Vi Seniorer > Forum > Allmän diskussion > Samhällsfrågor > Sommartid borde avskaffas!

Du hittar denna tråd på http://www.viseniorer.se/forum/f25t1314s1.html

* Sommartid borde avskaffas!

Skrivet av Bengt 24 okt 2013 16:02

Nu är det dags på söndag morgon igen. Så här står det i reglementet:
Sommartid upphör den 27/10 klockan 03.00.
Tiden anges då som klockan 02.00 Normaltid (vintertid).

Det är bara för oss att vara så goda och följa överhöghetens tvång.
I Sverige idag är detta med att ställa om klockan två gånger om året fullständigt irrelevant. Folk har idag de tider för arbete och fritidsaktiveter de vill ha och kan ändra det om de vill, exempelvis under högsommaren. Vi behöver verkligen inte någon påtvingad klockomställning nuförtiden. Det skadar, både människors och djurs dygnsrytm rubbas i onödan. Vinsten är noll, de en gång i tiden uppskattade vinsterna är sedan länge inte alls relevanta.
Slopa sommartiden!

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Laura 24 okt 2013 16:55

Jag håller fullständigt med dig, Bengt! Redan när sommartiden infördes (var det 1980?) tyckte jag det var ett helidiotiskt påfund, och jag upplever det allt dummare och dummare.

Vi berövas en timme av den ljuvliga försommarnatten och får tillbaka den i slutet av oktoberrusket. Vilket byte!

Hur är det egentligen? Kör tåg och bussar med överljudsfart en timme på våren för att tidtabellen ska hållas, för att sedan stå stilla en timme på hösten? Och ett barn som föds under "extratimmen" som vi får "tillbaka" på hösten kan vara fött kl 02:45 sommartid och är således 15 minuter gammalt 45 minuter före sin födelse...

Nää, slopa tramset!

Skrivet av Borka 24 okt 2013 20:10

Personligen har jag inte haft några problem med omställningen, men det kanske beror på att jag inte har haft "normala" arbetstider utan jobbat skift. Där jag bor är det inga problem med tider då den sista bussen går 02:15 från Kalmar natt mot söndag och är framme i Emmaboda 03:30, men just den natt vi skruvar tillbaka klockan är den framme 02:30.

Så här har SL (Stockholm) löst det:
Grundregeln inom SL-trafiken är att alla avgångar som går från ändhållplatsen från och med klockan 02.00 till och med klockan 02.59 går två gånger.

Men det finns några undantag:
Bussavgångar som avgår i anslutning till nattens sista pendeltåg körs endast en gång (sommartid), det vill säga de körs endast i anslutning till ankommande tåg.

--
I grunden smålänning

Skrivet av Bengt 24 okt 2013 20:23

torsdag 24 oktober 2013, kl 20:10 skrev Borka
Personligen har jag inte haft några problem med omställningen...
Jag är säkert obstinat, men jag vill vända helt på tankegången! Frågan är: Vem skulle få problem av att vi inte skulle ställa om klockan två gånger om året??
Att vi på olika sätt löser problemen när vi står inför dem, det ligger i människans natur. Men det är alltså inte det jag tycker intressant i den här frågan, utan frågan är varför ska dra på oss problem att lösa helt i onödan? Det är bevisat att vinsten idag med denna klockomställning är absolut noll!

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Doris97 26 okt 2013 01:21

Jag behöver inte ställa om min köksklocka för den står kvar på normaltid o det kommer den att göra i fortsättningen också

Skrivet av stina 26 okt 2013 12:29

Jag har inga problem med omställningen, märker inte av den alls. Eftersom jag är morgontrött tycker jag att jag får ut mer av dagen när det är sommartid, går upp vid åtta och tänker att, vad bra klockan är egentligen bara sju :)

Skrivet av Borka 27 okt 2013 15:57

torsdag 24 oktober 2013, kl 20:23 skrev Bengt
Frågan är: Vem skulle få problem av att vi inte skulle ställa om klockan två gånger om året??

Jag gissar att det skulle bli problem med våra kommunikationer med det övriga EU, tåg, färjor och flyg.

Annika Qarlsson (C) och en partikollega till henne motionerade förra året om att ta bort tidsomställningen, de fick avslag. Eftersom tiden är EU-samordnad är det inte vi själva som bestämmer över den, vad befolkningen i övriga EU anser om tidsomställningen har jag ingen aning om, men eftersom de folkvalda anser att vi ska ställa om klockorna så lär vi få fortsätta med det eller gå ur EU. Problemet med tiderna för flyg, färjor och tåg kommer dock att finnas om vi går ur EU och slopar omställningen till sommartid. De negativa hälsoeffekter som uppstår bryr sig inte de styrande i EU om.

--
I grunden smålänning

Skrivet av Laura 27 okt 2013 16:33

Trams, Borka! Våra internationella kontakter kommer givetvis att fungera med flyg, tåg och färjor vare sig vi har sommartid eller inte. Hade hela EU haft samma tidszon så hade jag hållit med dig, men nu har vi faktiskt olika tidszoner inom EU...

Skrivet av Bengt 27 okt 2013 16:35

söndag 27 oktober 2013, kl 15:57 skrev Borka
Jag gissar att det skulle bli problem med våra kommunikationer med det övriga EU, tåg, färjor och flyg...
Sverige är en av medlemsstaterna i EU - det verkar behöva påpekas emellanåt. Vi är alltså en fullvärdig medlem i EU, och ska inte sitta och säga "ja" och "amen" i EU-parlamentet, utan agera aktivt i frågor om saker vi vill förändra. Först behöver vi dock själva bestämma oss för vad vi vill - när vi är överens, då kan vi behöva driva frågan i EU, och det ska då göras aktivt och med ansträngning av de personer vi har valt till att representera oss i EU. Vi kan ju inte sluta driva samhällsfrågor i Sverige med hänvisning till att det är EU som bestämmer.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Bengt 29 mar 2014 16:14

Nu är det dags för detta elände igen. I natt ska klockas ställas fram en timme. Jag håller fortfarande fast vid att denna klockomställning borde avskaffas. Om den någon gång var motiverat är den åtminstone inte det nuförtiden.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Edor 29 mar 2014 16:21

I natt, natten till söndagen 30 mars 2014, sker övergång till sommartid. Förutsatt att du vill vara med i tiden. Då ställs klockan om. Ifall den inte gör det automatiskt så måste den ändras handgripligen.
Kl 02:00 vrids timvisaren så att klockan visar 03:00. Då har plötsligt en timma försvunnit. Men från högre ort lovas att du får igen den här timman senare i höst. Närmare bestämt skall den återlämnas natten till söndagen 26 okt kl 03:00.
Det finns de som tycker detta är trams, men så är det.

