Skrivet av Sunny3 22 feb 2014 17:14
Idag satt en tiggare med sin lilla hund utanför vårt köpcentrum, han hade sin lilla hund med sig. Jag pratade lite med honom om hunden. Det var hans lilla vän sade han.
Mannen var i 50 års åldern,folk jäktade förbi brått att handla, folk från systembolaget skramlade förbi med sina påsar.
Han pekade att han fått en påse hundmat och fyra bananer. Hans snälla ögon är inte ofta man möter i detta konsumentsamhälle.
Hunden låg inlindad i en tjock filt, den slickade mig på handen. Jag gav lite pengar och mjukmat till hunden, min man gav pengar också.
Jag berättade om detta i telefon för en bekant,- näee vet du vad, låter ni er luras så av de där tiggarna- vadå luras, mitt hjärta är mitt, det luras inte. Det uppmanar mig att ge av mitt överflöd, det handlar inte om någon tiggare, det handlar om vad jag har på insidan, om mitt eget hjärta.
Jag tyckte jag såg något i hans ögon då han tackade för gåvorna. Ett ljus, ett hopp, att dagen gav mat och medmänsklig värme.
Jag gick rikare därifrån, inte av någon falsk känsla av godhet utan av glädje att få dela med mig till en medmänniska....Mvh/Sunny3
Skrivet av Karinaf 22 feb 2014 18:04
Härligt med människor som du, sonny, som vågar följa sitt hjärta och spontant handla så som känns rätt utan att först snegla på hur andra gör eller vad andra tycker:)
Skrivet av ingsan1 22 feb 2014 18:23
Det som är en svaghet för nån kan vara en styrka för en annan. Det viktiga är nog vad som känns ok för en själv i alla sammanhang. Om nån sen lurar en så har man själv inte lurats och det är väl viktigast.
Skrivet av Sunny3 22 feb 2014 18:35
Tack för fina svar!
Jag är alldeles ny här och lite synskadad men jag letar mig fram och tycker det är trevligt här.
Jag är 66 år och kvinna, jag har arbetat med människor hela livet, mest med barn.
Att synliggöra en människa, vare sig det är ett litet barn eller en tiggare är så viktigt.
Jag har själv hund, en Labrador så det var lätt att prata med mannen pga hunden. Att möta blicken ge honom medmänsklighet kostar ingenting.
Jag gav bara av mitt överflöd pengamässigt, men medmänskligt gav jag honom mer.
Jag tycker inte man i första hand ska tro ont om människor som sitter frusna på en trottoar med en liten mugg.
Vilka ligor skulle göra sig besvär att åka omkring och hämta upp deras 50kr, det skulle inte vara värt besväret och bensinen en gång.
Nöden är inte långt borta, jag är född 47 i ett fattigt textilarbetarhem, det fanns inte alltid mat, vi fick gå till mormor och äta. Jag kan känna känslan att sitta och be om en slant....Nu önskar jag alla en fin Lördagskväll. Mvh/Sunny3.
Skrivet av Sunny3 15 mar 2014 15:42
Hon satt där redan halv 11 idag, frusen i sin slitna täckjacka.
Vi åkte dit igen för att handla en present till min sons bröllop klockan var då halv tre, då satt hon där fortfarande med sin lilla mugg.
En 20kr sedel och tre kronor låg i muggen.
Det gör ont i hjärtat.
Efter mig kommer en prydlig kille i 50 årsåldern, han ger henne en hamburgare, dricka och en sedel, jag såg inte valören.
Men jag blev så himla glad, det finns godhet, de som inte cynismen tagit på matrealismens altare.
I första butiken på vänster hand satt de vackra flickorna och skulpterade sina naglar, asiater filade damers fötter.
Jag tänkte i mitt stilla sinne, kanske blir det en rokad med tiden?
Jag tänkte de rösterna som illvilligt sade-att gå på MC har de råd med, vissa får alltid sin egen tanke att framstå som den enda sanningen.
Jag önskar alla fick se filmen- de röda stövlarna- Mvh/Sunny
Skrivet av LasseO 15 mar 2014 15:58
Det gäller för EU att öka pressen på Rumänien och andra länder och inte fega ur som vanligt.
Skrivet av Sunny3 15 mar 2014 16:18
Rumänien har redan fegat ur, de skyllde allt på Romerna själva. Men vi vet hur de behandlades i Sverige förr, i konsertnationslägren osv. Ingen anställer romer eller bryr sig om deras liv.
Vi har väl ändå gjort en del , det finns Romska förskolor, där fick barnen berätta vad de skulle bli då de blev stora, polis sade en del. Jag hoppas deras drömmar blir sanna...Mvh/Sunny
Skrivet av ingsan1 15 mar 2014 17:33
Jag vet inte så mycket om romer men har följt katarina taikon lite grann, läst och lyssnat på henne.
Resande är lite som nomad vad jag förstår och det är väl bara för barnen att hänga med då.
Jag var själv som barn lite besatt av att tämja djur och lära dem konster och drömde om att få visa upp det för publik, ja helst ville jag nog åka med nån cirkus. Min mamma var troligen smått ? oroad över det här.
Än i dag när jag anar ett cirkusfölje så tänker jag på vad jag skulle kunna utföra för att få följa med på alla deras äventyr.
Mvh
Nomaden..
Skrivet av ingsan1 15 mar 2014 17:53
Kom just på att det här på sajten kan finnas nån inom cirkusvärlden och då går det förstås utmärkt bra att höra av sej till mej. Är både lättlärd och snabb för min nuvarande ålder.
M a o vill man så kan man eller ge aldrig upp.;-)
Skrivet av Sunny3 15 mar 2014 18:15
Katarina har beskrivit Romernas utanförskap och förföljelse och skrivit böckerna om Katitzi.
De drog fram utmed vägarna, slipade knivar mm, bodde i vagnar och tält tills de blev avfärdade, vilket fortfarande sker i kåkstäderna i utkanterna av våra städer.
De var de första som drevs till koncentrationslägren.
Det lika människovärdet har aldrig inkluderat Romerna.
Då jag gjorde min utbildning till barnpedagog, besökte vi Belgien för att studera barnomsorgen där. Vi var på barnhem i den vackra Bolognaskogen och de flesta barnen var Romska barn.
De sträckte sina armar mot oss, men vi hade stränga tillsägelser att inte ha fysisk kontakt för det kunde ge barnen fel signaler, men att höra- mammi- från dom då man gick förbi deras sängar var så sorgligt.
-Se människan- Ecce homo- Mvh/Sunny...
Skrivet av ingsan1 16 mar 2014 12:30
Vad jag kan förstå så har katarina taikon valt eller tvingats till att anpassa sej till samhället.
Katarina taikon har utbildat sej och därigenom även tagit möjligheten att arbeta och verka i och för samhället.
Rasbiologin är i vissa delar kolsvart och har om jag inte minns helt fel sin början i afrika och kolonialtiden som följde under lång tid.
Slavhandeln var ingen vacker historia och kanske är den inte slut ännu, nu är det mer kvinnor och barn som handlas med.
Jag flyttade själv endel för utbildning och arbete. Det är inte så bara att göra det och jag minns också längtan efter det sk självklara t ex vänner anhöriga ja min anknytning och identitet.
Vi törst nog ändå säja att livet är inte så enkelt för många av oss men vi kämpar på.
Vårt land är en demokrati men vi måste följa regler och lagar och arbeta och betala skatt som sen går till det gemensamma som skolor och sjukvård m m.
Vi måste även acceptera polisens och rättsväsendet som styr oss.
Så visst kan även jag ibland känna en längtan efter att dra i väg med ett n cirkusfölje och skippa hela västvärldens industrisamhälle.
Som tur är har jag min semester och då kan jag som lydig medborgare slå av väckarklockan i några veckor och bara vara, göra det som passar mej inom vissa gränser. Resa runt och träffa folk och släktingar från hela världen. Ja vi är många som flyttat runt och bott i små lägenheter i stora hyreskomplec i förorter. Vi har pendlat så dagarna knappt räckt till. Vi har lånat för studier och bilar och möbler så skulderna hänger över våra trötta axlar när vi äntligen nån gång efter 50 -60 års åldern betalat klart.
Men visst har vi anpassat oss dom senaste 100 åren.
Läste just att på 60 talet kom en lag som inte tillät våldtäkt inom äktenskap. Ja vad gjorde vi före den lagen då? Kanske gick man till sin pappa och grät och bad om hjälp.
Nej jag tror på lag och ordning och drar inte iväg med min pappa som nån slags polis över mej. Men inte vet jag om jag skulle orka börja om som ung tjej och kvinna att studera och låna och flytta och vara ensam och söks jobb. Nej jag och många har nog gråtit och varit rädda och trötta och ringt till pappsen och mammsen ibland eller nån brorsa. Dom hade förstås sina egna liv att leva och kunde inte bara åka iväg direkt hem till min studentlya 70 mil bort. Men bara att höra en bekant röst ingav mod och tröst.
Men visst är jag stolt också som läst om rasbiologin och slavhandeln i afrika under flera hundra år.
Jag brukar tänka på min farmor som föddes på 1800 talet och hur omgivning såg ut och fungerade då. Hon hade som kvinna ingen rösträtt till att börja med och då kan jag ju bara ana mej till hur ett sånt liv kunde te sig. Men nu krafsar jag bara i mitt och bakåt stigande leden.
Vi med luther på ena sidan och arbetets plikt på den andra sidan.
Nej nu ska jag städa och tvätta och laga mat och hinner inte planera för min semesterresa i dag.
Skrivet av Sunny3 16 mar 2014 12:49
Ojoj vilket intressant inlägg Ingsan!
Många tankar kom och gick i allt du skrev om.
Bla våldtäkt i äktenskapet som fortfarande är de vanligaste våldtäkterna.
Vi pratade om detta en gång i lärarrummet. En kvinna kan gråta och säga -nej. nej i äktenskapet.Mannen tycker sig har rätt ändå, hans drift är viktigare än kvinnans tårar.
Jag undrar hur man kan få det till kärlek?
Du har en stor frihetslängtan, på en cirkus tex, jag i ett växthus med tillhörande blomsteraffär, bland dofter, små växande plantor, varm jord, göra konstverk av blommor till bröllop mm.
Tack för ett intressant och tänkevärt inlägg....Mvh/Sunny..
Skrivet av Sunny3 19 mar 2014 08:49
I Expressen idag!
En butiksägare hällde vatten över en kvinnlig tiggare och är anmäld av en annan butiksägare som ställde upp för kvinnan.
Att inte ge pengar till tiggare är ett valfritt beslut man gör, men att skända dessa människor och ge dom fingret handlar om vem man är själv i sitt innersta väsen.
