Vi Seniorer > Forum > Allmän diskussion > Samhällsfrågor > Litar du på livsmedelsindustrin?

Du hittar denna tråd på http://www.viseniorer.se/forum/f25t1088s1.html

* Litar du på livsmedelsindustrin?

Skrivet av Bengt 12 feb 2013 17:12

Har du fullt förtroende för vår eminenta livsmedelsindustri av idag? Nå, skämt åsido, om så skulle vara fallet är du ganska ensam.
Vad är lösningen för att få större vett och sans i kyldiskarna? Det diskuteras mycket nu. Mångas hållning, både politiker och andra, har varit att "branschen ska ta eget ansvar" och lagar som styr upp behövs inte. Nu är det dock alltfler som vill ha avsevärt skärpta lagar kring livsmedelsindustrin, både i Sverige och på EU-nivå.
Skriv vad du tycker.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Laura 12 feb 2013 18:12

Räcker det inte med de lagar vi har, om de verkligen efterlevs? Vi konsumenter ska väl rimligen kunna lita på en innehållsdeklaration? Tror att lagstiftningen är tillfyllest, men att kontrollsystemet lämnar en del övrigt att önska...

Skrivet av Anita 12 feb 2013 19:03

Jag vill också kunna lita på innehållsdeklarationen.

Skrivet av dubbeltur 12 feb 2013 20:47

När alla litar på andra så händer det att ingen kontrollerar. I det aktuella fallet så anser jag att Findus som levererar till butikerna är den som skall stå för kontrollen.

--
dubbeltur

Skrivet av pamina 13 feb 2013 11:24

Ett bra sätt för mig att ha koll på vad jag äter är att jag aldrig köper färdiglagade rätter ( de smakar dessutom inte gott) och jag handlar råvaror från svenska närproducenter om det går. Svårt med frukt och grönsaker vimtertid förstås. Man ser heller inte miljögifterna på de spanska navelapelsinerna tyvärr men man ser i vart fall att det är en navelapelsin.

Jag skulle önska att konsumenter bojkottade alla färdiglagade frysta rätter. Så stressade att vi inte kan laga vår mat själva borde vi inte behöva vara.

Skrivet av tigrib 14 feb 2013 21:24

Det här med hästkött var väl inte så kul, men jag såg en kul grej apropå det:

Två hästar stod och gömde sig bakom stall-knuten och med skälvande röst sa den ene:

I hope they don't Find us !

Skrivet av Ametista 16 feb 2013 02:36

Det skulle kännas förfärligt att vara köttätare i dessa dagar. Om man inte kan lita på vilket kött som finns i en vara, kan man ju fantisera hur långt som helst. (Även om jag inte förstår skillnaden på att äta olika djur.) Ät vegtariskt så mår både människor och jorden bättre.

Skrivet av pamina 16 feb 2013 13:18

I dag var det dags igen. Eheche bakterien (Finns i kobajs) Förgiftat två pojkar. Massor med köttfärs och Kebabkött återkallat. Leverantör holländskt företag. FY SÅ ÄCKLIGT!!!!
Inte litar jag på livsindustrin. Men vidrigast är nog köttindustrin.

Skrivet av tigrib 16 feb 2013 15:16

Nej jag litar inte på någon, knappt på mig själv.

Har alltid tyckt det är lite lurigt med att det heter 'livsmedels'-affär, men att man där har en speciell avdelning för 'hälsokost'.
Vad är då allt det andra? Inte speciellt hälsosamt kanske.
Och förresten: vad innehåller alla piller som sägs vara hälsosamt?

Sen brukar jag också tänka på att alla köpta grönsaker som sallad och tomater: VAD har dom dragit i sig från jorden de växt i - kanske från ko-gödsel?? Ett salladsblad kan man ju inte koka, bara skölja.
FRUKT kanske är mest nyttigt om man frånser att de blivit besprutade. Så dem måste man nog skala.

