Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

  Sök på Vi Seniorer

  Annonser o tips

* Nu är det jul igen

Forum > Allmän diskussion > Allmänt > Nu är det jul igen

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 15 av 16.
Sidor: < [1] 2  > »
Skrivet av Bengt 17 nov 2016 16:56
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Bengt

Bengt

(Admin)

Tiden går fort, nu är det redan fullt med julpynt igen, och den första julmarknaden i min närhet hålls nu i helgen, alltså redan 19:e november. Har ni märkt av julkommersen redan hos er? Har ni kanske julpyntat hemma redan (har inte jag)?

/Bengt


--
Admin på Vi Seniorer
 
Skrivet av Inaktiverad 5648 17 nov 2016 19:16
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5648

Allt mitt pynt består av en adventsstake i köksfönstret. I vår galleria har de redan satt upp en jättegran i plast, lite tidigt tycker jag men det börjar ju tidigt numera.
 
Skrivet av Inaktiverad 5647 18 nov 2016 08:09
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Ja julen börjar tidigt i alla fall i butikerna.Förr pyntade jag dagen före julafton och då togs granen in.
Undantaget var Adventsljusstakarna som kom upp till 1a Advent.Vi ska fira jul den 3dje Advent för många ska resa bort till jul.
Andra firar hos andra släktingar, så vi firar in julen då. Alla fyra barnen med respektive och 7 barnbarn.
Nu bor vi så vi kan dansa långdans.- Nu är det jul igen-.Bla.
Hälsan tog många jular, så nu ska jag och hoppas vara på benen i år och få njuta riktigt av käras besök.
Fick ju Svininfluensa till förra julen, med många följdsjukdomar och lasarettsvistelse. OBS, trots vaccin. Enda året jag vaccinerade mig. Julmaten blev kvar och dålig i kylskåpet. Vi fick inte ner en bit.Julafton satt vi båda i varsin filt med en flaska vatten. Alla har nog haft någon sådan jul. Värsta Julen kanske vore ett trådämne?
Till Advent börjar jag pynta med röda dukar , stjärnor och stakar.Jag hoppas så att kraften räcker i år...Mvh/Sunny
 
Skrivet av Inaktiverad 5648 18 nov 2016 08:35
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5648

Det blir väl kul att pynta ert nya hem? Jag och mitt ex pyntade och klädde granen kvällen före Julafton.
 
Skrivet av Inaktiverad 5647 18 nov 2016 08:50
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Så var det Lasse. Kvällen före julafton skulle granen in och kläs. Då doftade hemmet av såpa och skinkan som griljerades i ugnen.
Barnen var nybadade och klädda i rena pyjamasar. De tassade omkring och satte kulor i granen. Sist lades paketen dit.Då klämdes det, räknades och kändes på alla paket. De mjuka var ingen höjdare, hihi.Men nödvändiga för vinterns utelek.
Kassan var skral, men gemenskapen fanns. Inga telefoner och plattor som upptog tankarna.Vi spelade spel,lekte lekar och barn var inget besvär.
Nu läggs förslag om 40 timmars vecka på dagis för barn som fått småsyskon.Ska de vara fulltid och inte få vara med mamma , pappa och nya syskonet?Klart barnet känner sig bortsorterad.
Barn ska vara hemma i familjen då det går. Pedagogik, jojo. Som gammal barnpedagog så är det inget bra argument. Kan man inte roa barnen hemma är det illa.Dagis är mer barnpassning mot på 80talet, med större barngrupper. Låt barnen få vila i jul, få vara med familjen. Dagis och skola hinns med ändå under deras liv.Så får vi sluta klaga på barn som inte bryr sig om sina gamla föräldrar i framtiden. Varför skulle de göra det?
I år har vi en liten gran som byter färg, den står på ett bord. Ingen riktig gran.Det får barnen ha i sina hem.Men doften av gran är underbar men allra bäst i skogen...Mvh/Sunny
 
Skrivet av Inaktiverad 5648 18 nov 2016 09:59
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5648

Du skriver som vanligt kloka inlägg, jag håller helt med dig i detta.
 
Skrivet av Mynta 18 nov 2016 18:34
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Mynta

Mynta

(Guldmedlem)

Vilken enastående bra läsning det här var om Julen då!

I dag var jag redan kl. 9 till ett köpcentrum för att undkomma att bli nedtrampad senare på dagen-det var en uppenbar risk redan kl. 11 när jag lämnade stället.
Det kändes "julhets" i luften och jag hade förberett mig med min lista men nog blev det ändå en "merkostnad" på 40 kronor när jag såg stränghjärtat på ÖB.

Vackert med ljusslinga på det nu och sen när det våras kan jag ha det upphängt i björken på Torpet.

Traditionsbunden är jag i överkant men i år bryter jag traditionen och gör så lite som möjligt med anledning av sviktande hälsa!

Till första advent byts gardiner, stjärnor sätts upp och även elljusstakar.
Fina vita ljusstaken får röda ljus! Röda pärldekorationen läggs på den som enda dekor!

