Skrivet av Bengt 1 jan 2013 12:53
En pristävling i frågesport igång igen
En pristävling i form av frågesport är nu igång, den första för året. (Logga in om du inte är inloggad.)
Den här gången är temat "Året 2012", allt handlar om året som gick.
De flesta frågor är lätta om man följt med i nyheterna, men ett par får man tänka till lite extra på.
Gå till
Frågesport januari 2013 (länk).
Tävlingen pågår till
måndag 21/1 kl 12. Du kan svara på en fråga i taget, men kom ihåg att svara på alla frågorna före den tidpunkten.
Vi kommer att dra en vinnare och en andrapristagare bland dem som har alla rätt den 21/1. Du kan fram till dess svara på en fråga i taget när det passar dig.
OBS: Tänk på att ett inskickat svar inte kan ändras efter att du har klickat på knappen "Svara" för en viss fråga. Tänk igenom svaret en extra gång först och svara sedan.
Priserna:
Förstapris: Två månaders Guldmedlemskap
Andrapris: En månad Guldmedlemskap
(Om du har Guldmedlemskap redan läggs tiden till på ditt konto.)
/Bengt
--
Admin på Vi Seniorer
Skrivet av Bengt 7 jan 2013 09:52
Två veckor återstår nu, dags att börja fundera på svaren - som sagt, ett par av frågorna kräver lite eftertanke och förmodligen lite forskning. Har du inte hittat in i frågesporten än har du direktlänk här:
Frågesport januari 2013 >
/Bengt
--
Admin på Vi Seniorer
Skrivet av Bengt 14 jan 2013 11:44
En vecka återstår på denna pristävling. Dags att börja låsa in svaren - det finns som sagt ett par frågor som inte är enkla, kan kräva lite forskning. Gå till
--
Admin på Vi Seniorer
Skrivet av tigrib 14 jan 2013 20:48
Ja tänk på det alla, att tänka först och skriva sen.
Själv gör jag OFTA tvärtom - tänk att man aldrig lär sig!
Men här gäller ju ingen miljon-fråga, så man behöver inte gräma sig!
:-)
Skrivet av Bengt 14 jan 2013 21:00
måndag 14 januari 2013, kl 20:48 skrev tigrib
... Men här gäller ju ingen miljon-fråga, så man behöver inte gräma sig!
Vi tävlar ju främst om hedern tigrib, men det är ju inte så "bara". :-)
/Bengt
--
Admin på Vi Seniorer
Skrivet av Laura 14 jan 2013 22:45
Säger detsamma, tigrib, tror jag snubblade på en fråga i hastigheten, men so what? Bengt är värd massor av applåder för sina frågesporter tycker Laura som själv försöker med en del frågelekar...
Skrivet av tigrib 15 jan 2013 16:41
Just precis Laura, klapp-klapp här kommer applåder och rosor till er båda från oss här ute i bushen. Som sitter och väntar på att bli roade ....
Vet hur otacksamt det kan vara att jobba ideellt, har gjort det hela mitt liv i olika föreningar. Och alltid har det funnits gnällspikar som sitter och klagar på än det ena, än det andra. Att det var för varmt, för kallt, för smått, för stort, för lite, för mycke' osv.
Men sen har man levt på att Många ändå varit positiva och att man själv tyckt att det varit roligt.
Men DET ska ni veta Bengt och Laura att JAG uppskattar det ni gör för oss andra. 100 %.
Även om jag inte alltid kan eller hinner klura ut dina frågor Laura. :-)
När det gäller Bengts frågesporter, så gäller det att inte slinta på tangenterna, för där kan man ju inte ändra sig i nästa sekund. INNAN man trycker på knappen borde det stå nån bredvid och säga: "Har du tänkt klart?"
Men nu säger jag som Laura: So what?
Kram
Skrivet av Bengt 15 jan 2013 16:44
tisdag 15 januari 2013, kl 16:41 skrev tigrib
... INNAN man trycker på knappen borde det stå nån bredvid och säga: "Har du tänkt klart?"
Ja, du har nog rätt i det. Jag ska nog ta och programmera till lite inför nästa frågesport. Går att göra så du får en "varningsruta" när du klickar som du måste klicka OK på, eller avbryta om du ångrar dig.
