Vi Seniorer för 55 plus. Tips från Google: Guldmedlem slipper se denna annons!

Öppna
* Användarpanel

Användarnamn:

Lösenord:

Spara användarnamn

Bli medlem! Gratis »   Glömt lösenordet?

  Sök på Vi Seniorer

  Annonser o tips

* Corona-viruset

Forum > Allmän diskussion > Samhällsfrågor > Corona-viruset

Skriv ut
Visar inlägg 1 - 15 av 105.

Löst Den här tråden är markerad som löst.

Sidor: < [1] 2 3 ... 7  > »
Skrivet av Bengt 5 mar 2020 21:36
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Bengt

Bengt

(Admin)

Coronavirus
Ingen har väl undgått skriverierna och nyhetsrubrikerna om coronavirus? Tror inte det. Viruset som först upptäcktes i Kina heter vetenskapligt "COVID-19", men det blir mest "corona" i dagligt tal.
Hur oroliga är ni?
En del verkar ha blivit nästan hysteriskt oroliga, som att undergången är nära. Men vi lever ju i en tid då man kan se hundra feta rubriker som egentligen relaterar till samma sak, det hetsar upp människor, i alla frågor. En svår influensa är vad det är, en expert på området sa att i värsta fall kan detta coronavirus bli som Hongkonginfluensan 1968-1970, vilken var illa nog men dock inte mänsklighetens undergång. En klar skillnad nu mot 1968 är ju dock att folk flyger och far över hela världen i en helt annan omfattning än då. Det är problematiskt - om alla höll sig hemma i sin by blev det ingen större spridning.
En konsekvens har också blivit att en hel del människor börjat hamstra mat, intygas från handlare. Hur tänker de då? Tänker du så?
Mer finns att diskutera om detta ämne - skriv vad du tänker om coronavisruset.

/Bengt


--
Admin på Vi Seniorer
 
Skrivet av Citymermaid 8 mar 2020 22:09
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Citymermaid

Citymermaid

(Medlem)

En positiv bieffekt av Corona-spridningen är ändå att flygresorna minskat markant = mindre utsläpp, bra för miljön. Och, visst, jag håller med om att det finns en hel del överdrivna reaktioner på denna svåra influensa. De flesta drabbade tillfrisknar ju trots allt och repar sig. Har man svåra kroniska sjukdomar tillika en hög ålder, kan man avlida av en högst vanlig förkylning eller influensa. Det krävs inte Corona-virus för det.

Hamstra mat i det här läget? Nej, inte för min del. Det räcker med att ha kyl och frys välfyllda hemma. Har inte lust att fylla källarkontoret med konserver och torrfoder. Jag följer utvecklingen i gammalmedierna (radio, TV, dagstidningen), men skulle förstås gärna ha ett munskydd på buss och T-banan när jag rör mig på stan. Tills vidare får en tjock halsduk duga (se mitt inlägg på Klotterplanket).

Som engelsmännen sa under London-blitzen 1940: "Keep calm and carry on!".

/Citymermaid
 
Skrivet av Bengt 17 mar 2020 16:08
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Bengt

Bengt

(Admin)

Har ni hamstrat toapapper nu? Tydligen den mest konkreta åtgärd folk i allmänhet gör just nu.
"Oron är värst" är ett mycket gammalt talesätt, och det nog inte för inte vi använder det fortfarande. Visst, det är ju så att vissa utsatta personer i s.k. riskgrupper kan avlida av de samlade sjukdomarna då de får COVID-19 uppe på allt annat - men är det inte också så att vissa utsatta personer kan avlida till följd av mycket stor oro?
Fördröjning av smittspridningen behövs ju för att inte alla ska vara sjuka samtidigt, med allt vad det skulle innebära. Småningom blir detta ändå en influensa som kommer att gå runt återkommande, som de andra influensorna, det är inte så att viruset försvinner på något mirakulöst sätt för att man stänger ner hela samhället. Den hysteriska oro som sprids av alla feta rubriker är inte alls till någon hjälp i sammanhanget, skapar bara irrationellt beteende som "toapapperhamstring" och liknande. Ett vaccin kommer småningom och framförallt riskgrupperna kan då skyddas bättre, men det kan knappast komma förrän till hösten och om hela samhället i alla länder ska vara nedstängda tills dess... hur vettigt låter det? Det är mycket oklart hur länge "nedstängningshetsarna", som det kryllar av på sociala media, egentligen menar att allt ska vara nedstängt, en vecka, en månad, ett år??

