Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

  Sök på Vi Seniorer

  Annonser o tips

* Nyord

Forum > Allmän diskussion > Samhällsfrågor > Nyord

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 15 av 19.
Sidor: < [1] 2  > »
Skrivet av cats 1 aug 2016 17:38
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt cats

cats

(Medlem)


Våra politiker är bra på nyord. Finns nå-
gonting att dölja, gör man det bäst med ett nyord. Ordet
arbetslös har ersatts med arbetssökande. Kan det verkligen
dölja arbetslöshetssiffrornas tydliga språk? Kanske inte, men
så här fungerar det. Arbetslös är ett substantiv som anger en
persons statiska tillstånd. Arbetssökande kopplar i stället
ihop arbete med det aktiva verbet sökande vilket ger riktning
framåt.
I Sverige finns alltså inga passiva arbetslösa utan endast
personer som aktivt söker sysselsättning. Dessa personers
engagerade sökande och snara sysselsättning ligger inbakade
i begreppets konstruktion.
 
Skrivet av Bengt 1 aug 2016 18:18
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Bengt

Bengt

(Admin)

måndag 1 augusti 2016, kl 17:38 skrev cats
... Ordet
arbetslös har ersatts med arbetssökande....

Jag är ju lite "i branschen" (med VMJ.se) - för mig är orden "arbetslös" och "arbetssökande" två olika begrepp som båda har sin relevans. "Arbetssökande" kallar jag alla som söker efter ett jobb, även de som just nu har ett jobb de vill byta ut och de som studerar just nu men snart tar examen. "Arbetslös" kallar jag dem som inte har något jobb nu och inte heller studerar just nu.

/Bengt



--
Admin på Vi Seniorer
 
Skrivet av Inaktiverad 7278 1 aug 2016 21:17
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 7278

Ja, ja så kan man också se på det. Men lik förbenat kallar man inte mig för pensionär trots att jag varit det i 16 år... Jag är inte ett dugg intresserad av att kallas varken veteran eller senior!
Uppdaterat: 1 aug 2016 21:18  
Skrivet av cats 2 aug 2016 08:19
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt cats

cats

(Medlem)

Veteran uppfattar jag mer som en erfaren person och senior som en nestor medan pensionär mer kan uppfattas som en gamling en som får rabatter av olika slag.
Men som alltid så flyter det i ordvärlden.
 
Skrivet av Inaktiverad 5648 2 aug 2016 08:49
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5648

Jag kallar mig Målarmästare Emeritus för att impa och skrävla och det verkar funka, pensionär verkar gammalt och gaggigt och det retar mig eftersom jag själv tycker att jag är 29 i stället för 69.
 
Skrivet av Inaktiverad 5647 2 aug 2016 11:03
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Hihi, jag kallar mig tjej. Frågar någon vad jag jobbar med säger jag att jag är mellan två jobb.Hemligt, mellan diskmaskin och tvättmaskin, hihi.
Men om det kläms åt så är jag pensionär, om jag måste åka buss tex. Man är inte äldre än man känner sig. Alltså 122, men jag raderar första 1an......Mvh/Sunny
 
Skrivet av Inaktiverad 7278 2 aug 2016 11:51
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 7278

Pensionär, som jag ser och har sett det, är en person som har pension. Och behöver på intet sätt ha med ålderdom att göra. Jag är satans trött på att pådyvlas just senior eller veteran. men tvingas acceptera det då jag utnyttjar seniorrabatten.

Gamla hederliga titlar som städerska och skolvaktmästare finns ej heller kvar. Hygientekniker och fastighetsskötare låter kanske bättre men de får jobba med samma saker som tidigare och knappast mer i lön. det blir bara någon sorts onödigt ordbajseri!
 
Skrivet av cats 2 aug 2016 12:06
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt cats

cats

(Medlem)

Nja tror det för politikerna snarare är en fråga om överlevnad att inge känslan av att alla har lika stor makt och inflytande fast de flesta vet att det inte alls är så. Särskilt inte inom politikerkåren.Alla bör ingå i ett större sammanhang Det blir mer demokratiskt då.
Jamen pensionär innebär ju att man generellt sett uppbär en pension dvs man försörjer sig oftast inte själv och dessutom måste man ha uppnått en viss ålder för att alls få någon pension.
Sköterska kan med lite fantasi ersättas med personlig coach skolvaktmästare kan bli till lokalvårdare.
Tvivlar på att det för politiker är ordbajseri Snarare en politikers livsluft Ju högre abstraktionsnivå desto bättre.
 
