Skrivet av Vallmoblomma 14 jun 2013 16:37
I vårt avlånga land med 25 olika landskap finns det med all sannolikhet roliga , lokala ( kanske även svår förstådda ) ord som associerar till ett ord med specifik betydelse? Vad kan du bidra med?
Från Karlskrona kommer följande ord: "pinamacka".
Vet du vad det betyder?
Vallmoblomma
--
papaver
Skrivet av Laura 14 jun 2013 17:09
En pinamacka är en Karlskronatös, hänger samman med att Karlskrona kallades Pinan av flottisterna. Ett kul ord!
Det skånska "rullebör" känner väl de flesta till, och att potatis kallas päror i NV Skåne och peran i Jämtland har jag alltid trott har att göra med att både Skåne och Jämtland har tillhört Danmark-Norge. Men jag kan ha helt fel.
Min mor (sjukgymnast) hade en äldre patient som sa "Alajamej inte" (med reservation för stavningen), vem vet vad det betyder?
Skrivet av Bengt 14 jun 2013 17:51
fredag 14 juni 2013, kl 17:09 skrev Laura
En pinamacka är en Karlskronatös...
Hade aldrig kunnat gissa mig fram till det. Nu fick man lära sig något nytt.
"Alajamej inte" kan det vara "gör mig inte illa"??
Uttal av lokala ortsnamn kan vara annat än hur det stavas och uttalas på rikssvenska. En ort här i närheten uttalas ungefär "Köschva" på den lokala dialekt de har där - det är nog svårt att gissa vilken ort det är?
/Bengt
--
Admin på Vi Seniorer
Skrivet av Vallmoblomma 14 jun 2013 18:10
Gratis Laura! Du löste frågan!
Vallmoblomma
--
papaver
Skrivet av Laura 14 jun 2013 18:47
Helt rätt, Bengt, "alajamej inte" är "gör mig inte illa". Och Köschva borde rimligen vara Kolsva. Är det fusk för att jag bodde i Västerås mina första nio år?
På senare år har jag bott i Jämtland, och ett uttryck jag snart kom i kontakt med var "Vål'ampen", vem känner till det?
Skrivet av Bengt 14 jun 2013 20:04
fredag 14 juni 2013, kl 18:47 skrev Laura
Helt rätt, Bengt, "alajamej inte" är "gör mig inte illa". Och Köschva borde rimligen vara Kolsva. Är det fusk för att jag bodde i Västerås mina första nio år?
På senare år har jag bott i Jämtland, och ett uttryck jag snart kom i kontakt med var "Vål'ampen", vem känner till det?
1 poäng till där - Bruksorten Kolsva uttalas "Köschva" på gammal lokal bruksdialekt. Lite fusk var det ju, om du är västmanlänning i grunden.
Vågar inte gissa på jämtskan, har hört en hel del jämtska förr och det är emellanåt helt obegripligt.
/Bengt
--
Admin på Vi Seniorer
Skrivet av ariosa 19 jun 2013 22:13
Ett par ganska så talande skånska ord, klyddig, klydda och klydderöv
Skrivet av Vallmoblomma 19 jun 2013 22:24
Tror att "klyddig" betyder "trasslig"? är det så?
Här kommer ett annat blekingskt ord- någon som vet vad detta är?
Raolauper
--
papaver
Skrivet av Laura 19 jun 2013 22:41
Här kan ni frossa i blekingska ord, fast nog upplever jag många av dem som skånska:
http://www.ronnebyfolkteater.se/Blodbad2012/Blekingska.htm
Skrivet av Laura 19 jun 2013 22:48
Och det jamtska "vål'ampen" betyder ungefär "vart du snopen?" När jag kom till Jämtland som lärare för många år sedan var det en av eleverna som testade uttrycket på mig, men jag hade lärt mig det av min dåvarande pojkvän, så det klarade jag. Däremot hade jag en flicka från Offerdalstrakten i klassen, och jag förstod inte ett ord av vad hon sa, de andra eleverna fick tolka...