Hur ser just du på coronahetsen? Och hur orolig är du?

/Bengt


--
Admin på Vi Seniorer
 
Skrivet av Inaktiverad 6982 18 mar 2020 11:12
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 6982

Läste någonstans att 3 miljoner barn dör av svält varje år och ingen tycks få panik över det. Därtill dör över 400 000 av malaria trots att det tydligen finns mediciner. Sen har vi denguefeber, rossriverfeber zikavirus och ormbett t.ex. som tar många liv. Har inte gjort någon källgranskning.
Jag tycker den här hysterin är helt oproportionerlig.
Hade själv Hongkongflunsan när den gick och hade då två barn på två och fyra år att ta hand om trots hög feber. Inte tal om att jag skulle behöva någon hjälp. Och inte behövde barnen isoleras från mig och dom blev inte sjuka.
Det är lätt att skylla på medierna men jag tycker dom fullständigt frossar i detta.
Det hela handlar väl om dödsskräck fast döden är en lika naturlig del av livet som födelsen, men det har förträngts i vår moderna värld.
När jag kommer hem, befinner mig just nu i Egypten, tänker jag som vanligt ta min dramaten till affären där jag själv scannar mina varor och betalar i automaten
Man stänger sina gränser och sen räknar man med att 70-80 % kommer att bli smittade vad är då vitsen med stängda gränser om det nu är likadant i alla länder.
Nej jag är inte orolig. Det får bli som det blir./ LovisaEmil
 
Skrivet av dubbeltur 18 mar 2020 11:47
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt dubbeltur

dubbeltur

(Moderator)

Problemet ligger i att om 70-80 % blir sjuka samtidigt så kommer sjukvården att klappa ihop. Det gäller därför att inte få in ytterligare smitta utan att ha den smitta vi har under kontroll och att spridningen blir så långsam som möjligt.


--
dubbeltur
 
Skrivet av Citymermaid 20 mar 2020 11:08
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Citymermaid

Citymermaid

(Medlem)

Det har startats ett Facebook-upprop där man uppmanar svenska folket att applådera en minut varje kväll kl 20.00 från balkong eller fönster för att hylla den vårdpersonal, som nu sliter med extra långa arbetspass och stor risk för Corona-smitta. Man kunde se en glimt av aktionen på TV-nyheterna igår. Bra initiativ, som även kan praktiseras på andra håll i landet!

Här kan man läsa mera: https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=7431886

/Citymermaid
 
Skrivet av nelads 27 mar 2020 08:44
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt nelads

nelads

(Medlem)

Regeringen påstår har stängt gränsen pga corona men varför tar man hit ytterligare asylsökande? De söker ju bidrag från första dagen !! Nu våra företag kan inte betala sina lån skulder mm då säger regeringen att de kan få fördelaktiga lån nu ? Förstår inte detta ? Företag som inte har nån buffert men lån att betala kan väl inte låna mera pengar. Regeringen har skänkt åtskilliga miljarder till ekonomiska flyktingar som inte behöver komma hit men nu när våra egna är i oerhörd kris så heter det FÖRDELAKIGA LÅN till dem. Är det skillnad på folk och folk ? Jag blir ledsen och förbannad !!
 
