Vi Seniorer > Forum > Allmän diskussion > Samhällsfrågor > Bank & kreditkort

Du hittar denna tråd på http://www.viseniorer.se/forum/f25t1219s1.html

* Bank & kreditkort

Skrivet av Vallmoblomma 9 aug 2013 18:17

I början av innevarande år bestämde sig bankerna för att sluta med kontantuttag och tvingade många- framförallt äldre att skaffa bankkort för att ta ut pengar. Motiveringen var att minimera rånrisken för banken. Istället flyttades problemet över till individen, som lättare kan utsättas för rån vid bankomaten..
Nu har bankerna ytterligare skärpt reglerna och begränsar ersättning tex. via internetköp via kort där bedrägerierna trots koppling till säkerhetslösningar via banken inte godkänns som återbetalnings skyldighet av banken. Vad tycker ni om detta? Hur kan vi som kunder påverka?

Vallmoblomma

--
papaver

Skrivet av Laura 9 aug 2013 18:51

Det är fullständigt absurt hur bankerna tillåts gå ifrån sin affärsidé. En bank ska låna in medel till en viss ränta och låna ut dem till en högre ränta. Mellanskillnaden ska driva banken och betala administrativa kostnader.

Nu har vi en situation där vi kunder får betala för att sätta in pengar, betala för att ta ut pengar, betala för att påtvingas ett bankkort, betala för att växla in pengar, betala för att sätta in dagskassan på kontot.

Vart går bankernas egentligen tänkta överskott, mellanskillnaden mellan in- och utlåningsränta? Är det feta direktörslöner vi betalar när vi tvingas betala 45 kr för att lösa ut en avi på 135?

Skrivet av Borka 10 aug 2013 16:42

fredag 9 augusti 2013, kl 18:51 skrev Laura
Är det feta direktörslöner vi betalar när vi tvingas betala 45 kr för att lösa ut en avi på 135?
Där jag bor har vi EN bank som fortfarande hanterar kontanter och jag tänkte sätta pengar på mitt kto i en annan bank men det skulle kosta mig 150 kr att sätta in 300 kr eftersom pengarna skulle till en annan bank. Följden blev att jag öppnade ett konto och skaffade mig internetbank och förde själv över pengarna.

Det är inte bara bankerna som nekar hantera kontanter, utan även sjukvården gör det. Mitt senaste besök fick jag ta på räkning visserligen utan avgift.

--
I grunden smålänning

Skrivet av Laura 10 aug 2013 20:08

Häromdagen var jag inne i en byggbutik, min vattenutkastare (heter det så, den där pipen som vattnet rinner ut från?) till diskhon hade krackelerat i botten. Travade in med den trasiga delen och undrade Har ni en sådan här? Jodå, inga problem, jag fick en ny rördel. Men så skulle jag betala. Tar ni kort? Nej det gjorde de inte. Kan jag betala kontant? Nej, de hade ingen kontantkassa. Skicka mig en faktura, sa jag till slut, och det skulle gå bra. Så de får tilldela mig ett kundnummer, skriva ut en faktura och posta den till mig. Vad kostar inte den hanteringen?

För ett par månader sedan skulle jag åka över till Helsingör från Helsingborg. Räknade med att växla till mig danska pengar i växlingskiosken på färjan. Men nää, en skylt upplyste om att de inte accepterade kort som betalning, bara kontanter. I shopen på samma färja gick det däremot utmärkt att betala med kort.

Är det någon som minns Cash-korten? Lanserades för 10-15 år sedan och skulle ersätta kontanterna. Det blev visst ingen större succé det heller.

Undrar om vi inte borde återgå till att betala med pärlhalsband eller nuggets, men då får vi nog problem med skattemyndigheten...

Skrivet av Vallmoblomma 10 aug 2013 22:38

Hej "Laura"!
Inser att du har råkat ut för en annan verklighet än jag..
I mitt fall reagerar jag mest på systemet och vad som komma skall för oss privatpersoner. Jag har valt att vara försiktig i alla typer av köp, framförallt via internet.

--
papaver

Skrivet av Bengt 10 aug 2013 23:24

lördag 10 augusti 2013, kl 22:38 skrev Vallmoblomma
... Jag har valt att vara försiktig i alla typer av köp, framförallt via internet.
Tror det är många som tänker som du i det fallet - dock är det faktiskt inte den vägen som de flesta kortbedrägerier kommer till. Det är på pubar och restauranger där du lämnar kortet, personen som tar kortet försvinner ur din åsyn, kommer tillbaka med kort och kvitto - då har vederbörande förutom kortnumret och ditt namn också kunnat anteckna din CVV-kod. Med de kända stora kortbetalningsföretagen på internet är risken lika med noll att bli bedragen, till skillnad mot vad många tror. En betydande risk är dock naiviteten som får relativt många att skicka sina bankkortsuppgifter via e-post till någon som PÅSTÅR sig vara deras bank - det har sagts otaliga gånger men når ändå aldrig fram till alla: DIN BANK KOMMER GARANTERAT ALDRIG BE DIG SKICKA BANKKORTSUPPGIFTER, BANKKONTOUPPGIFTER ELLER NÅGOT LÖSENORD VIA MAIL TILL DEM!

(Angränsande kan sägas att sajter med inloggning som den här aldrig heller någonsin kommer be någon att skicka sitt lösenord via mail - faktiskt ser inte jag som admin era lösenord alls, de är bara en lång krypterad kod i databasen som inte kan utläsas, vid nytt lösenord skickar systemet självt ut det till er i klartext men det är enda gången som det syns okrypterat, och egenvalt lösenord vid registreringen syns överhuvudtaget inte okrypterat någon gång.)

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Vallmoblomma 11 aug 2013 03:17

Bengt... jag håller naturligtvis med dig till fullo... att lämna ifrån sig kortet är inget bra val och naturligtvis inget man väljer. Men det är bankernas attityd jag reagerar mot.
Vallmoblomma

--
papaver