Civilkurage finns knappast längre även om det ökat lite sista tiden. Liksom man storstädar hemmet, ger bilen service kanske man skulle rundsmörja sin själ(sitt jag)?
Jag undrar varför man tror vi sitter i en säker båt som alla trodde på Titanic?
Vi kan själva hamna i samma situation om kriget kommer tex, eller en stor kärnkraftsolycka och naturkatastrof. Varför tror vi att vi är oåtkomliga för nöd?
Heder åt kvinnan som anmälde,läste om nöjet att sparka ihjäl uteliggare i flera länder. Vi måste alla säga ja till alla människors lika värde...Mvh/Sunny..
Skrivet av LasseO 19 mar 2014 09:09
Vi får aldrig ge upp den kampen!
Skrivet av Sunny3 19 mar 2014 09:24
I dagens NT står det om hur Linköping löst det med sina tiggare, härbärge mm, all heder åt vår grannstad som ofta föregår som gott exempel.
Mat kläder, en varm sovplats i trygghet, de lär känna tiggarna som kom för att arbeta, de trodde de kunde få arbete då de kom....Mvh/Sunny,..
Skrivet av LasseO 19 mar 2014 09:33
Jag tror att det måste sättas större press på deras hemländer så att de lever upp till de mänskliga rättigheterna men det verkar nästan omöjligt. Det är flera högerextrema strömningar som börjar få fotfäste i många länder och som måste bekämpas, så även här hos oss.
Skrivet av Sunny3 19 mar 2014 11:03
Ingen bryr sig om Romerna!
Har aldrig gjort och kommer aldrig att göra. De har drivit från land till land och inte varit välkomna någonstans.
Syrran såg igår en tandläkare skälla ut en tiggare, han satt utanför hennes praktik, mager och rädd, folk -gloooooor,- men som syrran sade-vem bryr sig, jag är jag och jag ger vem jag vill- ut med alla kriminella först och hjälp dessa som vill jobba.
Vi glömmer de stackars bärplockarna som bodde med sina små barn under presenningar , barnen var uppätna av mygg, hemvändande utan en krona på fickan, bara vi fick billig sylt.
Syrran sade -jag ska aldrig glömma mannens blick- då hon lade en sedel i hans mugg. Vi är inte rika, men dör inte av att ge en slant. Jag lider med dom.....Mvh/Sunny
Skrivet av Mynta 27 apr 2014 08:19
Läste i Dagens Nyheter att nu har "tiggarna" slagit sig ner under Kungsbron i Stockholm.
Det är inte enkelt att vara Polis och hantera dessa ordningsproblem precis.
Jag vet inte vad ni anser om tiggeriet men själv känner jag mig både rädd och ofredad när de är så närgångna att de stöter i mig när jag under de svåraste dagarna tagit mig fram med rollator.
Alltså ger jag aldrig något till rumäner.
Skrivet av Sunny3 27 apr 2014 09:02
Naturligtvis gör man som man vill!
Men de jag sett sitter helt stilla utmed husväggarna med sina små muggar.
Hela veckan har Marlou haft reportage om tiggarna på efter tio i tv 4. Vilka hemska öde, de var med i studion de som vågade visa skammen att tigga.
Det är efter prostitution det sista människan gör för att överleva.
I går så skrek en sk fin gubbe -ge dom inga pengar-själv hade han full kundvagn.
Jag var sjuk och trött och skrek rakt ut på centrat-jo gör det- ge dom pengar så somnar ni gott kära medmänniskor- många öppnade sina plånböcker sedlar åkte i muggen.Min stroke har gjort att jag tröttnat på all skit från själviska människor som bara ser sitt eget, vem vill leva på en lersluttning i Rumänien utan en chans att få ett jobb, hur ska de få sina barn att överleva?
Hjärta till hjärta ska börja åka till Romerna i Rumänien, ett gott initiativ.
Rädslan i deras ögon är nog för att få mig att förstå. Sedan gör man precis som man vill, inte ge- eller ge-. men man kan hålla inne med sina elakheter, hat och spott som de får utstå.
Jag vill dö i frid och veta att jag kände kärlek , förståelse, insikt och givmildhet....Mvh/Sunny
Skrivet av Mynta 27 apr 2014 10:09
Det är bra att vi är olika och att vi ser skilda saker som behjärtansvärda.
-Jag ger också även om jag inte har något överflöd men jag ger till en annan kategori. Uteliggare på Söder ger jag hamburgare till och jag köper Situation Stockholm.
Jag bjuder arbetslösa-sjukskrivna i min egen bekantskapskrets på mat-det är viktigt för mig.
Nu slog jag mig kanske för bröstet och "hurra" så bra jag är!
Människor skall ha hjälp på plats i första hand och det är solklart för mig att då är det Rumäniens myndigheter som skall ta ansvaret.
Göran Perssons ord om "social turism"-nu är vi där.
Jag vet ju att här där jag bor så åks det hem till Rumänien regelbundet och inte är väl det fria resor-något lurt finns i detta helt klart.
Att mätta sina barn med att tigga åt dem-ja varför kommer dessa till världen då?
Ansvarstagande efterlyser jag!
Nå detta är mitt sista inlägg i denna debatt men problemet kvarstår och kommer att kvarstå ju flera som ger pengar.
Fenomenet märker jag vid mitt eget fågelbord på vintern-fåglarna blir fler och fler så någon sprider ryktet om mat!
Jag köper alltså fågelfoder i mängder och det är glädje för mig!
Skrivet av Sunny3 27 apr 2014 10:39
Låter fint Mynta de små fåglarna fler och fler blir mätta!
Jag ger av hjärtat inte med förnuftet, inte målet att ses som en god människa. UNICEFs vaccinationsprogram tycker jag är jättebra bla. Men jag ger bara av överflödet så det är inget att skryta om.
Uteliggare och alkoholister har jag hjälpt genom åren, men det är också ett val att droga och dricka, kanske större val än sitta och tigga?
Ja alla hjälpinsatser är bra, oavsett om det är skogens fåglar eller främmande fåglar i människohamn.Kram från Sunny..
Skrivet av Sunny3 28 apr 2014 08:36
Så sant Farida!
I sina hemländer som Rumänien behandlas de sämre än djur, att få jobb är nästan omöjligt för Romer, husen av masonit. Människans lika värde existerar inte där.
En kvinna satte sig bredvid en tiggerska en dag och fick känna på hot, spott och fingret. Det slutade med att de fick bo hos henne i den lilla tvåan. Visst känns det gott med medmänsklighet.
Många har sjuka anhöriga, små barn hemma.
I mina studier ingick besök på barnhem i Belgien bla. Det var mest Romska små barn där, de stod i sina sängar och sträckte sina armar mot oss och sade- momm-. Vi hade strikta order att inte lyfta upp barnen, då de kanske skulle tro att vi hämtade dom.
Romerna har varit förföljda alltid.
Ingen kan hjälpa alla, men alla kan hjälpa någon. Så ser jag på saken...Mvh/Sunny..
Skrivet av vanforum 3 maj 2014 16:25
De ar bra att saadana har historier sprids daa varje sak som gor synen paa tiggare mer human bara ar positiv!
Skrivet av Sunny3 1 jul 2014 20:26
Det som äcklar mig mest är hatet hos politiker som inte ens drar sig för att ljuga folk rakt upp i synen. Men det är de mörka krafterna inom dom som styr, samma krafter som återkommer
i alla tidsåldrar. Ögonen brinner av hat och ondska.
Masshysterin som grep Tysklands folk under Hitler, detta ansikte lever än.
Alla människors lika värde existerar inte, -vi och dom sämre- är deras ledstjärna, de kan dupera och dra med sig jag svaga och oupplysta människor de som inte vet hur allt varit genom århundradena.
Dessa människor som utan samvete slet barn mitt itu, de hatar Romska tiggare, de hatar det som inte liknar dom själva,deras ledare liknar varandra.
De har ett storhetsvansinne och tror de är ett utvalt folk. Skrämmande är förnamnet och människoförakt är deras efternamn.När vi som slåss för demokrati, rättvisa, gemenskap,allas lika människovärde tystnar, ja då ska stenarna tala....Mvh/Sunny..
Skrivet av Sunny3 6 jul 2014 08:46
Igår stod att läsa om två överfall på tiggare,grymt och skoningslöst slår man på dom.
Det är en sak att inte vilja ge något och osynliggöra dom som tigger.
Men vem har rätt att utan orsak skada en annan människa?
Då kan man kontra med de tre små barnen som gick för att köpa Fredagsgodis, när de handlat klart tömde de sina portmonnäer i tiggarens burk, så bjöd de honom på godis och avslutade med kramar fulla av kärlek och en puss på kinden.
Barn är naturliga och delar med sig. Under alla år på småbarnsdagis såg man de små dela med sig, dela kakan mitt av till vännen bredvid, med något undantag.
Jag tror genetiskt att vi från början är programmerade att dela med oss och ge de som inget får.
Men frågan är hur man kan ta sig rätten att slå en sittande människa med en kasse inköpta ölburkar i huvudet?
-Vårt land- sade han.Men mitt land ger till de som inget har, så olika ser vårt land ut....Mvh/Sunny..
Skrivet av Mynta 6 jul 2014 09:07
-Håller med om att här var gränsen passerad. Verkligen att gå för långt och för att inte detta skall hända igen måste "problemet" upp på politikernas bord.
Tiggarnas gräns har också förskjutits här i stan för de konkurrerar med varandra och nu har vissa i stället för att sitta börjat gå in i busskurerna och sticka upp pappmuggen i ansiktet på folk! Det är oacceptabelt det med.
Det är ofredande tycker jag.
-Jag ger inget till tiggarna men jag ger till långtidssjuka och arbetslösa i FAS 3 i min egen bekantskapskrets - de får mat!
Skrivet av Sunny3 6 jul 2014 09:16
Gör de så så är det ofredande, helt klart.
Här sitter alla tysta utmed väggarna vid köpcentrat.En flinande man stod och kastade enkronor på kvinnan en dag. De ser skrämda och oroliga ut då folk skriker åt dom.
Man får ge vem man vill och tycker behöver hjälp. Själv ger jag till Unicefs vaccinationsprogram. Min son gifte sig i maj och hans önskan var att gästerna gav till detta program. Han ska bli pappa själv för första gången och känner att detta ligger varm om hjärtat.
Mina närmaste vänner ger till olika hjälporgan, men även till tiggarna..Mvh/sunny
Skrivet av Sunny3 7 jul 2014 08:50
Vi röstade ja till ett öppet Europa, inte jag men de flesta. Man kan ju inte bara plocka russinet ur kakan och slänga resten, ta emot alla EU bidrag, men vara emot människoströmningarna som blir med öppenhet. Var det inte det som många sade ett fritt Europa där man kan arbeta och resa fritt?
