Skrivet av ariosa 3 aug 2013 17:51
Här kommer en ny reselek. Denna gången består den gemensamma nämnare man ska hitta av två delar, som har med varandra att göra. - ett antingen eller kan man säga
Jag börjar med att ta med min röda resväska på hjul och en slanggurka att ha att släcka törsten med på vägen.
Skrivet av Laura 3 aug 2013 19:49
Får man ta med sig en ventil? Eller kanske en pump?
Skrivet av ariosa 3 aug 2013 20:56
Nja, ventil och pump passar inte riktigt in sådär rakt av
Skrivet av Marina5 3 aug 2013 21:32
Vill ta med ett brev(brevpapper och kuvert)och en vattenflaska.
Går det bra?
Skrivet av ariosa 4 aug 2013 01:30
Nej tyvärr Marina, brevpapper och vattenflaska funkar inte heller
Skrivet av ariosa 4 aug 2013 03:16
Jag tar med min enkla lilla rosa digitalkamera och några apelsiner vi kan ha på vägen
Skrivet av Marina5 4 aug 2013 09:22
Kan jag ta med min mobiltelefon och ett äpple
Skrivet av cats 4 aug 2013 14:25
Aha!
den gemensamma nämnare man ska hitta av två delar, som har med varandra att göra. - ett antingen eller kan man säga
Låter så där lagom delfiskt.
Hittills har fyra färger nämnts direkt eller indirekt rött rosa grön orange.
Kan tänka mig två olika typer av blommor som innehåller var för sig några av de här färgparen t ex rött och rosa eller orange och grönt.
Den gemensamma nämnaren skulle då vara blommor med olika namn och typ.
Men inte nödvändigtvis blommor förstås. Det blir till att bruka hjärnan lite till.
Skrivet av Marina5 4 aug 2013 17:44
En gissning till:
Min vita handväska och en banan
Skrivet av Laura 4 aug 2013 18:14
Vad sägs om ett gult plommon?
Skrivet av ariosa 5 aug 2013 00:22
Helt okej med en vit handväska och en banan, även ett gult plommon går bra
Skrivet av cats 5 aug 2013 22:41
En vild gissning eller snarare två.
Kan det handla om en färgpalett eller om Regnbågens alla färger tro.
Skrivet av ariosa 5 aug 2013 23:49
Ni är i alla fall på rätt väg nu, Marinas sista gissning var en klar ledtråd. Jag har besök av min dotter o hennes kille här så jag har inte varit inne så mycket på datorn de senaste dagarna
Skrivet av Marina5 6 aug 2013 08:09
Gissning:
En pryl med fyra hörn och något ätbart med runda former.
Ange färg på en av dem.
Skrivet av ariosa 6 aug 2013 12:23
Nej Marina, inte riktigt så
Det handlar om färg
Skrivet av tigrib 6 aug 2013 23:01
Idag kom jag hem från en Hääärlig helg på Väddö.
Den här gåtan verkar vara inte så lite klurig .....
Den verkar dock handla om Varma Färger. Eller hur menar du ariosa? "Två delar som har med varandra att göra - ett antingen eller". Det finns ju varma och kalla färger. De som nämns här ovan är Varma.
Skrivet av ariosa 7 aug 2013 02:20
Antingen eller kan naturligtvis också bli både ock i vissa fall. Men det där med varma färger är nog bara en tillfällighet att det varit de som nämnts. Det som inte nämnts och de som nämnts har nån slags samband de också
Skrivet av tigrib 7 aug 2013 08:28
Kanske svaret ska vara Komplementfärger, eller?
Skrivet av tigrib 7 aug 2013 11:29
Känner att jag blev mer 'urblåst' än vanligt när jag vistades ute på Väddö i helgen! Tänk att det nästan alltid blåser vid havet ....
Svaret skulle ju också kunna vara Kontrastfärger.
Som sagt, jag kan inte tänka riktigt klart.
" Rött är aldrig så Rött som när man ser det mot en Grön bakgrund ... "
Skrivet av ariosa 7 aug 2013 12:15
Nej, det tänkta svaret är inte heller kontrastfärger eller komplementfärger, i själva verket mycket enklare än så, men det kanske är min hjärna som ballat ur i stället i värmen.
(Det där med att rött aldrig är så rött som när man ser det mot en grön bakgrund är för övrigt en sanning med modifikation som endast låter sig bevisas i bild) så för skojs skull....
Skrivet av tigrib 7 aug 2013 16:03
(Jo för Mej blir det röda i det gröna rödare.
Det röda i det lila flyter ihop och blir nästan blårött, dvs inte så rent rött som i det gröna.)
Det där lät kryptiskt, ha-ha.
Nu får du nog avge det rätta svaret, jag har givit upp.
Om det nu inte finns nån annan mera kreativ person som kan komma PÅ det rätta svaret.
Skrivet av Laura 7 aug 2013 18:01
Tycker det borde handla om frukt och färg, men nånstans där tar min överhettade hjärna paus. Har ni observerat att det var värmerekord i Ängelholm häromdagen?
Skrivet av ariosa 7 aug 2013 18:10
Såhär var det jag tänkte, men det var kanske för kryptiskt
Det man ska ta med sig ska antingen beskrivas i färg eller i sig själv ha en så tydlig färg att den inte går att ta miste på, typ som att en slanggurka är grön, en apelsin orange osv
Skrivet av tigrib 7 aug 2013 22:31
Oj ariosa, det svaret hade jag aldrig kommit på.
Ändå verkar det så LÄTT nu när man förstår hur du menade.
Skrivet av cats 7 aug 2013 22:34
So far so good Ariosa.
Men att lösningen skulle presenteras på det sättet var kanske lite för komplicerat.
Själv var jag liksom Tigreb i ett skede inne på varma färger men det föll på att den rosa färgen inte anses vara en varm färg. Och f ö så finns det färgexpter som menar att det inte finns några varma eller kalla färger utan endast varmare eller kallare färger dvs färgerna blir varma eller kalla i relation till sin omgivning.
Hur som helst kul infallsvinkel på gåtan. Dessutom Alla gåtor behöver ju inte kunna lösas.