Skrivet av Winger 21 sep 2013 22:50
Jag har undrat många gånger varför folk hellre tror på tomten som inte finns än på Gud som finns (som jag tror)?
--
Winger
Skrivet av Winger 22 sep 2013 21:16
Dum fråga av mig kanske?
Vore intressant att höra om det är någon som har någon tro på nån Gud, Högre makt eller annat här..
--
Winger
Skrivet av dubbeltur 22 sep 2013 21:55
Jag tror mer på tomten än på Gud.
--
dubbeltur
Skrivet av Bengt 22 sep 2013 21:58
söndag 22 september 2013, kl 21:16 skrev Winger
Dum fråga av mig kanske?
Frågan "Vad tror vi på och varför?" är inte alls dum! Den håller som ämne för P1:s "Filosofiska rummet" i mer än ett program. Men, att det är så gör också att det är lite svårt att slänga ur sig kortfattade enkla svar på den frågan.
En sak dock; det är inte "Tomten" som de flesta tror på nuförtiden, det är snarare "Mammon".
/Bengt
--
Admin på Vi Seniorer
Skrivet av Bosse 23 sep 2013 11:08
Jag tror varken på tomten eller någon gud och antagligen är jag en sådan där "jävla realist". Däremot så kan jag drömma och fantisera och det är kanske inte så realistiskt men trevligt. Kanske är det så att många har behov av en "högre makt". Jag brukar tänka att "i begynnelsen skapade människan gud därför att hon behövde honom".
Bosse
Skrivet av dubbeltur 23 sep 2013 14:25
Jag håller med Bosse om att människan skapade Gud eller Gudar.
Att solen går upp och ner varje dag måste bero på en solgud. Att det regnar måste bero på en regngud o.s.v.
--
dubbeltur
Skrivet av Bosse 23 sep 2013 15:11
Ja Sonja, jag tror att den allmänna uppfattningen är att ”gud” är en han och människan är en hon men det är mycket möjligt att jag har fel, kanske är det bara gamla idéer. Jag funderade ett tag på att skriva ”hen” men tyckte det blev fel, ”hen” är väl en neutralisering (tror jag) av han och hon och jag vet inte vad det blir i objektkasus, alltså en neutralisering av honom och henne? Eller är det så att objektkasus är på väg bort, många säjer ju ”jag såg han”, jag kanske inte hänger med riktigt i språkets utveckling. Men det skulle i så fall bli en konstig mening …därför att hen behövde hen… Hur tycker du att man skulle skrivit med konsekvent användande av ”hen”?
Bosse
Skrivet av ingsan1 23 sep 2013 17:52
Fader vår som är i himmelen...
Det låter som något manligt med just fader men det kan ju också stå för allas vår skapare.
I sin egna tro får man väl tro hur man vill, kvinnligt, manligt, hen.
Många har nog hört uttryck som var nu snäll så kommer tomten med paket till jul. Gud ser dej, är väl också ett ex på nån slags övervakning som går över allt annat och kan verka skrämmande men samtidigt så Var gud med en vart det än bar iväg.
Skrivet av ariosa 23 sep 2013 18:40
Jag tror inte att det är just Gud människan behöver varken som han, hon eller hen. Det vi behövde och väl fortfarande har behov av är förklaringsmodeller för allt det där som vi inte rakt av omedelbart kan förstå. Det är väl inte många som idag tror på att det var Gud som satt uppe i himlen och skapade himmel och jord. Vetenskapen har ju kommit fram med olika teorier kring universums uppkomst. BigBang-teorin är väl den som idag anses som mest trolig.
Religionsskrifterna har ju också haft uppgiften som en slags tidiga och rimliga grundlagar, troligen för att det behövts sådana.
Skrivet av Winger 23 sep 2013 22:10
Ja det var mycket tankar om detta ämne. Det är bara kul.Realister kan vi vara även om vi tror på Gud eller nåt annat, absolut. För mig är då tron en form av stöd i livet och så har jag någon(Gud för mig)som jag kan tala med om de hemligaste tankarna jag har, utan att skämmas. Somliga uppfattar det som en form av krycka i livet och ja, det kanske är så..
Personligen säger jag han om Gud som eventuellt ochså kan vara en hon för vissa.Jag tror inte att Gud är varken han eller hon för Gud är ande (som jag också tror).
Jag tror också att Gud var med vid universums uppkomst, den s.k. big-bangen..Vetenskap och tror går alldeles utmärkt ihop (för mig alltså).För mig är det tryggt och skönt att ha en tro på något större och för min del finns det inget som kan hindra mig ...Ha det gott allihop , vi hörs kanske i nån annan tråd. FRån Winger
--
Winger
Skrivet av Karinaf 5 jan 2014 13:32
Som Bengt sa så är det ju tyvärr så att det är mammon vi tror på idag och det är mammon som styr, tyvärr. Just för att vi tror så starkt. Jultomten går i mammons tjänst liksom mycket annat.