Klart det måste få konsekvenser på alla plan, vi har fått nya gränser helt enkelt. De flesta länder har det sämre, något land kanske har bättre ekonomi. Norge tex. Ja båten blir tung att ro.
men har vi sagt ja, så har vi, enligt mitt sätt att se på saken....Mvh/Sunny..
Skrivet av Bosse 7 jul 2014 15:14
Tar vi emot så mycket EU-bidrag? Jag har för mig att vi betalar in mer än vi får ut så det är väl inte att plocka russinen ur kakan.Norge är ju inte medlem i EU om det nu har någon betydelse i sammanhanget.
Skrivet av Sunny3 7 jul 2014 17:03
Det är inte vad vi fick utan vad vi trodde vi skulle få då vi röstade. Om vi vetat vad vi skulle få hade väl inte en enda kotte röstat för EU? Eller? Nej just det Norge klarar sig på oljan. Mvh/Sunny
Skrivet av kolaren 8 jul 2014 22:23
EU har några nettobetalare, men de flesta länderna får tillbaka mer än vad de betalt i avgift. Klart att fler då vill vara med i cirkusen...!!
Tycker själv att det är fel att Sverige skall betala 'understöd' till ex Portugal och Irland - men det är ju vad vi gör! Hade hellre försökt hjälpa u-länderna med ex rent vatten....
Skrivet av kolaren 8 jul 2014 22:40
I våras var jag uppe i Hallunda utanför Stockholm. Utanför affärer och under viadukter satt tiggare, kvinnor med filt över benen.
På kvällen skulle lag ta mig till hotellet i Kungens Kurva. Närbeläget, men jag förirrade mig gående genom ett litet, något avlägset skogsparti.
Där - i en glänta står två husvagnar dragna av var sin Mercedes. Utanför står en av de tiggerskor jag sett under en viadukt i Hallunda...!!
Kan det möjligen vara så - att man tar med sin gamla mormor på utflykt till Sverige?? Och nyttjar henne som lockbete....
I Sverige spärrar vi istället in våra gamla på ålderdomshem.
Där får de sällan utflykter....
Skrivet av Laura 8 jul 2014 22:46
"de flesta länderna får tillbaka mer än vad de betalt i avgift", låter för mig som Ebberöds bank, och det är väl kanske vad EU är?
Skrivet av kolaren 8 jul 2014 22:51
Under min tid i Civilförsvaret använde vi figuranter, som skulle spela skadade i övningarna. Dessa skådespelare fick sårskademarkeringar gjorda i silikon som var mkt lika riktiga sårskador. Alltså en silikonplatta, som man lägger på huden. Ofta förstärkte vi med lite jord, ketchup o lingonsylt.
Så under ett besök i Vilnius, Litauens huvudstad, ser man tiggare sitta lite överallt. Många hade sårskador på benen, och visades öppet. Problemet var att många av skadorna såg så väldigt lika ut .....
Jag dömer inte, och för inga rykten vidare. Berättar bara vad jag själv har iaktagit!
Skrivet av Mynta 9 jul 2014 06:36
Intressanta uppgifter Du kommer med. Låter verkligen illa.
Det känns väldigt bra att jag röstade Nej till EU och det gjorde jag efter en studiecirkel och mycket läsande/lyssnande.
Nu är vi där-inte på pottkanten utan vi har verkligen ramlat ner.....
Skrivet av Mynta 9 jul 2014 06:39
"Spärrar in på ålderdomshem"-det är ännu värre för våra åldringar sitter ensamma och får í bästa fall besök av hemtjänst och mat i lådor som levereras av transportbolag....
Servicehus är drömmen för många men här i Västernorrland är det platsbrist.....
Nötboskap är garanterad utevistelse men det är inte åldringar-vilket Sverige!
Skrivet av Sunny3 9 jul 2014 08:32
Lite tankar kring Kolarens inlägg.
Så man är så rik hemma i Rumänien att man köper Merca och fin husvagn för att tigga ihop 50kr om dagen i skam och förnedring i Sverige?
Man pratar om bulvaner som hämtar upp pengarna efter dagens tiggerier, hur går det ihop med våra bensinpriser?
De flesta jag sett har bott under presenningar, eller primitiva tält. Man har följt dom hem till ruckel på leråkrar i Rumänien.
Att Romerna haft det svårt i vårt land i alla tider det har det gått program om många gånger i TV, de var också de som snabbast togs till koncentrationslägren.
Men först som sist så är det mitt eget hjärtas val att inte tro på allt man hör utan följa mitt hjärta och tro gott om den som sitter utlämnad på nåder för att få några kronor.
Vore de så rika låg de nog vid en pool nere på Rivieran istället?
Såg ett program om våra ungdomar hur de tänker pga av alla rykten de hör om allting.
Att våra gamla behandlas extremt illa är vårt lands styrande krets fel......Mvh/Sunny
Skrivet av Sunny3 29 jul 2014 10:21
Idag hade man inslag i morgonprogrammet om våra tiggare, inget fanns av brottsliga ligor bakom, man hade noga undersökt detta. De får ihop ca 70kr per dag inget att leva av för andra så att säga.
Orsakerna var extrem fattigdom, frågan ställdes -vad skulle få oss här att åka dit och sitta med en mugg?
Men regler ska också följas är det förbud att tälta så gäller det alla.
Stadsmissionen har olika projekt på gång, även andra, försäljning, mm, utbildning.
Samt att Rumänien , Bulgarien får krav på utbildning, skola mm, man kan säkert häva bidrag om inte detta åtföljs.
Som damen sade- är du avundsjuk på tiggarna ,vad hindrar dig att sitta där med en mugg-?
Tills de får hjälp hemma vill jag bidra med en slant till mat och medmänsklighet, ett leende är gratis, en vänlig nick, att våga möta dessa sorgsna ögon och visa att man ser, det kostar inget.Godhet lönar sig alltid, det stärker hjärtat....Mvh/Sunny..
Skrivet av Sunny3 31 jul 2014 09:05
Med tårar i ögonen läste jag att tiggarna nu slåss om platserna att sitta och tigga på, Länderna runt oss kommer med sina tiggeriförbud, var ska de då ta vägen?
EUs fria rörlighet inbegriper inte tiggare, men kriminella ligor?
Varför ska de grova brottslingarna gå fria och tiggarna visas ut, det är om något att sila mygg och svälja kameler, knarkhandeln, brottssyndikat,vinster på välfärden, butiksrån mm verkar vara en struntsak i sammanhanget..
Alla mord som nu varit i både Norrköping och Linköping, ses med blidare ögon än tiggarna.
Varför? Gör det så ont i vår själ när vi ser dessa människor som inget annat val har än att tigga?
Jag har stått vid Mirum gallerian och kollat folket hur de reagerar på den fattiga kvinnan som tigger i värmen. Vad tänker hon om oss?
Är hon en medmänniska till oss, vi som rullar fram med fulla kundvagnar, är hon och hennes hunger lika stor som alla oss andra som knappast kan gå pga vällevnad?
Hennes sorgsna ögon berör inte många, en del blänger, men de flesta går förbi utan att se henne alls, cynismens ansikte.
Någon väser något elakt-,tack, tack- säger hon. Kanske de enda Svenska ord hon lärt sig?
I går slokade hon i värmen, skinnet är brunt och torrt, i muggen ligger en guldtia och några enkronor, många hjälper gärna till att sprida rykten om tiggarna och rasismen frodas.
En gång kanske deras Romska förfäder drog genom vårt land och kördes bort från plats till plats, vi förfasar oss över hur de behandlades då????? Dessa Romer är lika fattiga som de på 1800-1900 talet.
Jag önskar att de få organisationer som fortfarande hjälper minoriteter kan få till bra hjälpprojekt. Jag känner sorg. -Ecce Homo-, (se människan)Mvh/Sunny..
Skrivet av Bosse 31 jul 2014 16:00
Sunny skriver att grova brottslingar går fria men tiggare visas ut. Stämmer verkligen det? När har några tiggare visats ut från Sverige? Du skriver att knarkhandel och butiksrån är struntsaker var får du sådana idéer ifrån? Jag tror att rättsvårdande myndigheter gör vad de kan mot både knarkhandel och butiksrån, har du några fakta som tyder på motsatsen? Även om man blir känslomässigt engagerad så tycker jag att man måste hålla sig till fakta i en debatt.
Skrivet av LasseO 31 jul 2014 16:26
Tiggare bussas hem från flera kommuner men är snart tillbaka, och den fria rörligheten som EU-medborgare gör att tiggeriet ökar och blir bekymmer som är svåra att lösa. Större press på deras hemländer behövs men det händer inte mycket.
Skrivet av Sunny3 31 jul 2014 16:31
Jag skrev att tiggeri förbjuds i våra grannländer och att de då tar sig hit, det ska bli straffbart tex i Danmark att ge dem pengar.
Alltså visas de ut från grannländerna indirekt.
Vore det inte bättre att lägga den tiden på den verkliga brottsligheten. Straffen är låga, här gick alla fria vid två mord utom en person, fast 20 tal var inblandade i dessa släktfejder av slagsmål och misshandel.
Straffen för grova brott är låga, 13% av alla våldtäkter går till dom.De flesta sker i hemmet.
Jag håller med dig fakta är fakta, de finns i varje dagstidning.
Inget jag skrivit strider mot det.
Känslosam ja, medmänniska ja, vore alla det vore fattigdom och krig utrotade och all annan kriminalitet också.
Jag har inga Romska släktingar,är inte Romsk själv, inte en droppe, men det spelar mig ingen som helst roll.Men kanske bäst att påpeka det.
Jag har arbetat inom Kommun , skola, landsting och sett och hört det mesta under nästan 50 år.
Jag samlar på fakta innan jag debatterar....Mvh/Sunny..
Skrivet av Bosse 31 jul 2014 16:54
Det är inte fakta; att de förbjuds att tigga i Danmark och de då åker till Sverige kan inte på något sätt kallas utvisning! "vore det inte bättre att lägga den tiden på verklig brottslighet" skriver du, avser du då dansk polis? Att du tycker att straffen allmänt är låga är tyckande och inget fakta och gör inte på något sätt att du kan påstå att butiksrån och knarkhandel är struntsaker. Du tar några enstaka lösryckta fall som bevis för dina teser. Om du tycker att straffen är så låga att de kan benämnas struntsaker visa då vad det gemonsnittliga straffet för butiksrån eller knarksmuggling är. Straffet för grovt rån är från fyra till tio års fängelse, jag tycker inte att det är tecken på att det betraktas som struntsaker. Så jag tycker nog att något av vad du skrivit strider mot fakta.