Skrivet av LasseO 29 mar 2014 17:03

Jag har aldrig haft problem med omställningen mer än första gången 1980 då det var natten till måndag och jag fick gå upp kl.4 i stället för 5. Jag tycker att det kanske skulle vara sommartid jämt annars är det mest samma gnäll varje år.

Skrivet av Sunny3 29 mar 2014 17:58

Det finns ingen vinst alls med detta klockelände!
När man hade spädbarn så blev det knepigt med måltiderna, småbarn vaknar en timme fel, likaså hunden som ska ut på fel tid.
Korna råmar i båsen. Nej slopa detta och låt tiden vara densamma året om.
Om det fanns massa fördelar så hade man naturligtvis haft annan inställning.....Mvh/Sunny

Skrivet av LasseO 29 mar 2014 18:20

Sverige var sist med detta och det blev problem med turlistor till andra länder och det var nödvändigt ansågs det och så var det nog. Att ha samma tid hela året är på förslag men politiska kvarnar mal som bekant väldigt långsamt.

Skrivet av Sunny3 29 mar 2014 18:35

Undrar om de mal alls? Prata går bra besluta tar längre tid och åtgärda väääääldigt lång tid.....Mvh/Sunny

Skrivet av LasseO 29 mar 2014 18:40

Det är som vanligt men det är viktigt att alla kommer överens.

Skrivet av Laura 29 mar 2014 18:45

Säger som tidigare: Trams! Har vi enats om en tidsräkning ska vi väl hålla oss till den och inte laborera med hur mycket solljus vi kan få med omskruvade klockor...

Skrivet av Nilsson 29 mar 2014 21:09

För mig innebär sommartiden att jag har dagsljus en timme mer av min vakna tid, och det gillar jag. 'Men inget hindar dig från att gå upp en timme tidigare även om det inte är sommartid', hör jag någon säga, och tillägger: 'din jämrans sjusovare!'. Men saken är den att ens dygnsrytm är beroende av vad som händer kring en, t.ex. arbetstider. Imorgon ska jag vara på en träff klockan 10.00. Hade det fortfarande varit vintertid, så hade man inte lagt den lika tidigt, d.v.s. kl. 9.00. 'Klockan nio på en söndag, ingen är väl så grym?', hör jag någon grymta ilsket. Oj, det var jag själv som tänkte högt.

Det enda jag tycker är lite tråkigt är att man förlorar en timme nu i natt. Visserligen får man tillbaka denna i oktober, men det är en himla lång tid att vänta. Lite ränta hade varit på sin plats, t.ex. en halvtimme, men i dessa tider av besparingar kan man inte förvänta sig något sådant från staten :)

Skrivet av Sunny3 29 mar 2014 21:16

Oktober ja, då är det mörkt morgon och kväll, ja inte ammar jag, inte har jag småbarn, eller kor. bara en hund som glor på mig och undrar vad vi ska göra ute i svinottan, klockan är ju bara fem , inte sex, är inte pinknödig nu, vill snarka vidare säger hon.
Jag sover länge , lägger mig tidigt, ser solen i mitt pensionärsliv på dagen, jag har sett den så många år innan också, haha, jag flyttar gram klockan klockan 23, så märks det inte i imorgon bitti.
Men jag har en Zigge och Dollan som säkert måste påminnas om alla klockor. ha en skön och ljus Söndagsmorgon önskar Sunny3...

Skrivet av bobeli 8 maj 2014 23:51

Hej!
Sommartid respektive vintertid upplever då jag inte som några nackdelar utan tvärtom, att nu när det vände och dagarna blev ljusare känns det också skönt att få kunna ta vara på dygnets ljusa timmar, när det senare vänder och blir mörkare och dagarna kortare, här I Luleå blir det då inte mörkt dygnet runt i December men det är inte manga timmar som det är ljust och i Kiruna ligger solen under horisonten en ganska så lång tid, så nog är det skönt att få den lilla extra timmen då det är ljust, och klart ljusare blir det fram till 1-2 v i Juli då det sakta börjar vända igen, först utan att det marks något men snart så syns det att dagarna blivit kortare - då längtar man fram till att det skall bli ljusare och då är det skönt med sommartiden då ljuset är tillbaks

Skrivet av Mynta 9 maj 2014 13:30

Sommartid känns bra tycker jag!
Morgonpigg som jag är och jag gillar ju förändringar!

Skrivet av Edor 9 maj 2014 15:08

Sommartid är bra.
Det är ju det där med klockorna, de flesta, men inte alla, sköter omställningen själva.
Övergången till sommartid signalerar: NU ÄR SOMMAREN HÄR!

Skrivet av Sunny3 1 okt 2014 08:48

Nu får vi tillbaka den förlorade timmen och alla klockor ska ställas om igen. I sjukvården har de det rörigt med avgående skift och de som glömt ställa om sina klockor. Undrar om det inte kan vara rent farligt ibland olycksmässigt?
Ja jag har gjort mitt med barn och arbete så jag kan modulera som jag vill med timmarna. Men i vissa yrken kan det inte vara riskfyllt? Mvh/Sunny

Skrivet av LasseO 1 okt 2014 09:13

Det tror jag inte, Sverige var sist med detta som vanligt och det var problem för trafiken från och till kontinenten med turlistor och annan kommunikation. Första gången -80 var det natten till måndag och det var lite segt att gå upp 04 men det gick. Jag har inga problem med detta men det är skönt att det är ljust en timma längre på kvällen.

