Vi Seniorer > Forum > Allmän diskussion > Samhällsfrågor > Dyr mat?

Du hittar denna tråd på http://www.viseniorer.se/forum/f25t1239s1.html

* Dyr mat?

Skrivet av Bosse 30 aug 2013 18:56

Bland oss äldre hör jag ofta klagas över att maten är så dyr. Jag skulle vilja påstå att mat aldrig har varit så billig som nu, ibland till och med alldeles för billig. Man pressar priser så att djurhållning blir djurplågeri, att matproducenter har det svårt att få det att gå runt. Dessutom påverkar de låga priserna kvaliten på maten, egentligen vill vi ju inte ha så billiga varor som möjligt utan så bra som möjligt.

Bosse

Skrivet av Laura 30 aug 2013 19:58

Håller helt med dig, Bosse. Maten är verkligen inte dyr om man ser till vad "mattillverkarna" får ut av sin möda. Hur kan man t ex sälja "helgskinka", färdigkokt för 39 kr/kg? Kan inte bli många ören till grisuppfödaren och vad blir det för djurhållning som resultat?

Skrivet av Bengt 30 aug 2013 20:41

fredag 30 augusti 2013, kl 18:56 skrev Bosse
Bland oss äldre hör jag ofta klagas över att maten är så dyr...
Är det fortfarande så? Jag märker inte av det vare sig här eller på Internet i övrigt, att det nuförtiden gnälls över att maten är för dyr. I vissa kretsar kanske det fortfarande är så att det gnälls över att maten är för dyr, men det hänger i så fall snarare ihop med en sned verklighetsuppfattning p.g.a. senilitet än några fakta.
fredag 30 augusti 2013, kl 18:56 skrev Bosse
... Jag skulle vilja påstå att mat aldrig har varit så billig som nu...
Ja, det påståendet har faktaunderlag, det finns tydlig statistik på det. Åtminstone i "modern tid" har maten inte varit billigare än den är idag.
Laura
Hur kan man t ex sälja "helgskinka", färdigkokt för 39 kr/kg?
Alla borde ta sig en funderare på den saken. Djurplågeri, dålig kvalitet, fusk, tillsatser, slarv som får diverse konsekvenser - det låga priset har naturligtvis ett pris i sig.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Vallmoblomma 31 aug 2013 07:12

Tänk vad tiderna förändras... på mor-och farföräldrarnas tid var det lyx att bjuda på kyckling och glass. Idag är detta vardagsmat!

Valmmoblomma

--
papaver

Skrivet av ingsan1 31 aug 2013 11:30

Lockbeten har alltid affärer haft t ex på kaffe och varor som drar flera köpare.
Många hushåll väljer att storhandla några ggr per månad hos dom större affärerna - kedjorna och då är flerpack vanligt och billigare.
Handlar man i mindre, närbutiker så blir priset därefter, högre men man kanske värderar just närheten.
Hörde nån som ville äta svensk oxfilé till helgen och då ligger tyvärr priset på 3-400 kr kilot.
Mat och hyra är kostnader som är knepiga att få ner allt för mycket och vad jag förstår så har inte alla så många tusen att leva på när hyran är betald.
Studenter har väl fortfarande drygt 7000 att leva på efter skatt och många proare som av olika anledningar inte arbetat heltid under hela livet har det kanske inte så fett. Det gäller väl mer mammor ja min egen t ex.
Vägra vara senil!:-D

Skrivet av Bosse 31 aug 2013 11:58

Men Vallmoblomma på den tiden var kyckling en delikatess och inte som nu förvuxna, smaklösa broiler. Jag har själv fött upp riktiga långsamväxande kycklingar så jag vet.
Bosse

Skrivet av Vallmoblomma 31 aug 2013 12:50

Bosse... jag var ej med på den tiden:-) men hört detta berättas för mig... och förstått att älg-och rådjursstek som är dyrt idag var billigt då, liksom kyckling då och nu.

