Vi Seniorer > Forum > Allmän diskussion > Samhällsfrågor > TV-licens?

Du hittar denna tråd på http://www.viseniorer.se/forum/f25t1190s1.html

* TV-licens?

Skrivet av Laura 24 jun 2013 22:22

Jag får frossa av förvaltningsrättens avgörande idag. Jaha, nu ska alla som har en dator eller mobiltelefon beläggas med TV-avgift! Är detta vettigt? Själv slängde jag ut TV:n när det analoga nätet släcktes, jag tittar överhuvudtaget inte på TV, jag har ingen möjlighet att se TV i realsändning.

Men jag har en dator med internetuppkoppling, så jag ska alltså betala över 2000 kr/år för en tjänst som jag inte utnyttjar (och med min rätt gamla dator inte ens kan utnyttja).

Lägg ner hela Radiotjänst och skapa en (gratis) kommunikationskanal för nödvändig samhällsinformation (dit varken underhållningsprogram eller Björnes magasin hör) och låt övriga kanaler förmedla nöjesprogram och underhållning, som de som vill kan betala för!

Skrivet av Bengt 24 jun 2013 22:44

En anledning, den viktigaste, till domstolens utslag är att; jo, du kan faktiskt se "TV i realsändningar" numera. Du känner förmodligen inte till det än, men se t.ex: Se SVT1 direkt
Det är en annan sak att de inte bryr sig om ifall man tittar eller inte, men så var det faktiskt tidigare också, det räckte med att ha en TV-apparat även om man aldrig tittade på den.

Själv är jag för en allmän avgift som Skatteverket tar in, modell som begravningsavgiften, som vi har diskuterat i en annan tråd tidigare. Det skulle bara behövas en liten avgift då, eftersom administrationen blir avsevärt mindre kostsam och att den inte går att smita ifrån.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Laura 25 jun 2013 01:49

Nej, Bengt, har man en flera år gammal XP-dator så kan man verkligen inte se TV i realsändningar.

Varför ska vi i dag ha underhållningsprogram, utbildningsprogram, barnprogram osv i en statlig kanal som medborgarna tvingas finansiera?

Förvaltningsrättens beslut får mig fortfarande att få frossa, i lagtexten står det uttryckligen "apparat som är avsedd för TV-mottagning". Avsedd för?

Skrivet av ariosa 25 jun 2013 18:02

tisdag 25 juni 2013, kl 01:49 skrev Laura

Varför ska vi i dag ha underhållningsprogram, utbildningsprogram, barnprogram osv i en statlig kanal som medborgarna tvingas finansiera?

Förvaltningsrättens beslut får mig fortfarande att få frossa, i lagtexten står det uttryckligen "apparat som är avsedd för TV-mottagning". Avsedd för?

Jag vill ha kvar Public servicekanalerna och vill verkligen även fortsättningsvis kunna se kvalitetsprogram, utbildningsprogram som t.ex Vetenskapens värld och även filmer utan att behöva se alla dessa trista reklamavbrott som t.ex TV3, TV4, 5, 7 och allt vad de heter kommer med var tionde minut. Så där håller jag inte alls med.

Däremot tycker jag precis som Laura att en dator är inte "avsedd för" TV-tittande även om det i princip skulle gå att se TV-program med den.

Bästa lösningen tycker jag skulle vara att baka in avgifterna för publicservicekanalerna i skatten istället för att ta ut dem licensvägen med luddiga och bakvända definitioner.