Skrivet av Sunny3 1 okt 2014 09:58

Samvetet blir bättre då man får tillbaka timmen. Då känner man sig morgonpigg igen...Mvh/Sunny...

Skrivet av Mynta 3 okt 2014 07:47

Sommartiden är till fördel för mig eftersom jag är så morgonpigg-väcker inte frågor om att jag är för tidigt ute på cykeln då under sommarmånader!

Skrivet av LasseO 3 okt 2014 07:54

Då kan du pedala med gott samvete, Många förslag har kommit om att ha sommartid året om och det kanske vore bra.

Skrivet av Bengt 24 okt 2014 21:21

Nu på söndag är det dags igen - reglerna säger:
Sommartid upphör den 26/10 klockan 03.00.

Den här omställningen ger oss alltså en timme extra en natt, så det går ju bra. Värre är det med vårens omställning.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av LasseO 24 okt 2014 22:20

Många säger att de har ont av det men jag tror att det bara är gnällig inbillning. Man vänjer sig under helgen utom första gången -80 då det korkat nog var natten till måndag och klockan ringde 4 istället för 5, det var lite halvsegt på bygget den dagen men sedan blev det som vanligt. Om det införs sommartid hela året så slapp vi detta årliga "problem".

Skrivet av blyfot 25 okt 2014 09:12

Som pensionär kan man disponera tiden som det passar dom egna önskemålen. Så man kan alltid gå upp med solen och vara uppe tills den går ner, för vi har själva makten över vår tid. Så om det skulle bli några problem hit och dit med tiden i mitt liv så är det jag själv som har skapat problemet.

Skrivet av Bengt 28 mar 2015 12:15

Nu är det dags igen!
Normaltid (vintertid) upphör 29/3 klockan 02.00.
Tiden anges då som klockan 03.00 sommartid.

Fortfarande anser jag att det här systemet borde avskaffas. Det behövs inte och det ställer bara till med besvär.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Bagge 28 mar 2015 13:30

Absolut, 5% fler dör i hjärtinfarkt etc nu och i Ryssland mm är det avskaffat. Får vi avvika i EU?

Skrivet av Bengt 28 mar 2015 13:42

lördag 28 mars 2015, kl 13:30 skrev Bagge
... Får vi avvika i EU?
Troligen är det inte möjligt - men vi kan ju driva frågan i EU, vi ska väl inte bara sitta med där som några mähän?

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av LasseO 28 mar 2015 14:32

Jag tycker man har vant sig efter 35 år, jag har aldrig haft problem mer än -80 då det var natten till måndag och klockan ringde 04 i stället för 05.

Skrivet av Bagge 28 mar 2015 14:55

Olika åsikter i Svenskan

Admin: Länk raderad. För lite av egna åsikter för att länka till andras åsikter - det är klart frånsagt att här ska i första hand det man vill uttrycka skrivas direkt med egna ord, länk ska bara användas då det är nödvändigt för att förklara sin ståndpunkt. Detta är inget länkarkiv.

Skrivet av airam 28 mar 2015 15:36

För mig som är född i Midnattssolens land så uppskattar jag reformen. Vill gärna att den ska finnas kvar.Jag tycker att Sverige inte ska underordna sig allt i EU.Jag är glad att vi behöll kronan. Många länder som har Euro förlorar på att ha Euro.I Portugal lämnar många sitt eget land.

Skrivet av Laura 28 mar 2015 17:05

Håller helt med Bengt: Avskaffa eländet! Kan någon komma med en vettig, välgrundad anledning (inte att det är "så mysigt att få sova en timme till" eller att "nu kommer jag upp och njuter av morgonsolen" eller andra fåniga idéer som vi själva kan styra över) till att vi ska skruva tideräkningen en timme varje halvår? Vem har en motivering?

Skrivet av Bagge 28 mar 2015 17:21

Hörde att Ryssland har återinfört sommartid!

Läste i Svenskan om fördelar med att gå till jobbet/skolan när det är ljust och få ha ljusa sommarkvällar, verkar vettigt.

Själva känner vi av det dagen efter.
Mest pul med alla klockor vi har inkl. bilarna.

Skrivet av LasseO 28 mar 2015 18:46

Jag har hört samma tjôt om detta två gånger om året i 35 år, att folk orkar hålla på, suck.

Skrivet av Gun_sa 28 mar 2015 20:04

Sommartid alltid, jag är uppe tidigt och det är bra för då blir det gjort saker :)

Skrivet av Honom 28 mar 2015 22:44

Enligt en av de större dagstidningarna så har forskarna bevisat att vid varje övergång från vinter till sommar och sommar till vinter har det skett ett antal olyckor i trafiken. Om inte detta vore ett skäl så vet inte jag vad vi skall hitta på!

Skrivet av Bagge 29 mar 2015 01:25

lördag 28 mars 2015, kl 18:46 skrev LasseO
Jag har hört samma tjôt om detta två gånger om året i 35 år, att folk orkar hålla på, suck.

Självklart då det är så irriterande att Ryssland bytt flera ggr.

Skrivet av Bagge 29 mar 2015 01:26

lördag 28 mars 2015, kl 22:44 skrev Honom
Enligt en av de större dagstidningarna så har forskarna bevisat att vid varje övergång från vinter till sommar och sommar till vinter har det skett ett antal olyckor i trafiken. Om inte detta vore ett skäl så vet inte jag vad vi skall hitta på!

Och fler får infarkter men resten av tiden är det bättre med ljusare morgnar och ljusare sommarkvällar.

Numera visar datorn rätt tid.

Skrivet av Bengt 25 okt 2015 00:14

Nu är det dags att ställa om klockorna igen. Citat: "Sommartid upphör den 25/10 klockan 03.00. Tiden anges då som klockan 02.00 Normaltid (vintertid)."
Vi ska alltså ställa tillbaka alla klockor en timme, det ska vi gå upp klockan tre inatt och göra. :-)

Som tidigare sagt: Detta med omställningen av klockan borde avskaffas. Det spelar ingen roll om det då blir "sommartid" eller "vintertid" som får gälla, vi anpassar oss snart till det. Bara omställningarna tas bort.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Mynta 25 okt 2015 08:02

Det är väl bra att få göra sig lite besvär med visarna två gånger /år.

