Vi Seniorer > Forum > Allmän diskussion > Allmänt > Mangla eller inte?

Du hittar denna tråd på http://www.viseniorer.se/forum/f7t1294s1.html

* Mangla eller inte?

Skrivet av Mynta 3 okt 2013 19:22

Det gäller lakan förstås och inte någon debatt som övergår i nattmangling!
När jag tvättade i dag väldigt tidigt-träffade jag en kvinna som sa att jag kan inte tänka mig att ligga på omanglade lakan-då är vi två sa jag!
Hur gör Ni och vad tycker Ni om fenomenet mangling? Det verkar inte ha så hög prioritet längre bland yngre familjer.
Mynta

Skrivet av Winger 3 okt 2013 19:29

Jag började mangla mina lakan när jag fyllde 60 år, innan dess, aldrig. Så fick jag en elektrisk bordsmangel så nu manglar jag det mesta utom underkläder. Det tar mindre plats i skåpen, är skönt att ligga på...
Winger

--
Winger

Skrivet av Mynta 3 okt 2013 22:28

Pressveck oj jag får visst allergiutslag vid tanken på att se pressveck på skjort-/blusärmar!

Finns ju fina små brädor att stryka ärmar på!

Men rätta mig om jag har fel nu men jag tycker mig minnas att det var liksom "inne" att ha dessa veck en gång för det skulle liksom visa att välstruket var det!

Mynta

Skrivet av Winger 3 okt 2013 22:29

Pressveck både här och där,
gjorde att guben i mig blev kär.
Nu jag ljuger så det bränner,
aktare så glad jag mig känner...

Natti från Winger nymanglade lakan.

--
Winger

Skrivet av Bosse 4 okt 2013 09:54

Jag tycker frottéhanddukar blir trevligast om man torktumlar dem.
Förr var väl linneskåpet en statuspryl och då gällde det att ha välmanglade lakan och handdukar att visa upp. Sedan skulle örngottsbanden vara krusade och hänga ned i framkant. Banden krusades med en matkniv, sedan uppfanns en krustång där man satte in bandet och bara vred på en grej. Det tyckte min farmor var opassande och visade på förslappat husmorssinne. Tiderna förändras.

Skrivet av Mynta 4 okt 2013 11:19

Visst är det så med frotté Bosse men alla har ju inte glädjen att ha tillgång till torktumlare.
Det bästa med mitt boende är just en fristående tvättstuga med digital bokning och öppen dygnet runt och dessutom grovtvättmaskin så alla gamla mattor som legat och väntat på transport till återvinningsstationen nu är tvättade och kan användas igen!
Krusa örngottsband-klart att man skall göra det om man har några att krusa! Tänk om IKEA kommer på det då blir det försäljning-kanske någon kan starta ett företag och tillverka krustänger-vi skall ju skapa arbetstillfällen i Sverige!
Mynta

Skrivet av Winger 4 okt 2013 20:15

En gång jag manglade min mans kalsonger,
då drog han oroligt i sina polisonger.
Gör det aldrig om igen ,kära Winger,
då jag till konsumentmannen ringer...

Detta var väl inget hot,
Inget som jag hade nåt emot.
Gubben är tacksam för allt,
en manglad kalsong tyckte han va ballt...

--
Winger