Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

  Sök på Vi Seniorer

  Annonser o tips

* Vad gör man åt golvdrag?

Forum > Allmän diskussion > Hem, hus och trädgård > Vad gör man åt golvdrag?

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 15 av 20.
Sidor: < [1] 2  > »
Skrivet av rent44 10 jul 2016 20:53
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

rent44

(Medlem)

Funderar på att äntligen söka göra något åt golvdraget. Har bott här länge men ska fortsätta å bo här. Hur i alla sin dar skall man kunna ändra luftströmmen i lägenheten? Hm. Inflöde: 2 ventiler under fönstren, ett fönster i köket o ett i rummet. Bor i en enrummare på 30 kvadrat. Utflöde 1 ventil högt uppe i badrummet. Ingen aning om hur jag skall bete mig för att lyckas med detta. TY: det får inte kosta en massa pengar, ty såna har jag inte.
Jag är otroligt trött på att frysa om smalbenen och svepa en filt om dessa.
 
Skrivet av Inaktiverad 5647 10 jul 2016 21:46
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Samma här! Jag har gått inlindad i plädar sedan vårt fläktsystem lade av. Ingen har kunnat laga det heller. Nu har vi haft gubbar springandes här i snart sju år, hela föreningen fick samma problem då de bytte system. Så gick tillverkarna i konkurs och där stod vi med kyla och fukt. Men nu ska vi flytta och föreningen ansvara för denna lägenhet.
Jag har inga råd att ge, men jag förstår hur du har det.
Det är tungt.
Att skriva är medicin. Då mina föräldrar dog och min hund och bästa vän, då var skrivandet en livlina. Du skriver bra! Mvh/Sunny
 
Skrivet av Inaktiverad 5648 10 jul 2016 21:51
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5648

Man får nog "leta" längs fotlisterna och känna om det drar in någonstans och försöka täta genom att peta in fetvadd eller liknande med en skruvmejsel, det kan hjälpa.
 
Skrivet av rent44 10 jul 2016 22:12
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

rent44

(Medlem)

söndag 10 juli 2016, kl 21:51 skrev LasseO
Man får nog "leta" längs fotlisterna och känna om det drar in någonstans och försöka täta genom att peta in fetvadd eller liknande med en skruvmejsel, det kan hjälpa.


Nä, jag vet var luften kommer in. Genom ventilerna under fönstren. Det är enda luftintaget bortsett från en liten ventil högt ovan spisen, kanske. ( Som väl mest är avsedd att leda ut.) Man kan alltså stänga ventilerna under fönstren - om man vill kvävas alltså.

 
Skrivet av rent44 10 jul 2016 22:23
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

rent44

(Medlem)

söndag 10 juli 2016, kl 21:46 skrev Sunny3
Samma här! Jag har gått inlindad i plädar sedan vårt fläktsystem lade av. Ingen har kunnat laga det heller. Nu har vi haft gubbar springandes här i snart sju år, hela föreningen fick samma problem då de bytte system. Så gick tillverkarna i konkurs och där stod vi med kyla och fukt. Men nu ska vi flytta och föreningen ansvara för denna lägenhet.
Jag har inga råd att ge, men jag förstår hur du har det.
Det är tungt.
Att skriva är medicin. Då mina föräldrar dog och min hund och bästa vän, då var skrivandet en livlina. Du skriver bra! Mvh/Sunny


Tack för sympatin! Ja jag blir vansinnig på detta. Vill inte ha det så här. ( Och jag har haft det så länge. Men nu ska det uppfinnas nåt.)

 
Skrivet av Inaktiverad 5648 10 jul 2016 22:26
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5648

Den kalla luften sjunker mot golvet och den varma stiger, lurigt i ditt fall.
 
Skrivet av Bengt 10 jul 2016 22:48
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Bengt

Bengt

(Admin)

söndag 10 juli 2016, kl 22:12 skrev rent44
....
Nä, jag vet var luften kommer in. Genom ventilerna under fönstren. ...

I nya fönster sitter ventilationshålen alltid ÖVER rutan istället för under. Det gör nog skillnad - men då gäller det nog att det är moderna fönster med högt isoleringsvärde.
Att stänga alla ventiler är ingen bra idé, precis som du säger.
Golvvärme är nog den enda riktigt bra lösningen på detta, men det är ju inget man själv kan fixa i en lägenhet.