Skrivet av LasseO 25 okt 2015 08:21

Man märker att man har fler klockor än man tror, som tur är ställer ju allt "pillet" om sig automatiskt. Vissa prylar måste jag plocka fram instruktionsboken: Nya mikron, timern till perkulatorn, klockradion men resten är lätta att vrida tillbaka.

Skrivet av Sunny3 25 okt 2015 08:29

Jag vill inte ha dessa omställningar och har aldrig fattat syftet heller.Ser man illa så blir det bara massa krångel med all apparatur. Men jag finner det bara onödigt, har alltid gjort och kommer alltid att göra det. Mvh/Sunny...

Skrivet av LasseO 25 okt 2015 08:45

Det diskuteras på flera fronter om att bara ha en tid men då kommer vi i obalans med våra grannländer och det blir problem med turlistor på färjor och tåg. Vi får nog dras med eländet ett tag till.

Skrivet av AlfGun 25 okt 2015 08:59

Fick ett mejl>>>>>>

Nu till helgen blir det vintertid, och klockorna skall flyttas.

Kände att jag måste börja i god tid...
Har redan flyttat klockan från sovrummet till vardagsrummet och klockan från vardagsrummet till badrummet.
Svårast var microklockan. Nu är hela micron i socrummet och svår att använda...
Jag höll på en timme iallafall - för det var väl en timme man skulle flytta klockorna??! Är helt slut! Det här känns så onödigt på nåt vis... Varje år samma sak och hela vintern måste jag nu vänta på att flytta micron tillbaka till köket igen.

Nu blev jag lite orolig när jag läste tidningen, att vissa telefoner och datorer är självgående...Undrar vart jag hittar dom nästa söndagmorgon när jag vaknar?!! Ni har väl börjat i god tid, Ni också?

Skrivet av LasseO 25 okt 2015 09:07

Hehe, kul inlägg. Vilket jobb du haft.

Skrivet av Sunny3 25 okt 2015 11:33

Haha, heja Alfgun, det gav ett gott skratt.
Kolla under sängen och garderoben för säkerhets skull, något flyttat kanske gömt sig där. Ett humoristiskt TIDLÖST inlägg. Mvh/Sunny

Skrivet av dubbeltur 25 okt 2015 20:25

Gillar inte att ställa om klocka till vintertid. Jag har varit ute och jobbat hela dagen och känner mig lurad på 1 timmes dagsljus.

--
dubbeltur

Skrivet av Bengt 27 mar 2016 15:30

Nu har ni väl dragit runt minutvisaren i golvuret ett varv framåt? Det var ju dags igen nu.
Personligen anser jag fortfarande att detta med klockomställningen borde avskaffas (har inte ändrat mig på den punkten). Om det en gång hade en viss relevans har det inte det längre, vi kan anpassa oss själva som vi tycker, utan att ställa om klockan.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Mynta 27 mar 2016 16:38

Sommartid-jag gillar det! Det är så bra för då kan ingen tycka jag är ute för tidigt på väg till Torpet.

Morgonstund har guld i mund.

Skrivet av Hola 28 mar 2016 22:15

Kan vi avskaffa omställning till/från sommartid?

http://www.expressen.se/halsoliv/halsa/somn/7-anledningar-att-hata-sommartid/

Det här verkar ju helt galet som de flesta vill avskaffa. Är det EU som bromsar och vilken tid är bäst, sommar som i Ryssland?

Skrivet av sven 28 mar 2016 22:37

Varför inte göra en kompromiss! Dra fram en halvtimma och låt det sedan vara året runt! Vi har ju tidigare haft problem med tiden i
Sverige när järnvägen kom på 1800 talet och Sverige skulle samsas om Svensk normaltid.

Skrivet av LasseO 29 mar 2016 08:53

Jag har inga problem bara 1980 då det var natten till måndag, då var det halvsegt. Problemet är att alla länder måste komma överens pga turlistor och annan byråkrati sägs det, men som sagt, jag har aldrig haft problem.

Skrivet av Hola 29 mar 2016 12:52

Bör räcka med ett meddelande i god tid för inte ens i EU är det lika upptäckte vi i Spanien när vi var en timma fel.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sommartid

Vad tycker du om sommartid?

Bra
34%
Helt onödigt
62%
Har inte tid att svara
4%
Resultatet speglar åsikterna hos de personer som röstat på frågan, men är inte representativt för hela befolkningen.
Hittills: 28 480 röster

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/nu-ar-det-dags-for-sommartid

Skrivet av Bengt 29 okt 2016 22:28

Så var det då dags nu igen - I natt måste ni alla gå upp kl 3 och dra tillbaka samtliga klockor till kl 2. För så har överhögheten bestämt!
Behöver jag säga att fortfarande anser att omställningen sommartid/normaltid borde avskaffas? Det börjar bli hög tid för det (ordvits).

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av LasseO 30 okt 2016 06:47

Jag håller med dig men jag tror att det bara går om hela EU är med. Jag har personligen inget emot det och har vant mig sedan 1980 då det korkat nog var natten till måndag och då var det segt att gå upp 04 istället för 05 men jag överlevde. Det var ett otroligt gnällande överallt om den nya tiden och det är fortfarande tjafs, nu mest på nätet.

Skrivet av Mynta 30 okt 2016 08:49

Sommartid är bra! Jag behöver den för att jag vill ju inte väcka uppseende med att vara ute för tidigt på väg till Torpet....
Kl.7 är liksom gränsen!
Den inre klockan rår ingen på.

Skrivet av Hola 30 okt 2016 21:16

Rösta: Illa till mods, ställa om tiden?

Sovit dåligt, det är fler olyckor och fler dör när tiden ställs om, för att vi "ska få ljusare morgnar" men är bara en tidsfråga innan de är mörka ändå.
Någon sa att färre dör när man ställer om igen, det ska kollas.