'Vallmoblomma

--
papaver

Skrivet av Winger 11 sep 2013 14:12

Om du tittade på Sveriges bästa äldreboende så var det en känd kock där och gjorde middag och pensionärena fick en god fiskmiddag med tillbehör för endast 15 spänn..Allt beror lite på vad man kan och vad man orkar..Ha det gott fr Winger

--
Winger

Skrivet av Doris97 19 sep 2013 00:33

Maten är dyr för den somär fattig pensionär, titta bara på köttfårsen, denär dyrare än grisfilen

Skrivet av Winger 19 sep 2013 08:50

Gomorron! Om man köper färdiglagad mat då är det dyrt men om man gör den själv som t.ex. köttfärssås då är det billigt. Jag och min man köper kanske 500 gram köttfärs och lagar till köttfärssås på det. Då har vi mat i tre dagar eller så fryser vi in. Köttfärsen går på ca 55 kr/kg nu så om vi delar det i tre blir det ca 19 kr delat på två en måltid. Lägger vi till potatis eller pasta och lite grönsaker till en måltid blir det ca 25 kr sammanlagt. Så delar vi det på två och då blir det 12.50 per portion och säkert blir det lite över också.
Nu vid denna tiden är kål, morötter, palsternack med mera billigt och då gör man en go soppa med lite stekt baccon eller liten bit kassler i småbitar i. Det blir så billigt och både nyttigt och gott. Sen kan man ju unna sig en liten kotlett eller en bit lax eller två till helgen..
Jag förstår ju att alla inte kan eller orkar göra sin mat men för den skull behöver man inte köpa det dyraste köttet. Ja dett är hur vi gör. Idag t.ex äter vi den ryska rätten Borstch (rödbetssoppa)som är jättegod med lite gräddfil på och en liten bit bröd. Ha det bra alla här önskar Winger

--
Winger

Skrivet av Bosse 19 sep 2013 10:17

Håller helt med Winger; vid den här tiden gör jag ofta ungsrostade rotfrukter, hur enkelt som helst. Skala och dela rotfrukterna i stora bitar, lägg ner dem i en plastpåse, häll i lite olja och moddla runt (bättre än att ringla olja över) och töm ner det i en ugnsfast form, salta och in i ugnen 200 grader c:a 30 minuter. Jättegott med lite creme fraish till. Eller en mixad rotfruktssoppa; enkel och billig. Jag är inte vegetarian men jag äter inte kött varje måltid även om kött aldrig har varit billigare än nu.

För övrigt, om köttfärsen är dyrare än grisfilén så skulle jag byta affär eller äta grisfilé.

Skrivet av Winger 19 sep 2013 17:17

Ugnsrostade grönsaker låter väldigt gott, skall nog prova det nån dag. Tack för tipset Bosse.Winger.:-)

Till Sonja: Nej kött är inte ett måste. Det finns så mycket annat som du skriver så det kan man ju också äta. Ikväll skall vi äta rysk rödbetssoppa (utan kött) och citronpaj med vispgrädde. DEt blir mums...Winger :-)

--
Winger

Skrivet av KarlSkoglund 24 sep 2013 15:07

Jag kan tycka att maten är dyr än idag, men det beror ju självklart helt på var det är man går och handlar. Om man går ner till de lokala handlarna i mitt område så kostar det skjortan. Men om man åker på ett ica maxi eller liknande så kan man självklart göra sig ett klipp. Det är dock hemskt att det massproduceras mat för att pressa ned priserna. Jag är en gourmand och det är väl just därför det blir lite dyrare nu än då. Jag vill ha kvalité och äta riktig och rättvis mat.

Skrivet av Winger 24 sep 2013 16:51

Även om man är gourmand så kan man göra mycket gott som inte är så dyrt/rättvist..Så tror jag i alla fall.Ha det :-)

--
Winger