Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

  Sök på Vi Seniorer

  Annonser o tips

* Valet är över, vad händer nu?

Forum > Allmän diskussion > Samhällsfrågor > Valet är över, vad händer nu?

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 15 av 57.
Sidor: < [1] 2 3 4  > »
Skrivet av Bengt 10 sep 2018 15:35
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Bengt

Bengt

(Admin)

Nu är valet 2018 över för oss väljare. Nu har spelet börjat. Hur ska det bli? Eller blir det inget, ett extraval istället?
Som det är sagt från olika håll är det faktiskt omöjligt, d.v.s. ska det kunna bli en regering måste åtminstone någon ändra sig från vad de har sagt - det är ju inte så lätt, det vet vi nog redan från privatlivet. Men ingen vill nog ha ett extraval heller.
Vad tror ni det blir?

/Bengt


--
Admin på Vi Seniorer
 
Skrivet av dubbeltur 10 sep 2018 17:37
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt dubbeltur

dubbeltur

(Moderator)

Det kanske inte vore så dumt med ett extraval. Nu när många har fått chansen att lägga sin missnöjesröst så kanske de kan höja blicken och se till landets bästa och inte bara till sitt eget.


--
dubbeltur
 
Skrivet av Oskaria 10 sep 2018 18:26
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Oskaria

(Medlem)

Kanske kan man höja blicken över "reviren". Kanske fundera, ta intryck, se hur man löst liknande situationer i våra nordiska grannländer.

"Friskt vågat är hälften vunnet" finns ordspråk som nån myntat.
 
Skrivet av Bengt 27 sep 2018 22:12
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Bengt

Bengt

(Admin)

Nu har det varit en första talmansrunda idag torsdag. Låsningarna är inte mindre efter den, snarare hårdare. Bland alternativen till en regering har ju en regering bestående av Alliansens fyra partier varit en lågoddsare - det ändrades en del idag, för den som lyssnat noga på samtliga inblandade. De professionella inrikes kommentatorerna tror alla att Ulf Kristersson nu nått fram till "kaklet" som han talat om tidigare. Så vi får väl se, kanske det blir ett extraval snart...

/Bengt


--
Admin på Vi Seniorer
 
Skrivet av Inaktiverad 6982 28 sep 2018 02:52
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 6982

Det talas mycket om alla människors lika värde, men det gäller inte i politiken då alla som röstat på SD tydligen inte är värda någonting och inte ska beaktas. Det tjatas så mycket om deras bakgrund, men kommunisternas bakgrund är faktiskt ännu värre, men det ignoreras helt. Annie Lööf är den främsta mobbaren och borde anmälas för diskriminering. Centern och Liberalerna borde tänka sig för innan de lierar sig med sossarna. De har ju sett vad som höll på att hända med MP trots att de ändå fått igenom mycket av sin stolliga politik. De som har gott om pengar skiter väl i flygskatten. Det drabbar bara fattigt folk. Folk som är för fattiga för att ha råd med bil, och alltså inte spyr ut någon koldioxid, men som kanske kostar på sig en enstaka liten utflykt i ett övrigt trist liv för att pensionen inte räcker att leva på. Skulle inte förvåna mig ett dugg om Annie Lööf hugger om Löven agnar kroken med vice statsministerposten. / Lovisa Emil
Jag röstar gärna en gång till.
 
Skrivet av Mynta 28 sep 2018 13:49
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Mynta

Mynta

(Guldmedlem)


Människors lika värde - det var väl något som gällde innan valkuverten låg i valurnan det?

Demokratibegreppet bör nog revideras tror jag!

-Blir det nyval får jag unna mig rökta räkor - symboliskt för vissa företrädare är ju redan rökta!
 
Skrivet av Bengt 28 sep 2018 15:29
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Bengt

Bengt

(Admin)

Ni skulle behöva läsa in er på de mänskliga rättigheterna, de finns här: Universal Declaration of Human Rights (Svenska) >>
För övrigt betyder inte demokrati att 17% ska få bestämma över de andra 83%.

/Bengt


--
Admin på Vi Seniorer
 
Skrivet av Mynta 28 sep 2018 19:22
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Mynta

Mynta

(Guldmedlem)

Bra att du påminde om att läsa Bengt!