Finns FB-grupp/er om saken men är mest aktuellt nu och finns motioner i riksdagen.

Klart trevligt att slippa morgnar utan mörker och hem vill man ändå. Så de flesta vill väl ha vintertiden året runt, för sommaren är väl inget problem?

Rösta: Illa till mods, ställa om tiden? voto.se/Tidsbyte >>

Skrivet av Borka 2 nov 2016 12:01

söndag 30 oktober 2016, kl 21:16 skrev Hola
Rösta: Illa till mods, ställa om tiden?

Sovit dåligt, det är fler olyckor och fler dör när tiden ställs om, för att vi "ska få ljusare morgnar" men är bara en tidsfråga innan de är mörka ändå.
Någon sa att färre dör när man ställer om igen, det ska kollas.

Finns FB-grupp/er om saken men är mest aktuellt nu och finns motioner i riksdagen.

Klart trevligt att slippa morgnar utan mörker och hem vill man ändå. Så de flesta vill väl ha vintertiden året runt, för sommaren är väl inget problem?

Rösta: Illa till mods, ställa om tiden? voto.se/Tidsbyte >>

Det verkar inte vara så lätt att slippa ändra klockan 2 gånger om året.

Lite kortfattat:
1/ De som lämnat in motionerna måste få med sig en majoritet av riksdagen för att ett tillkännagivande ska ges.
2/ Regeringen är inte skyldig att följa tillkännagivandet. Vill de däremot gå vidare så har de några problem på vägen.
3/ Det är tydligen en EU-lag och det är bara EU-kommissionen som får lägga fram förslag om ändring, och de tar inte order från ett enskilt medlemsland. Europaparlamentet och ministerrådet lagstiftar och de måste vara överens för att förslaget ska antas.
4/ Sverige måste alltså få med sig både Europaparlamentet och övriga medlemsländer.
5/ Sverige kan visserligen strunta i allt detta och införa sommartid lr vintertid året runt, men då bryter Sverige mot EU-rätten och kan ställas inför domstol och riskera böter eller vite.

P.S. Vi kan ju förstås göra som Storbritannien, men det verkar lite väl drastiskt för att slippa ställa om klockorna.

--
I grunden smålänning

Skrivet av Bengt 25 mar 2017 22:05

Nu är det dags igen!
Citat: Normaltid (vintertid) upphör 26/3 klockan 02.00. Tiden anges då som klockan 03.00 sommartid.
Vi ska alltså ställa om alla klockor inatt klockan 2, ställa fram dem då till 3.

Jag har inte ändrat mig sedan tidigare, jag tycker fortfarande att detta omställande av klockorna två gånger om året ska avskaffas.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av dubbeltur 26 mar 2017 04:19

Behåll normaltiden året om.

--
dubbeltur

Skrivet av Bengt 28 okt 2017 16:03

Nu är det återigen dags! Såhär står det:
Sommartid upphör den 29/10 klockan 03.00.

Nu på hösten får vi alltså en timme extra - den timme de stal från oss i våras.
Jag anser verkligen att dessa ändringar av klockorna ska upphöra. Det är fler än jag som tycker så, men det är synd att inte majoriteten tar till sig detta så det verkligen kunde bli en förändring.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av LovisaEmil 29 okt 2017 01:05

Håller med. Hatar det här chakrandet med tiden. Min inre klocka skadas.

Skrivet av dubbeltur 3 nov 2017 19:19

Gillar inte att det blir mörkt redan kl.16. Jag vill vara kvar i dagen. Oavsett sommar eller vintertid, idag skiftade jag till vinterdäck på min och min frus bil. Det hala väglaget närmar sig.

--
dubbeltur

Skrivet av Bengt 1 feb 2018 19:54

Nu finns det en öppning för att omställningen sommartid/vintertid kan komma att avskaffas. Läs artikeln: Sveriges Radio: Regeringen: Sommartiden kan försvinna
Det är efter att samma diskussion har kommit upp i Finland som nu svenska regeringen hakar på.
Själv kan jag bara tycka; måtte det gå vägen. Hyvä Suomi!

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Sunny3 2 feb 2018 09:12

Jag instämmer!
Det är mycket problem för många i samhället med detta fibblande med klockan flera gånger per år.
Vården
gamla (med dåligt minne)
demenssjuka
djuren(kor som ska mjölkas regelbundet)
babys (amningsrutiner)
mfl
Det är bara de som gillar ljust längre antingen på morgonen eller kvällen som bryr sig. Mvh/Sunny

Skrivet av Iamaria 3 feb 2018 11:35

Skrota sommartiden! Så onödigt! Normaltid året om!

Skrivet av Bengt 3 feb 2018 11:42

lördag 3 februari 2018, kl 11:35 skrev Iamaria
Skrota sommartiden! Normaltid året om!
Att avskaffa omställningen två gånger om året är alltså det som nu är på gång att tas upp på allvar i EU, på Finlands initiativ. Frågan om det ska vara nuvarande sommartid eller nuvarande normaltid som då ska gälla året om har då genast kommit upp på agendan - men jag tycker det är lite av en pseudodebatt. Vilka tider som ska tillämpas och vad klockan ska stå på kan man ju ta sedan - det primära är ju att avskaffa omställningarna två gånger om året. Idag är det ju också lätt för de flesta att anpassa sina tider själv som man vill - det har ju hänt väldigt mycket på den fronten sedan jag var ung.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av delta6 5 feb 2018 18:34

Ja,avskaffa sommartid till sol o normaltid...blir kväll för fort o tidig morgon....Rapport 19:30 men egentligen 18:30 hade kunnat vara i trädgård 1timme till..Lägger mej 22:00 men egentligen 21:00..Jobbet 07:00 men är egentligen 06:00 och trött o trafikfarlig dagg halt på gata,våra barn ute 20:00,men i verkligheten är kl:19:00..i mitt kvarter släcks grannars fönster 22:00 men i verkligheten är kl:21:00...Bad platsen töms vid 16:00 men då är kl 15:00......Så vad är sommartid att ha,idioti helt enkelt...Kl:12:00 sol i cenit,men med sommartid är den i cenit kl:13:00 och som starkast...Tänk på det....Delta6.

