Skrivet av Laura 4 mar 2014 21:02
Är det dags att resa vidare? Jag besöker några orter i Storbritannien, men vilka?
1. Engelsk balett -
2. Har ingen tana -
3. Inte mitt tyska problem -
4. Tänder och klor -
5. Kraft i höjden -
6. Inga norska OS -
7. Utdraget tröttna -
8. Tjurig bil -
9. Har den förkylde dragit på engelska -
10. Alice med ess var där -
Och förstås en lauring:
Stadens lag är en tillfredsställd hynda -
Skrivet av magnolia 4 mar 2014 22:18
8. Oxford
Skrivet av tigrib 4 mar 2014 22:27
Oj här händer det saker!
2. borde vara Hull
Skrivet av tigrib 4 mar 2014 22:29
1. kanske är Swansea (Svansjön) ?
Skrivet av tigrib 4 mar 2014 22:38
Det är väl bara att fortsätta gissa:
3. Aberdeen ?
Skrivet av tigrib 4 mar 2014 22:51
En sista gissning före sängdags:
6. Bristol
Skrivet av tigrib 4 mar 2014 23:28
Asch måste logga in här igen för jag vill göra ytterligare en gissning:
10. Sunderland
Men nu säjer jag God Natt.
Skrivet av gunnar_48 5 mar 2014 12:14
Vet inte med kanske Colchester...
Skrivet av Laura 5 mar 2014 17:30
Dags att korka upp dunkarna igen! magnolia hittade direkt 8 Oxford och tigrib plockade åt sig 1 Swansea, 2 Hull, 3 Aberdeen, 6 Bristol och 10 Sunderland. Vilken fråga du menar med Colchester, gunnar, vet jag inte, men rätt är det inte. Men skål på er allihop, alla svar är kul att läsa.
Skrivet av tigrib 5 mar 2014 23:45
Tack och Skål !
Hallå Sonja, har du somnat? Saknar dina härliga kommentarer och gissningar. :-))
Skrivet av Laura 6 mar 2014 17:06
Och så snodde Sonja åt sig en eftermiddagsdrink för 7 Leeds, hoppas tankarna klarnar av den.
Ja, det där med hur den här tokiga Laura tänker är ett snårigt kapitel. Ibland är det rena bokstavslekar, ibland är det stavning-ljud-språk och ibland är det mera kunskap än ordlek. Men jag försöker vara ganska logisk, det ska finnas en vettig härledning av lösningen.
Fast jag dummade mig lite på 4:an, den borde ha varit "Tänder och klor med inskjutet n", blev det månne enklare nu?
Skrivet av magnolia 7 mar 2014 17:58
Gissar på 9. Coldstream
Skrivet av Laura 7 mar 2014 18:05
Bra försök, magnolia, men nej...
Skrivet av Laura 9 mar 2014 18:17
Det går visst trögt med de sista? Lite hjälp på traven:
4. Tänder och klor med inskjutet n (vilket djur har tänder och klor som verktyg?)
5. Kraft i höjden (utgå från origo)
9. Har den förkylde dragit på engelska (vilken lott?)
Och lauringen:
Stadens lag är en tillfredsställd hynda (Henkes lag)
Skrivet av Edor 9 mar 2014 18:39
Lauringen Glasgow.
Skrivet av Laura 9 mar 2014 18:57
Edor plockar till sig en kvällsdrink för lauringen Glasgow. Henke Larsson spelade ju för Celtic (säll tik). Skål, Edor!
Skrivet av Edor 9 mar 2014 19:24
Tack!
Tar gärna en dubbel.
4. London
Skrivet av Laura 9 mar 2014 21:11
Klart du får en dubbel, Edor! Visst tänkte jag lo/n/don på 4, kanske lite knasigt, men väl inte helt ologiskt? Skål igen!
Skrivet av Laura 10 mar 2014 18:57
Sonja, "Henke" Larsson är en av våra mest kända fotbollspelare, han spelade flera år för Celtic (säll tik=tillfredställd hynda) och Celtic hör hemma i Glasgow. Ska det vara en liten kvällsdrink för att klarna tankarna?
