Vi Seniorer > Forum > Allmän diskussion > Samhällsfrågor > Kyrkovalet

Du hittar denna tråd på http://www.viseniorer.se/forum/f25t1252s1.html

* Kyrkovalet

Skrivet av dubbeltur 10 sep 2013 11:52

Kyrkovalet närmar sig. Hur många av er som är medlemmar i Svenska Kyrkan tänker utnyttja rösträtten?
Jag förtidsröstar i kväll.

--
dubbeltur

Skrivet av Vallmoblomma 10 sep 2013 13:37

Jag förtidsröstade förra veckan.Känns som ett bortglömt val, men nog så angeläget att lägga sin röst i dessa lite labila tider.

Vallmoblomma

--
papaver

Skrivet av Winger 10 sep 2013 21:56

Egentligen tycker jag inte att politiken behövs i kyrkan men den gör uppenbart det. Jag röstar på valdagen den 15 /9....Winger

--
Winger

Skrivet av ingsan1 11 sep 2013 10:10

Jag är medlem i kyrkan men inte aktiv direkt. Besöker gärna kyrkor på resor osv mer för byggnaden än för det religiösa. Brukar tända ett ljus och sända en tanke till någon eller något speciell, det känns bra när man är där.
Kyrkan hade tidigare en stor makt och det var inte bra så visst är det bra med politiskt styre och inflytande istället samt frivillig skatt och medverkan.

Skrivet av dubbeltur 11 sep 2013 11:40

Jag tycker inte att politik och kyrkan hör ihop. Väljer därför en opolitisk gruppering.

--
dubbeltur

Skrivet av Winger 11 sep 2013 12:18

Naturligtvis kan man göra så men här i byn har vi endast Posk och Frimodig kyrka som säger sig vara opolitiska. Jag skulle vilja att det var ett "parti/människor" som hade en tro också...För varför annars skall man vara med i kyrkan och styra?

--
Winger

Skrivet av dubbeltur 11 sep 2013 13:38

Winger, fördelen med att bo i en mindre församling är att man oftast personligen känner sin "kandidat".

--
dubbeltur

Skrivet av Winger 11 sep 2013 14:08

Ursäkta, jag skrev att det var Posk och Frimodig kyrka men det skall stå Öppen kyrka och Posk.
Vi går i kyrkan oftast varje söndag så vi har den möjligheten att träffa våra "kandidater" men tyvärr är det så att det inte bara är fördelar...
Personligen vill jag att det skall få finnas möjligheter för kvinnor att vara präster och att hbt-personer skall kunna få gifta sig i kyrkan..
Här blir det en solig eftermiddag...Ha det fr Winger

--
Winger

Skrivet av ingsan1 11 sep 2013 21:42

Demokrati tillämpas väl mer i dagens svenska kyrka efter att kyrka och stat skilts åt år 2000.
Det viktiga är väl att folk själva kan vara i dessa byggnader efter eget intresse, inte av tvång.

Skrivet av Winger 11 sep 2013 22:47

Instämmer med dig Ingsan och absolut inte av tvång. Själv är jag uppväxt i en frikyrkomiljö och där var det bara tvång och det känns än idag fast jag är 66 år...

--
Winger