Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

  Sök på Vi Seniorer

  Annonser o tips

* Tiggeri = Insamling

Forum > Allmän diskussion > Samhällsfrågor > Tiggeri = Insamling

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 7 av 7.
Sidor: < [1]  >
Skrivet av Inaktiverad 7278 3 okt 2015 10:55
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 7278

När jag såg gårdagens insamling till världens barn slog det mig en tanke. Är inte detta ett organiserat tiggeri i stor skala?

OBS! Jag missunnar inte Världens barn en enda krona!

Nej det jag tycker är viktigt är att vi diskuterar principen och varför det skulle vara så fel med en mugg utanför livsmedelsbutiken men superrätt att via TV tigga oblamerat rätt in i våra vardagsrum.

Insamling är en Eufemism(Förskönande omskrivning) på tiggeri. Och då kommer jag osökt att tänka hur gör vi om vi vill förbjuda/olagliggöra och kriminalisera tiggeri? Är det småskaliga(utanför livsbutiken) fel och det välorganiserade storskaliga(TV-galor) OK? Eller kan vi ta bort alltihop i en enda stor klump?

Jag tycker att man silar mygg och sväljer elefanter då man enbart resonerar om de stackars tiggarna utanför våra butiker.
 
Skrivet av Inaktiverad 5647 3 okt 2015 12:31
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Två själar samma tanke!
Det är lättare att ge pengar vid galor än en 100lapp till de fattiga tiggarna. Där finns inga Adidasskor märkeskläder.
Men vad som än händer så nog står Romerna lägst på alla skalor.
Flykting som flykting, krig eller svält nöden är lika stor. Jag tycker de ska öronmärka pengar till bostäder hemma i Rumänien åt de fattigaste av fattiga.
Vi gav vid- Tsunamin- en stor slant.Men jag har inte sett något av vad alla de pengarna gick till? Ger jag tiggarna hamnar de skattade pengarna direkt hos den nödlidande utan 1000 mellanhänder.
Jag tycker flyktingarna ska tas emot värdig och Romerna också.
Mvh/Sunny
 
Skrivet av Mynta 3 okt 2015 16:14
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Mynta

Mynta

(Guldmedlem)

Undrar om alla är medvetna om att pengarna för att klara flyktingströmmen tas från biståndet.
Hemska tanke att de som skulle få ta del av det nu blir på sikt utan.
Tycker mig se små barn med flugor i ansiktet...döende.

Galor är naturligtvis effektiva insamlingssätt för det både roar och sen får enskilda möjlighet att få sin "endorfinkick" just genom att ge!

Jag minns väl från arbetslivet när det var just givande till olika "jippon" och vi tävlade sektionsvis mot varandra....då klirrade det i kassan!

Mitt givande sker som minnesblad enligt vad jag läser i dödsannonsen. Många bäckar små som går till forskning.
Blommor till sjuka.
Mat/bak och fredagsfrukostar till bekanta behövande.

Ni kanske tycker jag är en okänslig människa-det är jag inte men jag ser allt i ett långsiktigt perspektiv.
 
Skrivet av Inaktiverad 7278 3 okt 2015 22:26
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 7278

Tack för goda kommentarer!

Om jag nu skulle dra tiggeriet ett steg till tycker jag det nu är dags att vi pensionärer säger ifrån! Vad sägs om att vi placerar oss som tiggare utanför varenda butik/systembolag i hela Sverige? Skulle inte det få gehör och politikerna tänka lite mer på de fattigaste pensionärerna?
 
Skrivet av Laura 3 okt 2015 23:35
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Laura

Laura

(Medlem)

Onekligen en kul idé, jag kanske skulle sätta mig utanför ICA med en pappmugg. Fast så länge min årspension inte understiger politikernas månadslön (även om det är snubblande nära) så skippar jag pappmuggen.

Men åter till diskussionen: kan vi förbjuda/kriminalisera tiggeri? Jag ser inte att det är möjligt i ett demokratiskt samhälle. När är det tiggeri? Är det när någon sitter med pappmuggen utanför ICA eller är det när TV drar igång ett jippo eller när tonårssonen ber att få låna bilen en kväll eller när tonårsdottern vill ha ökad månadspeng eller överhuvudtaget när någon ber om något?

Vad är tiggeri?
 
Skrivet av Inaktiverad 4552 4 okt 2015 10:22
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 4552

Om ni har möjlighet så åk till Stockholm och på Centralen får du möta hur volontärer tar emot människor i alla åldrar som flytt från krig. Jag hade gjort detsamma , tagit barn, föräldrar och sökt mig till ett land med fred och demokrati. I dagens uppkopplade värld är det inte svårt att googla efter fred och demokrati.
Idag är jag pensionär och när jag går hemifrån vet jag var jag möter fattiga romer. Med mig har jag alltid något ätbart.
När jag kom hem efter sommaruppehållet fick jag en stor kram av några.

På livets resa har jag upptäckt att det inte är de stora inkomsterna man blir rik på utan de små utgifterna. Jag delar med mig av mitt överflöd. Man kan inte mer än äta sig mer än mätt.

 
Skrivet av Mynta 19 okt 2015 10:50
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Mynta

Mynta

(Guldmedlem)


Har Ni lust att läsa om tiggeri i Sundsvall så finns en artikel i Sundsvalls tidning. Svenska hemlösa har börjat tigga och det har fått fart på debatten.

M höll stämma och nu vet vi vart vinden blåser och KD har sagt sitt.

Intressant att följa utvecklingen.
 

Sidor: < [1]  >

* Forumstatistik

Vi har 2078 trådar med 18338 inlägg. 404 (19%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

  Annonser

 

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".