Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

  Sök på Vi Seniorer

  Annonser o tips

* Om pensionärer och internet

Forum > Allmän diskussion > Samhällsfrågor > Om pensionärer och internet

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 13 av 13.
Sidor: < [1]  >
Skrivet av Bengt 11 jun 2016 15:46
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Bengt

Bengt

(Admin)

Sveriges Radio sände nyligen ett program om teknik och internet för äldre. Det kan vara värt att lyssna på, om ni missade det finns det förstås via internet: SR P1: Kan man lära gamla hundar twittra?
Programmet tar upp flera saker, men en sak är att en ganska stor grupp äldre utestängs från en rad samhällsfunktioner när allt mer förutsätter att alla har internet.

/Bengt


--
Admin på Vi Seniorer
 
Skrivet av Inaktiverad 5647 11 jun 2016 17:48
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Precis så är det Bengt!
Jag får hjälpa många med att leta information mm. -Hemnet- osv.
Jag är så gott som ensam av alla mina vänner att klara det viktigaste på nätet. Jag är så himla envis och är självlärd.
Det kan inte hända så mycket att testa.
Min gubbe kan inte ens sätta på min dator, han skruvar av huvudströmmen om han måste stänga av.
Jag har jobbat med en vän att hjälpa henne förstora och förminska texten, men nästa dag är det borta igen. Man måste vara igång.
Men visst är det otäckt hur hjälplösa vi blir med ny teknik.
Minns min morfar som aldrig lärde sig att sätta på enklaste bandaren, -stop, play och revind- det är nog så för alla generationer....Mvh/Sunny
 
Skrivet av Inaktiverad 5648 12 jun 2016 08:55
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5648

Så är det och om man inte känner någon som kan visa och hjälpa är det svårt. Det borde myndigheter och handeln ta hänsyn till. När jag köpte min nya TV förra året fanns det ingen instruktionsbok utan en CD-skiva, pust.
 
Skrivet av Inaktiverad 7278 12 jun 2016 21:36
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 7278

Ibland funderar jag faktiskt om det är lagligt att utestänga vissa grupper som inte har datorer och datakunnande från viktig samhällsinformation.

Någonstans finns det skrivet om våra rättigheter och skyldigheter som goda samhällsmedborgare bland annat. Man har rättigheter och skyldigheter, men samhället har ingen skyldighet att informera Dig direkt i Ditt hem om allt som gäller alla svenska bosättare. Men samhället har ändå skyldighet att tillhanda hålla allt som Du behöver för att fungera på ett bra sätt i Sverige.

Jag vet folk som fått till svar att besöka internetcaféer eller andra centra för att få den information de behöver. Men jag är tveksam om det är tillräckligt... Men oavsett att säga - Jag visste inte funkar ändå inte, då det i slutändan är Din skyldighet som svensk medborgare att själv ta reda på allt som gäller för Dig som individ i samhället.
 
Skrivet av Inaktiverad 5648 13 jun 2016 08:42
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5648

Om det är lagligt? Man får alltid svävande svar om man frågar, jag försöker hjälpa de bekanta jag har och som inte har någon vana med mobiler och inte har dator, även hjälpa äldre vid bankomaten. Jag hänger med hyfsat i internetträsket och tycker det är kul med dessa prylar och yngre människor skrattar åt mig och säger att jag skall alltid vara värst med alla de senaste prylarna. I början var det svårt iom att man är uppfödd med gåspenna och pergament men jag fick alltid hjälp av yngre, Telia-butiken och en Facebook-kompis i Umeå som jobbar som It-lärare på gymnasiet där.
 
Skrivet av Inaktiverad 5647 13 jun 2016 09:09
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Det är inte säkert att personer över 65 kan lära sig datorer och allt som ska skötas över nätet.
Att vi blir mer glömska märker jag själv då det gäller att lära nya språk tex.
Stroke, synen och att man aldrig ens skrivit på skrivmaskin och är helt oteknisk är faktorer som spelar in.
Mina närmaste väninnor sex stycken, där har en kvinna dator, en har en man som kan lite.De är sjuksköterskor,arbetsterapeuter,fritidspedagoger, de hade innan pension, inget krav på att kunna så mycket, de hade supporter som fixade det mesta då datorn blev ett arbetsredskap.
När vår generation är borta har tekniken utvecklats så då kommer våra barn vara lika lite insatta noll koll...Mvh/Sunny
 
Skrivet av Inaktiverad 7278 16 jun 2016 09:35
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 7278

Jag förstår fullständigt dagens äldre som inte hänger med i datasvängen. Jag behöver bara gå till min fosterpappa född på senare delen av 1800-talet. Han klarade aldrig av att använda de första telefonerna vi hade. Jo han kunde lyfta på luren, men inget mer. Och att han skulle försöka ratta vår första stora radioapparat var rena utopin.

Vad vi ser idag är som en spegel från forna tider. De yngre och/eller de styrande kör över den äldre generationen. Vi gamla får följa med antingen vi vill eller inte.
 
