Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

  Sök på Vi Seniorer

  Annonser o tips

* Sömntabletter ökar risken att dö i förtid med nästan 40 %

Forum > Allmän diskussion > Vetenskap och populärvetenskap > Sömntabletter ökar risken att dö i förtid med nästan 40 %

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 11 av 11.
Sidor: < [1]  >
Skrivet av Hola 4 mar 2018 12:43
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Hola

(Medlem)

Nyttigt.eu 2010
Dessutom, vilket är än mer alarmerande, så påverkar sömnpiller andningssystemet som rubbas när man sover med sömnmedel i kroppen.



Källa: Nyttigt.eu Sömntabletter ökar risken för att dö i förtid med nästan 40 procent!

8 år gammalt och jag ser inget nu om Zopiklon Imovane.
Skillnad insomnings- och sömn-medel?

Uppdaterat: 4 mar 2018 13:38  
Skrivet av dubbeltur 5 mar 2018 10:59
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt dubbeltur

dubbeltur

(Moderator)

Jag undrar över risken att dö i förtid om man inte sover tillräckligt?


--
dubbeltur
 
Skrivet av Inaktiverad 9808 6 mar 2018 12:04
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 9808

Skräckpropaganda om sömnmedicin tycker jag nog. Det är nog lika illa att INTE sova. Det är jobbigt för både kropp och själ när John Blund sviker.
 
Skrivet av Hola 6 mar 2018 13:55
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Hola

(Medlem)

Värre att inte sova men antagligen skillnad på sömnmedel och insomningsmedel.

Att sova som äldre har sina problem ibland.
 
Skrivet av Inaktiverad 9808 6 mar 2018 15:20
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 9808

tisdag 6 mars 2018, kl 13:55 skrev Hola
... Att sova som äldre har sina problem ibland.

Jo jag har tyvärr märkt det!

Uppdaterat: 6 mar 2018 15:40  
Skrivet av Inaktiverad 6982 6 mar 2018 23:08
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 6982

Har alltid undrat vad som menas med uttrycket "dö i förtid" . Så vitt jag vet finns det väl inget datum bestämt. Eller har jag missat något?
Dessutom föredrar jag att sova gott med insomningsmedel än att ligga vaken halva natten och vara trött och seg på dagen.
Tack och lov har jag en förstående läkare som inte bråkar om sådana småsaker.

LovisaEmil
 
Skrivet av Inaktiverad 5647 7 mar 2018 07:36
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Ja det är konstigt uttryck-dö i förtid-. Men det menas väl av annan orsak än diagnos, kan jag tänka.
När man slutat arbeta får inte kroppen och knoppen arbeta heller som förr och sömnen blir lidande.
Man får skilja på insomningstablett som har kort verkningstid på ca 30 minuter och sömnmedel.Sk Benzopreparat.
Gamla ska inte ha sömntabletter, de sitter i och de blir sömniga dagen efter också.
Dessutom är de farliga att överdosera.
Tycker man att en insomningstablett hjälper så ska man köra på det! Mvh/Sunny
 
Skrivet av Inaktiverad 6982 8 mar 2018 05:50
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 6982

Mina sömnproblem började när jag mot slutet av mitt arbetsliv blev tvungen att jobba skift, vilket jag aldrig gjort tidigare. Även blodtrycket började krångla. Trodde i min enfald att allt skulle ordna sig när jag slutade jobba. Men hej vad jag bedrog mig.

LovisaEmil
 
Skrivet av Inaktiverad 5647 8 mar 2018 06:54
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 5647

Du har fått en riktig sömnstörning efter skiftarbete, det kan vara jättesvårt att komma tillrätta med. Att inte kunna sova måste vara jättesvårt.Jag har problem åt andra hållet.Sover för mycket och är alltid trött.
Det är inte lätt att komma tillrätta med insomningsproblem heller. Man får söka sig fram med olika metoder.Om insomningstablett fungerar så ska man med gott samvete ta en sådan till natten. Men viktigt att varva ner först innan man lägger sig.
Kan tänka att det blir en ond cirkel, man undrar redan tidigt på kvällen om man ska kunna sova?
Goda råd hjälper sällan vid svåra sömnproblem heller.
Svalt rum,en dålig bok osv.Det behövs nog läkarhjälp ibland....Mvh/Sunny
 
Skrivet av Inaktiverad 9808 8 mar 2018 11:56
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 9808

Det står både här pch på andra ställen om att "prova" nån tablett eller att "ta en". Men hur bär man sig åt när man varken har eller får några?
Jag tycker nog att restriktionerna ofta har gått för långt. Man blir nästan betraktad som en potentiell missbrukare om man ber om sömnhjälp...
 
Skrivet av Hola 8 mar 2018 16:48
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Hola

(Medlem)

Insomningsmedel är klassat som narkotika och ska tas tillfälligt som jag gjorde men har blivit en vana sedan i nyår, dessutom fick jag starkaste direkt när man ska börja med svagaste. Nu har jag tjatat till mig svagare då man ska trappa ner, inte sluta plötsligt.
 

Sidor: < [1]  >

* Forumstatistik

Vi har 2078 trådar med 18338 inlägg. 404 (19%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

  Annonser

 

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".