Hur man än vänder sig så är vi omringade av gifter.

Skrivet av Ametista 16 feb 2013 16:48

En morot är en morot och sallad är sallad trots allt. Man får köpa ekologiskt så långt det går. Bananer och vindruvor ska man ALDRIG äta om de inte är ekologiska. Och drick bara ekologiskt vin.

Skrivet av tigrib 16 feb 2013 18:54

Men Ametista, du som verkligen verkar vara insatt i det här med Mat:
Har man inte gödslat med häst- eller kogödsel när man odlar ekologiskt?
Har man då kollat vilka eventuella bakterier denna gödsel innehållit?
I annat fall suger väl moroten och salladen i sig 'skiten'?
Ja, ursäkta min dumma fråga, men jag undrar om det inte är så, eller ?
Så grönsaker kan väl också vara giftiga, även om de odlas enligt konstens alla regler?
Hur ska man kunna värja sig?

Skrivet av pamina 16 feb 2013 19:10

Oj så konstig stavningen blev till EHEC- bakterierna . Em nassa bokstaäver i onödan, Sorry

Skrivet av Laura 16 feb 2013 20:48

Tycker egentligen att hela debatten är något av en storm i ett vattenglas. Visst menar jag att vi ska kunna lita på innehållsförteckningen och att fläskkött inte ska kunna säljas som oxfilé.

Men hästkött eller kokött i hamburgaren, vad spelar det för roll?

Skrivet av Anita 16 feb 2013 20:52

Laura! Det är principen.

Skrivet av Laura 16 feb 2013 21:10

Jovisst, Anita, är det principen, hästkött ska inte säljas som nötkött och vi borde kunna lita på innehållsförteckningen.

Men lite av storm i vattenglas är det väl ändå?

Skrivet av Bengt 16 feb 2013 21:55

lördag 16 februari 2013, kl 21:10 skrev Laura
Men lite av storm i vattenglas är det väl ändå?
Håller inte helt med om det. Om man har följt med kunde man förstå att den här "stormen" måste komma någon gång. Det är helt enkelt åt h-vetet med dagens "livsmedelsindustri". Vi måste tänka om lite. På annat sätt än det fungerar idag är helt nödvändigt att vi får till det. Och, ja, det hänger faktiskt på oss, du som läser just nu också! Det är allas vårat "fel" det här. För den skull tror inte jag att lösningen är att vi alla blir vegetarianer, har aldrig trott på det som universallösning, men vi behöver tänka över situationen lite till mans.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Laura 17 feb 2013 04:44

Nja, du missförstår mig lite, Bengt. Visst är det åt h-te med dagens livsmedelsindustri, men huruvida det är hästar eller kor som mals ner i hamburgaren är för mig en storm i vattenglas. Det finns ju betydligt värre exempel att fokusera på. Tyvärr.

Att vi alla skulle bli vegetarianer är definitivt ingen lösning, människan är ju skapad (likt svinen) att vara allätare...

Skrivet av dubbeltur 17 feb 2013 08:55

Problemet med livsmedelsindustrin är att den är global. Det är
för många mellenhänder innan maten står på bordet. Vi letar lägsta priset på allt vi köper och är inte beredda att betala för kvalitet.