Skrivet av Citymermaid 6 feb 2018 16:03

Som vanligt är finländarna mer förnuftiga än vi. Den här tidsomställningen två gånger per år är bara till besvär, inte bara för att jag måste gå till urmakaren varje gång och be honom ställa om mitt armbandsur, som är för krångligt att fixa själv. Men när jag arbetade, kände jag mig som de där korna, som vägrade att mjölkas en timme för tidigt, varje gång jag skulle upp och varken knopp eller kropp var redo ännu. Jag röstar för återgång till den gamla normaltiden, så man slipper fundera över "vad klockan EGENTLIGEN är just nu".

Skrivet av Bengt 8 feb 2018 16:09

Nu har frågan varit uppe i EU-parlamentet - och de röstade för en utredning av frågan med 384 röster för och 153 mot.
Det är EU-kommissionen som ska utreda regeln om klockomställningarna och komma med ändringsförslag till EU-parlamentet. Tyvärr tar ju sådana utredningar alltid lång tid, det kan dröja mer än ett år innan något beslut tas. Det verkar dock som att vi kommer att slippa omställningen normaltid/sommartid småningom.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Mynta 10 feb 2018 11:34

Utreda och utreda! Bra så har de något att göra men visst vore det bra om det vore samma tid året om och då vill jag ha just "sommartid"!

Skrivet av Bengt 24 mar 2018 11:57

I natt är det dags igen. Vi ska gå upp kl 2 och dra fram klockorna till 3.
Quote:
Normaltid (vintertid) upphör 25/3 klockan 02.00.

Man kan ju hoppas att detta är sista gången - men förmodligen tar EU:s utredning så lång tid att det blir en gång till. De handläggarna har inte alltför bråttom.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Sommarnattsljuset 18 apr 2018 18:19

torsdag 24 oktober 2013, kl 16:02 skrev Bengt
Nu är det dags på söndag morgon igen. Så här står det i reglementet:
Sommartid upphör den 27/10 klockan 03.00.

Det är bara för oss att vara så goda och följa överhöghetens tvång.
I Sverige idag är detta med att ställa om klockan två gånger om året fullständigt irrelevant. Folk har idag de tider för arbete och fritidsaktiveter de vill ha och kan ändra det om de vill, exempelvis under högsommaren. Vi behöver verkligen inte någon påtvingad klockomställning nuförtiden. Det skadar, både människors och djurs dygnsrytm rubbas i onödan. Vinsten är noll, de en gång i tiden uppskattade vinsterna är sedan länge inte alls relevanta.
Slopa sommartiden!

/Bengt

Alltså, det enda argument jag har hört - och som jag då inte heller kan invända något emot - är att vi ställer om klockan för att spara el. Må dä?

--
Sommarnattsljuset

Skrivet av Bengt 18 apr 2018 18:32

onsdag 18 april 2018, kl 18:19 skrev Sommarnattsljuset

Alltså, det enda argument jag har hört - och som jag då inte heller kan invända något emot - är att vi ställer om klockan för att spara el. Må dä?
Svar: Nej. Det argumentet håller inte alls, det finns inget belägg alls för det när det gäller vårt land i varje fall - det har nog i och för sig inte hävdats heller att det gäller just Sverige, men även för de sydliga länderna inom EU ifrågasätts det argumentet.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Sommarnattsljuset 19 apr 2018 22:51

onsdag 18 april 2018, kl 18:32 skrev Bengt
onsdag 18 april 2018, kl 18:19 skrev Sommarnattsljuset

Svar: Nej. Det argumentet håller inte alls, det finns inget belägg alls för det när det gäller vårt land i varje fall - det har nog i och för sig inte hävdats heller att det gäller just Sverige, men även för de sydliga länderna inom EU ifrågasätts det argumentet.
Tja, inte vet jag och inte bryr jag mig så mycket heller. Men jag tycker som du att det är ett korkat påfund. Däremot håller jag inte med en annan kvinna här, som tyckte att vi skulle behålla sommartiden hela året. För det mest logiska känns ändå att när klockan är 12 på dagen, då ska också solen stå högst på himlen. Fast också det är väl bara en vanesak, antar jag. Ha det gott :)

--
Sommarnattsljuset

Skrivet av Bengt 9 maj 2018 21:13

Ett steg till mot ett avskaffande av tidsomställningarna togs i dag. Statskontoret i Sverige har nu formellt uppdrag att utreda saken för svenskt vidkommande. Bakgrunden är att EU kommer att avkräva medlemsstaterna ett ställningstagande.
Det Statskontoret ska klarlägga är effekter av tidsomställningen på alla områden, som folkhälsan, jordbruket, energi, transporter, fritidsverksamhet och turism. De kommer att behöva ta ett flertal myndigheter till hjälp med det.
Infrastrukturminister Tomas Eneroth säger till SVT att han tror att detta kan leda till ett avskaffande av tidsomställningen två gånger om året.

Jag kan tycka att det lite väl mycket "utredande" om en till synes enkel sak - men sådan är byråkratin.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Mynta 9 maj 2018 21:42

Regelverket skall vara så krångligt som möjligt och utredare skall ha något att pyssla med och så alla dessa remissvar! Ojoj så mycket onödig tid det tar då.
Mitt gamla solur bryr sig inte så mycket om vad det är sommartid eller inte och då gör inte jag det heller!
Bäst är väl detta att gamla manuella fickur blir uppdragna så de inte helt slaggar igen.

