Skrivet av Sunny3 31 mar 2014 09:12
Vi måste våga sätta ned foten ifråga om läktarvåld, våld mot domare, slagsmål och huliganism utanför arenorna.Inget görs åt allt detta meningslösa våld.
Det är på tiden att man sätter en tid och utegångsförbud på de som bråkar. Får föräldrarna 1000kr i böter varje gång deras telningar är ute i sådana sammanhang och ute efter tex klockan 22 så känns det.
Förbud att komma in på matcherna gör bara bråken större utanför arenorna, utegångsförbud är bättre.
Att det är rena löjan att man slåss för man håller på olika lag är ju bara en orsak att få slåss, själva kan de väl inte ens träffa en boll så fulla som de oftast är.
Ge dessa ungar ett straff att röja skog, städa gator och trottoarer, plocka bär, ja något som gör dom trötta, för trötta att slå ihjäl varandra. Efter 50 år i arbete med barn så har jag sett att man måste ge barnen regler, normer, vett och etikett och ta sitt ansvar som förälder för vad ungarna sysslar med utanför hemmet....Mvh/Sunny.
Skrivet av LasseO 31 mar 2014 10:24
Bra inlägg, man blir så trött på eländet!
Skrivet av Sunny3 31 mar 2014 10:37
Jag tror att problemet är att man bara pratar och aldrig tar itu med själva problemet.
Man är så rädd att gå för hårt fram mot de unga, att en lärare inte får lyfta ut en bråkstake ur klassrummet utan att bli anmäld.
Föräldrarna ställer sig bakom barnens beteende och skyller ifrån sig. De gör barnen en björntjänst enbart.
De kan senare i livet inte ställa sig i underordnad ställning på arbete, militärtjänst mm.
De kan ljuga sig blå att det alltid varit så här, men då är det väl på tiden att visa var skåpet ska stå.
Att barn slår ner gamla och tar deras handväskor är då ett helt nytt fenomen och alla dessa mord på unga flickor. Så kan de komma med sin statistik och kurvor hur mycket de vill, när jag pratade med de gamla sade de att det aldrig skedde under deras livstid, även om våld i hemmet var lika utbrett.
Att barn slår sina föräldrar i stor omfattning och att föräldrarna är rädda för sina barn är nog ganska nya företeelser, de skickades på uppfostringsanstalt förr.Allt kan inte skyllas på drogerna och spriten, man måste inse att ramarna för uppträdande sätts tidigt...Mvh/Sunny
Skrivet av Sunny3 31 mar 2014 11:26
Jag tror vi kvinnor ofta har svårt för detta starka engagemang för sådant andra utför? Tiden kunde läggas på att bli något själv.
Jag har alltid varit rädd då min yngsta ville gå på matcher här i stan,en gång slog huliganer sönder hela city på hemfärd vid förlust, aja baja att komma i vägen för raseriet.
Vad kostar det samhället? Så ska vi svälta småbarnen på dagis och kasta ut 100tals miljoner på vandalism, klotter, kriminalitet, förstörelselusta, samt alla som får stora skador av rån, brutna lårben på gamla, nerbrända hus och inbrott.
Tänk vad alla dessa pengar skulle kunna göra gott på alla plan.
jag tycker fotbollen måste ses som ett samhällsproblem idag.
Dessa svindlande summor de köper spelare för, det är väl inte som förr att spelarna är från staden de representerar, de är köpta från hela världen. Det är bara klubbnamn det slåss för.
Håller med dig Sonja, hur kan en sport bli så viktig att människor måste dö för sitt lag? Mvh/Sunny...
Skrivet av Nilsson 31 mar 2014 12:31
Men problemet är väl mer sysslolösa unga män än fotbollen? Fotboll har vi 'alltid' haft, men våldet har varit begränsat tidigare.
Riktigt farligt kan det bli när många blir politiskt engagerade och tar med sig våldet dit. SD:s partiledning har ju visat vägen när någon av dess ledamöter gick på stan och 'knackade blatte' för några år sedan i ett känt tevereportage. Låt oss hoppas att vi slipper huliganerna i dom sammanhangen.
Skrivet av ingsan1 31 mar 2014 12:51
Samtidigt så måste jag säja att det verkar konstigt att vi erkänner det våld som orsakar enormt lidande inom sporten, inom hockey och boxning m m. Jag ger nog upp lite och undrar över dom kostnader som vakt ja polis bevakningen blir för många matcher.
Hörde om en pappa som glatt åkte till England och med sitt barn och såg en stor fotbollsmatch med världskända lag när plötsligt glasflaskor började flyga i luften bredvid dom på läktaren under matchen. Pappan sa att han aldrig mer ville besöka en sån match
Skrivet av Sunny3 31 mar 2014 13:25
Ja det kan nog vara så att med de våldsammare sporterna, boxning, ishockey så kommer aggressionerna ut under matchen, man buar skriker okvädingsord och även ibland slår varandra på käften om man håller på fel kämpe.
I fotbollen så ska det göras upp innan och efter, min son höll på Bajen och vilka slagsmål det var då de skulle hem till Norrköping, jag var livrädd varje gång att telefon skulle ringa, gatstenarna rök.
På våra pendeltåg har det urartat så de inte kunnat lämna stationen.
Kanske hittar man orsaker att slåss om man har massa uppdämd vrede och är hormonstinn hur som helst?
Blandar man dessutom in politiska falanger som ser sin chans att provocera så blir det ännu värre.
Vi har väl inte glömt bort Göteborgs kravallerna? Vad kostade det skattebetalarna.