En annan tro som blivit mer rumsren idag är tron på andar. Många jag känner är övertygade om att det spökar hemma hos dem och tror på skyddsänglar, att en kan prata med djur etc. Och jag tror naturligtvis på dem och respekterar dem Jag tror inte de ljuger för mig även om jag själv inte riktigt vet vad jag ska tro och att det säkerligen finns andra som har vetenskapliga förklaringar till det som dessa människor upplever. Det vet jag inte vad det gäller Gud eller högre makter heller. Jag känner mig inte tvärsäker men försöker vara öppen . Den som tvärsäkert tror på vetenskapen erkänner sig också till en tro. Vi kan inte veta och därför är det inte mer realistiskt att tro på vetenskapen än att tro på t ex Gud eller andar eller att en kan tala med djur.
Vad som bekymrar mig mer är just denna starka tro på mammon.
Karinaf
Skrivet av pamina 5 jan 2014 14:05
Karinaf Om man tror på vetenskapen så tror man väl på de senaste rönen inom det aktuella området som det finns belägg eller bevis för just nu.Som har hög sannolikhet eller är troligt sant Men man måste vara medveten om att det inte behöver vara den absoluta, slutgiltiga "sanningen". Det har ju historien visat oss många gånger om
Tro på en Gud är ett helt annat sätt att se på verkligheten. Religioner,det religösa språket, ser jag snarast som ett uttryck för vad människor HOPPAS på. Tro och hopp hör ihop Men det gör också tro och tvivel.
Skrivet av Karinaf 5 jan 2014 14:40
Absolut Pamina och trots att det ser ut att vara två olika sätt att se på verkligheten så finns det människor som tror både på vetenskapen och på högre makter:)
Verkligheten är ju så komplex och abstrakt. Det är ju hur vi väljer att förhålla oss till den som är intressant och jag tror också att vi väljer den förklaring som passar oss själva bäst, den som är lättast för oss att förhålla oss till.
Tack för att du kommenterade mitt inlägg. Känns lite tomt här ibland:)
Ha det gott
Karinaf
Skrivet av Edor 5 jan 2014 15:28
Jag har en fråga: Hur många synder kan en människa göra och ändå bli insläppt i himmelen?
Skrivet av Karinaf 5 jan 2014 15:54
Hur många som helst tror jag. Inte för grova bara om du väljer annat än lokalt flyg.
Skrivet av dubbeltur 5 jan 2014 16:13
Edor, räcker det att man ångrat sina synder och blivit förlåten? Kan man gradera synden, och var går då gränsen för att inte bli insläppt? Mord, utnyttjande av en medmänniska, krigsbrott eller? Kan man bli insläppt om man sonat sitt brott eller måste man också vara förlåten? Jag har inget svar.
--
dubbeltur
Skrivet av Edor 5 jan 2014 18:48
Jag tror ingen blir insläppt. Vi får alla brinna i Gehenna. Gott så, då får man sällskap.
Skrivet av ariosa 5 jan 2014 18:56
Intressant i detta ämne är frågan om vad som är synd - och vem som definierar det
Skrivet av Winger 5 jan 2014 19:03
Vi behöver inte gräva i detta men vi är ju så vi människor att vi vill det..Vi kommer aldrig att få reda på vad som kommer efter döden/Gehenna-Helvetet/Himlen... Detta är åter ett spänningsmoment i livet att inte veta..Precis som inte livet är tillräckligt spännande..
Eftersom du skriver Edor att du tror att alla får brinna i Gehenna så så skriver jag att jag har en tro både på himlen,Gud och Jesus och ett definitivt hopp/trygghet även om många vill kalla det för en krycka..Det är en jäkla shysst krycka i så fall...
--
Winger
Skrivet av Edor 5 jan 2014 19:13
Efter döden blir vi mull. Det har alla människor hittills blivit. Och ur mullen kan man inte sortera ut vad som var människan. Jag tror mer på Tomten än på Gud. I höstas vart Tomten arg på mig och kastade ned en nockpanna genom taket på min altan. Men efter att ha försökt blidka honom med lite risgrynsgröt har jag inte hört av honom.
Skrivet av Vallmoblomma 5 jan 2014 19:23
Vi har mycket liten kunskap om vad som kommer efter livet vi lever i.. Här och nu har vi chans att förlåta och försonas.. men tyvärr är det många som inte tar den chansen. Vem vet?.... kanske får vi chans att göra det i ett kommande liv? "Det vi inte lär oss i detta livet får vi som läxa till nästa liv", påstår någon som vet... eller?
--
papaver
Skrivet av Edor 5 jan 2014 19:32
Vetenskap är sådant som kan bekräftas med experiment och som kan användas för att förutsäga vad som kan hända under givna villkor. En tro är en tro som inte kan verifieras och som inte kan förutsäga något.
Vilka indikationer finns det på att Gud existerar? Inga! Tvärtom är det så att det är mycket osannolikt. Skulle det finnas en Gud så måste väl han vara totalt ointresserad av oss människor eller är han en beräknande elak Gud, motsvarande en Jävul. Hur skulle han annars tillåta Allt Elände på jorden och alla lidande människor i stort och i smått? Eller är han helt handlingsförlamad?