Skrivet av Sunny3 31 jul 2014 17:48
Det står dig naturligtvis helt fritt att ha din åsikt liksom jag har min.
Hur många rån klaras upp av åldringar på guldkedjor på stan där de rycks omkull och skadas ill? Alla gruppvåldtäkter,stölder i hemmet av olika lurendrejeri, telefonbluffar mot gamla, ligor och motorcykelgäng, med droger och vapenhandel,vägpirater, osv, osv.
Visst går väl många djupt kriminella fria,som aldrig åker aldrig åker fast?
Våld mot kvinnor med kvinnofridskränkningar ligger mycket lågt i prio.
Jag har kontakt med poliser i bekantskapskretsen och de säger det är bara att skumma på ytan.
Men jag rekommenderar de som lider väldigt av tiggeriet och slåss för förbud att se filmen-de röda stövlarna-.
Bättre tigga än bli en brottsling.Så resonerar de som tigger.
Mvh/Sunny...
Skrivet av Sunny3 31 jul 2014 17:53
Glömde att jag inte menade att det var struntsaker med grova brott, naturligtvis anser jag det ska ha högsta prio i ett civiliserat samhälle. Men ingen hinner med. Därför blir det så märkligt då man ska förbjuda tiggeri. Förbjud all stöld osv,men se det går inte. För folk skiter i lagen, de tar det de vill ha, de ber inte om det...Mvh/Sunny.
Skrivet av Bosse 31 jul 2014 18:34
"Förbjud all stöld" skriver du, men stöld är förbjudet, visste du inte det? Att allt för få brott klaras upp står väl inte i någon som helst motsats mot tiggeriet. Du som har poliser i din bekantskapskrets kan ju fråga dem hur mycket tid de lägger ner på tiggeriet som de hellre skulle klara upp brott under.
"Du har din åsikt" skriver du och den lär jag inte kunna ändra på och vill inte heller men i en debatt är det viktigt att hålla sig till fakta annars spårar det lätt ur.
Skrivet av Sunny3 31 jul 2014 18:43
Jag tror du läser väldigt slarvigt. Jag skrev- förbjud stöld, men se det går inte, för de tar ändå vad de vill ha-, de ber inte om en slant.Vad jag då menar är -att kriminella skiter i vad som är förbjudet-.
Hånfull attityd är inget bra då man ska tala med respekt i en debatt därför tackar jag för dina åsikter i ämnet.
Hoppas Sverige vågar ta beslut om att fortsätta ha en medmänsklig syn på dessa arma människor, jag överger aldrig de minsta...Mvh/Sunny..
Skrivet av LasseO 31 jul 2014 18:49
Jag tycker att du har rätt Sunny och stå upp för dina åsikter.
Skrivet av Sunny3 31 jul 2014 19:08
Jag kan aldrig sluta att slåss för mina ideal, jag skulle gömma flyktingar,dela mitt bröd, ge till de som inget har.Det är en livsuppgift jag alltid haft. Jag bar hem kattungar, fågelungar,som äldre har alkoholister fått sova hos oss.
Omplaceringshundar som farit illa.
Jag avskyr de som gör andra illa, slår gamla av ren girighet, de som låter små barn utan tänder suga på knäckebröd för att själva tjäna miljoner. Driva åldringsvård och dra in de gamlas bulle, de som tjänat in all skatt och levt i fattigdom många av dom.
Djuren som far illa i djurfabrikerna, allt slår bara tillbaka på oss själva.
Det är klart det slukar resurser att börja avhysa tiggare, någon våldsverkare slipper då undan.
Men mest önskar jag att man byggde fina bostäder hemma hos dom själva och gav dom utbildning tex små affärsrörelser.Stadsmissionen har väl ett sådant projekt på gång?
Då växer deras självkänsla och de kan få lön för sitt arbete.
Hoppas att de få som åker på Rumänien orkar fortsätta, i Polen har jag bekanta som hjälpt romerna bygga bostäder....Mvh/Sunny..
Skrivet av LasseO 31 jul 2014 19:17
Vi kan bara hoppas att EU sätter större press på deras hemländer men det verkar ta tid.
Skrivet av Bosse 31 jul 2014 20:11
Jag läser inte slarvigt, jag läser exakt vad som står om du sedan menar något helt annat så kan du inte begära att jag ska gissa mig till det. Om du anser att det är hånfullt så får det stå för dig.
Men på de premisserna går det inte att föra något logiskt samtal med dig varför jag här slutar.
Skrivet av Sunny3 31 jul 2014 20:49
Nej då, jag menar precis vad jag skriver, men kan inte förklara tydligare.
Jag tycker också vi slutar här för det är långt från ämnet, det handlar om tiggare inte hur jag tycker, skriver, beskriver eller tänker.
Utan om deras utanförskap var de än befinner sig. Vi står nog långt ifrån varandra åsiktsmässigt på alla plan, men ha det så bra önskar Sunny..
Skrivet av LasseO 31 jul 2014 21:17
Du gör rätt i att sluta debattera med honom, ingen idé.
Skrivet av Sunny3 1 aug 2014 18:46
I dagens NT skriver överintendenten vid forum för- levande historia- om att bryta Romernas utanförskap, Eskil Frank redogör lite av Romernas historia.
Natten den 2 och 3 augusti 1944 mördades de sista 3000 Romerna i Auschwitz. Sammanlagt mördades 0,5 miljoner Romer under förintelsen.
Men det började inte där, under århundradena har de varit utsatta för förföljelser och det upphör inte.
De har tvångssteriliserats, kartlagts och registrerats.
Förvägrats bostad, barnbidrag,socialförsäkringar, rösträtt och skolgång, stängd arbetsmarknad i Sverige på 1900talet.
Antiziganismen frodas än idag.
Aggressiv retorik mot Romer förs i Sverige.
Måltavla just nu är tiggare av Romskt ursprung.
En större medvetenhet börjar slå rot hos våra politiker om vad som pågår.
Även andra väljer att vara lyhörda, människor visar civilkurage.
En treårig satsning ska göras av-levande historia- för Romerna, en utställning kallad- Vi Romer-syftet är att undanröja stereotyper och negativa attityder.Just för att inkludera Romerna i samhället. Sammanfattning av Eskil Franks artikel i NT.se idag....Mvh/Sunny.
Skrivet av Sunny3 3 aug 2014 14:57
Nej Romerna har aldrig varit någons ansvar.
Klart man får tycka vad man vill om det. Men vi tar emot och hjälper så många andra från andra länder som kommer hit och är kriminella.
Minns då mamma arbetade på LME och det kom många från andra länder som omedelbart ville ha förtidspension och guldtänder.
Då gick det, men tiderna har hårdnat, bärplockarna och tiggarna är lättast att ge sig på, de som ändå försöker att inte stjäla och sko sig på bidrag.
Jag ser dom som de mest värnlösa i samhället förutom våra gamla och små barn.
Många invandrare röstar på SD,de ser inte skogen för bara träd...Mvh/Sunny..
Skrivet av LasseO 3 aug 2014 15:00
Bra inlägg i debatten som vanligt.
Skrivet av Sunny3 3 aug 2014 21:22
Ja och de skrattar åt det för de har inget till övers alls för folk från andra länder, moskebyggen eller flyktingar.Mina elever på klinikerna som gick i kängor och bomberjackor hade vackra namn på alla som inte de tyckte platsade i Sverige.
Några blev mördare och ju mer tillåtande det blir med rasism , ju mer sprider sig våldet och gängrelaterat våld, gäng mot gäng.
Huliganer som drabbar samman.
Många vill spä på fördomar och sprider rykten som inte stämmer, skitstövlar finns av alla nationaliteter. Mycket bottnar i rädsla, rädda människor är farliga, de tysta också, de blir medlöpare till mobben, vare sig det är drev mot homosexuella, minoritetsgrupper,även mot handikappade och gamla.
Problemen måste angripas på helt andra sätt, upplysning, fostran, föräldra- ansvar, respekt för allas lika värde. Gränser är föränderliga, kolla forna Jugoslavien, vilken landsgräns är cementerad och kan kallas vårt land? Många Skåningar vill tillhöra Danmark? Utifrån universum ser man bara en blå vacker pärla, vår vackra jord, en plats för människan gärna i fred och frihet....Mvh/Sunny
Skrivet av Mynta 4 aug 2014 06:26
-Jag är rädd för framtiden och jag är rädd att munkavle skall gälla framåt.
Demokrati förutsätter ju faktiskt att alla skall ha rätt att yttra sig men nu är det tyvärr så att så fort det närmar sig det minsta att man inte gillar läget vad gäller invandringspolitik så är man med automatik rasist.
Bert Karlsson han drar sig minsann inte för att tjäna pengar och han gör rätt!
Han har inga problem med att visa hur lätt det är att utnyttja systemet och just tjäna pengar!
Valdagen närmar sig och slentrianmässigt blir det väl att jag röstar - enklast så men fegast.
Skrivet av LasseO 4 aug 2014 08:18
Du har rätt, det blir tyst men det måste debatteras innan det spårar ur helt. Vi kan inte ha det på detta sätt.
Skrivet av Sunny3 4 aug 2014 08:56
Många älskar mångfalden, deras mat,musik, för att inte tala om alla de som var med och byggde upp Sverige.
Minns de flitiga Estländarna då de fyllde våra tomma fabriker och fick igång hjulen.Man kan ju inte bara plocka russinen ur kakan.
Vi får inte glömma vad världen gjorde mot Judar, Romer, homosexuella , handikappade,gamla, förståndshandikappade.
Jag kan inte förstå hur detta gamla spöke kan få liv igen?
Bert Karlsson är Svensk och skor sig på samma sätt på invandringen som många andra. Svart arbetskraft- Rut och Rot, då tar vi tacksamt emot billig arbetskraft.
Inom äldreomsorgen att tvätta våra gamla i rumpan, ja de flesta som kom till mamma hennes sista tid var inte av Svensk härkomst.
Undrar var de första Svenskarna kom ifrån? Eller är de ett eget folk utsprungna ur urtidens soppa av evolution?
Demokrati är inte ett tillstånd förbehållet Svenskar, det omfattar alla.
Mord och våld har vi bland motorcykelgängen,fotbollshuliganer,
det är föräldrarnas sak att fostra barnen oavsett var de kommer ifrån.
På Bråvalla var det 50.000 Svenska ungdomar som levde som svin, de bajsade i tälten och lämnade all sin skit till fattiga färgade att städa efter dom.
Det tog en månad att städa. Det finns inget bättre folk, eller bättre gry i oss. Men politikerna sköter det illa. Inbördeskrig finns i många länder. Kanske står vi inför en tid då alla människor måste hjälpa varandra till en bättre värld, inte ett bättre land? Mvh/Sunny.
