Vi Seniorer > Forum > Allmän diskussion > Recept o tips om mat > Tillsatserna i mat och råvaror

Du hittar denna tråd på http://www.viseniorer.se/forum/f28t1068s1.html

* Tillsatserna i mat och råvaror

Skrivet av Bengt 21 jan 2013 15:38

Hur är det, litar du alltid på att livsmedelsindustrin vet att det som de tillsätter är oskadligt för oss?
Har du egna erfarenheter av tillsatser att skriva om här?
Ju mer man forskar själv desto mer frapperad blir man över hur det egentligen ser ut, tycker jag.

Ett exempel som är relativt nytt är tillsatsämnet E 407, Karragenan eller Carragenan (i sig inte nytt). Fler och fler kan behöva använda laktosfri grädde numera, det vet vi, men i just de produkterna är detta Karragenan tillsatt. Ämnet framställs ur algen Karragentång och har i mindre skala används ända sedan 1800-talet (först i vissa karameller). Det är omdiskuterat, viss giftighet är belagd, men eftersom det inte finns vetenskapliga bevis för att vi dör av det så förbjuds det inte, och eftersom det inte är förbjudet väljer livsmedelsindustrin att öka användningen av det.

Ett helt annat exempel är socker. Det tillsätts socker i livsmedel där det inte finns minsta anledning till någon sockertillsats. Varför då? Fundera över det!

Som sagt, det var bara ett par exempel. Skriv fler exempel, eller försvara tillsatserna om du vill.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av tigrib 21 jan 2013 17:46

En Mycket intressant fråga, som jag tänker på lite nu och då, men som jag aldrig ändå har satt mig in i.
Undrar i alla fall om alla dessa tillsatser egentligen kan vara bra för oss i längden. Nu är man så gammal att det kanske inte spelar så stor roll,
men jag brukar tänka på alla Barn som får i sig allt detta.
Man kan undra om dom blir mumifierade och kanske håller bättre (längre) eller tvärtom ???
Alla tillverkare av mediciner och livsmedel(dödsmedel?) har ett stort ansvar, men till syvende och sist är det väl vi konsumenter som borde ifrågasätta mera och kolla upp. Där är vi kanske för slöa, slappa och likgiltiga.
Ja, nu talar jag bara för mig själv. Eller är det några andra bland våra seniorer här som bryr sig och ifrågasätter? Vart vänder man sig i så fall?

Skrivet av stina 21 jan 2013 19:49

Mycket intressant, men tyvärr har jag varit dålig på att sätta mig in det. Försöker ändå läsa på förpackningar på det jag köper, men borde lära mig mycket mer. Lagar så mycket som möjligt själv av bra råvaror, främst fisk och kyckling,köper sällan eller aldrig färdigmat. Det finns en mycket omskriven bok som heter den Hemlige kocken av Mats-Eric Nilsson som jag borde läsa, men ännu inte gjort. För skärpa till mig ;)

Skrivet av Bengt 22 jan 2013 13:40

Ett annat exempel på en mycket förekommande tillsats är glutamat. Något jag tycker illa om, jag vill inte ha någon tillsatt glutamat i något men det är nästan hopplöst att helt undvika. Det förekommer i olika former, så de kan ha olika nummer: E620, E621, E622, E623, E624, E625. Det är dock vanligtvis E621, natriumglutamat, som tillsätts, och ibland kallas det bara "smakförstärkare".
Glutamat är en av de 20 aminosyror vi har naturligt i kroppen, bundet till proteiner, liksom alla andra djur också har det. Ett mer korrekt namn är "Glutaminsyra", eftersom det är en aminosyra, men inom livsmedel brukar ordet "glutamat" vara det vanligaste.
Det finns alltså i liten mängd glutamat naturligt i allt kött vi äter, och det bidrar mycket till "köttsmak". Glutamat (glutaminsyra) fungerar också en signalsubstans i centrala nervsystemet.
Tillsatserna av glutamat syftar till att förhöja smaken och göra oss mer hungriga.
I livsmedel märkta som KRAV eller ekologisk är inte någon tillsats av glutamat tillåten, så ett sätt att undvika det är att bara hålla sig till sådana varor (dock vet ni att man inte kan få tag på allt man behöver då).

Skriv gärna vad du själv kommit fram till ifråga om livsmedelstillsatser.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av ingsan1 17 aug 2013 12:03

Socker i maten kan man undra över men en liten! nypa sött, honung, är ofta gott om man vill ha det. Tyvärr så är väl stora mängder salt överskattat också, där är dill en ersättare eller vitlök, ja lök. Lite surt kan även förhöja maten och vara nyttigt, citron.
Sött och salt används när maten ska hålla längre tid.