Hur många tusen unga grabbar har detta som fritidsnöje? Att skada och slå på oskyldiga människor?
Vad vill vi ha för samhälle, vilka ska föra fina traditioner vidare? Varför är bandy och innebandy inte föremål för dessa upplopp? Vad ska det bli av dessa huliganer i framtiden? Förstår inte föräldrarna att det är vägen utför?
Ja frågorna är många, men jag minns då IFK Norrköping och Sleipner spelade matcher, det var redan på slutet av 50 talet, det förekom gruff på läktarna och sparkar redan då, men långt ifrån dagens gängkrig, så länge vi blundar växer trollen, de spricker bara i ljuset....Mvh/Sunny..
Skrivet av Joran 31 mar 2014 21:12
Jag har löst problemet genom att inte gå på fotboll! Vem minns inte han som blev ihjälsparkad i Göteborg och sedan var det en i Stockholm för ett tag sedan.
Dagens fotboll är en ekonomisk verksamhet som skall generera stora pengar - ingen sport! Spelare köps och säljs!
Stora matcher beskrivs i krigsliknande termer i sportreferaten och som HÖGRISK-matcher - allt i syfte att maximera publikantalet.
Dagens fotboll är en spegel av ett allt tuffare samhälle med allt större segregering samt vidgade klyftor mellan olika grupperingar som skapar behov av någon typ av grupptillhörighet [dom mot oss].
Skrivet av Sunny3 31 mar 2014 22:16
Bra skrivet och jag instämmer helt, det finns metoder utan våldsinslag att stävja detta , men man får inget göra det är det som är spärrarna till att få förändring.
Hästarna åker på spö, liksom hundarna, men ingen anmäler djurmisshandel. En del hästar får fula skador efter avslagna flaskor bla.
Ta in bråkstakarna i piketbussarna, kör dom till arresten där får de sitta tills föräldrarna löser ut dom till det pris de kostat samhället.
Har man inte kontanter kan de arbeta av summan.
Om man kollar världens strängaste föräldrar på kanal sju vid tretiden inser man hur gott barn mår av att få lära sig hur man uppför sig.
Som speciallärare måste man vara mycket noga med att ha regler som inte kan ifrågasättas, belöningssystem då de följs, uppmuntran att uppföra sig väl. Det mår barn bra av, släpphänthet, normlöshet, likgiltighet från föräldrarna, brist på regler och kompissyndromet skadar barn.....Mvh/Sunny..
Skrivet av LasseO 31 mar 2014 22:26
Det var ju stökigt på Friends ikväll, trots det som hänt, är någon förvånad?
Skrivet av Sunny3 1 apr 2014 08:29
Nej jag är inte ett dugg förvånad! Det sitter i några timmar så är buset igång igen.
Den som tar i byken får på moppo -för att de är dumma mot barnen-! De kan anmälas så som läraren som lyfte ut grabben som skapade kaos i klassrummet.
Efter Göteborgskravallerna var polishästar och polishundar skadade, även Poliser fick stenar i huvudet. Men många försvarade huliganerna,-olyckliga och vilsna ungdomar- som känner sig utanför samhället. Ja ge dom jobb att tvätta klotter, städa upp i stan, så får deras vardag mening och de bidrar till allmännyttan.
Att ömka ungdomar som begår brott stärker dom bara i sin roll, vi kanske måste få till lagar om föräldraskyldigheter, -de får skrivas på i skolåldern och gäller till myndighetsåldern- om föräldrarna får straffet tex böter kanske man känner sig mer motiverad att vara förälder?
Det finns många vägar att prova om någon vågar sätta ner foten och det ordentligt, att nu får det vara nog....Mvh/Sunny...
Skrivet av LasseO 1 apr 2014 08:41
De få gånger jag fick en skriftlig anmärkning i skolan pga att jag tjôtat för mycket (ganska osyldigt), var jag kallsvettig inför att visa den hemma för påskrift.
Skrivet av Sunny3 1 apr 2014 08:59
Ja pga att ansvaret hos föräldrarna var större, mamma och pappa har aldrig slagit oss till lydnad, men med auktoritet talat om var skåpet ska stå.
Nu ska man vara kompis med barnen, släta över allt de gör. Man tror man är snäll.
jag är glad för den fostran jag fick, men mycket är snett idag.
Föräldrarna beter sig själva som bortskämda barn, det handlar väl om att växa upp och göra rätt för sig. Kolla lyxfällan en lysande exempel.
Så generaliserar jag inte för det finns många underbara unga som vet hur man uppför sig, men det är inte dom som behöver få lära sig- mitt och ditt- mm....Mvh/Sunny...
Skrivet av LasseO 1 apr 2014 09:29
Det gick en dokumentärserie om curlingföräldrar på Tv, jag tittade på början av ett och blev så förbannad att jag aldrig tittade på resten, otroligt.
Skrivet av Sunny3 1 apr 2014 09:52
Läste tidningarna idag,man kanske ska förbjuda rånarluvor på matcherna?????
Vem har orsak att dölja ansiktet på en fotbollsmatch?
Hörde att en nioåring fått en bengalisk eld på sig igår? Ska inte det räknas som vapen?
Ja ur led är tiden som pappa sade då han hörde tokigheter....Mvh/Sunny
Skrivet av LasseO 1 apr 2014 10:08
IFK Göteborg förbjuder maskering på sina matcher från och med idag, bra initiativ.
Skrivet av Sunny3 1 apr 2014 10:40
Ett steg i rätt riktning!
Ja nu måste man våga ta tag i skiten och alla får samla de goda krafterna och gå emot all form av våld i alla sammanhang,....Mvh/Sunny..