Skrivet av Laura 11 okt 2013 18:20
Var hamnar vi nu?
1. Vacker ort
2. Gör sparkande
3. Sexpratade
4. Kjell Johansson
5. Fågelhöjden
6. Inte Per Henriks övergång
7. Kan härsken ärkebiskop kallas?
8. Den sjätte ärtan
9. Amazonfloden
10. Christers Skoga
Och lauringen
Skaffa en femma!
Skrivet av magnolia 11 okt 2013 18:47
1. Fagersta
7. Surahammar
Skrivet av Laura 11 okt 2013 19:23
magnolia och Sonja kastar sig över mina orter, är ni törstiga? Jadå, jag häller upp drinkar för 1 Fagersta, 2 Medåker, 5 Hökåsen, 7 Surahammar, 8 Frövi och 9 Storå. Men lauringen är inte Sala...
Skrivet av stina 11 okt 2013 20:16
10. Nora
Skrivet av Laura 11 okt 2013 20:27
Nu hann du med, stina! Visst är Christer Wijks Skoga i Maria Langs tappning samma som Nora. En kvällsdrink till dig, givetvis!
Skrivet av stina 11 okt 2013 20:49
Tack Laura, den sitter bra efter kvällsmaten :)
Skrivet av tigrib 11 okt 2013 22:17
Oj här har det hänt saker .....
Jag gissar Köp in g på Lauringen
Skrivet av Laura 11 okt 2013 22:32
Ja, tigrib, du är alldeles för bra på att genomskåda mina försök till klurigheter! Visst är lauringen Köping och dunken är fortfarande öppen...
Skrivet av tigrib 11 okt 2013 22:58
Tack.
Har funderat på Per Henrik, som jag förstått måste vara Ling. Nu äntligen tror jag mig hittat
6. Fel lings bro. Tji-ho!
Sen trodde jag 3:an var Sten och Inge. Men Steninge ligger
väl inte i Västmanland? ¨Så man får leta vidare ....
Skrivet av Laura 11 okt 2013 23:16
Per Henrik är förstås Ling och 6 är Fellingsbro. Jag häller upp en redig sängfösare till tigrib och så sover vi väl på resten och sexpratar i morgon?
Skrivet av magnolia 13 okt 2013 10:47
Gissar på 3 - Sala?
Tack för fredagsdrinken!
Skrivet av magnolia 13 okt 2013 11:01
4 Kjell Johansson - Hammaren - Hammarn
Skrivet av Laura 13 okt 2013 17:44
God afton alla! magnolia sopade rent och belönas givetvis med en mumsig kvällsdrink. Ska det vara ett parasoll i? Här är facit:
1. Vacker ort - Fagersta
2. Gör sparkande - Medåker
3. Sexpratade - Sala
4. Kjell Johansson - Hammarn
5. Fågelhöjden - Hökåsen
6. Inte Per Henriks övergång - Fellingsbro
7. Kan härsken ärkebiskop kallas? - Surahammar
8. Den sjätte ärtan - Frövi
9. Amazonfloden - Storå
10. Christers Skoga - Nora
Och lauringen
Skaffa en femma! - Köping
Skrivet av magnolia 13 okt 2013 18:00
Mumsig kvällsdrink med parasoll - tackar, tackar!
Skrivet av tigrib 13 okt 2013 19:44
Grattis Magnolia som hittade 'sexpratarna' ! Jag var inne på Helt Fel Spår, men så blir det ibland!
Magnolia och Sonja var bäst, 4 rätt vardera: Grattis båda två!
Stina och jag fick i alla fall också några klunkar ur den berömda dunken (det kanske är tur att man inte vet vad den Egentligen innehåller, hi-hi).
I helgen har jag varit på min kolonilott och 'städat' inför vintern. ( Risk för att snön kommer snart. )
Underbart är kort - vart tog sommarn vägen? Suck!
Skrivet av Laura 14 okt 2013 13:53
Sonja, mina frågelekar är bara på skoj, jag har inga absoluta regler för dem. För tillfället travar jag genom Sveriges landskap och letar orter som man kan göra frågor av. Och svaren kan bestå av rena ordlekar där jag med förtjusning blandar in noter (ordningsnummer för do re mi eller C D E), alfabetet (ordningsnummer där också) eller romerska siffror (sex för VI), ibland hänsyftar jag på historiska händelser eller annan allmänkunskap. Och visst går uttal före stavning ibland eller tvärtom.
Skaffa en femma: Köp-in-g (g är femte tonen), men visst hade väl sala i betydelsen samla in kunnat passa. Ska du ha en extradrink för den? Jadå, jag är inte knusslig...
Skrivet av Laura 14 okt 2013 18:04
Ja, Sonja, det här är bara till lek, priserna är fiktiva drinkar (som man knappast blir berusad på IRL), poängen ger inga tjusiga guldmedaljer, ingen är bättre än någon annan för att den knäckt 4 gåtor mot den andres tre. Jag vill som sagt bara roa och hoppas att ni uppskattar mina små frågelekar...
Skrivet av tigrib 14 okt 2013 19:40
Hallå-hallå! Visst är det här bara på kul och inte nån tävling om Vem som är bäst! Att jag gick in och grattade bl.a. dej Sonja berodde på, att jag tyckte det var så kul att just du prickade in så många rätt, trots att du hela tiden säger att du inte kan reglerna och inte vet hur man gör!!!
Här finns inga regler och den här leken har väl pågått i jättemånga år, redan på SK-tiden. Det är oftast samma människor som deltar, därför är det speciellt kul när någon ny kommer in och gissar. Här gör man ju inte bort sig när man gissar fel.
Du säger att det här lekandet känns så kontaktlöst. Men så är det ju på sätt och vis - vi kan inte ta varann i hand eller kramas, bara använda ORD. Det måste man acceptera.
Laura: du vet hur mycket vi uppskattar dina frågelekar.
De som inte gör det, deltar ju inte. Allt är frivilligt, tack och lov!
Skrivet av Laura 14 okt 2013 19:55
TACK, tigrib, jag fortsätter att leka, det är helt friviligt att delta...
Skrivet av magnolia 14 okt 2013 20:14
Laura - jag "behöver" och älskar hjärngympan som dina (och även andras) frågelekar ger mig.
Skrivet av tigrib 14 okt 2013 21:35
Håller helt MED dig Magnolia!
Skrivet av ariosa 14 okt 2013 21:37
Jag gillar också frågelekarna och deltar gärna när jag hinner innan nån annan knipit alla :-)
Jag tycker inte heller att lekandet är mera kontaktlöst än skrivande i andra forum här, nästan tvärtom, för man får ju alltid veta om man gissat rätt eller inte.
Skrivet av stina 14 okt 2013 22:23
Uppskattar dina ordlekar Laura och vill gärna att du fortsätter. Oftast tänker någon annan snabbare ;) men det är lika roligt ändå!