Skrivet av Laura 16 jan 2013 21:09
Bengts frågesport löper mot sitt slut, ska vi som svarat (rätt eller fel) ta en resa till. Vi är i Sverige:
Har förbindelse med delta...
Skrivet av Laura 17 jan 2013 12:04
Jag var nog onödigt kryptisk, borde i stället skrivit:
Har förbindelse med delad flod...
Skrivet av tigrib 17 jan 2013 13:22
Ahá, då vet ju alla, ha-ha.....
Nä, jag behöver nog få ytterligare ledtrådar innan jag vågar mig på en gissning. Tack!
Skrivet av Laura 17 jan 2013 14:03
Ja, då borde alla veta. Men OK, nästa ledtråd:
Som en norsk stad kan man se här...
Skrivet av tigrib 17 jan 2013 16:02
Har lagrat dina ledtrådar, men vill inte visa mina "misstankar", som ju skulle kunna hjälpa nån annan till ära och berömmelse :-)
Fast jag kan ju vara på fel spår, har varit det förr !!!!
Skrivet av Laura 17 jan 2013 16:16
Du kan ju skicka ett PM med dina misstankar, tigrib, så kan ingen annan sno dig på varken ära eller berömmelse...
Skrivet av nyfiken 17 jan 2013 16:25
Delad flod och Norge därtill - misstänker att jag befinner mig där......Kongahälla lär staden hetat en gång i tiden....
Skrivet av Laura 17 jan 2013 17:01
Ja, tänk om det varit så, nyfiken, då hade du väl bjudit på fika? Men vi är tyvärr inte på väg till Kungälv...
Skrivet av tigrib 17 jan 2013 18:15
Oki-doki, ett PM skulle jag kunna skicka, MEN jag vill nog ha någon mer ledtråd, eftersom jag har några alternativ .....
Ja, jag VET, jag ÄR en fegis :-)
Skrivet av Laura 17 jan 2013 18:24
Jaha, då försöker vi med den här:
Tolvtonsmusiker...
Skrivet av tigrib 17 jan 2013 20:03
Nähä inget av mina alternativ tycks stämma. Nu har vi svängt in på en annan väg, så jag måste tänka om.
????
Skrivet av Borka 17 jan 2013 22:12
Jag försöker med en vild gissning, Kungsbacka.
Jag hittade en koppling till tolvtonsmusiker, Gösta Nystroem som bodde på Särö.
Den norska kungen kommer ju aldrig längre söderut i Sverige, med bil, än till Kungsbacka. :)
--
I grunden smålänning
Skrivet av Laura 18 jan 2013 08:05
Gomorron i vinterkylan! Nej, vi är inte i Kungsbacka heller - jag har faktiskt lindat in ledtrådarna så effektivt att jag själv inte skulle klara dem. Men jag ska bli tydligare:
Knapp...
Skrivet av Borka 18 jan 2013 10:55
Jag håller kvar på västkusten och gissar på Oddevold, nej inte fotbollslaget utan Uddevalla.
Det var knapp, fick mig att tänka på Karl XII och den knapp som påstås ha varit orsak till hans död, som förde mig dit.
--
I grunden smålänning
Skrivet av tigrib 18 jan 2013 11:31
Hoppsan, nu har du Borka också kommit in på arenan :-)
Då är nog frågan löst, du brukar vara en 'hejare' på sånt här, har jag sett tidigare!
Skrivet av stina 18 jan 2013 11:35
Jag kommer inte på något förslag, men jag har lärt mig om tolvtonsmusik och dess utövare i alla fall. Tack för det Laura ;)
Skrivet av Borka 18 jan 2013 12:24
fredag 18 januari 2013, kl 11:31 skrev tigrib
Hoppsan, nu har du Borka också kommit in på arenan :-)
Då är nog frågan löst, du brukar vara en 'hejare' på sånt här, har jag sett tidigare!
Jag är inte säker men två vattendrag slutar i Uddevalla och det har varit norskt, däremot hittar jag ingen koppling till tolvtonsmusiker. Kalle dussin var väl ingen musiker.
--
I grunden smålänning
Skrivet av tigrib 18 jan 2013 13:08
Det där med tolvtonsmusiker är säkert nåt väldans kryptiskt ....