Skrivet av bobm 27 mar 2020 09:42
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

bobm

(Medlem)

Självisolering. Hade en kallelse till fotvården i Umeå men ringde och sa flytta up dig ett par månader p.g.a. viruset. Våga inte tar bussen till Umeå eller gå bland alla folk som finns på lasarettet. Annars är dig lugnt.

jag 77 år gammalt, har genomgått två operationer för liver cancer och har insett att livet är en kamp men något kommer att tar den. Så det är best att tar en dag i taget.

Hoppas ni alla är bra...

Bobm
Uppdaterat: 27 mar 2020 10:05  
Skrivet av Inaktiverad 6982 29 mar 2020 12:25
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 6982

För några år sedan blev vi i min generation kallade Köttberget ,proppen Orvar och liknande och var allmänt i vägen. Nu ska hela världsekonomin köras i botten för att vi ska överleva något år extra. / LovisaEmil
 
Skrivet av Bengt 5 apr 2020 15:46
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Bengt

Bengt

(Admin)

Hur klarar ni social distansering nu? Eller "karantän" som många kallar det (men inte egentligen är det). Berätta gärna, sitter ni inne i bostaden hela tiden nu, eller går ni ut med två meters avstånd till andra, eller struntar ni i det helt? OM ni isolerat er, vad sysselsätter ni er med då?

/Bengt


--
Admin på Vi Seniorer
 
Skrivet av Citymermaid 7 apr 2020 13:51
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Citymermaid

Citymermaid

(Medlem)

Det som gäller nu är dagliga promenader utomhus med avstånd till mötande samt inomhus förkovra sig i olästa böcker, osedda filmer och ospelad musik. Och fortsätter den påtvingade hemmaisoleringen så kommer jag påbörja det som kallas för "dödsstädning" med start i källarkontoret. Hoppas dock jag slipper...!

/Citymermaid
 
Skrivet av Bengt 16 apr 2020 17:31
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Bengt

Bengt

(Admin)

Förbud mot handhälsning
Är det några här som är drabbade?

Det kan vara intressant att läsa Folkhälsomyndighetens egna skrivna föreskrifter istället för rubriker på media av skiftande kvalitet:

Folkhälsomyndigheten
Det är allas ansvar att hindra spridningen av sjukdomen covid-19.
Här kommer några viktiga saker som alla kan göra:

- Stanna hemma även om du bara känner dig lite förkyld.
- Tvätta händerna ofta med tvål och vatten i minst 20 sekunder.
- Håll avstånd till andra både inomhus och utomhus.
- Håll avstånd till andra på bussen, tåget, tunnelbanan, spårvagnen och andra allmänna färdmedel.
- Undvik fester, begravningar, dop, kalas eller bröllop.
- Håll avstånd till andra på idrottsplatser, badhus och gym och undvik att byta om i allmänna omklädningsrum.
- Res inte i rusningstid om du kan undvika det.
- Res bara om det är nödvändigt.
- Är du 70 år eller äldre är det extra viktigt att du begränsar dina sociala kontakter och undviker platser där människor samlas.


Det där är deras egna sammanfattning av den formella föreskriften HSLF-FS 2020:12.
Ett par saker att notera:
- De föreskriver att tvätta händerna med tvål och vatten minst 20 sekunder. De föreskriver INTE handsprit (annat än om tvål och vatten inte är tillgängligt), i motsats till den uppfattning man får av alla feta rubriker i olika nyhetsmedia.
- På mer än en punkt är det upp till en själv att avgöra om det är "nödvändigt" eller "inte kan undvikas". Men dock, för många här, tar det som sägs om folk över 70 över, resa i rusningstrafik ska inte den över 70 göra ens om det känns "nödvändigt" exempelvis.

För övrigt är experterna tämligen överens om att den enskilt största smittspridningen sker normalt vid handhälsning - att tvätta händerna hjälper inte om man därefter tagit sig åt näsan och sedan handhälsat, vi tar åt näsan utan att tänka på det, vi är ofta inte medvetna om det men det gör vi. I nuläget har kanske dock alla slutat handhälsa helt och hållet?

