Vi Seniorer > Forum > Allmän diskussion > Recept o tips om mat > Färsk Fänkål..

Du hittar denna tråd på http://www.viseniorer.se/forum/f28t1272s1.html

* Färsk Fänkål..

Skrivet av Winger 23 sep 2013 22:18
 
Fänkål...Vad använder man denna "grönsak" till mest egentligen? Den är fin att se på men smakar lite lakrits.Vet du det?

Admin: Tråden flyttad hit från "Allmänt", det kan rymmas här då det rör något man äter.

--
Winger
 
Skrivet av stina 24 sep 2013 10:16
 
Jag använder ofta fänkål i fiskgrytor, googla på fisk och fänkål så hittar du goda recept!
 
Skrivet av ingsan1 24 sep 2013 15:10
 
En mindre bit fänkål är så gott i fisksoppan, mums! Rödkål är också gott och den kan färga hela soppan röd till violett, så snyggt.
 
Skrivet av KarlSkoglund 24 sep 2013 15:20
 
Vad skönt att höra att sopp och grytsäsongen är igång den med. Dags att burra upp sig med ett rejält långkok och en kall.
 
Skrivet av Winger 24 sep 2013 16:41
 
Tack för alla trevliga tips. Idag är det så mycket spännande mat så det är bra om vi kan dela med oss.Tusen tack från Winger

--
Winger
 
Skrivet av Bosse 25 sep 2013 08:50
 
Jag använder fänkål som sallad; tunnt skivad med lite vinegrättsås på. Eller gratinerad; dela fänkålen, koka den nästan färdig, lägg delarna på ugnseldfast fat med plansidan ner, strö över god rivost och gratinera i ugn. Och som sagt till fisksoppa eller fiskgryta är det ett måste.

Bosse
 
Skrivet av Winger 25 sep 2013 19:45
 
Det låter gott Bosse, man kan visst använda det till mycket. Jag hade det i min fisksoppa i tisdags och det gav en extra god smak. Ha det..

--
Winger
 
Skrivet av Gun_sa 14 okt 2014 06:04
 
Jag brukar göra denna Fänkålsgratäng.
Den är mycket god mild och krämig, ansa och skiva (lite grovt) ett par stånd ca: 700 gr koka tills den är mjuk men med lite spänst kvar. Låt det rinna av lägg i smord form med en klick smör, salta peppra och häll på 1½-2 dl vispgrädde strö på riven ost, in i ugnen 225 gr 15-20 min tills den är gyllenbrun.
Gun_sa