/Bengt



--
Admin på Vi Seniorer
 
Skrivet av rent44 10 jul 2016 23:01
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

rent44

(Medlem)

Ja, det här verkar svårt. Jag bor i en hyreslägenhet så jag kan ju inte snickra i den heller. ( Hus byggt 1940.) Synd är det. Kvällar som denna går jag omkring med en filt, vilket känns lite veligt. Förr var jag rökare och då blev benen som dom blev. Skall googla lite på problemet, men att det är svåråtgärdat är jag klar över. ---- Jag trivs annars och har tänkt o bo här, om jag inte vinner några miljoner eller så.....
Kanske nåt system med långsamt snurrande lågfrekventa varmluftsfläktar då.... ett par tre. ( Lite barnsligt?)
 
Skrivet av Inaktiverad 5648 10 jul 2016 23:05
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5648

Det är ju fastighetsvärdens problem och du skall kräva att de fixar det.
 
Skrivet av rent44 10 jul 2016 23:15
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

rent44

(Medlem)

söndag 10 juli 2016, kl 23:05 skrev LasseO
Det är ju fastighetsvärdens problem och du skall kräva att de fixar det.



Jaaaa, Men vad kan dom göra då? Det bör ju vara samma i alla lägenheter.....

 
Skrivet av Inaktiverad 5647 11 jul 2016 06:53
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Vi köpte avfuktare, den drog två liter fukt per natt.Hade vi bott kvar så hade vi köpt en liten värmefläkt, men våtvarmt är inte bra heller.
Mattor kanske hjälper på just dragiga golv?
Man kan hitta tjocka fina mattor billigt på bla Rusta. Man kan också köpa ganska fina begagnade.Vet man att det är golvet är det värt att prova. Raggsockor.
Ja vad ska man göra med sina gistna kroppar. Inga piller i värden rår på reumatism. Lycka till.Mvh Sunny
 
Skrivet av rent44 11 jul 2016 07:34
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

rent44

(Medlem)

Varken mattor eller raggsockor hjälper. Det drar som sjutton från ventilerna. Brukar ibland stänga dem och ha balkongdörren öppen. Det är bättre då faktiskt. mvh rent
 
Skrivet av Inaktiverad 7278 13 jul 2016 10:23
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 7278

Säger som LasseO att det är värden/ägarens problem, som han enligt lagen är skyldig att lösa. Och Du rent44 skall inte bekymra Dig över att värden inte kan då inte Du kan det. Ta upp det med värden och om inget händer så hota med att Du flyttar, det brukar ha effekt om man inte tidigare varit alltför besvärlig.

Jag personligen kan tänka mig att det i ett så gammalt hus var länge sedan man balanserade ventilations- och värme-systemet. Även om alla lägenheter är likadana så kan det vara skillnad på klimatet i varje lägenhet för sig. Och om man inget säger tror värden/ägaren att allt är bra.
 
Skrivet av rent44 13 jul 2016 10:46
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

rent44

(Medlem)

onsdag 13 juli 2016, kl 10:23 skrev AlfGun
Säger som LasseO att det är värden/ägarens problem, som han enligt lagen är skyldig att lösa. Och Du rent44 skall inte bekymra Dig över att värden inte kan då inte Du kan det. Ta upp det med värden och om inget händer så hota med att Du flyttar, det brukar ha effekt om man inte tidigare varit alltför besvärlig.

Jag personligen kan tänka mig att det i ett så gammalt hus var länge sedan man balanserade ventilations- och värme-systemet. Även om alla lägenheter är likadana så kan det vara skillnad på klimatet i varje lägenhet för sig. Och om man inget säger tror värden/ägaren att allt är bra.


Jag brukar aldrig klaga på nånting hos värden ( Familjebostäder), och det beror på att jag formligen hatar att ha vilt främmande människor i mitt lilla hem. Men man får givetvis väga det ena mot det andra. Man kunde ju inleda med en försynt fråga via deras webbkontakttjänst. Häromåret fixade jag till med helt nytt kök och helt nytt badrum. Hyran steg med 800. Är nöjd med denna upprustning. Men luftflödets struktur är alltfort densamma som den alltid varit här. Jag har bott i samma lägenhet sen 1971, vilket i sig är en bragd, eller hur man nu ser det.... :)

 
Skrivet av Inaktiverad 7278 13 jul 2016 21:21
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 7278

Tycker absolut inte att Du skall gå och dra på det. Och att klaga på drag utan att kontakta värden är ingen trevlig stil.

Jag har själv bott i Familjebostäder i Göteborg och tyckte de var bland Sveriges bästa hyresvärdar. Och går man in på deras hemsida vill de att man kontaktar dem om man inte är nöjd.

Så fatta luren och...RING!
Nästa inlägg
 

Sidor: < [1] 2  > »

* Forumstatistik

Vi har 2078 trådar med 18338 inlägg. 404 (19%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

  Annonser

 

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".