Skrivet av Bengt 31 aug 2018 12:07

Nu meddelar EU-kommissionen att de kommer att rekommendera EU-länderna att upphöra med tidsomställningen. De har haft en enkät ute som 4,6 miljoner har svarat på, 80 procent av dem ville slippa tidsomställningen.
Det EU-kommissionen kommer att rekommendera är sommartid året runt - alltså den tid vi har just nu.
När denna förändring träder i kraft är lite oklart just nu, EU-länderna måste hinna besluta om att följa rekommendationen.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Bengt 14 sep 2018 12:14

Det går framåt, EU-kommissionen presenterade färdig förslag idag som mest troligt blir fastställt.
Det EU-kommissionen säger är att slopande av tidsomställningarna ska ske 2019. Varje nation får själv besluta om det ska vara sommartid eller normaltid som ska gälla. Om ett land väljer sommartid, då blir den sista omställningen den 31 mars 2019. Om ett land väljer normaltid, då blir den sista omställningen den 27 oktober 2019.
Vilken tid Sverige kommer att välja är okänt i nuläget, det har inte varit någon politisk diskussion om det än, men det kommer säkert snart.

Tidsomställningen nu den 28/10 kommer vi inte ifrån, och det blir alltså minst en till därefter.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Borka 14 sep 2018 14:33

fredag 14 september 2018, kl 12:14 skrev Bengt

Vilken tid Sverige kommer att välja är okänt i nuläget, det har inte varit någon politisk diskussion om det än, men det kommer säkert snart.

Tidsomställningen nu den 28/10 kommer vi inte ifrån, och det blir alltså minst en till därefter.

/Bengt
Som det ser ut just nu så lär väl den diskussionen dröja.

Vilken lösning Sverige kommer att välja har ingen betydelse för mig personligen, det jag däremot funderar över är förslaget om att länderna får välja om de vill ha normaltid lr sommartid. Det kommer väl att betyda att det kanske kommer att finnas ett antal olika "tidszoner" i Europa

--
I grunden smålänning

Skrivet av Citymermaid 15 sep 2018 11:26

Ja, det kan bli besvärligt när man beger sig ut i Europas länder med upp till tre timmars tidskillnad fram eller tillbaka.

Här hemma blir det dock en lättnad att slippa återkommande manipulering med klockorna. Hoppas det blir sommartid som normaltid framöver.

/Citymermaid

Skrivet av Mynta 15 sep 2018 18:11

lördag 15 september 2018, kl 11:26 skrev Citymermaid
Ja, det kan bli besvärligt när man beger sig ut i Europas länder med upp till tre timmars tidskillnad fram eller tillbaka.

Här hemma blir det dock en lättnad att slippa återkommande manipulering med klockorna. Hoppas det blir sommartid som normaltid framöver.
Håller med Dig! Sommartid om det blir ändring är det bästa.

Skrivet av Bengt 27 okt 2018 14:57

I natt är det dags igen. Vi ska gå upp kl 3 och ställa tillbaka klockorna till kl 2. Såhär sägs det officiellt:
Sommartid upphör den 28/10 klockan 03.00.

Kanske blir det bara en gång till, eller två gånger till. Som tidigare sagt i tråden är principbeslutet att avskaffa detta taget, men inte beslutat än om vi ska ha Sommartid eller Normaltid hela tiden.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Bengt 29 okt 2018 22:22

Ett bakslag i avskaffande kom idag, 29/10. Transportministern i EU:s nuvarande ordförandeland Österrike, Norbert Hofer, meddelade idag att tidsomställningen mellan sommar- och vintertid blir kvar ytterligare två år. Som längst till oktober 2021. Detta beslut ska bero på att EU-länderna behöver mer tid för att bestämma sig om man vill ha sommartid eller normaltid året om.

Själv anser jag att det där är en helt sekundär fråga. Det viktiga är att tidsomställningarna upphör. Den tid som sedan gäller kan vi alltid anpassa oss till, ändra arbetstider, öppettider och scheman med mera som det känns bäst. Jag tycker alltså att avskaffandet skulle ha tvingats igenom omedelbart utan denna tidsödande diskussion, sedan har man kunnat ta det andra efteråt.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Putte 2 nov 2018 22:25

Lik mycket annat tar längre tid än behovs i vårt annars snabba tillvaro.
Visst bort med tjafset, in med raka beslut.
Ju flera kockar ju sämre soppa,,,är sant.
Allt ska krånglas till, ingen nytta alls, tvärtom

Skrivet av Bengt 30 mar 2019 11:35

Inatt är det dags att ställa om klockorna igen. Klockan 2 ställs klockorna fram till klockan 3.

Avskaffandet av denna klockomställning är beslutad nu, men först 2021 blir det ändring. Tills dess får vi försöka stå ut med detta.
Man kan läsa om beslutet här: https://www.svt.se/nyheter/utrikes/eu-backar-om-evig-tid Där finns en webbenkät också, den visar att 10% tycker att tidsomställningen borde vara kvar.

Se också vad en professor säger om hur tidsomställningen påverkar människor: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/somnforskaren-matthew-walker-avskaffa-sommartiden Denna tidsomställning vi håller på med skördar alltså människoliv.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Bengt 26 okt 2019 17:21

Så var det då dags igen. Inatt klockan 3 ska vi gå upp och ställa tillbaka klockorna till klockan 2. Sommartid upphör och vi får "normaltid".

Principbeslut om avskaffande av tidsomställningen är taget av EU, men fördröjt av några länder. Det ser ändå ut som att detta eller nästa tidsomställning kan bli den sista. Om det då blir normaltid eller sommartid året om är idag en öppen fråga.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Bengt 28 mar 2020 13:38

Så är det då dags att ställa om klockorna ännu en gång.

Principbeslut i EU om att tidsomställningarna ska upphöra är taget, dock har det dragit ut på tiden pga att alla länder inte är med på detta ännu. Förhoppningsvis blir det inte mer än en tidsomställning till. Nu vet man ju inte vad den pågående corona-krisen innebär, alla andra frågor har ju hamnat i skymundan just nu, så det finns risk att ett definitivt beslut dröjer.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Mynta 29 mar 2020 11:05

Vi får vänta och se och kommer vi med på "Nya Noaks ark" får vi driva frågan! Tiden just nu vill jag ha året runt! Men i dag var det allt bra att ha lite arbete med klockorna/ Trevlig helg!

Skrivet av Bengt 24 okt 2020 10:50

Det är dags nu igen, att ställa om klockorna.
Sommartid upphör den 25/10 klockan 03.00.

