Vi Seniorer > Forum > Allmän diskussion > Allmänt > Modsen deras stil och liv m m

Du hittar denna tråd på http://www.viseniorer.se/forum/f7t1463s1.html

* Modsen deras stil och liv m m

Skrivet av ingsan1 23 mar 2014 12:52

Berätta gärna om Modsen och den tiden. Jag var lite för ung för att komma ihåg allt.
Mvh

Skrivet av LasseO 23 mar 2014 13:23

Jag var nog halvmods, de "riktiga" hade ofta gröna jackor fulla med olika texter och ansågs av oss vara alltför extrema, lite för mycket flower powerstuk och "röka" tyckte vi "väluppfostrade" läroverksungdomar som det hette då. Vi härmade dock klädseln från de engelska banden med vissa kläder och högklackade skinnboots och långt hår till våra föräldrars stora vånda, vilka tider, helkul.

Skrivet av Sunny3 23 mar 2014 15:30

Vi kallades prylmods, de riktiga modsen hade USarmy jackor fullklottrade med text från tuschpennor, eller som Ulf Lundell då han kom till Hörsalsparken här i stan i en fårskinnspäls och Guran över axeln.
Vi prylmods hade utsvängda byxor, mina var rutiga och vinröda manchester, så en Skepparkavaj och boots med lite klack. Jag hade en virkad keps.
Vi samlades på ungdomsgårdar och klubbar, drack mellanöl och rökte.
Hasch kom jag inte i kontakt med alls, men det fanns de som flummade, många yngre sniffade på den tiden.
Vi dansade de nya danserna, lyssnade på nya skivor, gick till musikaffären och gick in i en bur och lyssnade på senaste skivan.
Rockbanden dök upp som svampar ur jorden. De populäraste i Sverige blev-Hep stars- Tages-Ola and the Janglers- mfl.
Vi hade en rolig ungdom, ganska ofarlig och mycket roligt.
Men så fick man sällskap och då hängde man mera med familjen....Mvh/Sunny...

Skrivet av LasseO 23 mar 2014 15:37

Skepparkavaj, stickad mössa med världens största tofs och slamkrypare när man blåste fram på sin trimmade moppe, en vinröd Puch -59 med "padda" (en sorts platt ljuddämpare)

Skrivet av ingsan1 23 mar 2014 18:23

Låter fint med slamkrypare...
Skepparkavaj och stickat på huvudet verkade poppis värre.

Skrivet av LasseO 23 mar 2014 18:37

Det var inget hjälmtvång på den tiden och inte riktigt samma trafikintensitet i stan.

Skrivet av Sunny3 24 mar 2014 08:31

Här i stan fanns olika gäng, knuttarna som körde sina motorcyklar. Raggarna i sina stora bilar som cirkulerade runt torgen med rutorna nervevade och spelade rockmusik.
Så fanns -Lärkaungdomen-
De som pluggade i de fina skolorna i -Lärkabacken- den som Uffe Lundell sjunger om i låten- vi går på promenaden-.
Norrköpings avenyer kallas Promenader. Norra södra och Östra promenaden.
De ungdomarna var prydligt klädda, flickorna ofta i plisserade kjolar och Loafers.
Så var det vi mods två olika grupper, vi som var det pga kläderna mera än tillhörighet. Så var det USarmy modsen i sina fullklottrade gröna militärjackor.
Frisyrerna gick från hårt tuperat, till släta enkla frisyrer, blankt rakt hår.
Vi höll till i Hörsalsparken någon hade bandinspelare med, någon en gitarr, så dracks det mellanöl och det räckte för att man skulle tycka det var roligt.
Det var ganska oskyldigt. Tio i topp var det vi lyssnade på i radion.
Det spelade man in på sin rullbandinspelare. Jag tycker ungdomsåren fortfarande var en oskyldig ungdomstid på 60 talet, trots att de vuxna förfasade sig även då. Men det går inte att jämföra mot nu ändå.....Mvh/Sunny

Skrivet av LasseO 24 mar 2014 09:50

Det är en väsentlig skillnad, då fanns det hopp, arbete och en tro på framtiden vilket det inte finns på samma sätt idag.

Skrivet av Sunny3 24 mar 2014 10:20

Ja det stämmer och fast vi var en ny generation med eget mode och musik, så fanns fortfarande en viss troskyldighet och oskuld över oss unga.
Nu får inte barn vara barn utan ska kastas in i vuxenvärlden från femårsåldern, med smink och underkläder.
Jag tycker nutidens föräldrar skulle värna om sina barns barndom, låta dom leka , smutsa ner sig, bygga kojor och slippa skärmar och vuxenvärldens krav.
Minns då de ordnade disco för sjuåringar,skolan hade klistrat svarta plastsäckar för fönstren och barnen dansade tryckare.
Barnkalas förr var just barnkalas, choklad med vispgrädde, lekar ,fiskdamm och godispåse. Tids nog blir de vuxna.
Att få vara barn måste vara en rättighet även i nutid.
Mvh/Sunny..

Skrivet av LasseO 24 mar 2014 10:36

Vi "bodde" i Slottsskogen och våra mammor hade problem med att få oss rena på kvällen, vi lekte Robin Hood, indianer och cowboys och mycket annat så visst är det skillnad.

Skrivet av Sunny3 24 mar 2014 11:25

Ja hade man som vi ett rum med kokvrå, en radio som enda underhållning så var det utelek som gällde.
Man åt inne, annars var det ute som gällde, fantasin utvecklade oss, barn kunde roa sig själva. Ingen större problem med all denna övervikt hos barn.
Oj så roligt vi hade, vi krigade mot granngården, det fanns spänning och roliga lekar.
Vi bytte filmstjärnor och bokmärken, hoppade rep och spelade brännboll.
Vi var rörliga och atletiska av att klättra i träd och klätterställningar. Lekparkerna var oaser, där massa barn samlades, plaskdammar fanns i stora parker...Mvh/Sunny.

Skrivet av Sunny3 24 mar 2014 13:40

[youtube=http://youtu.be/RdhHD_4jfGY]Jag går på promenaden[/youtube]
Här kommer Uffes -Jag går på promenaden!