Quote:
Dagligen pratar vi 3 språk- ordspråket, ögonspråket och kroppsspråket.
Det sistnämnda är det viktigaste i en dialog. Du talar 10% med ord, 30 % med ögonen och 60% med kroppen.
Kanske tänkvärt att ha i åtanke om man samtalar med en person som lägger stor tonvikt vid orden.
För min del ställer jag tveksam till den här typen av procentuella fördelningar.
Hur har man fått fram fördelningen och i vilket sammanhang?.
Men kanske finns det skäl att först vidareutveckla vad som skrivits ovan om språkets uppkomst.
En rimlig tankegång är att det från början bara varit nödvändigt att prata om det som är viktigt här och och nu genom enstaka ord som t e x kasta,bär, rådjur, bra och man f ö nöjt sig med att peka för att ange geografiskt läge.
Men om man vill att en jägare skall följa med till en viss plats imorgon för att där finns goda bär att plocka så blir det genast svårare.
Det kan då ha öppnat vägen till tvåordsyttranden kompletterat kanske med att man håller uppe ett finger samtidigt som man med gester markerar att det skall ske efter en natts sömn.
Det kan i sin tur lett till uppkomsten av kompletta meningar ,bisatser och andra mer invecklade språkliga satser. Men det verkar rimligt att anta att det måste ha tagit åtskilliga tusen år innan vi kommit så långt.
Men där är vi nu och använder oss av ord mer än någonsin.
Att vi under sådana förhållanden skulle använda ord i så ringa utsträckning är för mig en främmande tanke.
Dessutom kan dialogmiljön, sammanhanget variera avsevärt
Anta att Du samtalar med en vän på en konstutställning. Du tar genom synen in en stor mängd information om det som t e x en oljemålning förmedlar och av vilken endast en bråkdel når medvetandet. Och det är endast om det medvetna man kan kommunicera och sätta ord på.
Ni samtalar om målningen och Du kanske betonar målningens suggestiva effekt genom det sätt som konstnären använt sig av ett nytt material, medan din vän mer uppmärksammar målningens komposition.
I en sådan samtalssituation är det svårt att tänka sig att kroppspråket skulle få någon avgörande betydelse.
I en annan situation kan det röra sig om en journalist som intervjuar en politiker där det ofta inte handlar om samtal i egentlig mening utan där journalisten istället ofta försöker få fram avslöjande svar som kan bli till en säljande artikel ,medan politikern i sin tur kan vilja använda samtalet för att få fram partiets budskap på ett trovärdigt sätt.
Här kan det knappast råda någon tvekan om utan att det är ordspråket som gäller i första hand.
Av vad som nu sagts så tycker jag att det klart framgår att det finns alla skäl i världen att vara skeptisk till procentuella språkliga fördelningar.