I mitt barndomshem var röda ljus förbjudna i adventstid...de hörde julen till!
Så olydig jag är numera då!

På balkongen har jag redan två ljusslingor men på en nivå så bara jag ser....en är flerfärgad och kallas av en vän till mig för "tivoli" - han har en likadan!
Andra får se när det blir advent.

När Lucia kommer så har jag mitt Luciatåg i keramik på bordet.

Om jag skulle vara här i mitt eget hem i juletid så skulle jag låta hela julgranslådan liksom explodera och flyga runt här men först dagen innan julafton.
Då när skinkan griljeras!

Nå 23 dec är jag med mina barnbarn och vi håller säkert på med att baka stora pepparkakshjärtan som skall hänga över julbordet och jag står kanske i fönstret för att få lite luft och blickar upp mot Sofia kyrka som tronar i Vitabergen och så kommer föräldrarna hem och "jullådan" exploderar!

I den stunden är det God Jul!

Om andra vill börja "julen" tidigt så får de göra det-då tar ju jag en tjuvtitt och njuter men hemma hos mig med den starka tradition jag bär med mig är det en omöjlighet!


 
Skrivet av Inaktiverad 5647 19 nov 2016 06:49
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Så fint det låter Mynta!
Man liksom är med och delar andras jultraditioner då vi delar julglädje så här!
Men förr var det kvällen innan julafton som gällde med pynt och granen som skulle klädas. Då bestämde jag om tider och gamla traditioner.
I år reser dottern med familj till soliga nejder över jul. Hennes svärföräldrar fyller 70 år och bjuder på resa.
De tre sönerna är hos sina kvinnors släkt som oftast är brukligt.Ev kan äldste sonen ses något under julen.
För att få rå om alla 8a samt 7 barnbarn, då tar jag dagen då alla kan ses.Julen är mycket barnens högtid och de har inte så noga koll på dagar.
Ev bjuder vi några vänner innan jul på lite kaffe. Men julafton sitter vi nog här belåtna på julande och längtar efter att komma in i Januari då ljuset återvänder.
Men först underbara Advent, nästa Söndag så lyser alla fönster av stjärnor och ljusstakar, det glimmar och gnistrar, en strålande tid....Mvh/Sunny
 
Skrivet av Mynta 19 nov 2016 13:19
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Mynta

Mynta

(Guldmedlem)

Helt rätt tänkt! Man får liksom anpassa sig så det blir det bästa för alla.
Just därför får inte jag någon lutfisk på julafton så jag äter det innan avresan.
Längtar till Advent - alla härliga stjärnor och ljus!
Ljus i slott och koja liksom.

Här i min koja kommer det att sättas upp gardiner i kök/sovrum i morgonkväll för det kommer en reslig herre hit på 193 cm och då hänger han med stor elegans upp gardinerna och stjärnorna! Jag arbetsleder det hela!
Alternativet är att jag gör det själv om en vecka och ramlar ner från stegen och gör mig illa.

Vad skall jag välja!

Tänder först 27 nov

Vilken glädje att få vara bland Vänner här på VS!
 
Skrivet av Inaktiverad 5647 19 nov 2016 13:50
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Välj en man på 193cm, det råder jag dig. Så bjuder du på en fika och Myntabulle. Nu klättrar vi inte och slår oss fördärvade innan jul.
Jag såg att Rusta hade så billiga och söta kökskappor, så jag tror jag ska slå till på en.
I köksfönstret ska jag ha koner som ser ut som istappar. Jag har breda fönsterbänkar i kolmårdsmarmor. Så lite enriskvistar och änglar. Där sitter jag på en barstol med datorn och ser ut över parken just nu, lite sol och kala träd.
Frostigt vitt är fint att dekorera med för oss söder ut som sällan har snö på julen.
Nu har vi gjort ca 70 köttbullar, det ska väl räcka?En liten Vilgot äter ca 10 och en potatis, mormors köttbullar är hans bästa.Sedan är det godisskålen som hägrar.
Efter år av operationer och sjukdom ska jag njuta varje sekund.
Planeringen är njutningsfull den med. Att tänka ut gåvor, mat och pynt. Sovplatser kan bli värre. Men finns det hjärterum finns det stjärterum. Vi myser ihop oss....Mvh/Sunny
 
Skrivet av Mynta 21 nov 2016 07:13
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Mynta

Mynta

(Guldmedlem)

Sunny! Vilken energiutveckling Du visar prov på. Även här hos mig har det kommit "lös" något bra. Jag packar allt jag vill bli av med nu för i morgon är den stora dagen när Myrorna hämtar.
Julgranslådorna de är "immuna" likt vad man kan se i Robinson! Jag har reserverat en halv garderob i sovrummet för just detta God Jul!
193 cm - ja han kom och nu förstår jag varför han är min prins, min räddare i nöden för trots sin dåliga syn och andra krämpor så ställer han upp!
Gardinerna var strukna kvällen innan och fönsterputs blev det bara på insidan! Stjärnorna på plats nu och stora lådan utanför fönstret med ris från Torpet och ljusslinga är på plats men inget tänds före Adventssöndagen!
Nu är jag här inne med fällda persienner och utanför fönstren piskar regnet ner/trafikvarning!