Skrivet av Inaktiverad 7278 2 aug 2016 14:07
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 7278

Visst kan man ha pension före lagstadgad pensionsålder, jag gick vid 60 och har hela tiden sedan dess varit en glad pensionär. Blir inte uttrycken vad man gör dem till i stället?

Och Du som pensionär innebär det väl oftast att man med pensionen(fördröjd lön) försörjer sig själv.

tror du missade min poäng med att man bytte yrkesnamn på bland annat städerska och skolvaktmästare. Jag var med då och det man sade var att genom namnbytet så höjde man statusen. En städerska sade till mig att de får kalla det vad tusan de vill det är ändå samma skit vi får ta!
 
Skrivet av cats 2 aug 2016 16:18
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt cats

cats

(Medlem)

Nej Jag missade ingen poäng Syftet med politikernas ordbajseri är inte att skapa klarhet utan att använda ord som är bra för partiets väljare. Så för en politiker som inte vill kännas vid att det finns skitjobb så ersättes städerska med lokalvårdare. Att vårda något är alltid fint ur en politikers synvinkel.
Inte heller uttryck som tycker jag eller enligt min uppfattning osv är gångbara. Det kan ge uttryck av obeslutsamhet eller velighet. Så det är den rena rama sanningen som gäller i maktens korridorer.
Men samtidigt är det viktigt med empatiord man bryr sig om man ställer upp för varandra.
Kort sagt orden anpassas till den målgrupp man vill nå.
 
Skrivet av Mynta 2 aug 2016 21:58
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Mynta

Mynta

(Guldmedlem)


Stimulerande läsning detta innan jag tar mig an korsordet!
Pensionär-jag förstärker det ordet med att kalla mig ålderspensionär dessutom!

Om att vårda anses fint-ja det heter ju vårdtagare i vissa områden. Tänk så förnedrande uttryck egentligen-vårdtagare. Brukare är visst även det ett begrepp-hur gör brukaren när han använder sig av den tjänst han betalar för då?!

Värst är ändå alla nytillkomna uttryck för många äldre som liksom funnit det trevligt att umgås ofta och nära men inte avser att avge trohetslöfte precis...särbo! Sär står för något dystert tycker jag-särskilja t ex

Min gode Vän säjer jag!
Möjligen i bland lite vårdslöst min mobo...han är suveränt bra att prata med i mobilen!


 
Skrivet av cats 2 aug 2016 22:17
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt cats

cats

(Medlem)

Jo det är sant vårdtagare låter inte riktigt politiskt gångbart och heller vårdbehov
Nja vet inte om de olika boendeformerna är direkt åldersrelaterade Men det finns många av dom
särbo närbo nybo flyttbo sambo distansbo kärbo för att nämna några
 
Skrivet av Inaktiverad 5647 3 aug 2016 08:53
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Ja -brukare- och -vårdtagare- låter inte bra något av dem. Patient duger väl i vården och på andra vårdformer kan man väl ha boende? Det låter annars som man är till last för staten.- Man brukar någons tjänster-. -Man tar sig vård-.
Men oavsett så står de vårdbehövande i underläge, det har smugit sig in en likgiltighet där folk vill att man ska buga, bocka och stå med mössan i hand. Man får kränga sig in i vården och väl framme är det att kasta tärning om man får vård....Mvh/Sunny.
 
Skrivet av Inaktiverad 7299 3 aug 2016 12:33
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 7299

"Det var bättre förr".. då vi hade landsfiskaler och mamseller. Då betydde brukare=person som odlar jord. Men å andra sidan hade vi också statare och nådehjon. En bra äldre titel för pansjos är väl annars reservkarl (kvinna).
 
Skrivet av Inaktiverad 5647 3 aug 2016 13:14
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Ja förr fick fruarna låna makens titel-nej tack- doktorinnan, Pastorskan osv.Ja viktigast är väl att vi vet vad vi själva är, städerska just nu....Mvh/Sunny
Nästa inlägg
 

Sidor: < [1] 2  > »

* Forumstatistik

Vi har 2075 trådar med 18329 inlägg. 404 (19%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

  Annonser

 

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".