--
dubbeltur

Skrivet av Ametista 17 feb 2013 12:41

Laura, jag kan inte påstå att jag är insatt i "det här med Mat", men jag har varit vegetarian i över 30 år, och åtskilliga gånger har jag varit tacksam för det. När den ena skandalen efter den andra dyker upp; djur som självdör och plågas under transporter, slaktskandaler, oteiska djuruppfödningsindustrier och nu detta med att man faktiskt inte kan veta vad man äter. Är det ekorre eller nöt - eller något ännu osmakligare? Är det diverse inälvor som blivit över eller är det det man tror det ska vara, muskler? För mig är skillnaden inte så stor egentligen, men jag förstår att det är betydelsefullt för många.
Självklart är det bakterier i naturgödsel! Bakterier finns överallt. Både nyttiga och onyttiga. Det är näringen som moroten framför allt tar upp. Ev. gifter i gödsel kan väl kanske också finnas - det beror väl på vilka gifter djuret har fått i sig. De flesta gifter tas väl upp av lever och njurar, men det är ju framför allt de tillförda gifter i bekämpningsmedel som är skadliga för oss. (Såvida vi inte äter lever och njurar förstås)
Skillnaden är fortfarande att jag vet vad det är för sorts mat jag äter, vilket man uppenbarligen inte vet när man äter t.ex. hamburgare eller lasagne.
Även om jag inser att det är långt tills vegetarianerna är i majoritet, vore det en välsignelse för vår jord om fler äter vegetariskt oftare.

Skrivet av Laura 17 feb 2013 13:02

Ja, Ametista, var och en blir salig på sin tro... Själv är jag övertygad om att människan är skapt till allätare, dvs vi ska äta såväl kött som grönsaker.

Men givetvis är livsmedelshanteringen viktig att kontrollera, jag vill varken äta plågade kycklingar eller bröd bakat på besprutad säd. Är du säker på att du verkligen vet vad du äter?

Skrivet av Ametista 18 feb 2013 11:25

Laura, Ja.

Skrivet av Ametista 18 feb 2013 12:16

Laura, litet tillägg: om människan är skapt för att äta kött, kan nog diskuteras. Men även om det vore så, att människan ätit kött i långliga tider, är det ingen garanti för att det är det nyttigaste och bästa för människan. Det är mycket männsiskan gjort under lång tid, som visat sig vara skadligt. Vegetarianer är i allmänhet friskare än köttätare, det kan väl betyda något? Här är en länk om en av många forskningsrapporter: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=128&artikel=5269723

Skrivet av Bengt 18 feb 2013 12:29

Livsmedelsverkets Jan Sjögren gav en bra intervju i "Gomorron Sverige" om vad just den s.k. "hästköttsskandalen" handlar om, se Livsmedelsverket: Bara toppen av ett isberg.
"Naivitet" säger han bl.a., det är bra att han säger det rent ut.
Regelbundna permanenta DNA-kontroller nämns, och det tror jag vore bra, om vi "har råd" med det(?).

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Bengt 1 mar 2013 11:50

"Hästköttsskandalen" har rullat på sedan vi senast skrev något i den här tråden. Jag hörde en företrädare för livsmedelsindustrin på radion säga att det var fel att säga att innehållsdeklarationerna inte stämmer. Jag tycker dock det är just det som det hela i första hand handlar om, att innehållsdeklarationerna inte stämmer. De måste göra det. Alltid. Hur livsmedelsindustrin ska bära sig åt för att säkerställa det är faktiskt deras sak att klara ut, det ska inte vi konsumenter behöva upplysa dem om, vi har bara rätt att kräva att innehållsdeklarationen alltid stämmer överens med verkligheten. Det som företrädaren för livsmedelsindustrin menar är att de har blivit utsatta för bedrägeri i sin tur. Må så vara, men det är fortfarande deras sak att säkerställa att de inte låter sig luras på det sättet.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av dubbeltur 1 mar 2013 12:26

Vore det inte enklare om det stod på innehållsdeklarationen
"Kan innehålla vad som helst"

--
dubbeltur

Skrivet av Borka 1 mar 2013 18:37

Senaste varianten av missvisande innehållsdeklaration, läst i dagens aftonbladet.se, ät att man på Island testade en ”drös” av varor som samtliga var fria från hästkött. En vara, köttpaj, skulle enligt förpackningen innehålla 30 % nötkött men visade sig innehålla 0 % kött. Undrar vad den innehöll för något. :)

--
I grunden smålänning

Skrivet av Anita 1 mar 2013 19:36

Om man inte kan lita på innehålls deklarationen.Vad ska man då lita till?