Skrivet av Vallmoblomma 5 jan 2014 20:06
Någon form av tro har vi nog alla... själv tror jag inte på en personifierad Gud, men känt att skyddande energier omgett/funnits för mig i svåra stunder...skyddsänglar i olika skepnader, vägvisare eller vad man vill kalla det för....Rätt eller fel finns inte... känsla och tro bär vi var och en inom oss.
--
papaver
Skrivet av JohannaE 20 feb 2014 10:25
Jag tror på Gud för att jag mår bra av det. Jag tror på vad mitt hjärta känner.
Skrivet av Edor 20 feb 2014 17:25
Om jag inte tror så tror jag att jag inte tror. Det begriper jag mig inte på.
Är det en religiös övertygelse att inte ha någon religiös övertygelse?
Skrivet av Winger 20 feb 2014 19:13
Som tur är får vi tro på en Gud här i Sverige. Det känns tryggt tycker jag. Sen får man lov att låta bli att tro, det är ju upp till var och en. Det där med krycka det är vad många människor anser om tron , men jag anser INTE det är en krycka. Det är en stor trygghet i denna onda värld.Inte anser jag heller att jag behöver argumentera för den för min tro har jag inom mig och inte har jag den för att tillfredsställa andra, absolut inte.Ha en bra dag/kväll/morron med mera..
--
Winger
Skrivet av Winger 20 feb 2014 22:36
Håller med dig till fullo.Jag diskuterar inte min tro så väldigt ofta och slår ej heller någon bibel i huvudet på folk utan jag anser att vi tror som vi gör ,så kan vi mötas i andra samtal och samtal om Gud men i respekt (precis som du skriver).Natti o sov gott
--
Winger
Skrivet av Sunny3 23 feb 2014 11:40
Jag blev en troende vid 42 års ålder.
Jag ställde min icke tro, mot att tro. Jag stod mitt i en livskris och något mötte mig där då och jag öppnade mig för detta något.
Gud, Skapare, livgivare, namnet spelar ingen roll för mig. jag säger gärna Gud, men jag är inte religiös.
Men det onda skapar människan så bra själva, krig, mord våldtäkter är bara människans -Ego- som tar sig rätten, bara för att- det är jag- som är större än andras -jag-.
Den lilla psalmen -En grå liten fågel- blev en väg jag förstod.
Det föll en grå liten fågel, en gång från sitt trygga bo.
Den slog sig så svårt och illa, så ingen kan tro.
Den trodde den dog den gången, det undrar man inte på,
för hur kan en fågel leva som slagit sig så.
Den låg med ögonen slutna som död på den kalla mark, då kände den hur den lyftes av någon stark
Nu ligger den still i det greppet, ett grepp som lyfter och bär och var gång som skräcken kommer , är handen där.
Det föll en grå liten fågel-Guds Faders hand lyfte den då-, den är ett människohjärta den lilla grå.
En tro behöver inte vara en krycka den kan var det som tar bort kryckorna också.....Mvh/Sunny3
Skrivet av LasseO 23 feb 2014 12:11
Ett fint inlägg som skapar eftertanke i en allt hårdare värld som vi ser omkring oss.
Skrivet av Edor 23 feb 2014 12:20
Om världen blir allt hårdare kan ifrågasättas. Inte lever vi i något paradis, kanske gott så. Men det finns mycket som blir allt bättre i världen.
Skrivet av Sunny3 23 feb 2014 12:54
Ja valen gör vi människor i allt från våld, krig, miljöförstöring, global uppvärmning mm. Människan handlar kortsiktigt som om jordens resurser var oändliga.
Framtiden för våra barnbarn ligger fjärran, även där styr-egot-.
Ja somt blir bättre och det är hoppet att människan besinnar sig och börjar tänka globalt och på alla andra människor på vår planet.
Mammon är roten till allt ont och egot kämpar på dess sida...<mvh/sunny3
Skrivet av Edor 23 feb 2014 12:58
Global uppvärmning är 0.7 grader på 100 år och det är bara till fördel för människan!
Skrivet av Sunny3 23 feb 2014 14:47
Nja där håller jag inte med!
Stormarna blir fler,stor risk att golfströmmen kyls ned och ger förändrat klimat. Insekter som tex malariamyggan kommer igen, den hemska fästingens ännu farligare släktingar gör sitt intåg, trädgränsen förflyttas till skada för flora och fauna.
men vi kanske ska hålla oss till trådskaparens ämne om att ha en tro? Även om det är intressanta ämnen alla det andra.
Människan skulle vårda vår jord, älska varandra, leva i fred och frid, skapa vårt paradis då hade alla pengar gått till att uppfinna läkedom och mental hälsa istället för bomber och utrotningsvapen, kvinnor och barn sluppit krigets våldtäktskrig.
Det skulle räcka åt alla om vi samsades och inte roffade åt oss själva. Kärlekens gyllene tråd är inte lätt att följa, men det går. man får börja med sig själv...Mvh/Sunny3