Men 'som en norsk stad kan man se här', så har jag tänkt en bred vik (Brevik) eller nåt med By. Och här finns ju Byfjorden.
Visst är det kul att spekulera? Även om man inte är nåt snille :-)
Skrivet av nyfiken 18 jan 2013 13:15
Kan ingenting om musik och vatten är det gott om men jag skymtade ett ord som jag sen tappat bort. Jag gissar på Halden.
Skrivet av Anita 18 jan 2013 15:48
Efter en del ledtrådar, så tar jag till en vild gissning:
Mariefred.
Skrivet av Laura 18 jan 2013 16:00
Goda försök, Borka, tigrib, nyfiken och Anita, men vi är någon annanstans.
Ta sotarens redskap till hjälp!
Skrivet av Anita 18 jan 2013 16:22
Ok! Får gnugga lite till.
Skrivet av Borka 18 jan 2013 17:30
Kan det kanske vara i postorderföretagens trakter Borås, och då tänker jag speciellt på Viskafors, med tanke på att sotare brukar använda viska och att Viskan rinner rinner gnm orten.
--
I grunden smålänning
Skrivet av tigrib 18 jan 2013 17:38
Här gäller det att gissa friskt ...
Jag har varit både hänne och dänne på kartan, kan inte nämna dem alla!!!
Men nu drar jag till med Varberg, där Kalle dussins knapp förvaras. Dessutom har stan förbindelse med 'delad flod', nämligen Grenå i Denmark! Gren-Å ...
Men-men, Viskan rinner väl ut nån mil norr om Varberg?
Så jag är väl ute och cyklar igen kantänka. :-)
Skrivet av Laura 18 jan 2013 18:51
Tänkte just förtydliga att den norska staden är Moss och att det handlar om en riktigt stor finne. Ja, det är Varberg, grattis, tigrib! Häller upp en god longdrink att njuta framför TV:n i kväll, för vi tittar väl På Spåret?
Har förbindelse med delad flod - Varberg har färjeförbindelse med Grenå
Som en norsk stad, kan man se här - Mosslik, dvs Bockstensmannen
Tolvtonsmusiker...var (Alban) Berg
Knapp - kulknappen som ev dödade Karl XII finns på Varbergs museum
Och Viskan rinner visserligen ut ovanför Varberg, men väl ändå tillräckligt nära för att vara till hjälp?
Skrivet av tigrib 18 jan 2013 19:01
Åh man tackar! Jo, jag tar drinken till På Spåret och kollar väl även vad Skavlan kan ha att bjuda på!
Har varit i Karlstad (vid Klarälvens delta), men även i Göteborg, där man hittar såväl Askim som Arendal, två norska städer .... Av nån anledning, som jag nu inte minns, var jag även uppe i Sundsvall och nosade!!!
Så dina frågor gör att man kommer ut på långresor utan att behöva packa weekend-väskan!
Tusen tack för trevligt resesällskap. Nu ska jag sippa den goda longdrinken.
Skrivet av Borka 18 jan 2013 20:16
Grattis tigrib
--
I grunden smålänning
Skrivet av stina 18 jan 2013 21:08
Grattis Tigrib. Läste om tolvtonsmusiken Alban Berg, men gjorde ingen koppling, Laura är klurig ;)
Skrivet av tigrib 18 jan 2013 23:24
Tack Borka och Stina!
Ja visst är hon otroligt klurig! Jag läste också om tolvtonsmusiken och Alban Berg, men DÅ kopplade jag inte att det kunde vara VarBERG. Det gjorde jag först efter det att jag läste att Kalle Dussins knapp finns på ett museum i Varberg.
Man måste i alla fall beundra deltagarna i På Spåret. Där kan ju orten vara på Hawaii eller i Japan, likaväl som i Sverige. Och dom kan inte heller gå in och Googla, och så är deras TID begränsad. Fattar inte hur dom kan klara det på 8-10 poäng, vilket ju har hänt. Fast nån gång har jag kanske anat var målet är, men skulle nog aldrig vågat chansa ...
Stefan Holm är väldigt allmänbildad, det anade man inte när han ägnade sig åt höjdhopp!