Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

  Sök på Vi Seniorer

  Annonser o tips

* Bäst för insomning och sömn, läkemedel, naturmedel, annat?

Forum > Allmän diskussion > Allmänt > Bäst för insomning och sömn, läkemedel, naturmedel, annat?

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 11 av 11.
Sidor: < [1]  >
Skrivet av Hola 26 mar 2018 23:13
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Hola

(Medlem)

Vad är bäst för insomning och sömn. Läkemedel, naturmedel eller något annat, med minimala eller inga biverkningar?
 
Skrivet av Inaktiverad 9808 27 mar 2018 11:44
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 9808

Jag har provat "naturmedel", på mig har dom lika mycket effekt som ett glas vatten...
Och läkarna: vi skriver inte ut sånt bla bla... men vem/vilka FÅR allt det som tydligen skrivs ut eftersom det finns hur mycket receptbelagt som helst? Biverkningar, ja kanske ibland men vad är biverkningarna av att inte kunna sova?
 
Skrivet av Citymermaid 27 mar 2018 12:00
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Citymermaid

Citymermaid

(Medlem)

Naturmedel för insomning kanske fungerar för dem med lättare orosbesvär, men är man som jag hösnuveallergisk och med lätt astma, så gissa vilka biverkningar! Uteslutet att stoppa i sig örter, som ger starka allergiska reaktioner och andnöd.

Håller med Biggan om att läkarna idag är onödigt griniga, och verkar tro att ett medelålders fruntimmer står på Sergels torg och säljer sömnmedel svart. Jag har faktiskt tänkt skriva till Fråga Doktorn och påpeka detta kränkande synsätt.

Samma sjukvård poängterar ständigt vikten av en god och regelbunden sömn. Ha!

/Citymermaid
 
Skrivet av Inaktiverad 9808 27 mar 2018 12:15
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 9808

Samma problem som du Citymermaid! Och i Luleå har vi inget Sergels torg så om jag ev. skulle få sömnmedel så behöver jag det själv! Svarta marknaden uppstår nog för att en del får hur mycket som helst så att det blir över och en del får ingenting. Eller?
Läs på Flashback så får ni se..!
 
Skrivet av Mynta 27 mar 2018 12:34
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Mynta

Mynta

(Guldmedlem)

Hörde av en bekant att Melatonin skulle vara verksamt. Själv har jag inga problem med sömnen.
Lever efter "Bästa huvudkudden är ett rent samvete". Alltså man gör det bästa man förmår av sitt liv.
Viktigt är att ha fasta rutiner för min del och till det hör att Lyssna på Karlavagnen och lösa korsord! Knäppa händerna och så kommer John Blund!
 
Skrivet av Hola 27 mar 2018 18:08
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Hola

(Medlem)

tisdag 27 mars 2018, kl 11:44 skrev Bigganx
Jag har provat "naturmedel", på mig har dom lika mycket effekt som ett glas vatten...
Och läkarna: vi skriver inte ut sånt bla bla... men vem/vilka FÅR allt det som tydligen skrivs ut eftersom det finns hur mycket receptbelagt som helst? Biverkningar, ja kanske ibland men vad är biverkningarna av att inte kunna sova?


I båda fallen kan det gå illa

 
Skrivet av Hola 27 mar 2018 18:15
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Hola

(Medlem)

tisdag 27 mars 2018, kl 12:34 skrev Mynta
Hörde av en bekant att Melatonin skulle vara verksamt. Själv har jag inga problem med sömnen.
Lever efter "Bästa huvudkudden är ett rent samvete". Alltså man gör det bästa man förmår av sitt liv.
Viktigt är att ha fasta rutiner för min del och till det hör att Lyssna på Karlavagnen och lösa korsord! Knäppa händerna och så kommer John Blund!


Melatonin ser inte ut att vara godkänt.

Jag hör på radio och ser på TV som ensam i sovrummet, men en till sover där på nätterna. Kan sitta uppe tills jag är trött men kan vakna och inte somna om.

 
Skrivet av Mynta 28 mar 2018 18:21
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Mynta

Mynta

(Guldmedlem)

Godkänt eller inte-jag har försökt läsa på!
Klart det är svårare med att få sömnen att fungera om man skall ta hänsyn till en person till.
Lyssna på Mp3 med hörlurar vet jag också en person som har nytta av.

Missa inte det viktiga i att få frisk luft!
Låter kanske enkelt men det enkla brukar fungera/ Lycka till!


 
Skrivet av Hola 29 mar 2018 03:06
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Hola

(Medlem)

onsdag 28 mars 2018, kl 18:21 skrev Mynta
Godkänt eller inte-jag har försökt läsa på!
Klart det är svårare med att få sömnen att fungera om man skall ta hänsyn till en person till.
Lyssna på Mp3 med hörlurar vet jag också en person som har nytta av.

Missa inte det viktiga i att få frisk luft!
Låter kanske enkelt men det enkla brukar fungera/ Lycka till!


Jag också och det är även Naturmedel, säljs som AGB för 755:- eller Circadin depå runt 250:-. "AGB ingå i Högkostnad". Inget bra sa min doktor.
Insomning är inte så stort problem, men när jag vaknar för tidigt ofta ensam är det svårt att somna om, då finns det radio och TV med Sleeper, stängs av automatiskt.

Har alltid fönster på glänt och självdrag här, ingen alls i sovrummet och får nog ta in en expert. Han som byggde den delen själv sov med ventluckan i fönstret öppen.
Damerna i huset sover med lurar, men min vill ha en lampa tänd, jag vill ha mörkt för att sova.

Man blir känsligare som äldre läser jag och det är en tråkig vinter då fler ger upp än på sommaren ser det ut som.
Deppar lite då TV4 visar folk som köper bostad i solen, som vi ville. Och jag har en katarakt som väntar på kirurgi. Man blir yngre av att ha unga barn sägs det, men de flesta riktigt gamla lever inte i par för den andra kan stressa mest i familjen. Som även kan påverka sömnen.

 
Skrivet av Mynta 29 mar 2018 09:58
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Mynta

Mynta

(Guldmedlem)


När vårvindar friskar skall Du se att allt blir lättare! När starren är åtgärdad så blir det ytterligare ett plus.
Jag sover bäst i max 18 grader och har absolut ingen längtan till varma klimat - det skulle förkorta livet!

Snart är det vår och dags att tappa mina björkar på lite sav - underbar dryck och livgivande.


 
Skrivet av Hola 30 mar 2018 22:03
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Hola

(Medlem)

Ja när saven stiger brukar det kännas lättare, jag brukar dricka fläder på Gotland.

Vi sover med 24-25 grader, annars får jag mardrömmar, men har haft det kallare i Spanien. På sommaren kan vi ha 29 under vårt tyvärr svarta tak.

Problemet nu är att kunna sova ut på nätterna för att kunna göra det jag bör ute på dagarna, som att hämta barn och åka till läkare etc.
Provat Imovane som bara fungerar tillfälligt, så jag fick Propavan man sover färdigt med, vaknar deppad och är dåsig till framåt kvällen. Så läkaren får komma med nya förslag om dessa inte kan fungera växelvis.

Min kvinna som lärt sig Hypnos vill hjälpa till, men kan bli oetiskt sa hon då det delvis handlar om oss.
Uppdaterat: 30 mar 2018 22:05  

Sidor: < [1]  >

* Forumstatistik

Vi har 2075 trådar med 18328 inlägg. 404 (19%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

  Annonser

 

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".