Skrivet av Laura 22 jan 2013 19:55
Jag har lagt upp så många resetrådar, inte bara i det här forumet, så jag blir osäker på vad jag har lagt upp var. Och att datorn kapsejsade gjorde inte saken bättre, jag missade alla mina tidigare frågelekar. Har jag utsatt er för den här frågan tidigare?
En resa till en ort i Norden:
Bonde utan jord...
Skrivet av tigrib 22 jan 2013 21:14
Bonde söker fru? Nej, förlåt.
Ännu är det givetvis för svårt att gissa, men ....
Åbo skulle det ju kunna vara, eller hur?
Skrivet av Borka 22 jan 2013 22:43
Åbo skulle mycket väl kunna vara rätt om man som jag tror att ”Bonde utan jord” är det samma som kronobonde, vilket betydde att bonden inte ägde marken han brukade utan arrenderade den av kronan. Med tiden så stärktes böndernas rätt till marken, besittningsrätten blev bl.a ärftlig. På slutet av 1700-talet stärktes besittningsrätten och gick under namnet åborätt.
--
I grunden smålänning
Skrivet av Laura 23 jan 2013 09:11
Skulle nog ha börjat med den här ledtråden: "Stad med strålglans" (Aura). Jovisst tänkte jag på Åbo, morgonfika till tigrib och Borka!
Åbo stötte jag först på på gravstenar, det var Åbon Per Persson och Åbon Jöns Jönsson osv. Såvitt jag förstår, är det precis som Borka skriver, en åbo brukade jorden utan att ha äganderätt till den. Sedan fanns det odalbönder, de hade fortfarande inte äganderätt till jorden, men de hade en ärftlig besittningsrätt. Och så fanns det statare utan några rättigheter alls och torpare som kunde äga eller arrendera jorden.
Själv har jag bland mina förfäder funnit en åbo (1700-tal) och hans son som var odalbonde, nästa generation friköpte tydligen gården och blev självägande bönder.
Skrivet av tigrib 23 jan 2013 15:41
Tackar, morgonfikat har fått bli eftermiddagsfika.
Men lika gott!
Skrivet av Borka 23 jan 2013 21:47
Tack för kaffet.
För min del blev det kvällskaffe medan jag tittade på Farmen.
--
I grunden smålänning