Fortfarande två kvar, ingen som har ritat koordinatsystem eller vet vad den förkylde har dragit för lott?
Skrivet av Sunny3 10 mar 2014 21:48
Det var mycket svårt!
Jag slog upp Engelska städer, men lyckades inte finna något att gissa på. Riktigt klurigt må jag säga. Men ofta är det roligt att fundera men är man dålig på England blir det svårt. Jag har aldrig varit i England, det blev aldrig av tyvärr....Mvh/Sunny3
Skrivet av Laura 11 mar 2014 20:45
Jag hoppas Sonja hittade morgondrinken i morse, färskpressad äppeljuice från mitt urgamla äppelträd. Men känner ingen till koordinatsystem med x- och y-axel eller att man brukar nysa när man är förkyld?
Skrivet av Laura 13 mar 2014 19:56
Att de sista skulle vara så knepiga? I ett koordinatsystem är y-axeln den vertikala och den förkylde har väl dragit en nys-lott. Vem vill ha en kvällsdrink?
Skrivet av tigrib 13 mar 2014 21:19
Menar du Newcastle ?
Jag har nog aldrig sagt nys-lott, bara nitlott, därför kunde inte jag lösa gåtan .... Sorry. Har dessutom inte haft tid till någon s.k. fördjupning av problemet.
Ibland är vi tröga, Laura.
(Nysfilm = dålig film) Ja, det var utanför ämnet förstås.
:-) :--)
Skrivet av Laura 13 mar 2014 21:30
Nitlott drar vi nog alla för det mesta i olika lotterier, men visst har väl en förkyld person dragit en nys-lott? Förvisso menade jag Newcastle på 9 och tigrib erövrar en kvällsdrink, skål på dig!
Bara en kvar...
Skrivet av tigrib 13 mar 2014 21:59
Har suttit i möte med Trafikverket och resultatet blev över förväntan för min bostadsrättsförenings räkning.
Så Tack Laura, en kvällsdrink passar perfekt.
Skrivet av tigrib 13 mar 2014 22:06
5. Kraft i höjden. Vad kan det va?
Du får nog ge ytterligare en ledtråd, tack. Det finns ju så otroligt många orter att välja på.
Och mina 'tomtar där uppe på loftet' tycks ha tagit ledigt.
Dom kan inte så här på raken klura ut vad svaret ska bli.
Skrivet av Edor 14 mar 2014 12:22
Kanske 5. Yarm ?
Skrivet av magnolia 14 mar 2014 17:16
Denna omgång har jag inte lyckats hänga med i. Kraften i höjden, nyslotten och den sälla tiken har jag inte ens varit i närheten av. Grattis till er som lyckats!
Skrivet av Laura 14 mar 2014 17:30
Kom igen, magnolia! 5:an är inte löst än, Edor kom med ett hyfsat förslag, men icke...
Skrivet av Edor 14 mar 2014 17:52
5. York
Skrivet av Laura 14 mar 2014 18:19
Snyggt, Edor, aftondrinken står redo. Y-koordinaten går vertikalt (i höjden) och kraft=ork. Här är facit:
1. Engelsk balett - Swansea
2. Har ingen tana - Hull
3. Inte mitt tyska problem - Aberdeen
4. Tänder och klor med inskjutet n - London
5. Kraft i höjden - York
6. Inga norska OS - Bristol
7. Utdraget tröttna - Leeds
8. Tjurig bil - Oxford
9. Har den förkylde dragit på engelska - Newcastle
10. Alice med ess var där - Sunderland
Och förstås en lauring:
Stadens lag är en tillfredsställd hynda - Glasgow
Skrivet av Edor 14 mar 2014 18:25
Tack!
Drinken passar bra efter biffen jag strax skall steka och förtära allt medan Horace Silver's Quintet spelar på CDn.
Skrivet av tigrib 15 mar 2014 10:56
Grattis Edor! När man ser de korrekta svaren tänker man att var det SÅ lätt ...
Men som sagt, ibland är det stiltje där uppe på kontoret!