Vi Seniorer > Forum > Allmän diskussion > Samhällsfrågor > Tredje könet

Du hittar denna tråd på http://www.viseniorer.se/forum/f25t1317s1.html

* Tredje könet

Skrivet av Laura 27 okt 2013 16:38

Tyskland avser att införa ett tredje kön. Vad har ni för åsikter om det?

Skrivet av Laura 27 okt 2013 18:54

Skrivet av tigrib 28 okt 2013 13:25

Jag är nog lite trög. Har svårt att riktigt förstå konsekvenserna av ett sådant beslut.

Men jag har en 'bekants bekant', alltså inte någon nära vän, som har en dotter i 40-årsåldern. När hon föddes visste man inte om det var en flicka eller pojke. Föräldrarna uppmanades då att besluta sig för vad barnet skulle ha för kön. De valde Flicka. Men senare förstod de, att hen egentligen var en Pojke. Tragiskt för barnet ifråga. De bodde i en liten by där alla kände alla och de har alltid haft svårt att prata om detta.
Men att 'lägga locket På' löser ju inga problem.
Jag träffar dem ibland och har alltid tyckt att flickan/kvinnan är väldigt 'manlig' till sitt sätt. Skulle gärna vilja prata med dem om att det inte är något att skämmas för, men jag är inte tillräckligt nära bekant.
Tycker nog att det hela är så tragiskt, hen kan ju inte leva ett fullvärdigt liv. Vet inte heller hur konsekvenserna skulle vara om hen hade registrerats som ett 'tredje kön'. I en liten by där alla känner alla.
Dock är det ju andra tider nu, än för 40 år sedan.

Skrivet av ariosa 28 okt 2013 17:27

För mig verkar detta mest bara konstigt. Om ett barn föds så att det inte går att avgöra vilket kön barnet tillhör måste det väl vara något som är fel? Miljögifter eller nåt sånt kanske.

Den som föds så kan ju inte själv rå för det och bör givetvis betraktas med samma värde som alla andra människor.

Men om man ska införa ett tredje kön tycker jag blir ganska märkligt. Varför ska man upphöja könets betydelse så, istället för att betrakta det där med kön enbart som vad det är, dvs naturens sätt att fixa fortplantningen?

Se människan som människa oberoende av könstillhörighet eller sexuella preferenser tycker jag skulle förenkla mycket och vara en bra väg till jämlikhet på riktigt.

Skrivet av Laura 28 okt 2013 18:30

Tycker som du, ariosa, visst måste man väl idag kunna avgöra barnets kön? Är det inte så att en man har en X- och en Y-kromosom medan en kvinna har två X? Och det får man väl acceptera? Jag anser att könsbytesoperationer är helt fel, det som är fel är i stället omvärldens syn på vsd som är manligt resp. kvinnligt.

Varför skulle inte en man kunna klä sig i klänning och högklackat likaväl som kvinnor klär sig i långbyxor? Är det inte omvärldens syn som skulle förändras till att betrakta individen som en individ oavsett sexuella böjelser, klädsmak och annat. Vi behöver varken ett tredje kön eller könsoperationer, vi behöver mer tolerans människor emellan!

Skrivet av ingsan1 28 okt 2013 19:07

Lite svårt att svara på. Läste nyligen om Rysslands hårda avståndstagande vad gäller homosexualitet.
I den frågan har väl snart hela världen svängt nu.
Tycker nog att det finns rent sjuka saker som har med sex att göra och där bör väl varje land jobba hårdare med lagar m m, t ex pedofiler och våldsverkare samt att soldater ofta våldför sej på kvinnor och barn sexuellt som nån slags straff.
Om jag jämför här så verkar Hen och sk tredje könet ganska oskyldigt och oförargligt.

Skrivet av Doris97 30 okt 2013 00:43

Har också funder på varför man inte kollar kromosonerna

Skrivet av Oves 31 okt 2013 09:22

Hejsan,

Bara för att konstigheter sprider ut sig alltmer i samhället behöver väl inte vi äldre mogna kvinnor och män hänga på i galenskaperna. För min del låtr hela den här diskussionen helt snurrig. Orkestrerad av förvirrade journalister och förvirrade ungdomar. Detta eviga snack om kön hit och dit får mig bara att må illa. Säger en hel del om den förvirrade tid vi lever i.

Skrivet av kjellgren 3 aug 2014 09:04

söndag 27 oktober 2013, kl 16:38 skrev Laura
Tyskland avser att införa ett tredje kön. Vad har ni för åsikter om det?

Det kan omöjligt finnas ett tredje kön , man eller kvinna , vad varje människa känner inombords är ju en helt annan sak, tycker det är helt galet att överhuvudtaget kalla nåt för tredje kön, hur tänker dom som föreslår sånt ,,,

Skrivet av Sunny3 3 aug 2014 09:33

Oj vilken jättesvår fråga.
Förr kunde man inte genetiskt könsbestämma alla de barn som föddes dubbelkönade, sk- hermafroditer-. Vi hade ett barn på vår skola som noga beskådades av oss andra ungar, vi hade nämligen torrsim i badhuset sittandes i rader, men eftersom hen badade med flickor så måste barnet självt ansett sig som flicka, vi var ju åtta år.
Men där fanns båda könen kvar. Det är inte alls ovanligt.
Som barnpedagog läste vi om detta i utbildningen bla.
Men det är nog inte det som Tyskland avser utan mer ett neutralt kön hen.
A-sexuella, bisexuella, transpersoner,jag vet inte vad de tycker själva?
Så de som opererar om sig då de vet att de är i fel kropp, det är nytt för oss äldre vi förstår det hel enkelt inte. Man får lämna det, för dessa människor lider enormt, men det finns även en del som ångrar sitt byte, tragiskt ändå för dessa arma människor. Men kanske finns ett tredje kön? Varken kvinna eller man?
Men först är vi människor och medmänniskor. Man får försöka att tänka ur människoperspektivet och inte sexualperspektivet. Men bara tankar av Sunny..