Jag har tragglat den där texten många gånger förut då jag läst både offentlig och internationell rätt.
Demokrati betyder såvitt jag vet "folkstyre" och mig veterligen finns ingen definition på vad det egentligen är.
Klart att inte minoriteten skall bestämma utan tillsammans i proportion blir det ju att man deltar/bestämmer.

Tankarna inom de största partierna är inte homogena och det skapar nog den stora sprickan.
Annars hade vi väl inte behövt indelningen med mandat.


Problemen att få till en duglig Regering lär nog fortgå och om det inte är till någon annan nytta dessa samtal så är det i vart fall till nytta att folk engagerar sig i debatten.


Oddsen för att få vandra till Valurnan en omgång till är höga enligt vad jag tror.


 
Skrivet av Mynta 28 sep 2018 19:25
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Mynta

Mynta

(Guldmedlem)

Oj nu smög sig en mening in där den inte skulle vara:
Tankarna inom ….skall förstås vara näst längst ner!


Även solen har fläckar och den som inget gör den gör inga fel....
Den som inget skriver den klarar sig …..
 
Skrivet av Bengt 28 sep 2018 20:22
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Bengt

Bengt

(Admin)

fredag 28 september 2018, kl 19:22 skrev Mynta
... Demokrati betyder såvitt jag vet "folkstyre" och mig veterligen finns ingen definition på vad det egentligen är.
Klart att inte minoriteten skall bestämma utan tillsammans i proportion blir det ju att man deltar/bestämmer. ...

Själva ordet "demokrati" är ju grekiska och betyder folkstyre eller folkmakt. Dock finns det ju vidare definitioner av vad som menas med demokrati.
Den svenska demokratin beskriver Svenska Riksdagen själv i populära ordalag här: Sveriges Riksdag: Demokrati
Sverige har haft minoritetsregeringar under många år, men besluten är alla fattade i demokratisk ordning med majoritetsbeslut i riksdagen ändå. Så kommer det nu också att fortsätta. Det populistiska och rasistiska partiet kommer att ha 62 röster av 349. De 62 rösterna kommer att räknas lika som de övriga 287 räknas - det är ingen "diskriminering" där. Detta med att det är så förbannat synd om dessa stackars människor blir ju rent löjligt.
För demokratibegreppen i djupare mening har Wikipedia en omfattande artikel, som även beskriver de olika former av demokrati som kan förekomma, se Demokrati >> . Sverige har "Representativ demokrati".

/Bengt



--
Admin på Vi Seniorer
 
Skrivet av Mynta 28 sep 2018 21:50
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Mynta

Mynta

(Guldmedlem)

Brännbart värre detta ämne kan jag konstatera och jag borde sätta punkt nu men...
Jag tror inte det är enbart rasister som röstat så detta parti fått 62 mandat -nej jag tror det är väldigt många i den väljarskaran som just vill ha en förändring och därför gjort en kraftfull markering.

Inte är det mera synd om dessa röstande än det nu är om andra som gått på "valfläsk" - politik är ett spel.


Att stänga ute detta parti från samtal tycker jag är fel då det väl ändå må anses rimligt att det tredje största partiet får yttra sig när de mindre partierna äger den rätten.

Måhända är jag obildad och aningslös men jag upplever inte partiet som något hot men jag upplever andra fenomen i samhället som betydligt farligare.

--------------------
 
Skrivet av Bengt 2 okt 2018 17:35
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Bengt

Bengt

(Admin)

Idag tisdag har det varit en andra "talmansrunda". Den gav lite resultat i varje fall. Ulf Kristersson fick i uppdrag att försöka få till en regering. Det verkar inte så lovande ändå, låter även på honom själv som att han tror det blir svårt. Men vi får väl se om han kan få till något, och i så fall vad.
Annie Lööf gjorde ett uttalande idag som lite öppnade dörren för eventuellt samarbete med Socialdemokraterna, åtminstone som det tolkas. Jan Björklund har ju sedan tidigare en sådan dörr på glänt. Som man förstår av Ulf Kristersson är det dock inte det som han tänker sig.

