Vi Seniorer > Forum > Allmän diskussion > Samhällsfrågor > FN:s roll

Du hittar denna tråd på http://www.viseniorer.se/forum/f25t1061s1.html

* FN:s roll

Skrivet av Laura 11 jan 2013 16:20

Bengts tråd om vårt försvar fick mig att fundera på försvar. Ska det egentligen behövas? Ska inte FN vara en övergripande fredsskapande organisation? Och vara den försvarande organisationen för alla stater?

Men i så fall, varför ska fem stater ha vetorätt i FN? Vad är det som gör att vem som helst av de här fem staterna kan sätta ner foten och kullkasta förslag? Bort med vetorätten i FN är min uppfattning!

Skrivet av tigrib 11 jan 2013 16:37

Bra rutet, Laura. Håller med dig.
Tycker att FN verkar vara tandlöst. Har dom nånsin löst några konflikter?
Otroligt mycket folk som jobbar i FN-skrapan, men vad GÖR alla?
Administration förstås, mycket snack och lite verkstad?
Det här slänger jag ur mig utan att ha någon gedigen grund att stå på.
Det är bara en känsla jag har.

Skrivet av Bengt 12 jan 2013 23:25

FN:s roll är ju intressant - är det ingen mer som har funderingar kring det?
Själv har jag, förstås, uppfattningar även om FN (de som följt med vet det nog redan). Tråkigt nog så handlar FN:s svårigheter om bristande vilja. Om det vore någon småstat som saknade vilja skulle FN kunna vara starkt ändå, men nu är det faktiskt även USA som inte har den rätta viljan, och egentligen aldrig har haft det.
Som alltid är det svårt att få något vettigt gjort om inte den rätta viljan finns.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Gun_sa 30 okt 2014 14:23

Har tittat på den andra sidan (som vanligt) och undrar om det är så bra med att erkänna Palestina som stat, jag har ingen aning men är mycket rädd att det legitimerar ännu mer hat och våld.
UNRWA är FN:s hjälporganisation som bistår bla. med utbildning. Sverige ger stor hjälp med 54.000.000.
Små barn hetsas och hjärntvättas att hata hata hata.
Fruktansvärt deprimerande att se, kommer det någonsin att bli någon ändring. [youtube=http://youtu.be/LaaslaZk6mw]UNRWA Goes to War [/youtube]