Skrivet av cats 6 jul 2013 02:16
Tänkte pröva på en SpråkGåta den här gången. Lätt eller svår?
Ingen aning.
Men att döma av Lauras kluriga gåtor så är kanske den här snäppet under. Jag börjar med
FORM
Skrivet av esperanza 6 jul 2013 09:45
känner mej i form, --men vilken¿?¿ det är frágan
--
esperanza
Skrivet av Bengt 6 jul 2013 15:12
Gissning: Vigör
(Men så lätt är det väl inte.)
/Bengt
--
Admin på Vi Seniorer
Skrivet av esperanza 6 jul 2013 17:16
form av sprák kan ju vara "skánska"
--
esperanza
Skrivet av tigrib 7 jul 2013 00:18
.... ja eller nynorsk, bokmål, men även vedisk indiska - om man nu ska sväva ut lite. :-)
Men nu svävar jag iväg med John Blund och återkommer kanske i morgon, då vi fått fler ledtrådar. Natti-natti.
Skrivet av cats 7 jul 2013 02:41
Hej alla hjärnbrukare
Jovisst kan formen variera och ta sig olika uttryck även om man ägnar sig åt det senaste inom fittnessindustrin VIGÖR träning
Jo språk är det, men vedisk indiska Nja så långt har jag inte velat sväva ut i det blå så de så.
Tyvärr, tyvärr det behövs minst en vink till. Kanske två . Vad sägs om ordet
MENING
Skrivet av esperanza 7 jul 2013 10:00
har nu lämnat sockerkaksformen och ska försöka bli meningsfull.
Det är inte meningsfullt att tala om en enskild atoms färg eller en enskild molekyls temperatur.
Meningen med livet ¿?¿
Man kan skilja pá tillvarons FORM och dess djupare MENING !
Kan man ?¿?
--
esperanza
Skrivet av Marina5 7 jul 2013 10:13
Hade en gissning innan jag såg andra ledtråden.
Tar med den:
Slangord
Skrivet av magnolia 7 jul 2013 11:08
Grammatik??
Skrivet av esperanza 7 jul 2013 13:32
MENINGEN med min promenad var att hitta sammanhanget mellan FORM och MENING.
FORM fick jag mycket av- här lever man gott det syns pá formatet.Promenaden gick utmed playan med alla badande.
MENINGEN uteblev, sá nu sitter jag här vid min SyncMaster och söker MENING med FORM.
--
esperanza
Skrivet av tigrib 7 jul 2013 15:26
Tummen upp, esperanza! ;-)
Nu tror jag att magnolia hittat svaret (igen). Det var ju hon som hittade Herbert Tingsten i cats' Personfråga!!!
Grammatik handlar om ordens Form, ord som sedan sätts ihop till Meningar.
Skrivet av Marina5 7 jul 2013 15:37
Ja, magnolia har förmodligen rätt men jag kommer ändå med en gissning till:
Utrop
Skrivet av Laura 7 jul 2013 19:15
Tror också magnolia har rätt, men jag vågar mig på en näraliggande gissning:
Syntax
Hade du i så fall tänkt lägga ut en bild av en tax med glasögon som nästa ledtråd, cats?
Skrivet av tigrib 8 jul 2013 00:25
Laura, SÅ kan det också vara! Vi har bara fått två ledtrådar och vet inte hur den tredje lyder.
I morgon vet vi om det är Du eller magnolia som tar hem priset.
Syntax, semantik, pragmatik, grammatik ???? :-)
Skrivet av cats 8 jul 2013 01:43
Hej alla cerebral ekvilibrister!
Ibland försöker jag gissa på vad det blir för gissningar men med klent resultat. Endast 5 rätt av 11, vilket visar vad jag tidigare vetat: Här finns djup kunskap som nu bringats upp till ytan.
Jo det är förstås viktigt att hålla sig i form och visst kan man tänka sig både slangord och utrop.
Dock framförallt grammatik och syntax.Men likväl är båda orden på respektavstånd från lösningen.
Jo det är sant att skickliga Magnolia vann sist,men i den tuffa ordbranschen kan man inte vila på tidigare meriter - tyvärr.
Jo Laura det hade jag gärna gjort OM det varit lösningen.
Dessutom att taxa in med sin synsvaga, glasögonförsedda, fyrfota vän är dessutom som alla resenärer vet inte alltid det lättaste.