Skrivet av LasseO 4 aug 2014 09:07
Självklart men ett jätteproblem är gängkrigen i bla Gbg som jag följer ganska noga. De som skjuter ihjäl varandra är inte några som heter Svensson eller Johansson plus de som åker ner till Syrien och krigar, detta måste debatteras så att vi får ett slut på eländet.
Skrivet av Sunny3 4 aug 2014 09:12
Därför öppnar jag en tråd som handlar om invandring eftersom min tråd förlorar fokus från de Rumänska tiggarna, de kan inte kopplas ihop med invandring, de är nödlidande som försöker rädda sina liv och sina barns liv hemma.
Vill tråden inte ska överge deras hopplösa situation...Mvh/Sunny
Skrivet av Mynta 4 aug 2014 12:45
Visst har jag bestämt mig för att inte tycka mera angående tiggare men jag kan inte låta bli att göra det!
-Det är inte lilla Sverige som har monopol på att ta detta ansvar.
-Verkligheten är precis som när en äldre dam i skogsområdet jag har fastighet i började på att mata en förvildad katt-jo sen vimlade det av nödlidande katter och det blev helt klart ett stort bekymmer. De blev flera och flera...
-Den som lägger pengar i pappmuggen åtar sig ett ansvar-tror man inte att en tiggare förväntar sig något nästa gång man passerar?
-Jag ger inget men jag gör anspråk på att få vara i fred och slippa gråt och tillrop och faktiskt bli ofredad.
-Jag äger inte problemet det är min hållpunkt-
Det är för min del bättre att ge till Fas 3 människor/sjukskrivna som genom Alliansens försorg hamnat i ett svårt läge.
Min paroll är ju att ta sedan dit man kommer och anpassa sig och varken tiggare eller invandrare verkar dela min paroll.
Jag vill inte ha det så här-jag vill ha det som när HSB i sina nybyggen på 1950 talet var noga med att skruva fast skylten "Bettleri förbjudet" vid ytterdörren.
Skrivet av Sunny3 4 aug 2014 13:00
Klart du ska tycka Mynta!
I lördags gick ett program om Romerna på Tv, helt fruktansvärt att se deras lidanden genom tiderna.Jag känner mig inte god då jag ger min slant heller, sist strök jag den magra krakens kind, hon tog min hand och pussade den. Jag vet att hon har mat för dagen. Varför pratar man om hur de hade det förr, när man skiter i hur de har det nu?
Man kan se på det som att Sverige har ett större hjärta än de länder som struntar helt i dessa människor, eller säga att vi är dumma som bryr oss.
Medmänsklighet är för mig att se alla, inte bara oss själva inom en viss uppsatt gräns genom krig.
Jämförelsen med katter eller råttor är otäck i mitt tycke.
Det var så man såg på Judarna, Romerna, sinnessjuka, handikappade under Hitlertiden.
Jag tror de snart kastas ut till en oviss framtid i sina skjul i Rumänien. Men jag kan skicka kläder pengar genom hjälporganisationer som börjat i byarna att hjälpa.
Men visst får man i demokratins namn vilja ha det annorlunda, det är en mänsklig rättighet och även att få uttrycka det i text den SK -tryckfrihetsförordningen-.
Det är bra du skriver Mynta, det känns bra då man uttryckt sin egen åsikt, Mvh/Sunny..
Skrivet av Mynta 4 aug 2014 15:59
Det är bra att få uttrycka sin åsikt och stå för den och jag gör det.
Det behövs ingen större kunskap i matematik för att förstå att det kostar pengar att ta sig till Sverige och det kan inte ha bärkraft att sitta och tigga på gatan. Ingen skall få mig att tro att det blir några pengar över till att skicka hem-vart nu dessa anser att "hem" är.
Att ge är detsamma som att "inbjuda" flera för ingen tiggare skulle väl komma på tanken att åka till ett land där ingen ger...
Vi har tillräckligt med sociala problem här redan nu och därför är det nog.
Vård, skola och omsorg-det räcker inte till det mest basala och då måste vi inse att vi har nog i båten eller skall vi sjunka!?
Skrivet av Sunny3 4 aug 2014 16:11
Klart man ska stå för sin åsikt!
Bra Mynta.
Men pengarna ges av frivilliga som skänker,på samma sätt som man lägger i tex -röda korsets- bössor. Det är fickpengar givna av medmänniskor.
Inget som tas av skattemedel. Jag ger av det lilla jag har kvar istället för att tex köpa vin, cigaretter, chips, spela på lotto.
Jag har bara en kärlek till allt som lider, att jag ger tiggarna utesluter inte att jag ger till UNICEfs vaccinationsprogram, till katthemmet, tagit omplaceringshundar som farit illa, räddar en liten fågelunge, hjälpt familjer med alkoholproblem och just nu stöttar jag några psykiskt sjuka ungdomar över telefon, där ensamheten kan bli total.
Det ena utesluter inte det andra, förr gick jag ut med gamlingar och bjöd på fika.
Jag respekterar dina åsikter Mynta även om jag inte delar dom, för mångfald berikar....Mvh/Sunny..
Skrivet av Sunny3 4 aug 2014 20:11
Fint Farida att visa uppskattning, en god medmänsklig egenskap. I like....Mvh/Sunny(nu blir Mynta glad och det glädjer mig också)
Skrivet av Mynta 4 aug 2014 22:16
Glad blir jag inte men naturligtvis fortsätter jag att stå upp för min åsikt och jag har faktiskt en hel del på min meritlista i fråga om socialt engagemang och givande men det är stopp nu!
Nå så här var jag när jag trodde att jag kunde förändra världen!
På barrikaden vid kårhusockupationen och med FNL-märket på.
Demonstrationer i otal. Alternativ jul och jobba på Alltinget i Stockholm, Grupp 8 blev det! Det blev försörjningsansvar och juridisk examen och arbete. Det blev övervakarrollen, kontaktpersonsrollen, det blev engagemang i unga örnar, det blev en socialdemokrat av mig. Det blev mognad och det blev Röda Korset, besöksverksamhet och insamlingar.....ju mer jag mognade så insåg jag att det enda jag kan påverka är att ta hand om just mig själv och min egen familj! Samla i min egen lada för just min familj.
Sparade i pensionsförsäkring för jag anade att det skulle gå åt skogen.....
Nya pensionssystemet känner jag väl till från att det var ett frö till hur det blev. Remissinstans där jag fanns.
Nu är allt historia.
Du gamla Du fria...Upp trälar uti alla stater...
Från att ha varit en revolutionär så har jag nu blivit en mogen äldre kvinna som förstår orsak och verkan och som tänker efter före.
Det tackar jag Livet för.
Skrivet av Edor 4 aug 2014 23:34
Det finns ett talesätt:
Var du inte radikal när du var ung, så har du inte varit ung.
Är du radikal när du blivit gammal, så har du ingenting lärt av livet.
Skrivet av Mynta 5 aug 2014 05:20
Just det-att ta sig friheter och gå emot lag och förordning det skall man aldrig acceptera.
Självklart skall inte dessa tältstäder accepteras och det borde inte vara så byråkratiskt noga att riva heller.
Antar att om jag själv skulle fälla upp ett litet vindskydd i någon av stadens parker och plocka fram Trangia köket gick det inte många minuter förrän ordningsmakten "röjt" undan mig.
Ta seden dit man kommer!
Skrivet av Sunny3 5 aug 2014 07:56
Nu lämnar jag denna tråden åt er som har allt klart med hur allt ligger till och sänder allt gott på färden.
-Goda tankar , goda ord sprida kärlek på vår jord.-[youtube=http://youtu.be/2cW8Alo_5uI]Vad världen behöver[/youtube]
Skrivet av Sunny3 5 aug 2014 12:26
Alla har skrivit sina åsikter och jag skrev att det var bra. Att du berömde Mynta, skrev jag -I like till-. Men jag har inte mer i ämnet att tillföra och då slutar jag skriva. Dumt att bara återupprepa vad man känner hela tiden.
Att jag skriver mycket är för att jag är ganska låst för socialt umgänge.
Du Farida bor vad jag förstår utomlands vissa perioder av året
som jag fattat det, jag kan max vara borta tre timmar pga sjukdom.
Men jag anser att ni som har mer i ämnet att skriva fortsätter i tråden. Jag har skrivit det jag har att säga utifrån ett allmänmänskligt synsätt, inte politiskt, kanske skiljer det oss där.
Men skriv så pennan glöder,
Farida är det ett Turiskt namn, jag hade barn i skolan som hette Habiba och Farida? Hur som haver ha det gott önskar Sunny...
Skrivet av Mynta 21 sep 2014 10:34
Min inställning till tiggeriet är helt klar och därför borde jag tiga. Kanske är jag "begåvad" med ett hjärta av stål och tål att möta en blick utan att ändra inställning. Hjälp på plats skulle jag kunna ge några kronor till och i så fall "betala mig fri" för att slippa se eländet som jag nu såg på bussresa till Stockholm. Hur kan det vara möjligt att tiggare som suttit på gatan i Umeå tar bussen till Arlanda och går in för att flyga "hem"? Jag har inte svaret!
Inte heller har jag svaret på varför den tiggare jag såg sitta utanför matbutiken på Söder sen på kvällen sitter på den restaurang vi besökte och till skillnad från oss dricker starköl till maten!
Naturligtvis bytt kläder!
Att det finns så många aningslösa svenskar är ofattbart. Ursäkta jag gör jämförelsen med att mata förvildade kattor-de blir bara flera om det finns mat!
Detta är inte annat än en EU-fråga och våra svenska politiker skall ta sitt ansvar.
Det förväntar jag mig av samtliga partier inkl. S som jag själv röstar på.
SD var det visst 780 000 som röstade på och alla kan inte vara rasister men säkert finns det många som vill värna Sverige och som vill ha en framtid för kommande generationer.
I ett samhälle nära mig här var det 20% och varför?
Admin: Detta inlägg flyttat hit till tråden om tiggare från tråden om invandrare. Detta eftersom EU-medborgare som rör sig fritt inom EU inte ska blandas ihop med begreppet "invandrare".
Skrivet av LasseO 21 sep 2014 10:54
Här i stan har flera vittnat om samma sak, även polisen. Jag vill inte debattera detta med tiggare och EU-medborgare i Sverige eftersom jag inte vet hur det ligger till och det räcker med alla spekulationer och rykten som florerar utan att jag skall bidraga till detta.
Skrivet av Mynta 21 sep 2014 14:56
Det är helt rätt att jag också borde tiga!
Jag tycker ett och andra tycker något annat och det respekterar jag.
