Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

  Sök på Vi Seniorer

  Annonser o tips

* FOMO - Fear of Missing Out

Forum > Allmän diskussion > Allmänt > FOMO - Fear of Missing Out

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 7 av 7.
Sidor: < [1]  >
Skrivet av Citymermaid 6 nov 2017 12:27
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Citymermaid

Citymermaid

(Medlem)

Någon som har ett tips om hur man beter sig vid konfrontation med ett äkta FOMO? Jag retar mig mer och mer på människor som föredrar att fibbla med sin medförda mobil och stirra på skärmen i stället för att prata med och umgås med den person som man stämt träff med. Jag har fått lära mig att sådant är oartigt och ouppfostrat, och vad den nyss hädangångna Magdalena Ribbing skulle säga, törs jag knappt tänka på. Tar man någons tid i anspråk för en träff, så är det väl den personen som borde vara i fokus just då?

Enda undantaget är om man väntar viktigt besked från läkare eller vårdcentral. De ringer inte en gång extra. Men då kan man ju hövligt förklara varför mobilen måste vara påslagen och kollas.

Är detta månne ett storstadsfenomen eller ett övergripande nationellt syndrom? Det är minsann inte bara tonåringar som lider av FOMO numera, utan även 60+:are, som borde ha lugnat ner sig med åren.

Läste i Metro att det finns ett "motgift": YOMO. Är lika med Yoy of Missing Out. "Där du är är alltid roligast".

Det låter som mindfulness.

/Citymermaid
 
Skrivet av dubbeltur 6 nov 2017 13:48
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt dubbeltur

dubbeltur

(Moderator)

Håller med till fullo. Att vara nåbar 24 timmar om dygnet oavsett var man befinner sig verkar vara helt naturligt. Hänsyn är en bristvara. Är man på en middag så lägger de flesta mobilen på bordet. Är man på en konsert så är det regel att någon telefon ringer. Påslagna mobiler i skolan under lektionstid, nej. Skapa fler mobilfria zoner.


--
dubbeltur
 
Skrivet av Citymermaid 8 nov 2017 11:31
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Citymermaid

Citymermaid

(Medlem)

Mobilen på matbordet??! Avskyvärt! Sådana gäster bjuder jag aldrig hem igen. De kan stanna hemma och käka upp sin mobil till middag. Mobilfria skollektioner verkar vara på gång här och var, vilket kommer förbättra barnens skolresultat.

Varför är vi svenskar så teknikhysteriska?

/Citymermaid
 
Skrivet av dubbeltur 8 nov 2017 12:02
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt dubbeltur

dubbeltur

(Moderator)

Syns man inte så finns man inte.


--
dubbeltur
 
Skrivet av Inaktiverad 5647 8 nov 2017 15:21
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Det är hemskt med mobilerna!
Jag ska ha dyr catering för barn och barnbarn en försenad 70 års fest pga långdragen tandbehandling.
Jag har ingen lust att betala stora summor och sitta vid de vackert dukade borden och tala med mig själv. De får bli sura, men det är min dag.
Vi har problem med detta med barn och barnbarn.
<vännerna är av gamla stammen så de har vett att låta bli.Men hur kan man vara så ohyfsad då man går bort och värdparet arbetat med mat och kaffe? Konstiga tider! Mvh/Sunny
 
Skrivet av Mynta 10 nov 2017 13:44
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Mynta

Mynta

(Guldmedlem)

Mobiler-ett minne framträder så klart!
1997 köpte jag min första mobil-Ericsson och jag minns så väl att jag ville att omgivningen skulle se att jag hade just en mobil!
Jag fäste den i klämman på fickan nere på byxbenet när jag gick till bilen för att köra till Torpet.
Dyrt var det att skicka SMS-tror det kostade nästan 7 kronor för några usla rader!

Det var status att ha en mobil! Nu tror jag många skaffar sig status genom att just prata i mobilen för kanske de egentligen är väldigt ensamma.

Nu när folk förstått att man inte röker vid matbordet så borde steg 2 vara att man pratar inte heller i mobil vid matbordet!

"Har du något emot att jag äter när du röker" sa många på 80-talet för att påvisa felet när vi hade personalfester och satt vid långbord!
 
Skrivet av Citymermaid 11 nov 2017 11:15
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Citymermaid

Citymermaid

(Medlem)

Jag tror att Mynta har rätt - att ideligen bevaka mobilen är en slags social statusmarkering: "Jag är så efterfrågad att jag inte kan koppla av mobilen en enda sekund. Lyssna bara på alla dessa pling och ring!". Barnsligt beteende för en vuxen människa, tycker jag, och dessutom lätt genomskådat.

Förstår verkligen Sunnys motvilja att få sitt påkostade kalas förstört av mentalt frånvarande gäster. Jag skulle bjuda in - muntligt eller skriftligt - under uppmaningen "Mobilfritt!".

Jag minns också de första, ganska klumpiga mobilerna, som kallades för "yuppie-nallar". Unga män i kostymer sprang omkring på stan och skrek i dem, och många vände sig förvånade om. Då hade man redan haft mobiler i USA ganska länge, och jag hörde av en berest vän att mobilpratande vid matbordet gav upphov till hån och spefulla skämt på New Yorks restauranger. Där förstod man att använda dem på ett vettigt sätt.

Rökrepliken har jag aldrig hört, men den är mycket användbar på mobilprat, men även annat ohyfs vid matbord som undersöka näsborrarna, klia sig på olämpliga ställen, hosta förkylningsbaciller på grannen etc.

Ack, Magdalena Ribbing, du gick bort alldeles för tidigt! Vi är fortfarande bara en skock förvildade grottmänniskor vad gäller hyfs och hänsyn.

/Citymermaid
 

Sidor: < [1]  >

* Forumstatistik

Vi har 2075 trådar med 18328 inlägg. 404 (19%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

  Annonser

 

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".