Skrivet av Mynta 16 jun 2016 10:43
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Mynta

Mynta

(Guldmedlem)

Ja det är åldersdiskriminering helt klart!
Själv har jag suttit och stirrat in i datorer så många år så jag är van.
Dessutom gillar jag problemlösning-livet blir roligare när jag får testa något nytt!
Retar mig ordentligt på när det i TV hänvisas till att gå in på Webben och läsa , lyssna etc. Retar mig på att det inte längre finns pappersinformation när man t ex köper en kamera!

Ladda ner!
Jag har valt att hänga med! Internetbank! Superbra att boka Just nu resor och betala på nätet men orättvist mot andra!

I förrgår såg jag för första gången här i stan en jordgubbsförsäljare som tog kortbetalning!

Värst är ändå alla dessa knapptryckningar om man skulle få för sig att ringa till någon myndighet!

Nej nu får jag lugna ner mig lite och njuta av Thorleifs "Gråt inga tårar" på vinyl eller så sätter jag in en kassett i spelaren eller så tar jag fram "Findus och Pettson" och kör lite VHS här!


 
Skrivet av Inaktiverad 5648 16 jun 2016 11:12
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5648

Du har rätt Mynta, när jag köpte min nya TV fanns ingen instruktionsbok men en cd-skiva, suck. Jag försöker hjälpa alla som inte hänger med.
 
Skrivet av Inaktiverad 7278 17 jun 2016 09:13
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 7278

Man kan ju reta sig på mycket, men det handlar ju också om hur man reagerar då det inte är som förr. Numera kollar jag alltid om det finns och medföljer bruksanvisning på svenska då jag köper teknikprylar.

Vid senaste kameraköpet för ett halvår sedan så frågade jag om bruksanvisning och den fanns som PDF på en cd. Då jag påstod att jag inte hade någon cd-spelare skrev man ut bruksanvisningen så jag fick den direkt i handen.

Det viktiga i dessa nytidsupptäckter är att vi som drabbas inte är tysta. Ställ säljaren mot väggen, tjata med och diskutera med tillverkaren samt i förkommande fall ta kontakt med myndigheter och snacka med Din politiker.

Men tyvärr så tror jag inte mycket på att människor över lag skulle höra av sig. De vågar oftast inte ta saken direkt utan skriver helst bakom ryggen på sociala medel som Facebook med flera. Tyvärr!!!!
 
Skrivet av Inaktiverad 5647 17 jun 2016 09:40
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Gamla orkar inte!
Många ser inte att läsa och förstår inte. Man behöver inte vara mycket senil för att inte fatta.Jag har haft multipla stroke och ögonen fokuserar inte som de ska tex.
Många har inte pengar tex äldre kvinnor med låga pensioner.
Mamma fick bankomatkort men varken såg att ta ut pengar eller kom ihåg koden, då var hon 82 år.
Äldre skriver upp koden och har den i plånboken, inte bra alls.
Att försöka lära sig kan bli för slitsamt, man ber hellre barnen. Många har barnen som hjälp med betalningar över nätet.
Så finns de hjärnatletiska som kan lära sig allt, men jag tror de är en minoritet då jag ser mig runt bland äldre runt mig......Kan tycka man möts med puckostempel då man frågar efter beskrivningar tex på nya diskmaskiner mm....Mvh/Sunny
 
Skrivet av Inaktiverad 7278 17 jun 2016 12:43
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 7278

En affär/företag som visar att man ser mig och dig som pucko kommer från min sida omedelbart att anmälas till DO. Och den som betjänar mig så dåligt kommer jag rapportera till chefen, VD:n eller vad det nu heter.

Jag tolererar INTE att man diskriminerar varken min fru eller mig själv. Det minsta man kan begära utan att bli dumstämplad är ju att det finns klara papper på produkten. Dit hör bruksanvisning, teknisk beskrivning med mera...Och det skall vara på SVENSKA!

Och än så länge backar jag inte för att skriva till politiker eller kommunala tjänstemän om saker sker på ett felaktigt sätt i samhället. Nej jag backar inte för att överklaga polisens eller andras beslut om det rör mig eller min familj.

Kanske hänger det lite ihop med mitt tidigare jobb där jag hade mycket kontakt med både myndigheter och andra människor. Jag har lärt mig att antingen finner man sig i situationen och ger sjutton i att klaga, eller så klagar man och låter vederbörande få veta det!
Uppdaterat: 17 jun 2016 12:48  
Skrivet av Inaktiverad 5647 17 jun 2016 13:12
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Jo, jag försvarar alltid svagas värde.
Men då vi skulle köpa ny tvättmaskin tackade vi för oss och sade att vi skulle söka oss till de som kunde försäljning.En otrevlig 30 åring som var spydig.
Men alla har det inte så lätt.
När vi handlade hundmat idag stod en äldre herre över 80 år och visste inte hur han skulle få ut 15.000kr i bankomaten. Som tur var så var det ett äldre par som hjälpte honom, men tänk en ohederlig person!!!! Det händer dagligen.
Klart man ska klaga om man orkar. Men ibland är det bättre med tyst diplomati....Mvh/Sunny
 

Sidor: < [1]  >

* Forumstatistik

Vi har 2078 trådar med 18339 inlägg. 404 (19%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

  Annonser

 

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".