Eftersom vården är så eftersatt här i Västernorrland så får jag väl skylla på att jag spar till min egen vård/omsorg så slipper jag ge något och ändå ha äran i behåll.
I gengäld begär jag inget av någon annan heller.
När jag kommer till Funchal får jag ge till tiggerskan som står vid toaletten på restaurangen och "lurar" mig att hon är anställd för att ta betalt-det gör jag gärna för hon är i sitt land.
När jag åker ger jag rejält till de som städar-de är i sitt land.
Skrivet av LasseO 21 sep 2014 15:00
Visst är det jobbigt att se dessa människor som sitter överallt, jag ger ingenting och har inga problem med det och hoppas att det får någon form av lösning.
Skrivet av Sunny3 21 sep 2014 20:42
I lägret där en tiggare dog av brännskador fick man en god överblick hur området såg ut, men oj, inga lyxhusvagnar eller Mersor, bara kartonger och pressningar.Lägret har mordhotats, vi har fri rörlighet i EU, alla som röstat för EU, inte jag.
Filmerna från byarna de kommer ifrån och alla reportage i Tv trodde jag skulle sätta stopp för all falsk ryktesspridning. samma som mot Judarna under kriget. Jag mår bara illa. Jag är mycket insatt i hjälparbetet och vet att Romer inte får arbete i Rumänien, de har alltid satts på undantag.
Att likna dom vid katter och råttor är precis samma tongångar som i krigets början av judar och alla lögner om dom. Fy vad går vi mot för samhälle. Våra ungdomar super och spelar upp en halv miljon. Jojo bara normalt, visst. Men jag är inte med på det tåget. Behöver tiggarna inte äta eller vad menar folk. Jag skäms, skit i att ge , men man ska hålla sig till sanningen.........Sunny....
Skrivet av Sunny3 22 sep 2014 12:57
Hemska bilder från Köpenhamnsderbyt då en Tiggerska går ner i en skitig fontän och plockar upp fansens ölburkar och flaskor för pant.
De knuffade henne, kastade öl över henne, klistrade klistermärken på henne, låtsades hjälpa henne upp för att sedan knuffa henne. Polisen gjorde inget för att hjälpa den utsatta ensamma kvinnan. Botten är nådd för länge sedan....Sunny..
Skrivet av Mynta 22 sep 2014 15:33
Det låter hemskt detta och värre blir det för ordspråket "när spiltan är tom bits hästarna" kommer tyvärr att bli en realitet i det land våra förfäder byggt upp.
Skrivet av Bengt 22 sep 2014 16:57
måndag 22 september 2014, kl 15:33 skrev Mynta
Det låter hemskt detta och värre blir det för ordspråket "när spiltan är tom bits hästarna" kommer tyvärr att bli en realitet i det land våra förfäder byggt upp.
Intressant att du tar till gamla talesätt. Jag använder mig också ofta av dem och kan säga att jag "tror på" dem - i den meningen att de har inte överlevt genom århundraden av en slump, utan de har något reellt att säga oss. Ett annat är ju högaktuellt i detta sammanhang:
"Synden straffar sig själv."
Vi får väl se om det stämmer fortfarande, vad som kommer för dem trakasserar och för de passiva som bara ser på.
I sakfrågan: Alldeles oavsett om man tycker att EU:s ledare och Rumäniens och Bulgariens regeringar ska ta ett större ansvar, så kan det aldrig rättfärdiga rena trakasserier av några människor.
/Bengt
--
Admin på Vi Seniorer
Skrivet av Sunny3 22 sep 2014 18:39
Nej vad skulle rättfärdiga sådan cynism? Jag vet inte vad Karma är , men många pratar om det. Det betyder väl att ungefär att-som du sår får du skörda- eller som du mäter upp åt andra får du uppmätt åt dig själv.....Mvh/Sunny..
Skrivet av airam 5 okt 2014 12:31
Vi romer är en utställning som pågår på Forum för levande historia i Stockholm. Besök gärna utställningen.Den berör alla. http://www.levandehistoria.se/utstallningar/vi-ar-romer-mot-manniskorna-bakom-myten
Skrivet av LasseO 5 okt 2014 13:06
söndag 5 oktober 2014, kl 12:31 skrev airam
Vi romer är en utställning som pågår på Forum för levande historia i Stockholm. Besök gärna utställningen.Den berör alla. http://www.levandehistoria.se/utstallningar/vi-ar-romer-mot-manniskorna-bakom-myten
Den borde nog de flesta besöka tror jag.
Skrivet av Sunny3 10 okt 2014 15:09
Läste den fina berättelsen om den lilla tiggerskan som vände sin mugg i bössan för världens barn då de stod bredvid och samlade in pengar. Jag fattar precis hur den som har lite kan ge allt, men vi hittar ursäkter att ge av vårt överflöd....Mvh/Sunny,
[youtube=http://youtu.be/M9BNoNFKCBI]We are the world[/youtube]
Skrivet av Sunny3 11 okt 2014 17:37
Men oj har du en så ung mamma som 70 år?
Jag trodde du var pensionär? Vill minnas du skrev det en gång?
Ja minst 55 är du väl då? Man måste ju vara 55+ här?
Undrar Sunny....
Eller var det någon annans mamma? Ja då har man detta med ryktesspridningen igen. Det tar jag med en nypa salt. ...-För jag har hört det förut-, någon sade att någon sett, att någon hade osv....Jag bildar mig alltid en egen uppfattning och bryr mig sällan om rasistiska uttalanden.
Skrivet av LasseO 11 okt 2014 18:14
Det är nog läst på Facebook.
Skrivet av Sunny3 11 okt 2014 19:16
Jag mötte Lassie kallas det![youtube=http://youtu.be/tcKFA9dl2hw]Jag mötte Lassie![/youtube]
Skrivet av LasseO 11 okt 2014 19:50
En otroligt fin låt med musik av Benny Andersson och jag fällde en och annan tår när jag hörde den.
Skrivet av Sunny3 11 okt 2014 21:08
ja den säger allt, det är därför man säger-jag mötte Lassie-.
Jag har haft två Lassie, en mycket speciell ras Collie, kloka , nobla och vackra. Man kan lyssna på låten och känna igen mycket om våra liv....MvhSunny
Skrivet av airam 20 okt 2014 18:45
Romerna är de mest förskjutna människorna i Europe. De har behandlats sämre än djur. Alla känner till att judarna skickades till koncentrationsläger så gjordes även med romer. Tyvärr har den hemska sanning varit gömd. http://www.romaniglinda.se/images/tidningar/2009/1-2009.pdf
Skrivet av Sunny3 20 okt 2014 19:04
På TV har det varit många föredrag på kanal 2 bla om hur hemskt Romer alltid behandlats.
Samt om falsk mytbildning om tiggarna.
Om attentat de utsätts för, de har ingen trygghet alls i rättssystemet.
Som du så vist påpekar så förföljdes de i alla länder under världskriget och skickades till koncentrationslägren.
Jag lider med detta folk, jag har ingen anknytning alls, men jag är ganska öppen för sanning och ser hur de behandlas.
Man kan aldrig belysa detta nog vad som förekommer i vårt land....Mvh/Sunny..
Skrivet av airam 20 okt 2014 20:05
Jag förstår romernas situation utifrån att jag har samiskt påbrå.
På 50 och 60 talet var alla skolbarn tvungna att prata svenska även på raster och överträdelser bestraffades.
Samer som jojkat på offentlig plats har bötfällts. Samiska barn i nomadskolor ansågs inte mogna att börja skolan innan de var 8 år.
Under en tid skallmättes samer. Jag listan kan göra väldigt lång med vad mina förfäder har fått utstå. Ibland är det svårt att hålla borta tårarna.
Skrivet av Sunny3 20 okt 2014 21:08
Ja det är väl så att kan man hitta beröringspunkter så är det lättare att förstå Romernas situation.
Själv är jag uppväxt i ett textilarbetarhem, med fabriken som granne där vävstolarna gick hela nätterna, 1rum och kök, men stor gemenskap och alla grannar som hjälpte varandra på alla sätt.
Så byggdes det nya mondäna området, tre rum och kök och badrum, vilken lyx.
I området var de fina grosshandlarvillorna så vi fattiga ungar blev mobbingoffer, en fruktansvärd tid.
Mitt mål inom mig levde starkt som hos alla maskrosbarn.-Ni ska få se-, jag nådde mitt mål på alla plan.
Där startade mitt stora engagemang för de utsatta som jag alltid har stått upp för och kommer göra så länge jag lever. Barn, gamla och utsatta grupper i samhället. Det finns alltid människor som letar svaga för att växa själva. Man måste stå upp mot all elakhet och mobbing. Bara så kan vi bli starka och utvecklas som individer...Mvh/Sunny..
Skrivet av airam 26 dec 2014 05:59
Vi sammanlyser församlingen till en Internationell gudstjänst i Essinge kyrka,6 januari
Stockholm kl 11.00.
Detta år har vi bjudit in Daniel Tan, en romsk pastor att predika. Efter gudstjänsten inbjuds till måltid i församlingsgården. Pastor Daniel Tan kommer att informera om arbete bland romer i Rumänien. Medverkande: Arne Wikström präst, pastor Daniel Tan, musiker Hans Caldaras.
Skrivet av Gun_sa 26 dec 2014 12:16
Det är tråkigt att det finns tiggeri och det finns säkert olika sorters tiggande, här i närheten så är det tiggare från förmiddag till senare eftermiddag, då går dom in och handlar och sätter sen in kassarna i bakluckan på sin mercedes och kör iväg.
Vi ser på arbete på olika sätt, vi är nog inte riktigt vana vid det.
Skrivet av airam 26 dec 2014 12:42
Här i Stockholm finns många aktiviteter för att stödja tiggarna. Kyrkan försöker ordna övernattning. Romerna är de mest förskjutna människorna i Europa. I RUMÄNIEN FINNS INGA JOBB ELLER SÅ FÅR DE INGA JOBB. Många tror ett den relativt nyvalde presidenten kan/vill förbättra romernas situation.
JAG HAR INTE SETT ROMER ÅKA I MERCEDES, MEN JAG KÄNNER TILL flera som har skrothögar till bilar i vilka de övernattar.I min bekantskapskrets finns romer och många andra nationalteter
Skrivet av Sunny3 26 dec 2014 13:11
Tänker på -The Beatles ord- Livet är lätt att leva med stängda ögon och hjärtan-.
Vår lilla tiggerska satt utanför köpcentrat idag, folk handlade fyrverkerier för de stora slantarna och går glatt förbi de lidande.
Vid vår lilla närbutik sitter en liten mager pojke i enorma termovantar. Hans koja gick jag på en dag på promenaden med hunden, granris lite kartonger, plåtskivor.Vi handlar inte där , men svänger in och ger honom pengar alltid.