Nu vill jag inte ta mer av eran tid i anspråk med tanke på sommarens alla fröjder,så det får bli detlösningsbefrämjande ordet
SATS
Skrivet av ariosa 8 jul 2013 06:07
AB Svenska Ord blir min gissning
Skrivet av Marina5 8 jul 2013 09:32
Ny gissning:
Text
Skrivet av magnolia 8 jul 2013 10:41
Jag gissar igen och nu på: Lingvistik
Skrivet av Marina5 8 jul 2013 11:00
Ny gissning:
Språkets nivåer
Skrivet av tigrib 8 jul 2013 12:49
cats, du behöver inte oroa dig för att din gåta tar bort tid från våra somriga fröjder. Man ska i alla fall gå in och kolla mailen och då är det enkelt att titta in på VS för att se om det hänt nå't nytt! :-)
Och att gissa gåtor tar inte lika mycket tid i anspråk som t.ex. diskussioner om politik, konst och smak!!!
Här gäller det bara att gissa hej-vilt, utan att någon blir upprörd.
(Märkligt ändå: var så säker på att Laura och magnolia hade träffat rätt. Men man gör sina misstag, som igelkotten sa ....)
Då fortsätter jag väl med att gissa:
Svenska Akademien eller Nobelpriset i litteratur! :-)
Skrivet av Bengt 8 jul 2013 13:36
Det är väl bara att gissa på här: "Korrektur" (?)
/Bengt
--
Admin på Vi Seniorer
Skrivet av esperanza 8 jul 2013 18:14
PYTHAGORAS SATS
som har förhállandet mellan
HYPOTENUSAN och KATETEN
--
esperanza
Skrivet av cats 9 jul 2013 00:26
Gåtan är avklarad.
Men inte mitt sömnbehov Ögon på tvärs brukar inte fungera så bra återkommer i morgon och meddelar pristagare med motivering
Tack alla för alla förslag!
Skrivet av Laura 9 jul 2013 20:58
Gåtan avklarad, jasså, kan vi få svaret?
Skrivet av cats 9 jul 2013 21:27
Svaret är Pythagoras sats.
Liksom tidigare så är priset utformat på ett sådant sätt att det inte kommer att bidra till dryckenskap eller vågade ,elaka eller andra ”dopaminerande” aktiviteter.
Grattis Esperanza !
Priset består av en inblick i Pythagorasatsens oändliga skönhet. genom bildspel.
( http://www.youtube.com/watch?v=G7hXJg_BHIM )
......
Prismotivering
Pristagaren har visat helt oanade kunskaper i matematik, då hon gissat att det rör sig om ett formaliserat språk och därigenom bidragit till att popularisera Pythagoras sats.
Hedersomnämnande till er alla som genom fantasirika inlägg bidragit till Språkfrågans lösning
Ariosa
Bengt
Marina
Magnolia
Laura
Magnolia
Tigrib
Skrivet av tigrib 9 jul 2013 23:49
Hoppsan, här var man helt ute och cyklade på fel vägar!!
Hade inte en endaste liten gnutta till tanke på matematikens former. Men ordet 'sats' satte krokben på tankegången och när esperanza skrev Pythagoras Sats förstod man väl att SÅ var det nog. Men helt säker kunde man ju inte vara .....
Cats, du kan verkligen klura Till det! :-)
Stort Grattis esperanza!
I detta sammanhang kan jag nämna att här i Norrtälje finns Pythagoras Industrimuseum som drivs av Stiftelsen Motorfabriken Pythagoras.
Några lustigkurrar uttalar namnet Pyttagóras!
Skrivet av Marina5 10 jul 2013 13:09
Ja det var lurigt. Det hade jag aldrig kommit på.
Grattis eperanza!
Skrivet av cats 10 jul 2013 16:31
Javisst var det både lurigt och klurigt
Men om det kan vara till någon tröst så var jag också ute och cyklade då jag var helt övertygad om att det manliga släktet nu skulle visa sig på styva linan.
En språkfråga om Matematik och en personfråga om den i politiken stridbare Tingsten.Skräddarsytt för män alltså. Men vad hjälpte det. Ingen jämställdhet här inte.
Efter att ha fått uppleva skojeriets avslappnande och roande inverkan så är det nu dags att dra mig tillbaka och låta andra gåtfabrikanter ta vid.