Ingenting mer har sagts från EU:s håll om avskaffandet av denna skadliga tidsomställning sedan sist. De har kanske haft för mycket annat att tänka på. Man kan ju hoppas att de tar beslutet före nästa omställning i varje fall.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Bengt 27 mar 2021 11:34

Ännu en gång är det dags att ställa fram alla klockor en timme.
Normaltid (vintertid) upphör 28/3 klockan 02.00.

Är detta sista gången? Nu kan ju EU skylla på corona-krisen, att det är därför ingenting mer har gjorts på ett helt år, men frågan är om de hade fått till ett stopp för detta ändå. Det verkar som att många EU-funktionärer inte förstår, eller inte VILL förstå, att detta är en mycket skadlig regel som innebär en del dödsfall varje år.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Mazarine 28 mar 2021 15:26

Håller med till 100%

Skrivet av Bengt 30 okt 2021 10:28

Nu inatt är det dags att ännu en gång ställa om alla klockor. Ännu slipper vi inte detta.
Sommartid upphör den 31/10 klockan 03.00. Tiden anges då som klockan 02.00 Normaltid (vintertid).

EU har alltså inte fattat definitivt beslut om avskaffande av tidsomställningen, det finns fortfarande bara ett principbeslut.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Mynta 1 nov 2021 09:59

Hoppas verkligen att det blir samma tid året runt så jag inte behöver be om hjälp för att ställa om klockorna i framtiden!

Skrivet av Citymermaid 2 nov 2021 11:45

Jag håller med! Det handlar inte om en timme hit eller dit, utan det tröttsamma i att ha koll på omställningsdatum och sen tvingas ta hjälp med det praktiska arbetet. Min armbandsklocka, t ex, kräver en urmakares handpåläggning två gånger om året.

//Citymermaid

Skrivet av Bengt 26 mar 2022 10:12

Ännu en gång är det dags att ställa fram alla klockor en timme.
Normaltid (vintertid) upphör 27/3 klockan 02.00.

EU och dess medlemsländer har alltså fortfarande inte kunnat komma överens om när denna skadliga tidsomställning ska upphöra. Nu har de så mycket annat att tänka på så nu har det väl blivit bortglömt att principbeslut om avskaffande finns.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av jarl 27 mar 2022 18:54

Vad fantastiskt, äntligen något som engagerar folk här på sidan, som kan få folk att skriva och tycka. Vad kul! Jag hoppas att de behåller sommartiden, vi behöver någon stor fråga att engagera oss i. Själv har jag inte märkt någonting eftersom jag bara har klockor som ställer om sig själva.

Skrivet av Bengt 29 okt 2022 15:59

Nu är det återigen dags att ställa om klockorna (och sig själv).
Sommartid upphör den 30/10 klockan 03.00.

EU och dess medlemsländer har inte gjort någonting mer för avskaffande av tidsomställningen det senaste året.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Bengt 25 mar 2023 17:28

Fortfarande har inget slutgiltigt beslut fattats om tidsomställningens avskaffande, trots att principbeslut om det togs för länge sedan.
Så inatt får vi gå upp och ställa fram alla klockor igen.
Normaltid (vintertid) upphör 26/3 klockan 02.00.

Kan detta vara sista gången?

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Citymermaid 26 mar 2023 11:05

Sista gången? Ja, det får vi hoppas! Men med alla samtidigt pågående kriser har väl EU inte orkat ta beslut och slå klubban i bordet

Skrivet av Bengt 28 okt 2023 22:34

Nu är det dags igen att ställa om sig efter en ny tid. Ingenting mer har gjorts av EU trots att principbeslutet togs för mycket länge sedan nu.

Sommartid upphör den 29/10 klockan 03.00.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av ullmar 29 okt 2023 13:44

Jag har inte ställt om mina klockor än. Tycker inte om det här. Jag lyssnar på min kropp, som är inställd på mattider som vanligt. Det ger mig bonustid tar allt med lugn och ro idag. Ha en skön söndag önskas er alla från ett grått och kallt Stockholm

Skrivet av Bengt 30 mar 2024 16:31

Nu ska klockorna och vi själva ställas om igen. Tyvärr har EU inte tagit något mer beslut utan detta med tidsomställningar fortsätter.

Normaltid (vintertid) upphör 31/3 klockan 02.00.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Mynta 31 mar 2024 15:28

-Ett riktigt elände och till ingen nytta!

Skrivet av Bengt 26 okt 2024 16:55

Nu är det dags igen:
Sommartid upphör 27/10 klockan 03.00.
Tiden anges då som klockan 02.00 normaltid.

Inget mer har gjorts av EU i den här frågan trots att det var mycket länge sedan ett principbeslut om avskaffande av tidsomställningen togs.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Bengt 29 mar 2025 11:37

Återigen är det dags att ställa om klockorna, och sig själv.
Normaltid (vintertid) upphör 30/3 klockan 02.00.

Beslutsfattarna i EU har fortfarande inte gjort något mer i det principbeslutade avskaffandet.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Bengt 25 okt 2025 11:43

Nu är det dags att ställa om klockorna igen, såhär är det:
Sommartid upphör den 26/10 klockan 03.00.

Så ännu en gång måste mjölkkor och människor ställa om sig. EU har inte kunnat gå vidare och fastställa att detta ska upphöra trots att det var mycket länge sedan ett principbeslut om detta fattades.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer

Skrivet av Citymermaid 25 okt 2025 13:07

Beslut är fattat av EU-parlamentet, men 27 länder ska först komma överens om hur och när slopandet ska ske. Det kommer dröja länge än med tanke på andra och större Europa-frågor som ligger på bordet,
och samförstånd är ju inte heller unionens största gren.

//Citymermaid

Skrivet av Bengt 28 mar 2026 13:00

Nu är det dags att ställa om klockorna, och sig själv. Igen!

EU struntar fortfarande i det sedan länge principbeslutade avskaffandet. Vi får fortsätta att plågas av detta myndighetsövergrepp.

/Bengt

--
Admin på Vi Seniorer