Mytbildningen får de svara för som sprider dessa rykten, jag ser det som ett empatiskt handikapp, vill inte byta med dom.
God fortsättning förresten.Endast fåglarna och tiggarna ber om smulor från vårt bord....Mvh/Sunny...
Skrivet av Sunny3 27 jan 2015 10:26
I vår dagstidning NT så kan man läsa att alla gjort utredningar om ligor bakom tiggeriet. OBS ingen varken polis eller det sociala har funnit något.
Idag är det 70 år sedan Auschwitz befriades, har vi lärt oss något om mytbildning om människogrupper?
Inget är så farligt som orden-jag hörde av en bekant, som hörde av en bekant som hade en bekant som såg, vet, osv- myter tar död på folk. Mvh/Sunny..
Skrivet av Honom 27 jan 2015 12:12
Tyvärr Sunny3 så får jag göra Dig besviken för tiggeriet är organiserat på många håll. Bland annat så har "våra" tiggare fått betal en tusing var för både hitresa och hemresa till den som transporterar dem mellan Rumänien och Sverige. Om någon är kriminell går inte att säga varken bu eller bä om.
Var inne på NT och läste artikeln om tiggarna och det är så sant som man skriver att det är deras hemländer som skall ta tag i deras situation.
Så det är egentligen inte vi i Sverige som skall ta tag i detta. Enligt uppgifter jag har så har EU gett en massa pengar till bland annat Rumänien men de har inte kommit fram till tiggarna. Nu sägs det att EU har satt hårdare press på Rumänien. Jag hoppas och tror att EU löser det här.
För ungefär 55 år sedan lärde jag mig vad som händer om man börjar ge EN tiggare en slant. Som ung sjöman gick jag glad i hågen iland i Rio de Janeiro i Brasilien. På gatan såg jag en stackars ung tiggare. Tog upp en liten slant ur fickan och gav denne kille den. I samma ögonblick dök det upp en stor flock andra tiggare som också ville ha en slant. De trängde upp mig mot en husvägg och jag blev livrädd. Hur som jag lyckades ta mig ur den knipan. Och det här lärde mig att ger man en så kommer snart alla andra och vill ha lika mycket. Så sedan den dagen har jag inte gett någon tiggare något över huvud taget.
Skrivet av Sunny3 27 jan 2015 12:42
Jag tror på de som vet och kommer aldrig skämmas för mina gåvor.
Besviken, nej det är de som svälter som är besvikna. Jag gör vad jag vill med mina pengar.
Som jag sade,- jag vet- för en har sagt att en har sagt att det är en som sagt-.
Jag vill behålla min oskuld av att tro gott om människan..../S (läs en gång till, jag vet att de betalar för resan hit, men att ligor åker omkring och hämtar deras mynt, nej bensinen skulle kosta mer mellan tiggarna)
Skrivet av Gun_sa 27 jan 2015 14:41
Det kostar mycket pengar som tas från andra verksamheter i kommunerna.
Dessa länkar handlar om en parkering i Jönköping, 50.000 kronor i städnota. Ett ställe i Högdalen ½ miljon i städnota.
Vill man hjälpa till så är det att ta på städrocken och hyra in några bajamajor :)
Arbetare inom kommunen får plocka upp bajs i mass, inget kul men det är bra att någon "vill" göra det.
Människobajs är inte heller kul när hunden har hittat något sådant spännande och rullar sig i det, jag vet :) det blev många schamponeringar utomhus i kallvatten från slangen innan den fick komma in :)
http://www.jonkopingsposten.se/artikel/35865/tv-har-ar-notan-efter-tiggarna-pa-oset
http://www.mitti.se/121-ton-skrap-stadades-bort-fran-kakstaden/
Skrivet av Sunny3 27 jan 2015 15:15
Grävlingsbajs är det värsta att få ur pälsen på hund.
Städningen av Bråvallafestivalen kostade flera miljoner här, de hade gjort sina behov i tälten, men ca 100 tält gick att rädda till olika Kollon. Våra ungas välfärdsproblem. Skillnad på skit och pannkaka, som man sade förr skulle man kunna säga.
Det var invandrade som städade efter våra ungdomar även bajamajorna.
Men vilka summor bara efter en enda festival, otroligt. Folk runtomkring får inte sova en natt på veckor. Det fanns folk som gjorde sina behov i andras trädgårdar runt området.
Ja vad ska man skylla på då? Bara undrar.../S
Skrivet av airam 27 jan 2015 16:44
Det finns inte en sanning. Jag har rumänska vänner som är väl etablerade som arkitekter i Sverige. Vi har samtalat en hel om romernas situation i Sverige. Många tror att den nye presidenten vill arbeta för att förbättra romernas situation. Ett stort problem är att en stor del av romerna som är tiggare har aldrig gått i skola och lärt sig läsa och skriva och vet inte hur man ska få hjälp i sitt hemland.
Att inbjuda socialministern från Rumänien till Sverige för ett gemensamt arbete tror jag är en rätt väg framöver. Här i Stockholm är det många som hjälper romerna på olika sätt som att åka runt och skjutsa den till övernattningsplatser inomhus, gör Hopkok och åker runt med mat, ordnar loppis där pengarna går till vissa romska familjer, bjuder in romer att få duscha och tvätta sina kläder. Själv är jag pensionär och lägger pengar varje vecka i någons mugg.
Skrivet av blyfot 27 jan 2015 17:41
Alla länder i EU har förbundit sig att sörja för medborgarnas utbildning, försörjning och arbete. Rumänien har fått pengar till detta så det är inte Sveriges befolkning som skall lösa problemet med tiggare. Att skänka pengar är som att vara knarklangare och skapa ett beroende hos mottagarna där barnen går i föräldrarnas spår och följer deras sätt att försörja sig på. Så här tycker Cecilia Magnusson. Att som en av insatserna förbjuda gatutiggeriet är inte att förbjuda fattigdom, utan att det är att ta bort en av de värsta riskerna för att fattigdom permanentas. Det är också en insats som ligger väl i arbetslinjens anda och som jag tror är nödvändig för bevara och öka människors tolerans och öppenhet för personer som behöver komma hit och verka i vårt land. Min slutsats blir därför att gatutiggeri måste förbjudas.
Cecilia Magnusson, riksdagsledamot Göteborg (M)
Skrivet av Sunny3 27 jan 2015 17:45
Ja, det finns många som vill hjälpa. Jag har bekantas barn som arbetat som volontärer på Rumänska barnhem, där det var mest Romska barn, alla hade blivit sexuellt utnyttjade, fulla med löss och slagna.
Jag har vänners vänner som åker dit från hjärta till hjärta, Erkshjälpen som åker med hjälpsändningar, jag har sett deras filmer om nöden där i byarna.
Ingen trodde på koncentrationslägren heller. Jag instämmer i dina kloka ord och allt är inte svart eller enbart vitt, gråskalorna är många.
Klart att det finns Romska kriminella som precis i alla andra folkslag, men generaliseringar drabbar bara de längst ned på samhällsstegen, icke skrivkunniga, utfattiga svältande människor. Jag vill föra deras talan då de inte kan själva.
Mvh/Sunny
Skrivet av airam 29 jan 2015 07:42
Jag vill inte använda ordet tiggare.De är fattiga människor, EU medborgare eller rumäner, bulgarer m.fl.
Jag var på Romska kulturdagar igår där minister Ali Bah Kunke invigningstalade.
Fler av de deltagande vittnade om det osynliga rasismen och det är normalitet för många. Så den svenska tryggheten har aldrig gällt för alla. http://www.svtplay.se/video/2630770/uutiset/uutiset-uutiset-31
Skrivet av Sunny3 29 jan 2015 08:30
Nej det är inget ord som är så fint, är, eller har varit. Man får skriva upp ordet. Det beror på hur det sägs också, med ömhet eller omsorg.Jag säger det med värme.
Bedjare, mottagare,en utsträckt hand, vädjare, hungrande,nödlidande,(men ordet tigga kommer tyvärr in). Kanske ska man kalla dom för bedjare eller vädjare?
Hur som helst, det viktigaste att är att man ser dom som våra medmänniskor och förstår deras situation.
Jag hälsar då jag kommer till köpcentrat och då jag går därifrån ger jag slanten och önskar trevlig helg. Tar alltid ögonkontakt och ler. Så gör mina vänner också, vi har pratat igenom det på våra fikastunder.....Mvh/Sunny..
Skrivet av Hola 2 apr 2015 06:56
Tiggare ingår inte i ämnet asyl och ofta vill de inte ha något att äta.
Admin: Helt korrekt, fattiga EU-medborgare som kommer hit har INGET med asyl att göra alls. Inlägg flyttat hit från tråd om asyl.
Skrivet av airam 2 apr 2015 10:53
Jag har inte mött någon tiggare som inte tar emot pengar eller mat. Jag beundrar alla människor som skapar tillfällen för att stödja fattiga EU medborgare och människor som flytt hit undan krig och elände. Vinternatt och Hopkok är olika grupper som verkar i Stockholm för att stödja behövande människor.
Skrivet av airam 5 maj 2015 07:48
I Stockholm där jag bor säljes på gator tidningen Situation Stockholm..Den köper jag så fort ett nytt nummer kommer men också de tidningarna som romer säljer.
Om man har ett öppet sinne så kan man stödja människor i marginalen. När jag slutade mitt arbete efter 43 år sade jag att jag inte vill bli avtackad istället kunde de skicka pengar till Stockholms stadsmission.
Skrivet av Sunny3 5 maj 2015 09:01
Ja nu läggs bilder ut på deras läger för att vi ska se hur de stökar till det.
Men gå ut med en kamera dagen efter studenten till en större park, eller dagen efter en festival tex Bråvalla här i stan. Det tog tre månader att städa upp där.
Min väninna som ger liksom jag en slant till tiggarna, hade en väninna i släptåg en dag efter en kurs.
På hemvägen vid den lilla butiken satt en liten tiggarpojke som brukar sitta där.
Väninnan började knuffa min vän i sidan. -Kolla nu sitter den där och tigger, fy nej hem med packet-. Vadå vad menar du sade min väninna-,ja du menar väl inte Anna att du ger dom pengar?- Jo det gör jag - sade Anna.- Ja du har ett gott hjärta, men är-, så gjorde hon tecken med ett snurrande finger mot huvudet.
-Så du menar att man är oklok om man ger en slant-, jaa svarade väninnan.
Så det är så att de som inte ger är obarmhärtiga och oempatiska då- svarade min vän. Eftersom hon sagt att min vän hade ett gott hjärta.
Dessutom har hon en mycket hög utbildning, den andra har arbetat som butiksbiträde hela livet.