Tror Du måste göra mera köttbullar!

Dagen i går var så bra - och det var så otroligt god mat "självskryt" och jag behövde inte göra det där fallet från stegen som många tyvärr råkar ut för!

Saffranskaka? Berätta om den! Tack

 
Skrivet av Inaktiverad 5647 22 nov 2016 13:55
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Jag har långt kvar till din och Possitivas fart i julkämpar tagen!
Men man gör så gott man kan, efter sin näbb, men jag fick två bra dagar, hurra!
Jag minns julborden från förr då jag var liten och ung. Mormor hade kåldolmar, stekt inlagd strömming bla.
Min svärmor serverade bruna bönor till skinkan.Det var gott. Själv ska jag ha älgsteksklämmor med pepparrotsgrädde för de som inte äter annat än vilt.
Smaker kommer och går, fick Finsk kålrotslåda. för två år sedan. Det var gott till skinkan också.
Vad har ni för specialiteter och vad minns ni av gamla julbord? Vore intressant att höra Mvh/Sunny


 
Skrivet av Mynta 22 nov 2016 16:39
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Mynta

Mynta

(Guldmedlem)

Nu har Du fel-jag har mest röjt för att skicka till Myrorna!
Verkar lite knäppt att koka besticken men värre ändå att jag kokade på Arabia Artica tallrikarna också!
Roligt att läsa om andras mat tycker jag. Saffranskakan?
Berätta om den!

Min barndoms julbord var dignande och en hel del mjölkmat för vi hade kor!
Minns mest rörosten med kardemumma...törs nog inte komma dragande till Söder med en rörost inte!
Grynkaka (risgrynsgröt med ägg och saffran) hade vi till sillen.
Sillen som köptes hel ur tunna.
Kalvsylta, presssylta, rullsylta, revben....allt var Made in Ersk-Mats och där växte grisen upp.
Älgkött åt vi så mycket av alla andra dagar så vi "slapp" det på jul!

Det jag inte klarar mig utan är skinka/inlagd stekströmming/inlagd sill/ sallat gjord på rödbetor,morötter ,lök,potatis!
Rökt pepparlax med god gravlaxsås. Janssons och ägghalvor!
Nå det skall ju vara lite segkakor förstås och cheddar och och svagdricka!
Blir det något kaffe så skall det ju vara saffranskkrans med fyllning, rullrån,pepparkakakor efter receptet från barndomen...

Mitt eget julbord här i singellyan-lutfisk och inget annat!

Familjejulen på Söder -ja då ryker det från stekpannan när fettet från köttbullarna rinner på utsidan av pannan och ner på hällen....
Lär väl lukta ända upp till Sofia kyrka!

Ja om jag får välja en enda viktig rätt så tar jag inlagda stekströmmingen...nu ryckte jag åt mig en sådan och tar med den till soffan och loggar in....Natti
 
Skrivet av Inaktiverad 5647 22 nov 2016 20:13
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Hihi, men du är flitig oavsett om du kokar bestick eller sorterar till myrorna.
Min saffranskaka är en sockerkaka med saffran kokos som ströbröd. Inget särskilt alls, men en god mjuk kaka helt enkelt.
Ja just det, sylta och rödbetor, olika pastejer hade mormor också.
Ja du beskriver ett dignande bord, mycket okänt för mig.Men så är jag ett textilarbetarbarn där föräldrarna slet från morgon till kväll i textildammet.
Men skinka, lutfisk, köttkorv och pepparkakor fanns.Senare fick de bättre jobb, modern lägenhet och spis. På två gaslågor var det inte lätt att laga mat när vi var små.
Men min pappa var en -Ernst- och han kunde allt, tillverka saker av ingenting.Det som kastades på fabriken, bobiner från spinneriet, dom målade han och gjorde ljusstakar av.Min dotter har hans första ljusstake. En röd sjuarmad träljusstake med vackra vita blommor och gröna blad.
Han gjorde kristyränglar och klippte ut söta bilder ur kataloger som han satte på dom. Alla beundrade vår gran, hans talanger var vida kända.
Det var pappa som gjorde våra barnaårs jular fyllda av vackra minnen.Jag såg mina morbröder fulla på julafton och var så stolt över pappa som var så stilig och bara så där julglad som en pappa ska vara. Det tackar jag honom för!
Jag tackar också för hans vilja att lära ut sina färdigheter allt beröm han gav! Det växer barn av...Mvh/Sunny
 
Skrivet av Bengt 20 dec 2016 20:26
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Bengt

Bengt

(Admin)

Om det är intressant finns en gammal amerikansk film från 1940 om hur julfirandet gick till i Sverige vid den tiden:
Christmas in Sweden 1940

/Bengt


--
Admin på Vi Seniorer
Nästa inlägg
Uppdaterat: 20 dec 2016 20:26  

Sidor: < [1] 2  > »

* Forumstatistik

Vi har 2074 trådar med 18326 inlägg. 404 (19%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

  Annonser

 

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".