tack.
 
Skrivet av Inaktiverad 5647 22 sep 2015 08:24
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Tack själv! Ord som värmer har sprängkraft! Viktigast är hjärtats tankar. Så kan man instämma då andra formulerar ens egna tankar och ideal.
Det händer mig ofta, jag kan bli djupt rörd då jag läser någons ord som är mitt eget hjärtas tankar.- Goda tanka , goda ord , sprider kärlek på vår jord-.
Jag läste att det var fult idag att vara just en god människa?
Men det är väl då ljuset försvinner, som mörkret får bärkraft?
Allt gott från Sunny!

 
Skrivet av Mynta 22 sep 2015 08:39
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Mynta

Mynta

(Guldmedlem)


Fult? Människor har olika definitioner på vad en god människa är!
Häpnadsväckande.
Sol ute sol inne sol i hjärta , sol i sinne!

Mörkret skall förgå!
 
Skrivet av Inaktiverad 5647 30 sep 2015 07:45
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Att kunna skilja på människor på flykt och fattiga EU emigranter verkar svårt?
En del ondgör sig över att flyktingarna har modekläder och dyra mobiltelefoner. Ja de kanske var rika då de flydde och kunde köpa sin resa?
I krig och naturkatastrofer flyr man sitt land.
Då man måste tigga så har man inte något i sitt hemland, varken mat eller kläder. Men båda grupperna kan vara i lika stort behov av hjälp.Om man bli dödad av vapen eller svält är det som skiljer grupperna åt.
Men även bland de på flykt finns fattiga, men en del kommer från mer välbärgade hem och familjer därav att de har Adidas skor och E-Iphone. De vill helt enkelt leva båda dessa grupper av nödlidande.Man.flyr inte och lämnar allt utan att ha en stor orsak. Mvh/Sunny
 

Sidor: < [1]  >

* Forumstatistik

Vi har 2078 trådar med 18338 inlägg. 404 (19%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

  Annonser

 

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".