Jag beundrar min vän som sade,- det är lätt att skänka pengar på galor och insamlingar till folk långt bort, men inte se de som sitter vid vår dörr. Jag håller med henne fullständigt...../Mvh/Sunny..
Skrivet av Gun_sa 5 maj 2015 16:54
Det handlar om inkomster och utgiftet, du ser till inkomsterna men vem tycker du skall ta hand om utgifterna. Det är inte kul som markägare eller allmänhet och se all skit, för att inte tala om att ta bort allt.[youtube=https://youtu.be/YF60Jmz8yJ8]Det nya Sverige[/youtube]
Skrivet av Sunny3 5 maj 2015 18:00
Att städa Bråvalla tog tre månader, de får väl ta ur samma kassa som de städar upp allt annat, klotter, fimpar, skräp och hundbajs. Skit är skit oavsett..../S
Skrivet av airam 5 maj 2015 20:40
Tur att det finns gott om människor som vågar ta ställning för det goda samhället. Sven Hovmöller är kemiprofessor som startat FÖRENINGEN HEM.
Han är med och flyttar romer till olika tillfälliga platser och han hjälper romer att lära sig svenska.
http://www.expressen.se/nyheter/avhysning-pa-flera-platser-i-stockholm/
Skrivet av Sunny3 5 maj 2015 21:17
Visst blir man glad. Romerna står ju lägst på alla samhällsstegar så allt som görs för dom värmer extra gott i hjärtat.
Hoppas man gör en gala för de fattiga byarna i Rumänien också. De små barnen springer i bara linnen mitt i vintern på de leriga sluttningarna i Rumänien. Konstigt att de alltid glöms bort?...Mvh/Sunny
Skrivet av Sunny3 7 maj 2015 10:03
Idag fanns bilder på nerskräpningen i Norrköping. Äntligen!
Ungdomar skräpar ner mest. Gå gärna in på- NT Opinion-där är ändå inte det värsta jag sett i parkerna.
Vi fick lära oss som barn att inte skräpa ner då vi var barn. Någonstans brister det i uppfostran.
Att visa Romernas läger som en företeelse för just Romer som folkslag är missvisande. Men spott faller alltid nedåt..../S
Skrivet av Sunny3 9 maj 2015 13:58
Hon satt där på sin plats vid köpcentrat och i muggen låg 8kr.
Jag gav henne min slant, då pekade hon på sin mun och visade sina svarta undertänder och en svullnad. Så pekade hon på min väska och i sin hand och in i munnen med fingret för symbol för värktablett.
Jag hade som tur var Alvedon Forte i väskan efter min operation.
Så gick jag in efter vatten vid ICA kiosken så hon kunde ta tabletten.
Jag tänkte på all hjälp jag fått med min tumör i ansiktet, bandage, tabletter, vänlighet i vården.
Där sitter hon ca 35-37 år gammal med maskätna tänder och blir jublande glad över en Alvedon.
När vi handlat klart gick jag förbi, då nickade hon, det var lite bättre.
Ja de håller ca sex timmar. En stund av frid för en
medmänniska som borde ha det lika bra som jag.
I en storstad borde finnas en tandläkare som kunde ge en timme i veckan till tiggarnas tänder. För visst är det så -att många bäckar små, gör en stor å-? Att små droppar holkar ur den hårdaste sten-? Mvh/Sunny...
Skrivet av Sunny3 19 jun 2015 09:40
Idag har en belysande undersökning gjorts om myterna om tiggarna i vår dagstidning- NT-,det är en faktabelagd artikel som jag tycker man bör läsa.
Kanske inte passar ihop med vårt firande och denna stress i midsommartid, men ur medmänskligt hänseende så kan vi konsumera fakta också.
Men trevlig helg tillönskas alla! Mvh/Sunny.
Skrivet av Brigitte 20 jun 2015 14:00
Tack Sunny för dina inlägg! Underbart att höra en klok och empatisk person tala.
Skrivet av Sunny3 20 jun 2015 14:41
Så är det människor som du Brigitte som gör att man orkar fortsätta ta striden för de svagaste. Det fyller på förråden med kraft och vilja att strida den goda kampen. Men inte utan något på fötterna utan hur det är. Tack så mycket och god fortsättning på helgen Brigitte, MVH/Sunny
Skrivet av Vargen 30 jun 2015 03:26
Härligt att läsa om din empati Sunny3.Det finns hopp. Jag har växt upp under svåra förhållanden. Vi hade inte mat alla gånger. Min fröken köpte skor åt mig i ettan osv. En gång på 60 talet kom dåtidens Romer till byn kallades Tattare då i det samhället som var då. Ingen vill ta i mot dom. Men vid vår lilla stuga fick dom ställa sin husvagn och som jobb fick dom hjälpa till att måla uthuset. Dom fick låna vår spis. Jag minns som det var i går min lotsas pappas ord. Vi måste hjälpa dom .För dom har inget alls vi har i alla fall lite. I dag gnäller många i välfärdslandet Sverige medans dom zappar på kanalerna på platt-teven. Enligt mitt synsätt så är inte tiggarna problemet. Problemet heter fördelningspolitik. Finns så rika människor så dom inte vet var dom ska göra med alla pengar. Det finns dom som tycker dom är värd miljoner i lön. Men i graven får dom inget med sig. Sen finns det dom som försöker sätta människor mot varandra. Gamla mot flyktingar för att ta ett exempel. Det är fel och inte mänskligt att sätta människor mot varandra. Sen detta med tandvård. Den är för dyr i Sverige för många. Kostar 10 000kr bara att sätta in en brygga. Så visst hjälp gärna flyktingar med tänder. Men sänk kostnaden för alla och låt tänderna tillhöra kroppen. MVH Jan Edlund
Skrivet av Hola 30 jun 2015 04:07
Vi har ibland tiggare vid alla 3 ingångarna till butiken, så jag funderar på om man kan ge dom en lapp på Rumänska, var det finns hederligt arbete att plocka bär etc. som ingen arbetslös i Sverige tycks klara av. Men vad kan det vara?
Skrivet av Sunny3 30 jun 2015 07:34
Det är väl vid jordgubbsodlingarna?
Men bär i skogen finns det inga än. Då kommer andra fattiga och plockar blåbär för futtiga kr litern. Barnen blir uppätna av mygg, för det måste vara skog se, för på asfalt växer inga blåbär.
Nu är vår Bråvallafestival slut, över 50.000 besökare, fem våldtäkter, 265 brott anmälda.
En mamma och dotter rengör alla kvarglömda tält som skickas till katastrofområden, utom de man gjort sina behov i, trots alla bajamajor. Helt på frivillig basis. Ära dom som äras bör.
Det tar ca tre månader att städa Bråvalla.
Tänk så mycket pengar våra ungdomar har, eller deras mammor och pappor, biljetter, resor, nya tält, liggunderlag, mat, sprit mm.
Flera tusen kronor för några nätter.
Så pratar vi om Romernas läger, där finns inga bajamajor, underhållning, duschar mm. Nej deras små muggar hyser mindre och mindre.Svensken är specialist på att sila mygg och svälja kameler.
Mer bortskämda och lata ungar får man leta efter, inte generellt men alldeles för många.De kröker inte rygg i jordgubbslandet, kanske en på 1000 några dagar, sedan värker ryggen av det jag hört./Sunny.
Skrivet av Hola 30 jun 2015 07:46
Vad och var kan de söka, inte bara bär, gärna 08.
Skrivet av Sunny3 30 jun 2015 09:05
-Panta mera-!
Det är Romer som pantar mest i Stockholm, de håller stan ren på burkar. Tyvärr så vill ingen anställa dom, men de hittar på själva saker de kan göra , just som pant. I Eskilstuna virkade några små dukar.
Inte lätt då ingen vill anställa.Jag ska kolla vår största odlare.
Men de ska kunna ta sig dit varje morgon, de flesta vill jobba och de trodde de skulle få jobb många av dom.
Vad som förstört deras chanser är kriminella ligor tex asfaltsligorna,vägpirater mm. Man törs inte anställa, rädda för problem.
Om det finns problem så är det väl så att det finns problem med mycket. Jag använder Bråvalla som exempel som nu invaderas av fiskmåsar som dras till alla matrester mm. Se vår dagstidning- NT-. /Sunny..
Skrivet av Hola 30 jun 2015 15:09
Burkar plockades innan och vi har hög arbetslöshet utan dessa gäster, där inte ens miljarder i EU-fonder tycks locka till hjälp.
Man ska anlita, inte anställa, ser inte vad engelsktalande skojare har med dessa stackare att göra, men förundras att Thailändare flygs in till höga kostnader, trots alla andra som finns här.
Såg Bulgarer som kom för att plocka bär sa dom.
Skrivet av Sunny3 30 jun 2015 16:28
Lite fakta av-
Anne-britt Djuve- forskare som som studerat tiggare i Stockholm. Oslo och Köpenhamn.
Jag får ta en bit då och då av forskningsrapporten.
Den slår hål på myterna och är saklig forskning om deras situation. Det är de fattigaste romerna som kommer och de fattigaste finns i Stockholm.
Inget visar på att andra tjänar något på de få kronor de drar i.
I Stockholm fick de minst per dag i samlandet av burkar och pengar snittet låg på 131 kronor.
Oslo 194kr
Köpenhamn 243kr.
Boendeform : Sverige ute 79%
Oslo:62%
Köpenhamn 43%
Av de fattigaste tiggarna i Stockholm kommer de flesta att inte återvända för att tigga.
Forts. följer.....Sunny.
Skrivet av Sunny3 1 jul 2015 08:55
Anne-Britt Djuve är forskningschef vid institutet Fafo i Oslo.
Forskarna använder olika metoder i forskningen och den görs av olika forskare.
Över 1200 hemlösa personer från Rumänien studerades hösten 2014.Det var grupper från alla tre länderna.
De flesta i Stockholm hade aldrig gått i skolan.
Dessa Romer utgör ingen elit bland Romerna utan är de fattigaste bland de fattigaste.
Forskningen visade vad de fann att ingen organiserade eller hade vinning av deras tiggande.
Att det förekommer inbördes konfrontationer om tex platser att sitta på mm, kan förekomma.
Att man tar från svagare finns nu ev uppgifter om. Men detta förekommer alltid i övriga samhället också.
Våldet mot Romerna ökar, deras läger sätts i brand, misshandel och hot. Även spott och sparkar utanför butiker.Antalet fällda för brott är lågt. Man lever i ett rättslöst tillstånd.
Mer än var 10de tiggare hade blivit kränkt och spottad på.
Forskningsunderlaget ger en bra bild av vad andra forskare kommit fram till. Mvh/Sunny