Skrivet av Vallmoblomma 19 jun 2013 23:05
Men Laura då... inget fusk;-)
Vallmoblomma
--
papaver
Skrivet av dubbeltur 19 jun 2013 23:11
Jag växte upp i Borlänge. Kan ni det här "Rämmil"
--
dubbeltur
Skrivet av Laura 19 jun 2013 23:11
Förlåt, Vallmoblomma, men jag var så nyfiken på "raolauper" (som jag aldrig hade hört) så jag var tvungen att googla...
Skrivet av Vallmoblomma 19 jun 2013 23:22
Laura... visst är det gott med raolauper?
Vallmoblomma
--
papaver
Skrivet av ariosa 19 jun 2013 23:27
onsdag 19 juni 2013, kl 22:41 skrev Laura
Här kan ni frossa i blekingska ord, fast nog upplever jag många av dem som skånska:
Jag upplevde också många av de orden som skånska, gissar att det är samma ord på skånska och blekingska, många av dem har ju danskt ursprung
Skrivet av Vallmoblomma 19 jun 2013 23:37
Ja ... danskt ursprung är det säkert. Vi har ju tillhört Danmark!
Vallmoblomma
--
papaver
Skrivet av ariosa 20 jun 2013 12:38
Ett annat ord som man inte hör så ofta numera är Halleda... stark betoning på första a-et, svag betoning på sista
Skrivet av Laura 20 jun 2013 20:41
Halleda...Måste väl vara samma som Halledudane (med betoning på u)? Men var det hör hemma vet jag inte.
Skrivet av Laura 20 jun 2013 20:48
Ja, dubbeltur, jag bodde också i Dalarna (Ludvika) under mina ungdomsår, och jag vill minnas att rammil betydde ungefär skräp, man kanske kan översätta det med det skånska "mög" eller kanske hellre med det jamtska "rat"?
Skrivet av dubbeltur 20 jun 2013 23:26
Helt rätt Laura, skräp var det.
--
dubbeltur
Skrivet av ariosa 7 okt 2013 14:58
På skånska finns det några olika ord för skräp, jag gissar det är likadant i andra landskap. Snafs säger man om småskräp typ brödsmulor och liknande smått. Litet större skräp är mög, men gränserna mellan snafs och mög är rätt diffusa.
Skrivet av ariosa 7 okt 2013 15:15
ett annat härligt ord är hialös .... att vara alltför på, att inte kunna lugna sig eller vänta - då är man hialös
Skrivet av Borka 16 okt 2013 20:23
Några småländska ord hasponge, vespa och krabba
--
I grunden smålänning
Skrivet av Bengt 16 okt 2013 20:27
onsdag 16 oktober 2013, kl 20:23 skrev Borka
Några småländska ord hasponge, vespa och krabba
Och översättningen?
/Bengt
--
Admin på Vi Seniorer
Skrivet av Laura 16 okt 2013 20:28
Och vad betyder de, Borka? Vespa kan jag tro är geting (på skånska vispa) och hasponge harkrank, men krabba?
Skrivet av Borka 17 okt 2013 19:01
Vespa är mycket riktigt geting, även hasponge är geting. Krabba, som används i Nybro- och Emmabodatrakterna är detsamma som krångla.
Som nyinflyttad från Stockholm hade jag lite svårt med vissa uttryck/ord. Jag hade en arbetskamrat som tyckte att jag skulle hoja om det var något jag ville och han inte var i närheten. I Stockholm är det ett slangord för cykla, men han menade att jag skulle ropa.
Sen kastar de om vissa bokstäver, de säger cyklen och nycklen och glömmer bort r i vissa ord.
--
I grunden smålänning
Skrivet av Mynta 20 okt 2013 10:01
I min födelsebygd i norra Hälsingland sa vi att getingen peste och humlan brände.
Ont gjorde det!