/Bengt



--
Admin på Vi Seniorer
 
Skrivet av Citymermaid 16 apr 2020 20:41
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Citymermaid

Citymermaid

(Medlem)

Det var länge sedan som jag upplevde eller såg några som handhälsade, vilket egentligen är helt onödigt även under "normala" icke-corona-tider. Likaså detta fjantiga kramande då man blir flåsad i ansiktet utan att kunna värja sig. (Kanske en storstadsföreteelse?).

Jag gillar det sirliga och hövliga japanska bugandet med ena handen mot hjärtat, och som uttrycker tydlig respekt mot den andre. Låt oss gå in för det i fortsättningen!

/Citymermaid
 
Skrivet av Bengt 26 maj 2020 14:00
  Skriv ut Direktlänk
Avatar, Porträtt Bengt

Bengt

(Admin)

På förekommen anledning lite om äldrevården och COVID-19.
Att det är inom äldrevården (äldrevård av olika slag i och för sig) anledningen till de allra flesta dödsfall finns det entydig statistik på, och det har sett ut så hela tiden. Övriga dödsfall kan man inte säkert säga är fler än i något annat land.
En "total lockdown" av samhället som gjorts i flera andra länder menar vissa borde ha gjorts i Sverige också. Om vi håller oss till äldrevården så HAR besöksförbud på alla äldreboenden rått sedan länge, nödvändig personal stängs förstås inte ute, och inte av en "total lockdown" heller. Stängning av grundskolan skulle inte ha förändrat någonting i det avseendet, men det är just en sådan stängning som vi inte gjorde och som vissa personer anser skulle ha gjorts.
Sedan vad som är fel med Sveriges äldrevård finns det säkert mycket att säga om. I fråga om just smittspridning från äldreboende till äldreboende så ser jag ganska klart att det har att göra med att man idag har många som jobbar ett par timmar på ett äldreboende och sedan rusar iväg till ett annat äldreboende för ett par timmars jobb där. Det verkar vara mer satt i system i Stockholm än i övriga kommuner. Därefter är det dock förstås också en fråga om hur man hanterar smittan då den har kommit in.

Skriv gärna mer om detta.

/Bengt


--
Admin på Vi Seniorer
 
Skrivet av Inaktiverad 9770 3 jun 2020 12:27
  Skriv ut Direktlänk
Ingen bild

Inaktiverad 9770

Känns tragiskt att dom flesta nu återgått till samma beteende som innan
Covid-19 hade varit önskvärt att vi alla behöll detta med handhygien och
hålla avståndet detta efter rapporteringen att kräksjuka och annan smitta minskat kraftigt dessutom så är covid 19 inte över även om risken är liten för att bli smittad. Jag är i riskgrupp och har inte använt mig av handskar eller munskydd utan bara försökt hålla avstånd vilket är svårt med vissa människor
handhygienen var redan en stark vana för mig.Har inte varit oroad över covid-19
däremot är jag oroad för TBE eftersom jag älskar skogspromenader.
Nu ser vi framåt och släpper covid-19 och det kan vi göra om vi låter
handhygien-hålla avstånd- skippa handhälsning bli vardag för oss.
Var rädda om er och de runt omkring er.
 

Sidor: < [1] 2 3 ... 7  > »

* Forumstatistik

Vi har 2075 trådar med 18328 inlägg. 404 (19%) av trådarna är markerade som lösta.

*Interna länkar

- Regler
- Rekommendationer
- Vanliga frågor
- Synpunkter.
OBS: Inga telefonnummer är tillåtna i det publika forumet.

  Annonser

 

Vad är virus och hur fungerar de? »

* Länktips

Vi Seniorer tar emot vissa länkvänner, se sidan "Länkar".