/Bengt
--
Admin på Vi Seniorer
Skrivet av tigrib 16 jan 2013 11:26
Men Bengt, jag menade inte att du måste ändra programmeringen! Det är inte systemet det är fel på, det är på mig .... Jag tänkte bara, att jag borde ha någon stående HÄR bredvid mig som klappar mig på axeln och säger lugnt och stilla: Har du tänkt klart? Som en Rickard Sjöberg :-)
Skrivet av Bengt 16 jan 2013 11:34
onsdag 16 januari 2013, kl 11:26 skrev tigrib
... Jag tänkte bara, att jag borde ha någon stående HÄR bredvid mig som klappar mig på axeln och säger lugnt och stilla: Har du tänkt klart? Som en Rickard Sjöberg :-)
Jo, men så som jag skrev kan man göra, och det kanske ändå vore bra med en sådan "varning"? (Att skicka Rickard Sjöberg till dig är betydligt svårare. :-))
/Bengt
--
Admin på Vi Seniorer
Skrivet av tigrib 16 jan 2013 15:19
:-))
Skrivet av Bengt 19 jan 2013 11:18
Slutspurt i pristävlingen nu. Två dagar kvar, i skrivande stund, att klura ut de rätta svaren. Du är väl med? Gå till
/Bengt
--
Admin på Vi Seniorer
Skrivet av Bengt 21 jan 2013 12:47
Nu är den här frågesporten avslutad.
Det var ett par frågor som de flesta hade svårt med. En tävlande fick ihop 12 rätt:
tigrib
Fem tävlande fick ihop 11 rätt: Laura, Hjordis, stina, Anita och Borka.
Förstapriset, två månaders Guldmedlemskap, gick självklart till:
tigrib
Bland dem med 11 rätt drog vi en andrapristagare.
Andrapriset, en månads Guldmedlemskap:
Anita
Stort grattis till tigrib och Anita!
/Bengt
--
Admin på Vi Seniorer
Skrivet av Laura 21 jan 2013 13:20
Grattis, tigrib och Anita! Du behöver ingen Rickard Sjöberg, tigrib, skicka honom till mig i stället...
Skrivet av tigrib 21 jan 2013 14:34
Men OJ vad chockad jag blir! TACK TACK!
Det var nämligen fråga nr 2, som jag ångrade mig efter att ha tryckt på 'Verkstad' alltför snabbt. Men nu var det kanske tur att ingen frågade 'Har du tänkt klart?', för då hade jag Tänkt ett varv till och då hade det nog blivit Vapenexport.
Den frågan var verkligen lite klurigt ställd.
Men - tjihoo, vad roligt. Än en gång Tack!
Skrivet av Anita 21 jan 2013 17:49
Tack!
jag blev både överraskad och glad.
Tänk att få pris,när man inte ens har alla rätt.Fantastiskt.
Fråga 2 fällde mig, den var mer än klurig.
Skrivet av stina 21 jan 2013 19:32
Grattis tigrib och Anita. Jag snavade också på tvåan.
Skrivet av Bengt 21 jan 2013 20:15
Fråga två var det, och fortfarande är, många som är frågande inför. Rätt svar var alltså, citat: "En verkstad för underhåll, utveckling och rekonstruktion av vapen".
Nyckeln var det lilla ordet "nya" i svarsalternativ två. P.g.a. det ordet kunde inte det alternativet vara rätt.
Uttrycket "vapenfabrik" var något journalisterna i samklang använde när det begav sig. Det finns inte patent på det ordet, så det stod dem fritt att använda det ordet för nämnda planerade anläggning (även om Carl Bildt protesterade mot just det). Det bedrägliga består i att man hemma vid köksborden gärna tänker "tillverkning av nya vapen" när man hör uttrycket "vapenfabrik", men det var det alltså aldrig fråga om, bara renovering och modifiering av begagnade vapen eller äldre (oanvända) vapen, som i och för sig kan göra dem nästan som nya igen.
Avtalet med Saudiarabien som denna "affär" gällde heter "SIMOOM". Beträffande hur dåligt eller bra det avtalet är har vi därmed inte sagt något om, bara vad det egentligen handlade om.
/Bengt
--
Admin på Vi Seniorer