/Bengt


--
Admin på Vi Seniorer
 
Skrivet av milleruzic 5 okt 2018 13:44
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt milleruzic

milleruzic

(Guldmedlem)

Hej jag har skickat detta till olika partier och bet om lite förklaringar av ordet DEMOKRATI så jag vill skicka även till dig så du får lite uppfattning vad Demokrati är och hur man tillämpar de i olika länder du kanske kommer o ha användning av detta.
Hoppas du blir inte arg på mig detta är min upplevelse Med vänlig hälsning, mille
jag vet inte till vem ska jag vända mig till , jag har varit i Sverige i 57 år men jag har en inte fattat ordet demokrati , när jag flydde från forna Jugoslavien där hade vi också namnet demokratiska republika Jugoslavia . När jag kom till Sverige under Tage Erlander o dom andra partier kunde jag se en anan demokrati , här insåg jag att man kunde samtala o komma överens med felaktiga tankar o påstående o belysa en anan sin o en anan linje i livet o komma överens om en linje som blev förståelig för alla . En sak jag har lärt mig så mycket här i detta landet , ( om men inte talar om för en maniska vad är ret vad är fel då kommer han o tro at han har ret fast han har fel ) , men demokrati i min duma huvet är i forna Jugoslavien om man inte hade samma tankar som regering kunde man få fängelse men demokrati i Sverige är inte så drastisk med fängelse här är mycket finare straff de blir ISOLERING ; du blir insläpat i fina rummet men du får bara tita hur vi har här MEN INGEN VILL PRATA MED DIG de kallar jag psykisk isolering Svensk djup DEMOKRATI ; varför jag seger så att jag har hamnat många gånger i samma situation men till slut hade jag lite tur jag hittade någon som tyckte synd om mig o visat mig ret väg at nå fram för jag hade så många fina saker som dom kunde med lite modifiering få fantastiska lösningar detta är Demokrati inte Isolering .
Isolering härstammar från egoismen , avundsjuka o rädsla en bättre idé en min , en sista fråga fins inte en klok människa i Sverige sån kan se att det fins så mycket rå material i Jimmie påstående som med lite modifiering kan bli riktig bra till hälla Sverige ni måste lära Jimmie prata fin språk , när blir ni vuxna i Sverige o inte prata om stor hjärta o kärlek , stor hjärta o kärlek har inte plats för avundsjuka o ego. Tänk at detta sätet isolerar
idag ungefär 20% av Sverige befolkning det blir mycket missnöje .
En sak som är säker detta settät är just detta ego demokrati som föder mycket råa brott dom som gör detta brott er enkla miniskor som känner sig just isolerade . Men jag tycker det hjälper inte med mer poliser mer kameror dom behöver pratas med kärlek o förståelse inte isolering . Isolering föder bara mer hatt och brott .
Du kan gå igenom detta brev o du kommer till samma slut sats isolering o ego föder mera brott , mera kärlek mindre poliser det bli billigare och bättre för oss alla prata , prata o vänligt förklara alla miniskor har en värde bara fattas förståelse för varandra kärlek ,o mer kärlek det fattas i ärliga samtal glöm isolering den bli väldig dyr i längden .
Tak för ordet Mille hälsning till alla
 
Skrivet av Bengt 9 okt 2018 16:56
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Bengt

Bengt

(Admin)

Halvtid för Ulf Kristerssons försök att skapa en regering idag. Han säger att det inte har lyckats men att han ska fortsätta försöka en vecka till.
Det han säger är att han försökt få ett stöd för en Allians-regering av Socialdemokraterna men att den möjligheten nu är uttömd. Han säger dock att han även fortsatt ska försöka få till en Allians-regering, men utan stöd från Socialdemokraterna. Det är lite kryptiskt... det är väl inte så troligt ändå att han ska söka stöd hos Vänsterpartiet för en Allians-regering? Centerpartiet säger idag att de inte har ändrat uppfattning, alltså är en Allians-regering med stöd av Sverigedemokraterna inte heller möjlig.
Vi får invänta nästa tisdag och se om det blir beslut om extraval eller vad det blir.

/Bengt


--
Admin på Vi Seniorer
 
Skrivet av Inaktiverad 3466 13 okt 2018 20:46
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 3466

När Kristersson har vänner som Annie Lööf o Björklund då behöver han sannerligen inte söka efter ovänner!
Nästa inlägg
 

Sidor: < [1] 2 3 4  > »

* Forumstatistik

Vi har 2078 trådar med 18338 inlägg. 404 (19%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

  Annonser

 

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".