Vi Seniorer > Forum > Allmän diskussion > Vetenskap och populärvetenskap > Rymdfärdshistoria

Du hittar denna tråd på http://www.viseniorer.se/forum/f29t1180s1.html

* Rymdfärdshistoria

Skrivet av Bengt 16 jun 2013 17:56

Idag är det jämnt 50 år sedan den första kvinnan gjorde en rymdfärd. Den 16 juni 1963 skickades Valentina Teresjkova upp i omloppsbana runt jorden med farkosten Vostok 6. Hon var i rymden under 2 dygn, 22 timmar och 50 minuter och gjorde 48 varv runt jorden innan hon landade välbehållen
Teresjkova är född 6 mars 1937, och var nyss fyllda 26 år vid denna rymdfärd.

Kuriosa i sammanhanget är att då hon kort efter rymdfärden gifte sig med Andrijan Nikolajev, också kosmonaut, valde sovjetunionens premiärminister Nikita Chrusjtjov att själv föra dem till altaret.
Ytterligare kuriosa är att den dotter Valentina Teresjkova och Andrijan Nikolajev fick var det första barn någonsin vars båda föräldrar hade varit ute i rymden.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Laura 16 jun 2013 18:17

Ja, och ytterligare kuriosa är att Valentina praktiskt taget tvingades att gifta sig med Andrijan, det hela var ett propagandanummer. Men så slutade det visst med skilsmässa också...

Skrivet av Bengt 16 jun 2013 20:15

söndag 16 juni 2013, kl 18:17 skrev Laura
Ja, och ytterligare kuriosa är att Valentina praktiskt taget tvingades att gifta sig med Andrijan, det hela var ett propagandanummer. Men så slutade det visst med skilsmässa också...
Det var absolut propaganda, minst lika mycket som vetenskap, genom hela den tidiga rymdfärdshistorien, från båda de inblandade nationerna. Jag vet dock inte om Valentina och Andrijans äktenskap var bara ett "propagandanummer", det är kanske något man kan tro - men deras skilsmässa skedde 1982, och med tanke på hur det har varit för väldigt många andra under samma tidsperiod så är just det knappast bevis för någonting.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Laura 16 jun 2013 20:46

Jo, jag läste någonstans, som jag nu inte alls kan hitta igen på nätet, att Valentina inte alls var förälskad i Andrijan utan tvingades till äktenskapet. Men jag hittar som sagt inte min källa...