Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

  Sök på Vi Seniorer

  Annonser o tips

* Allmän värnplikt

Forum > Allmän diskussion > Samhällsfrågor > Allmän värnplikt

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 9 av 9.
Sidor: < [1]  >
Skrivet av dubbeltur 2 mar 2017 11:41
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt dubbeltur

dubbeltur

(Moderator)

Allmän värnplikt återinförs för att stärka Sveriges försvar. Bra eller dåligt? En nödvändighet eftersom rekryteringen av yrkesmilitärer inte fungerar som det var tänkt.


--
dubbeltur
 
Skrivet av Bengt 3 mar 2017 13:51
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Bengt

Bengt

(Admin)

torsdag 2 mars 2017, kl 11:41 skrev dubbeltur
Allmän värnplikt återinförs för att stärka Sveriges försvar. Bra eller dåligt? En nödvändighet eftersom rekryteringen av yrkesmilitärer inte fungerar som det var tänkt.

Bara det inte blir på samma sätt som förr i tiden. Det behöver vara en effektiv pedagogiskt genomtänkt utbildning numera, istället för drillningar och kränkningar. Inte uppbyggd som att Andra världskrigets slag ska återupprepas. En inte obetydlig del av de värnpliktiga bör jobba med cyberkrigföring numera, exempelvis.

/Bengt



--
Admin på Vi Seniorer
 
Skrivet av dubbeltur 3 mar 2017 14:19
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt dubbeltur

dubbeltur

(Moderator)

Antar att den grundutbildning som redan finns för yrkesmilitärer kan anpassas och användas.


--
dubbeltur
 
Skrivet av Mynta 4 mar 2017 06:44
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Mynta

Mynta

(Guldmedlem)

Detta är positivt tycker jag och att kvinnor skall med är självklart!
 
Skrivet av Inaktiverad 5647 4 mar 2017 07:21
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Jag tror på detta som en uppfostran av ungdomar. De har inga ramar idag och blir så otrygga och vi har ju världens olyckligaste ungdomar så det kan nog ge positiv förstärkning av deras självbild att lära sig saker, tex att bädda en säng.
Vi behöver få ut de unga i sysselsättning.
Samt att vi ändå måste markera våra gränser mot omvärlden.
Men det tar oavsett bara en halvtimme att inta Sverige av främmande makt. Men att markera att vi nu tänker rusta upp är väl en signal utåt ändå?
Jag tycker de skulle sätta in militär då det brinner i förorterna, som förpatrull till polis och utryckningsfordon.
Att få göra rätt för sig känns alltid bra, bättre än att sitta framför spel och sova hela dagarna.
Pennalism finns överallt och idag går det nog inte att drilla de unga som robotar.
Men regler och normer som är klara är en nyckel till
framtiden...Mvh/Sunny
 
Skrivet av Inaktiverad 5648 4 mar 2017 11:04
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5648

Visst är det bra för ungdomar att göra lumpen, där curlas det definitivt inte, bara bäddningen är en uppgift, en gammal femöring skall studsa 3 gånger innan man får godkänt, koll av städning är också tufft ovanpå och under. Det var hårda bud i Bohus Bataljon, hehe.
 
Skrivet av Mynta 4 mar 2017 11:53
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Mynta

Mynta

(Guldmedlem)

Här var det ord och inga visor! Jag håller med och hoppas det blir verklighet av detta!
 
Skrivet av Inaktiverad 5648 4 mar 2017 12:53
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5648

Om man kunde vara en fluga på väggen när gänget får sina mobiler beslagtagna och blir tillsagda att raka och klippa sig.
 
Skrivet av Inaktiverad 5647 4 mar 2017 17:16
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Ja det blir nog snopna miner. Alla kan ju inte bli militärer med vapen, men det finns ju koktrossen,persedelskötsel, utlämning, mm. Det blir bra för många, efter att ha hört de mina berätta om lumpen så var det en bra tid.
Min äldste son gjorde specialutbildning på Gotland, tvåan brand, så det finns något som passar alla.
De mår bra av att bli lite avnavlade och självständiga.
Alla grabbar skulle få någon form av försvarsutbildning.Alla behöver inte lära sig döda, de kan lära sig att hjälpa civila vid krig, att köra till skyddsenheter tex.
 

Sidor: < [1]  >

* Forumstatistik

Vi har 2078 trådar med 18340 inlägg. 404 (19%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

  Annonser

 

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".